Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 - Hammastankoasiaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Samppae39
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2009
    • 1638
    • Vähäkyrö

    Mulla diangnosoitiin välys hammastankoon. Raidetangon päät irti ja suoraan hammastangon päästä kiinni ja heilutus. Selvä välys tuntu. Samalla raidetangon päät ruuvipenkkiin kiinni ja retuuttamaan, niissä ei tuntunu välystä. Uus käytetty hammastanko odottelee tuossa lattialla alle laittoa. Kesti muuten alta viikon tulla saksasta, aika nopeaa :think

    Pitäs vaan saada tietoa tuosta vaihdosta, että mitä kaikkea joutuu purkamaan ja nostamaan tai laskemaan. TISsistä en oo löytäny mitään juttua asiasta...

    Comment

    • janne1974
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2006
      • 405
      • Kuopio

      Ainakin minun piti nostaa moottoria ylöspäin noin 4-5 senttiä, eli moottorin kannakkeet irti. Tieten piti irroittaa tuulettimen kehys irti että mahtui nousemaan. Poikittaiset alatukivarret irti myös.. Yllättävän helppo homma..
      Katso löytyykö välystä ohjausakselin ristinivelestä..

      -Janne-
      -Janne-

      F10 535iX sedan -11
      ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
      ex. E39 528i touring -99
      ex. E36 325ia coupe -93

      Comment

      • mato
        Bimmer Rookie
        • Feb 2005
        • 52
        • espoo

        Originally posted by H4ck View Post
        Hiotaan tankoa ja asennetaan uudet simmerit/tiivisteet.
        Kestää 1-2pv
        Maksaa 200-400e
        Onko sulla jotain linkkiä laittaa aiheesta?

        Comment

        • Antsah
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2009
          • 1776
          • Oulu

          Onko teillä joilla on välys paikallistettu hammastankoon aiheuttanut jarruttaessa tärinää?

          Comment

          • Havis
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 1838
            • Kotona/Poissa

            Originally posted by Antsah View Post
            Onko teillä joilla on välys paikallistettu hammastankoon aiheuttanut jarruttaessa tärinää?
            Ei sitte yhtään. Kumeina kesällä 235/45 17, vanteet 8" leveet, ET20

            Ei ole edes epätasaista kulumista renkaiden reunoissa.
            "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

            E60 523iA -08

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              Originally posted by Antsah View Post
              Onko teillä joilla on välys paikallistettu hammastankoon aiheuttanut jarruttaessa tärinää?
              Kyllä, sopivassa tilanteessa samantyylistä kuin ABS:it olisi mennyt päälle. Ei kuitenkaan tärinää hitaissa nopeuksissa.
              E39 528iA

              Comment

              • Samppasika
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2004
                • 769
                • Kempele

                tankoa ettimässä.

                Mistä olette hommanneet uusia tai tehdaskorjattuja hammastankoja edullisesti? Ebayssa näytti ainakin pari pajaa (ATJ GMBH ja Bandel) myvän n. 300€ ilmeisesti tehdskunnostettuja. Uskaltaako ostaa? Kokemuksia?
                Mikä muuttuu servotronic tangossa 6/99? Jos retrofittaisi samantien servon tuohon 6/97 touringiin, kun tangon joutuu kerran uusimaan. Onko sama vaika olisi uudempaankin tarkoitettu, kun johdotukset ja liittimet joutuu joka tapauksessa vetämään.. Saaneeko tuon ikäiseen koodattua servotronicin, jos ei ole ennen ollut, ilman korimodulin tms vaihtoa?

                notta sellaasta...
                Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
                E61 530d M-sport -08
                E39 528i Touring -97

                Yhteydenotot: [email protected] !!

                Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  Originally posted by Samppasika View Post
                  Mistä olette hommanneet uusia tai tehdaskorjattuja hammastankoja edullisesti? Ebayssa näytti ainakin pari pajaa (ATJ GMBH ja Bandel) myvän n. 300€ ilmeisesti tehdskunnostettuja. Uskaltaako ostaa? Kokemuksia?
                  Mikä muuttuu servotronic tangossa 6/99? Jos retrofittaisi samantien servon tuohon 6/97 touringiin, kun tangon joutuu kerran uusimaan. Onko sama vaika olisi uudempaankin tarkoitettu, kun johdotukset ja liittimet joutuu joka tapauksessa vetämään.. Saaneeko tuon ikäiseen koodattua servotronicin, jos ei ole ennen ollut, ilman korimodulin tms vaihtoa?

                  notta sellaasta...
                  Minä jälkiasensin Servotronicin toissa kesänä ja ostin hammastangon juuri tuolta ATJ:ltä.

                  Ohjaus alkoi narisemaan n. 4kk kuluttua eikä heiltä löytynyt toista tilalle. Öljyn lisäaine auttoi jonkinverran/poisti ongelman, riippuen lämpötilasta. Narina/vikinä tosin näyttää olevan yleinen tyyppivika, sitä on BMW:ssä, Mersussa, Lincolnissa ja Jaguarissa.

                  Viime kesänä huomasin hammastangossa välystä, ongelma ilmeni pysäköidessä yms. kun pyörät oli vinossa ja liikutti rattia nopeasti. Taikaruuvin kiristäminen auttoi, mutta silti olen kuulevinani ihme kolahtelua joissain tilanteissa... Kuitenkin tuo on ihan eritason juttu kuin eBaysta ensin ostamani käytetty Servotronic joka kolisi terävästi kaikissa kuopissa ja täristi jarrutuksessa.

                  Takuuta on vielä jäljellä, joten pitänee ihan piruuttaan kirjoittaa ja kysyä mikä nyt on tilanne. Silti, olen vähän katsellut mitä aito ZF:n tehdaskunnostettu hammastanko maksaisi, mutta se näyttäisi maksavan yli 900 euroa.

                  6/99 muuttui erilainen säätöventtiili tuohon hammastangon kylkeen. Muuta eroa niillä ei taida olla. Uudempi hammastanko on mitoiltaan identtinen vanhan kanssa. Eipä tullut mitattua onko noissa sama vastusarvo venttiilin sähkömagneetin kelassa. Tuo koliseva Servotronic siis oli uudempi versio, nykyinen on vanhempi.

                  Saa koodattua jos korimoduli on high versio, jos se on low, niin pitää vaihtaa moduli. Mutta se nyt on helppo homma, minunkin piti vaihtaa eikä ne eBayssa paljon maksa.

                  Servotroniceja on koodattavissa kaksi erilaista, mutta koodausmuutos näyttäisi kuitenkin tapahtuneen jo ennen kuin 6/99, joten on epäselvää onko noissa sähköistä eroa vai ei. Ilmeisesti niissä on eroja säätökäyrissä mutta eipä ne erot kovin selviä ollut, kokeilin siis molempia koodauksia. Tämänkin selvitys jäi hiukan kesken...
                  E39 528iA

                  Comment

                  • Samppae39
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2009
                    • 1638
                    • Vähäkyrö

                    Originally posted by TJJ View Post
                    Minä jälkiasensin Servotronicin toissa kesänä ja ostin hammastangon juuri tuolta ATJ:ltä.

                    Ohjaus alkoi narisemaan n. 4kk kuluttua eikä heiltä löytynyt toista tilalle. Öljyn lisäaine auttoi jonkinverran/poisti ongelman, riippuen lämpötilasta. Narina/vikinä tosin näyttää olevan yleinen tyyppivika, sitä on BMW:ssä, Mersussa, Lincolnissa ja Jaguarissa.

                    Viime kesänä huomasin hammastangossa välystä, ongelma ilmeni pysäköidessä yms. kun pyörät oli vinossa ja liikutti rattia nopeasti. Taikaruuvin kiristäminen auttoi, mutta silti olen kuulevinani ihme kolahtelua joissain tilanteissa... Kuitenkin tuo on ihan eritason juttu kuin eBaysta ensin ostamani käytetty Servotronic joka kolisi terävästi kaikissa kuopissa ja täristi jarrutuksessa.

                    Takuuta on vielä jäljellä, joten pitänee ihan piruuttaan kirjoittaa ja kysyä mikä nyt on tilanne. Silti, olen vähän katsellut mitä aito ZF:n tehdaskunnostettu hammastanko maksaisi, mutta se näyttäisi maksavan yli 900 euroa.

                    6/99 muuttui erilainen säätöventtiili tuohon hammastangon kylkeen. Muuta eroa niillä ei taida olla. Uudempi hammastanko on mitoiltaan identtinen vanhan kanssa. Eipä tullut mitattua onko noissa sama vastusarvo venttiilin sähkömagneetin kelassa. Tuo koliseva Servotronic siis oli uudempi versio, nykyinen on vanhempi.

                    Saa koodattua jos korimoduli on high versio, jos se on low, niin pitää vaihtaa moduli. Mutta se nyt on helppo homma, minunkin piti vaihtaa eikä ne eBayssa paljon maksa.

                    Servotroniceja on koodattavissa kaksi erilaista, mutta koodausmuutos näyttäisi kuitenkin tapahtuneen jo ennen kuin 6/99, joten on epäselvää onko noissa sähköistä eroa vai ei. Ilmeisesti niissä on eroja säätökäyrissä mutta eipä ne erot kovin selviä ollut, kokeilin siis molempia koodauksia. Tämänkin selvitys jäi hiukan kesken...
                    Mun pitäis parin viikon päästä "heittää" alle ebaysta ostettu hammastnako. Toivottavasti ei oo sit kovin huono tämä korvaava. Pitäs vaan jostain saada ohjeet tuon vaihtamiseen...

                    Comment

                    • jouskari318is
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2004
                      • 215
                      • Tampere

                      Originally posted by jouskari318is View Post
                      Jatketaanpa tätä E39 hammastankoasiaa. Oma kärry oli huoltamolla ja pyysin tsekkaamaan etupäästä mahdollisia väljyyksiä kun kuuluu pientä kolinaa lumimöykkyisellä tiellä. Lisäksi jarruttaessa täristää rattia hieman, riippuen vähän tilanteesta.

                      Diagnoosi korjaamolta että koiranluut on vaihtokunnossa,tämä OK, varmaan onkin.

                      Toinen huomio oli, että hammastanko on väljä. Onko E39ssä (vm2000, kilometrejä 225tkm) kovin yleistä, että itse hammastanko on väljä? Ajattelin että väljyyttä löytyisi ennemmin noilla oireilla muista etupään tuennoista kuin hammastangosta...

                      EDIT: Niin ja mainittakoon että kun ikkuna auki paikallaan ollessa kääntää rattia nopeasti niin alta kuuluu "kloks"-ääni, eli jossain välys kyllä selvästi on..
                      Jatketaanpa tähän, koska nuo ym. ongelmat on nyt ratkaistu; eli ei kolise eikä tärise enää jarruttaessa. Autoon siis vaihdettiin etupäähän lähes kaikki muu paitsi hammastanko, eli iskarit + tukilaakerit, alatukivarret, ylätuet, reaktiotangot täydellisinä ym. noihin liittyviä kumeja. Nyt ohjaus tuntuu kuin uudelta ja jarrutuksessa ei täristä, eikä myöskään enää kolise. Joten sanoisin, että tässä tapauksessa vika ei ollut hammastangossa.

                      Comment

                      • Samppae39
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2009
                        • 1638
                        • Vähäkyrö

                        Originally posted by jouskari318is View Post
                        Originally Posted by jouskari318is
                        Jatketaanpa tätä E39 hammastankoasiaa. Oma kärry oli huoltamolla ja pyysin tsekkaamaan etupäästä mahdollisia väljyyksiä kun kuuluu pientä kolinaa lumimöykkyisellä tiellä. Lisäksi jarruttaessa täristää rattia hieman, riippuen vähän tilanteesta.

                        Diagnoosi korjaamolta että koiranluut on vaihtokunnossa,tämä OK, varmaan onkin.

                        Toinen huomio oli, että hammastanko on väljä. Onko E39ssä (vm2000, kilometrejä 225tkm) kovin yleistä, että itse hammastanko on väljä? Ajattelin että väljyyttä löytyisi ennemmin noilla oireilla muista etupään tuennoista kuin hammastangosta...

                        EDIT: Niin ja mainittakoon että kun ikkuna auki paikallaan ollessa kääntää rattia nopeasti niin alta kuuluu "kloks"-ääni, eli jossain välys kyllä selvästi on..
                        Jatketaanpa tähän, koska nuo ym. ongelmat on nyt ratkaistu; eli ei kolise eikä tärise enää jarruttaessa. Autoon siis vaihdettiin etupäähän lähes kaikki muu paitsi hammastanko, eli iskarit + tukilaakerit, alatukivarret, ylätuet, reaktiotangot täydellisinä ym. noihin liittyviä kumeja. Nyt ohjaus tuntuu kuin uudelta ja jarrutuksessa ei täristä, eikä myöskään enää kolise. Joten sanoisin, että tässä tapauksessa vika ei ollut hammastangossa.
                        Kun kävin kyselemässä vaihto-ohjeita hammastangon vaihtoon merkkihuollosta, niin kertoivat että on takuuaikanakin e39:hin vaihdettu hammastankoja, että ei se tavatonta ole, että noilla sun kilometreillä hammastanko olis väljä.

                        Saa nähä loppuuko kolinat ja tutinat ens viikolla, ku laitan "uuden" hammastangon. Jos ei, niin sitte leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.

                        Comment

                        • Antsah
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2009
                          • 1776
                          • Oulu

                          Jos vaihto menee yhtään samanlailla kuin e46 niin on helppo rasti. Melkein sanoisin, että helpoimpia hommia mitä alustaan voi tehdä.

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            Originally posted by Antsah View Post
                            Jos vaihto menee yhtään samanlailla kuin e46 niin on helppo rasti. Melkein sanoisin, että helpoimpia hommia mitä alustaan voi tehdä.
                            Eipä ole yhtä helppoa E39:ssä, itse ainakin vaihtaisin ennemmin muita alustan osia... Pitää nostaa moottoria ja sitä varten pitää ottaa flekti irti tai ainakin nostaa sen suojakehikkoa, ottaa ilmanpuhdistimen kotelo irti ja tietty moottorin kiinnitystyynyjen pultit irti yms. Tuo siis bensa 6-koneessa, dieseleista ei ole tietoa.
                            E39 528iA

                            Comment

                            • Antsah
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2009
                              • 1776
                              • Oulu

                              Kuulostaa tosiaan sitten isommalta hommalta, E46:ssa ainakin dieselissä siis ei tarttenut kuin ottaa hammastanko irti rungosta, raidetangot irti ja hammastanko irti ohjaustakselista.

                              Comment

                              • jouskari318is
                                Bimmer Fanatic
                                • May 2004
                                • 215
                                • Tampere

                                Originally posted by Samppae39 View Post
                                Kun kävin kyselemässä vaihto-ohjeita hammastangon vaihtoon merkkihuollosta, niin kertoivat että on takuuaikanakin e39:hin vaihdettu hammastankoja, että ei se tavatonta ole, että noilla sun kilometreillä hammastanko olis väljä.

                                Saa nähä loppuuko kolinat ja tutinat ens viikolla, ku laitan "uuden" hammastangon. Jos ei, niin sitte leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
                                Jep, yksilöissä on varmaan suuria eroja, ja enhän minäkään voi tietää onko tuo minun hammastanko 100% välyksetön, mutta joka tapauksessa tällä hetkellä mitään tuosta johtuvaa oiretta ei ole, joten oletan että se on tarpeeksi hyvässä kunnossa

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎