Announcement

Collapse
No announcement yet.

530D tankin naftapumppu ja ulosotin ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ipetzo
    Bimmer Rookie
    • May 2009
    • 46
    • Aura

    530D tankin naftapumppu ja ulosotin ongelma

    Elikkäs auto sammui kesken ajon eilen, huomasin heti että suodattimen jalasta lähtevässä putkessa menee ilmaa eli vika löytyy ennen sitä.
    No tänään otin sitten siirtopumpulle tulevan letkun irti ja huomasin että virtojen ollessa päällä siirtopumppu pyörii mutta sille tulevaan letkuun ei tule naftaa.
    Eli seuraavaksi syyniin tankinpumppu, virrat päälle ja pumppu pyörii, otin tankin päällä olevan letkun irti ja huomasin että pumppu ei jaksa nostaa ainetta tankista ylös asti.
    Seuraavaksi ulosotin ylös ja pumppu käteen ja kokeilin astiassa missä oli naftaa että pumppu kyllä irtonaisena pumppaa ihan hyvin ja mittasin paineenki joka oli 2 bar.. Puhaltelin kaikki letkut läpi ja puhdistin sihdin, eikä vieläkään jaksa tavara tulla tankista ylös.
    Eli kysyisin että onko jollain ollut vastaavan laista ongelmaa, ja onko näissä ulosottimissa itsessään ollut jotain vikaa jonkun takaiskun tai muun kanssa??
    Ja vielä sen verran että molemmissa tankeissa on on 15L dieseliä eli noin puolillaan tavaraa..
  • J.P.H
    Bimmer Rookie
    • Mar 2011
    • 30
    • Turku

    #2
    Itsellä kun oli vikaa tankin pumpussa, niin pumppu toimi kyllä moitteetta kun se oli kädessä mutta vian poistoon ei ollut muuta ratkaisua, kun uusi pumppu tankkiin. Ja teki myös ilmaa konehuoneessa olevaan läpikuultavaan letkuun kun tankissa oli enää n.20l.

    Comment

    • Migu79
      Bimmer Rookie
      • Nov 2012
      • 163
      • Sawo

      #3
      Itsellä oli samat oireet ja jouduin vaihtamaan eilen tankki pumpun. 100% varmuudella sulla on sama vika. Auto kun sammuin niin polttoaine mittari näytti noin 20 litraa diseliä. Salavalikosta kun katsoi niin vasemmassa tankissa oli 17 litraa ja oikeassa 3 litraa. Vaikka se ns: rikkinäinen tankki pumppu pyörii niin se ei jaksa siirtää polttoainetta vasemmasta oikealle. Koivuselta tilasin pumpun ja tuli orginelli Pierburg 128 euroo.
      -E30 M50b30 Tbo projekt "LeMans Blue" http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=338792
      -E53 X5 3.0d
      -E46 325TI M-sport
      -E60 530I M
      -E34 M5
      -E30 LeMans Blue http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=289020

      Comment

      • Ipetzo
        Bimmer Rookie
        • May 2009
        • 46
        • Aura

        #4
        Onkos tähän edellä mainittuun ongelmaan jollain jo ratkaisua? Eli ite vaihdoin äsken uuden tankinpumpun ja siirtopumppu ainakin hurisee kun virrat kääntää päälle mutta silti auton tankin pitää olla melkein täynnä että käy ja pystyy ajamaan, muuten sammuu kesken ajon? Eli voisiki olla että siirtopumppu tiensä päässä vai onko jokin muu vika?

        Comment

        • Jii_Koo
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2013
          • 785
          • Jkl

          #5
          Muutama tiukka kyssäri aiheesta:

          1. Onko pumppuja 1 vai 2? (Toinen tankkien välillä, toinen siirtoon tjsp.)
          2. Onko ennen sammumista antanut jonkunlaisen vikakoodin ja lyönyt myllyn käymään vikatilassa?

          Itsellä siis 530d (70L tankilla..? ehkä..)
          '00 Audi TT 1.8T Quattro//'92 Lexus LS400//'89 205 Green//'96 Ford Bronco Eddie Bauer//'99 Xsara VTS "Endurance Saloon" Project

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9158
            • Oulu

            #6
            Tankissa ainoastaan yksi pumppu (oik. puolella). Tankissa PA siirtyy vasemmalta oikealle pumpun lappoefektin ja tankkiin palaavan polttoaineen avulla. Osaluettelossa tuo on nimetty ejector pump, käytännössä se on pelkkä putkihässäkkä. Siirtopumppu on sitten erikseen auton pohjassa. Ainut tarkoitus nostaa siirtopaine riittäväksi korkeapainepumpun syötölle. Asiasta kiinnostuneille TIS:stä löytyy kyllä seikkaperäinen selostus aiheesta.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • Bmw Dreamer
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 2762
              • Kouvola

              #7
              Originally posted by Clavurion View Post
              Tankissa ainoastaan yksi pumppu (oik. puolella). Tankissa PA siirtyy vasemmalta oikealle pumpun lappoefektin ja tankkiin palaavan polttoaineen avulla. Osaluettelossa tuo on nimetty ejector pump, käytännössä se on pelkkä putkihässäkkä. Siirtopumppu on sitten erikseen auton pohjassa. Ainut tarkoitus nostaa siirtopaine riittäväksi korkeapainepumpun syötölle. Asiasta kiinnostuneille TIS:stä löytyy kyllä seikkaperäinen selostus aiheesta.
              Jaa, mä kun oon aina ymmärtäny että ois toisella puolella myös pumppu joka pumppais sitte ainetta oikealle...

              No, tätä vähä tulin hakemaankin. Eilen jätti toistamiseen bemmi tielle, kun dieseli loppu (ainakin moottorilta). 70km ois pitäny vielä päästä, viimeeksi kun teki saman, tais olla vaan 30km Range. Silloin tosin lähti vielä käyntiin niin hyvin, että pystyi ajamaan tankille useamman kilometrin. Nyt ei lähteny kuin pari kertaa käymään muutamaksi sekunniksi, kun sahas pienen hetken.
              Ja mikä hauskinta, Range oli 100km kun lähdin liikkeelle, ja laski kovaa tahtia tuohon 70km hujakoille n: 9km matkalla. Saksalaisiin polttoainemittareihin ei voi luottaa, Sprintterilläkin on kiire tankille ku naftavalo syttyy, kerran sekin jättäny tielle vaikka naftavalo syttyi just vasta ja 12L pitäis olla tankissa vielä sen jälkeen. Välil sitte ajelee sen 100km vaikka opiskelijavalo loistais siinäkin...

              Salavalikosta katoin niin 4.6L ainetta tankissa, jotain päältä 2L molemmissa, mutta kuskinpuolella aavistus enemmän? Tästä nyt kait sitte johtuu että ei riittäny enää oikealla puolella aine pumpulle asti. Vai huijaako toi mittari? Tankkasin 10L ainetta, ja kun käänsi virrat päälle, niin hurja imasuääni kuulu auton oikealla puolella ku pumppu imas aineet sisäänsä.

              Oisko sillä myös jotain tekemistä asian kanssa, että kun oikea puoli on tankatessa täyttynyt, eli noin 30L tankattu, niin tankkaushan on sen jälkeen yhtä tuskaa, naps naps naps, ja liruttaa saa.
              Mun mielestähän tuo tankki pitäis olla niin avoin tuosta ylhäältä, että aine pitäis ihan kiltisti mennä vasemmallekin tankatessa...
              BMW 520d Touring '06 314tkm
              BMW 530D Touring '99 552tkm
              BMW 320da Touring '02 427tkm
              Volvo V70 D5 '02
              Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
              Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
              Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

              Case IH 5140 Maxxum

              Comment

              • vexu524tdic
                BTCF Member
                • Jan 2004
                • 776
                • Gallia = Kinnula

                #8
                Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                Jaa, mä kun oon aina ymmärtäny että ois toisella puolella myös pumppu joka pumppais sitte ainetta oikealle...

                No, tätä vähä tulin hakemaankin. Eilen jätti toistamiseen bemmi tielle, kun dieseli loppu (ainakin moottorilta). 70km ois pitäny vielä päästä, viimeeksi kun teki saman, tais olla vaan 30km Range. Silloin tosin lähti vielä käyntiin niin hyvin, että pystyi ajamaan tankille useamman kilometrin. Nyt ei lähteny kuin pari kertaa käymään muutamaksi sekunniksi, kun sahas pienen hetken.
                Ja mikä hauskinta, Range oli 100km kun lähdin liikkeelle, ja laski kovaa tahtia tuohon 70km hujakoille n: 9km matkalla. Saksalaisiin polttoainemittareihin ei voi luottaa, Sprintterilläkin on kiire tankille ku naftavalo syttyy, kerran sekin jättäny tielle vaikka naftavalo syttyi just vasta ja 12L pitäis olla tankissa vielä sen jälkeen. Välil sitte ajelee sen 100km vaikka opiskelijavalo loistais siinäkin...

                Salavalikosta katoin niin 4.6L ainetta tankissa, jotain päältä 2L molemmissa, mutta kuskinpuolella aavistus enemmän? Tästä nyt kait sitte johtuu että ei riittäny enää oikealla puolella aine pumpulle asti. Vai huijaako toi mittari? Tankkasin 10L ainetta, ja kun käänsi virrat päälle, niin hurja imasuääni kuulu auton oikealla puolella ku pumppu imas aineet sisäänsä.

                Oisko sillä myös jotain tekemistä asian kanssa, että kun oikea puoli on tankatessa täyttynyt, eli noin 30L tankattu, niin tankkaushan on sen jälkeen yhtä tuskaa, naps naps naps, ja liruttaa saa.
                Mun mielestähän tuo tankki pitäis olla niin avoin tuosta ylhäältä, että aine pitäis ihan kiltisti mennä vasemmallekin tankatessa...

                Kyllä mun molempiin autoihin pystyy tankkaamaan myös rekkapistooleista täyteen asti, ei tarvi liruutella kuin viimeiset 3 litraa.
                e70 X5 3.0sd -08
                f30 320i xdrive -16
                e30 325i Cabriolet -88 M52b28
                e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
                e30 316 -88 2,2TIC M10
                e21 323i -81 ruostekasa...

                Comment

                • Bmw Dreamer
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 2762
                  • Kouvola

                  #9
                  Originally posted by vexu524tdic View Post
                  Kyllä mun molempiin autoihin pystyy tankkaamaan myös rekkapistooleista täyteen asti, ei tarvi liruutella kuin viimeiset 3 litraa.
                  Oiskin ihan kivaa ku pystyis...

                  Oon ottanu jossain vaihees sen täyttöputkenkin irti, eikä siellä vaikuttanu mitään olevan edessä, eikös näissä niitä jotain läppiä ole sinne pudonnu?

                  Mistä se läppä irtoaa, jostain täyttöaukon suultako? Kun mulla ei ole mitään läppää siinä ainakaan... :think
                  BMW 520d Touring '06 314tkm
                  BMW 530D Touring '99 552tkm
                  BMW 320da Touring '02 427tkm
                  Volvo V70 D5 '02
                  Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                  Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                  Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                  Case IH 5140 Maxxum

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎