Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ilmastointi puhaltaa haaleaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tomppeli
    Bimmer Rookie
    • Apr 2013
    • 59
    • Kokkola

    Ilmastointi puhaltaa haaleaa

    520d -00. Automaatti-ilmastointi. Puhaltaa maksimissaan vain haaleaa ilmaa vaikka miten laittaisi asetukset, vaikka olis lämpöasetus +32 ja vaikka olis automaatti asennossa taikka manuaalisesti valittu ylös tai alas. Puhaltimen nopeuden muuttaminen käsin ei myöskään vaikuta mitenkään. Automaattiasennossa kyllä puhallin muuttaa nopeutta mutta ei täysille vaikka laittaisin +32 ja vaikka kuinka kylmä olis autossa. Puhallin ei tunnu kyllä vaihtavan itsekseen nopeutta miten sattuu. Manuaalisesti myöskin tuntuu vaihtuvan nopeudet sen mukaan miten asettaa. Kylmää kyllä tuntuu tulevan kun laittaa tulemaan. Kojelaudan keskipuhaltimen rullaa kun pyörittää valkoiselle, muuttuu siitä lämpö kylmäksi ja punaisella taas vain haaleaksi.

    Voiko tällainen haalea ilma johtua siili viasta vai onko joku termostaattivika vai mikä olisi todennäköisin??
    BMW 520d -00 touring
  • peto2
    BTCF Member
    • Jan 2007
    • 8257
    • Järvikylä (Nakkila)

    #2
    Originally posted by Tomppeli View Post
    520d -00. Automaatti-ilmastointi. Puhaltaa maksimissaan vain haaleaa ilmaa vaikka miten laittaisi asetukset, vaikka olis lämpöasetus +32 ja vaikka olis automaatti asennossa taikka manuaalisesti valittu ylös tai alas. Puhaltimen nopeuden muuttaminen käsin ei myöskään vaikuta mitenkään. Automaattiasennossa kyllä puhallin muuttaa nopeutta mutta ei täysille vaikka laittaisin +32 ja vaikka kuinka kylmä olis autossa. Puhallin ei tunnu kyllä vaihtavan itsekseen nopeutta miten sattuu. Manuaalisesti myöskin tuntuu vaihtuvan nopeudet sen mukaan miten asettaa. Kylmää kyllä tuntuu tulevan kun laittaa tulemaan. Kojelaudan keskipuhaltimen rullaa kun pyörittää valkoiselle, muuttuu siitä lämpö kylmäksi ja punaisella taas vain haaleaksi.

    Voiko tällainen haalea ilma johtua siili viasta vai onko joku termostaattivika vai mikä olisi todennäköisin??
    vesiventtiilit ja/tai kiertovesipumppu. on ollut myös tapauksia joissa urpo kaatanut syylärisementtiä nesteisiin ja sen seurauksena lämppärinkenno tukossa.

    kiertovesipumppu on helppo testata. aja auto lämpimäksi, sammuta ja jätä radioasentoon ja laita taukolämmitys päälle (REST tai MAX* nappula iästä riippuen) jos haalea muuttuu kylmäksi niin kiertovesipumppu ei pyöri.
    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
    ex:
    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
    Nakkaa privaa jos tarvetta.

    Comment

    • Tomppeli
      Bimmer Rookie
      • Apr 2013
      • 59
      • Kokkola

      #3
      Originally posted by peto2 View Post
      vesiventtiilit ja/tai kiertovesipumppu. on ollut myös tapauksia joissa urpo kaatanut syylärisementtiä nesteisiin ja sen seurauksena lämppärinkenno tukossa.

      kiertovesipumppu on helppo testata. aja auto lämpimäksi, sammuta ja jätä radioasentoon ja laita taukolämmitys päälle (REST tai MAX* nappula iästä riippuen) jos haalea muuttuu kylmäksi niin kiertovesipumppu ei pyöri.
      Vesipumppu oli näköjään tähän vaihdettu vuosi sitten, mutta tuonhan voi kuitenkin kokeilla. Löysin viimein täältä vinkin että ilmastoinnin ohjainpaneelin ritilä pölystä tukossa voi aiheuttaa tällaista ja olihan se lähes umpitukossa. Puhalsin sen auki vaan, täytyy huomenna tutkailla auttoiko mitään. Ilmeisesti seuraavaksi kannattaa ottaa paneeli irti ja putsata sen ritilän takana oleva puhallin ja anturi.
      BMW 520d -00 touring

      Comment

      • peto2
        BTCF Member
        • Jan 2007
        • 8257
        • Järvikylä (Nakkila)

        #4
        Originally posted by Tomppeli View Post
        Vesipumppu oli näköjään tähän vaihdettu vuosi sitten, mutta tuonhan voi kuitenkin kokeilla. Löysin viimein täältä vinkin että ilmastoinnin ohjainpaneelin ritilä pölystä tukossa voi aiheuttaa tällaista ja olihan se lähes umpitukossa. Puhalsin sen auki vaan, täytyy huomenna tutkailla auttoiko mitään. Ilmeisesti seuraavaksi kannattaa ottaa paneeli irti ja putsata sen ritilän takana oleva puhallin ja anturi.
        siis vesipumppu vai kiertovesipumppu? ensimmäisen hajotessa keittää ja sylkee nesteet mäelle ja jälkimmäisen hajotessa ei tuu kunnolla lämmintä sisälle. paneelin lämpöanturin tukkeutuminen hidastaa lämmönsäädön toimintaa siten että ensin tulee tuskaisen kuuma ja yhtäkkiä alkaa puhaltamaan viileää kunnes on jo kylmä ja taas alkaa tulemaan kuumaa jne.. kannattaa putsat
        F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
        ex:
        E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
        Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
        Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
        Nakkaa privaa jos tarvetta.

        Comment

        • zener
          Moderator
          • Oct 2004
          • 14349
          • Oulu

          #5
          Kiertovesipumpun toimimattomuus voi myös johtua ilmastoinnin paneelistakin. Ajossa kyllä lämmintä tulee ilman kvp:ta, joten veikkaampa että vesiventtiilit on juntturassa.
          E65 730dA '04 klick
          F10 520dA '11 klick
          E34 520iA '91 klick

          Instagram


          "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

          Comment

          • Tomppeli
            Bimmer Rookie
            • Apr 2013
            • 59
            • Kokkola

            #6
            Originally posted by peto2 View Post
            siis vesipumppu vai kiertovesipumppu? ensimmäisen hajotessa keittää ja sylkee nesteet mäelle ja jälkimmäisen hajotessa ei tuu kunnolla lämmintä sisälle. paneelin lämpöanturin tukkeutuminen hidastaa lämmönsäädön toimintaa siten että ensin tulee tuskaisen kuuma ja yhtäkkiä alkaa puhaltamaan viileää kunnes on jo kylmä ja taas alkaa tulemaan kuumaa jne.. kannattaa putsat
            Joo se oli näköjään tuo vesipumppu mikä oli vaihdettu kuitin mukaan. Pitää perehtyä tuohon kiertovesipumppuun jahka sen jostain löytää ja vaikkapa koputella vähän. Testataan myös tuolla neuvomallasi tavalla kiertovesipumpun toiminta. Sitten ajattelin ottaa irti ohjainpaneelin ja putsata tuon lämpöanturin.

            Voiko jäähdytinneste systeemin huono ilmaus aiheuttaa sen että vesi kiertäisi huonosti ja puhaltaisi sisälle vain haalean lämmintä, mutta että kuitenkaan moottorin lämmöt ei nouse?? Minulla ne ei nouse. Eli ilmaus voisi olla vissiin yksi vian aiheuttaja, autoon on kuitin mukaan vaihdettu nesteet vuosi sitten, olisko ilmattu huonosti..

            Voikos siili aiheuttaa tällaista ongelmaa?? Sehän nyt olis aika edullinen ja ilmeisesti helppo vaihtaa.
            BMW 520d -00 touring

            Comment

            • Havis
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 1835
              • Kotona/Poissa

              #7
              Originally posted by Tomppeli View Post
              Joo se oli näköjään tuo vesipumppu mikä oli vaihdettu kuitin mukaan. Pitää perehtyä tuohon kiertovesipumppuun jahka sen jostain löytää ja vaikkapa koputella vähän. Testataan myös tuolla neuvomallasi tavalla kiertovesipumpun toiminta. Sitten ajattelin ottaa irti ohjainpaneelin ja putsata tuon lämpöanturin.

              Voiko jäähdytinneste systeemin huono ilmaus aiheuttaa sen että vesi kiertäisi huonosti ja puhaltaisi sisälle vain haalean lämmintä, mutta että kuitenkaan moottorin lämmöt ei nouse?? Minulla ne ei nouse. Eli ilmaus voisi olla vissiin yksi vian aiheuttaja, autoon on kuitin mukaan vaihdettu nesteet vuosi sitten, olisko ilmattu huonosti..
              Ihan ensin sinuna tarkistaisin jäähdytysnesteen määrän. Nestevajaus ilmenee tietenkin lämmön puutteena. Jos nestevajausta on, nesteen lisäyksen jälkeen huolehdi hyvästä ilmauksesta. Ja jos nesteen täytön jälkeen lämmöt palaa vain hetkeksi, on todennäköistä että järjestelmässä on vuoto jossain. Jos näin käy, oireet ei katoa ennenkuin vuoto on korjattu.

              Originally posted by Tomppeli View Post
              ...Voikos siili aiheuttaa tällaista ongelmaa?? Sehän nyt olis aika edullinen ja ilmeisesti helppo vaihtaa.
              Eipä oikein. Siilin oireilun näkee puhallusnopeuden virheinä (ei puhalla lainkaan, tai koko ajan täysillä tai ihan mitä tahansa siltä väliltä, jopa ilman virtojakin). Siili ei vaikuta puhallusilman lmpötilaan.
              Last edited by Havis; 06-04-2013, 12:51.
              "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

              E60 523iA -08

              Comment

              • Tomppeli
                Bimmer Rookie
                • Apr 2013
                • 59
                • Kokkola

                #8
                Originally posted by Havis View Post
                Ihan ensin sinuna tarkistaisin jäähdytysnesteen määrän. Nestevajaus ilmenee tietenkin lämmön puutteena. Jos nestevajausta on, nesteen lisäyksen jälkeen huolehdi hyvästä ilmauksesta. Ja jos nesteen täytön jälkeen lämmöt palaa vain hetkeksi, on todennäköistä että järjestelmässä on vuoto jossain. Jos näin käy, oireet ei katoa ennenkuin vuoto on korjattu.



                Eipä oikein. Siilin oireilun näkee puhallusnopeuden virheinä (ei puhalla lainkaan, tai koko ajan täysillä tai ihan mitä tahansa siltä väliltä, jopa ilman virtojakin). Siili ei vaikuta puhallusilman lmpötilaan.

                Mitenkäs tuo automaatti-ilmastoinnin pitäisi toimia. Nimittäin tänään lähdin nollakelillä kylmällä autolla liikkeelle ja asetus oli molemmissa lukemissa ohjauspaneelissa +23 astetta. Automatiikka piti puhaltimen tehon ensin vain kolme pykälää (yhteensähän niitä on varmaan lähes parikymmentä) eli aika pienellä. Sitten 15 minuutin matkalla puhaltimen teho nousi muutaman pykälän ylemmäs, oliskohan palanu 6 palkkia lopussa. Systeemi oli koko ajan automaattiasennossa.

                Elikkä ajan sitä tässä takaa että onko järjestelmä niin viisas ettei puhalla kovaa ennen kuin moottori on lämmennyt että voisi edes lämmintä hyttiin puhaltaa??

                Muuten en ole ehtinyt vielä asiaan paneutua. Tulevalla viikolla tulee aikaa enemmän niin alan tutkimaan kunnolla..

                Täältä palstan kautta löytyi hyvä video jäähdytysnestejärjestelmän ilmaamisesta mutta kun katsoin oman konepellin alle, minulla on kyllä vähän erilainen systeemi ja putkisto. Mahtoiko olla 530 malli siinä videolla?? Löytyiskö jotain videota tai kuvia paikoista josta ilmat voi päästää pihalle yhtä kätevästi kuin siinä videolla kun oli ajettu keula vähän korkeammalle niin homma onnistui tosi helpon näköisesti. Sen tyylinen ilmaus voisi tällaiselta tumpeloltakin onnistua.. :think
                BMW 520d -00 touring

                Comment

                • jouskari318is
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2004
                  • 215
                  • Tampere

                  #9
                  Elikkä ajan sitä tässä takaa että onko järjestelmä niin viisas ettei puhalla kovaa ennen kuin moottori on lämmennyt että voisi edes lämmintä hyttiin puhaltaa??

                  Minulla toimii myös noin e39 automaatti-ilmastointi, uskoakseni noin sen kuuluukin toimia, myöskin siitä syystä että moottori lämpiäisi nopeammin käyntilämpötilaan.

                  Comment

                  • Tomppeli
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2013
                    • 59
                    • Kokkola

                    #10
                    Originally posted by jouskari318is View Post
                    Elikkä ajan sitä tässä takaa että onko järjestelmä niin viisas ettei puhalla kovaa ennen kuin moottori on lämmennyt että voisi edes lämmintä hyttiin puhaltaa??

                    Minulla toimii myös noin e39 automaatti-ilmastointi, uskoakseni noin sen kuuluukin toimia, myöskin siitä syystä että moottori lämpiäisi nopeammin käyntilämpötilaan.
                    Mulla oli kyllä kiertovesipumpun venttiilit ilmeisesti jumissa kun tuli vain haaleaa, saatiin huollossa koputtelemalla ja lämpöjä sekä tehoja säätämällä toimimaan ainakin toistaiseksi, lämmintä tulee jo kohtuu nopeesti vaikka moottorin lämpöviisari ei juuri olis noussutkaan paljon eli webastokin varmaan toimii.

                    Muistelen lukeneeni käyttöohjeista että tuohon puhallintehon muuttumiseen olis ohjelmoitavissa 3 eri vaihtoehtoa että kuinka nopeasti muuttaa tehokkaammaksi puhalluksen, korjatkaa viisaammat jos olen ymmärtänyt väärin.
                    BMW 520d -00 touring

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎