Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 laahaava ääni etupäästä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • spock
    Bimmer Rookie
    • Jun 2009
    • 78
    • Lappeenranta

    E39 laahaava ääni etupäästä

    Viikonloppuna kuuntelin kun ajeli että kuski puolelta kuuluu pahaa laahaavaa ääntä renkaan kohdilta ajon aikana. Laitoin kiven syyksi, ku ääni loppui ajossa. Tänään taas sama ääni, kuulostaa hyvin metalliselta se ääni, ajon aikana kuulostaa hirveältä. Paikoillaan kun kääntelee rattia, kuulostaa kui pelti palaa vääntelisi, eli paukkuu samalla tavalla. En nähny että mihinkään ottaisi kiinni, alatukivarressa oli hieman metallia tullut esiin, mutta siihen osuu vain puskuri suojamuovit hieman. Toisella puolella ei ota kiinni mikään... Neuvoja?
    2010 Skoda Octavia Combi
    EX 2006 Skoda Octavia RS
    EX 2001 E39 520IA
    Ex E30 320I
  • peltone
    BTCF Member
    • Jan 2005
    • 8092
    • Willähde

    #2
    Jarrukilvet.
    E30 316 -87
    E91 325i -06
    E61 530d -06
    F10 520d -14
    ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

    Comment

    • spock
      Bimmer Rookie
      • Jun 2009
      • 78
      • Lappeenranta

      #3
      Originally posted by peltone View Post
      Jarrukilvet.
      Aivan, eli ne siinä levyjen takana?
      2010 Skoda Octavia Combi
      EX 2006 Skoda Octavia RS
      EX 2001 E39 520IA
      Ex E30 320I

      Comment

      • peltone
        BTCF Member
        • Jan 2005
        • 8092
        • Willähde

        #4
        Originally posted by spock View Post
        Aivan, eli ne siinä levyjen takana?
        Kyllä. Entisessä E39:ssä pari kertaa elvytin vanteitten puolien välistä lyömällä kilpiä pois vanteesta päin..
        E30 316 -87
        E91 325i -06
        E61 530d -06
        F10 520d -14
        ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

        Comment

        • Bmw Dreamer
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 2762
          • Kouvola

          #5
          Kilventakanen syynä, mutta mulla oli vielä extrana alimmainen kiinnityspultti tullu kilvestä läpi, eli se ei pitäny kilpeä erossa kunnolla levystä. Laitoin korinaluslevyn alle, niin ei oo sen jälkeen tullu kiven kiveä väliin, vaikka ajettu samoja hiekkateitä jne. Eli zekatkaapa ne kilven kiinnitykset kanssa, jos vaiva on jatkuvaa.

          BMW 520d Touring '06 314tkm
          BMW 530D Touring '99 552tkm
          BMW 320da Touring '02 427tkm
          Volvo V70 D5 '02
          Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
          Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
          Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

          Case IH 5140 Maxxum

          Comment

          • spock
            Bimmer Rookie
            • Jun 2009
            • 78
            • Lappeenranta

            #6
            Originally posted by peltone View Post
            Kyllä. Entisessä E39:ssä pari kertaa elvytin vanteitten puolien välistä lyömällä kilpiä pois vanteesta päin..

            Originally posted by Bmw Dreamer View Post
            Kilventakanen syynä, mutta mulla oli vielä extrana alimmainen kiinnityspultti tullu kilvestä läpi, eli se ei pitäny kilpeä erossa kunnolla levystä. Laitoin korinaluslevyn alle, niin ei oo sen jälkeen tullu kiven kiveä väliin, vaikka ajettu samoja hiekkateitä jne. Eli zekatkaapa ne kilven kiinnitykset kanssa, jos vaiva on jatkuvaa.

            http://i17.photobucket.com/albums/b5...ps7fbf62c1.jpg
            Juurikin sehän siellä oli syynä Oli näköjään yläpuolelta jo hakattu hieman aikaisemminkin jo mutkalle, niin nyt on myös alempaakin. Tuo kiinnityspultti oli myös tullut kilvestä läpi, niin rämisee nyt ikävästi kun ajaa epätasaisella tiellä. Meinasin jos vaihtaisi uudet kilvet molemmille puolille, paljonko tuosta joutuu purkamaan että ne saa pois? En jotenkin hokannut katsoa sen tarkemmin.
            2010 Skoda Octavia Combi
            EX 2006 Skoda Octavia RS
            EX 2001 E39 520IA
            Ex E30 320I

            Comment

            • Tome
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2003
              • 548
              • Joensuu

              #7
              Laakerin joudut irrottamaan.

              Comment

              • Havis
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 1835
                • Kotona/Poissa

                #8
                Helpompi vaihtoehto on ottaa ne kilvet kokonaan pois. Leikkaamalla sisäpanta poikki ei laakeria tarvitse irroittaa, ainoastaan jarrulevyn joutuu irroittamaan. Ja uusi kilpi paikoilleen vain jos katsastusmies erikseen niin vaatii (yleensä eivät noihin juuri puutu, minullakaan ei kertaakaan kilpien puuttumisesta ole edes huomautettu).

                Jos välttämättä haluaa uusia kilvet, niin kannattaa uusia ne sitten kun etupyörän laakereiden vaihto tulee ajankohtaiseksi. Kun laakerit irroitetaan kilpikin vaihtuu lähes samalla vaivalla.

                Itse kyllästyin jatkuvasti toistuvaan kivien irroitteluun ja kirskuvaan ääneen. Poistin kilvet ehkä 4v sitten, ja hyvin tulee toimeen ilmankin.

                Kilpi on jotain kevytmetallia, se ei ruostu, mutta murtuu kiinnitysruuvien reikien ympäriltä ennemmin tai myöhemmin tärinän vaikutuksesta.
                Last edited by Havis; 15-05-2013, 22:17.
                "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                E60 523iA -08

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎