Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 lämmityslaite

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lersahdus
    Bimmer Rookie
    • Aug 2010
    • 43
    • Rauma

    E39 lämmityslaite

    Eli ostin tuommoisen '98 mallisen manuaali-ilmastoidun jossa tämmöinen vika.
    Kun laittaa lämmönsäätimet kylmälle aivan tappiin, tulee kylmää. Mutta kun sitä siirtää hiukankin pois siitä niin puhaltaa vain kuumaa. Se on aivan sama onko lämmönsäätimet kylmän puolella vai aivan kuumalla, niin sieltä tulee aina vaan yhtä kuumaa. Kokemuksia? Missä mahtaa olla vika, vai onko ominaisuus?
    Last edited by Lersahdus; 25-04-2013, 10:37.
    E91 318d Touring '11
    Ex E46 330iA Touring M-Sport '02

    Ex E46 325CiA '01
    Ex E39 523iA '98
    Ex E36 323Ci M-Sport '95
  • Havis
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1838
    • Kotona/Poissa

    #2
    Originally posted by Lersahdus View Post
    Eli ostin tuommoisen '98 mallisen manuaali-ilmastoidun jossa tämmöinen vika.
    Kun laittaa lämmönsäätimet kylmälle aivan tappiin, tulee kylmää. Mutta kun sitä siirtää hiukankin pois siitä niin puhaltaa vain kuumaa. Se on aivan sama onko lämmönsäätimet kylmän puolella vai aivan kuumalla, niin sieltä tulee aina vaan yhtä kuumaa. Kokemuksia? Missä mahtaa olla vika, vai onko ominaisuus?
    Tuleeko sitä kuumaa tuntikaupalla, vaiko vaan tovin verran? Näissä termostaattiohjatuissa järjestelmissä on se ominaisuus, että se pyrkii saamaan sisäilman asetettuun lämpöön mahdollisimman nopeasti, ja jos sisätilojen lämpö (vaikkapa +15) on selvästi alle pyyntiasetuksen (esm +22), puhallusilma on melko lämmintä kunnes tavoitelämpö saavutetaan.
    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

    E60 523iA -08

    Comment

    • Lersahdus
      Bimmer Rookie
      • Aug 2010
      • 43
      • Rauma

      #3
      Originally posted by Havis View Post
      Tuleeko sitä kuumaa tuntikaupalla, vaiko vaan tovin verran? Näissä termostaattiohjatuissa järjestelmissä on se ominaisuus, että se pyrkii saamaan sisäilman asetettuun lämpöön mahdollisimman nopeasti, ja jos sisätilojen lämpö (vaikkapa +15) on selvästi alle pyyntiasetuksen (esm +22), puhallusilma on melko lämmintä kunnes tavoitelämpö saavutetaan.
      Tuulilasiin puhaltaessa kuumaa tulee tuntitolkulla, ''itseä päin'' puhaltaessa tulee suht normaalisti ja jalkoihin en ole koittanut.
      Vajaan tunnin testilenkin tein lämpötilat säädettynä 22 asteeseen, mutta n.15min jälkeen alkoi autossa olla jo niin kuuma että piti ruveta jäähdyttelemään, eli se ei puhalla lämpötilaa edes asetettuun, vaan tuntuis että maksimia puskee kokoajan...
      Ja tuo kylmä mitä puhaltimesta tulee, ei ole lähellekkään sitä mitä mulla tuli E36:sta.
      Olisko termostaatissa vika?
      E91 318d Touring '11
      Ex E46 330iA Touring M-Sport '02

      Ex E46 325CiA '01
      Ex E39 523iA '98
      Ex E36 323Ci M-Sport '95

      Comment

      • Havis
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 1838
        • Kotona/Poissa

        #4
        Originally posted by Lersahdus View Post
        Tuulilasiin puhaltaessa kuumaa tulee tuntitolkulla, ''itseä päin'' puhaltaessa tulee suht normaalisti ja jalkoihin en ole koittanut.
        Vajaan tunnin testilenkin tein lämpötilat säädettynä 22 asteeseen, mutta n.15min jälkeen alkoi autossa olla jo niin kuuma että piti ruveta jäähdyttelemään, eli se ei puhalla lämpötilaa edes asetettuun, vaan tuntuis että maksimia puskee kokoajan...
        Ja tuo kylmä mitä puhaltimesta tulee, ei ole lähellekkään sitä mitä mulla tuli E36:sta.
        Olisko termostaatissa vika?
        Enemminkin vika tuntuisi olevan niissä vesiventtiileissä. Aivan kuin ne olisi joko täysin kiinn tai auki ilman väliasentoja. Yksi mitä ehkä vois kokeilla on että ajais lämpötilasäätimellä lämpöjä min-max välillä parikolme kertaa edestakaisin. jospa tuommoinen liikettelu saisi venttillin tokenemaan.

        Onko lämmönsäätimet kummallekin puolelle erikseen? Ja onko mainittu vikakin molemmilla puolilla?

        Kyllä jos säädin laitetaan min kylmän kohdalle, puhallusilman pitäisi olla niin kylmää kun mitä ilmastointi pukkaa, jos se on laitettu päälle (ja tietty jos se laite toimii).

        Yksi mikä kanssa vaikuttaa asiaan on viallinen sisäilman lämpötila-anturi. Tai jos sen alipaineletku on irti/puhki, saattaa anturi antaa väärää arvoa ja näin sotkee lämmitys/ilmastointilaiteen toimintaa. Manuaali-ilmastoinnissa se anturi kai on siellä kuskin jalkotilan ja ratin välissä jossain verhoilumuovissa kiinni.
        Last edited by Havis; 25-04-2013, 17:37.
        "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

        E60 523iA -08

        Comment

        • Lersahdus
          Bimmer Rookie
          • Aug 2010
          • 43
          • Rauma

          #5
          Originally posted by Havis View Post
          Enemminkin vika tuntuisi olevan niissä vesiventtiileissä. Aivan kuin ne olisi joko täysin kiinn tai auki ilman väliasentoja. Yksi mitä ehkä vois kokeilla on että ajais lämpötilasäätimellä lämpöjä min-max välillä parikolme kertaa edestakaisin. jospa tuommoinen liikettelu saisi venttillin tokenemaan.

          Onko lämmönsäätimet kummallekin puolelle erikseen? Ja onko mainittu vikakin molemmilla puolilla?

          Kyllä jos säädin laitetaan min kylmän kohdalle, puhallusilman pitäisi olla niin kylmää kun mitä ilmastointi pukkaa, jos se on laitettu päälle (ja tietty jos se laite toimii).

          Yksi mikä kanssa vaikuttaa asiaan on viallinen sisäilman lämpötila-anturi. Tai jos sen alipaineletku on irti/puhki, saattaa anturi antaa väärää arvoa ja näin sotkee lämmitys/ilmastointilaiteen toimintaa. Manuaali-ilmastoinnissa se anturi kai on siellä kuskin jalkotilan ja ratin välissä jossain verhoilumuovissa kiinni.
          Säätimet molemmille puolille joo, sama vika kummassakin. Ei auttanut vaikka äsken ajolenkillä säätelin edestakaisin säätimiä.

          Onko sisälämpöanturi tekemisissä ulkolämpöanturin kanssa? Tossa kun jotain vanhoja aiheita luin niin juolahti mieleen että ulkolämpö on ajotietokoneen mukaan ollut sen -40 astetta koko sen ajan mitä auto mulla on ollut ja jos puhaltaa tästä syystä vaan kuumaa.
          Last edited by Lersahdus; 25-04-2013, 19:12.
          E91 318d Touring '11
          Ex E46 330iA Touring M-Sport '02

          Ex E46 325CiA '01
          Ex E39 523iA '98
          Ex E36 323Ci M-Sport '95

          Comment

          • Havis
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 1838
            • Kotona/Poissa

            #6
            Originally posted by Lersahdus View Post
            Säätimet molemmille puolille joo, sama vika kummassakin. Ei auttanut vaikka äsken ajolenkillä säätelin edestakaisin säätimiä.

            Onko sisälämpöanturi tekemisissä ulkolämpöanturin kanssa? Tossa kun jotain vanhoja aiheita luin niin juolahti mieleen että ulkolämpö on ajotietokoneen mukaan ollut sen -40 astetta koko sen ajan mitä auto mulla on ollut ja jos puhaltaa tästä syystä vaan kuumaa.
            Saattaa vaikuttaa, en ole varma. Kannattaa kuitenkin tuokin laittaa kuntoon. Hyvässä lykyssä anturi on vielä tallella, johdot on vaan poikki. Huonolla tuurilla puuttuu se sisälokarin etuosa ja sen mukana koko anturi on kadonnut nevadaan. Nämä yleensä katoaa siihen talven ensimmäiseen lumikinokseen ajettaessa.
            "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

            E60 523iA -08

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎