memebuy23buy

e39 purkaa akkua...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bmw_e30
    replied
    vielä hieman tästä ihanasta ongelmasta.
    viikon tosiaan auto oli tallissa ilman radion sulakkeita 56 ja 58
    lähti laakista käyntii.. laitoin sulakkeet takas ja seuraavana aamuna nak nak nak...
    pitääkö toho ny ostaa kaikki uusiks vai radio tai radiovahvistin, voiko noita testaa millää

    koska ampeeri mittarilla - napa irti . siitä navasta - kenkään mitattanu ei vie virtaa :S'

    radiokanavat tossa autossa kuuluu tosiaan miten sattuu... useesti sulakkeiden kanssa joku 5min sit menee mykäks

    Leave a comment:


  • mikron
    replied
    Tyhjäkäynnillä valot päällä +1 astetta ulkona, puhallin täysillä navoista 13.85V. Pitkät päälle nii alkaa tyhjäkäynnillä jännite tippua, kierrosten nosto 800rpm nii 13.8V. Takalasinlämmitin vielä päälle ja 2000rpm 13.5V.

    Leave a comment:


  • Bmw_e30
    replied
    Originally posted by Jakuza View Post
    Ei oo näitten perusteella laturissa mitään vikaa. Itellä täsmälleen samanlaisia lukuja omasta 530i:stä, täydellä kuormalla meni jopa 12.5v asti tyhjäkäynnillä. Polkemallakaan ei noussu 14v jos kaikki laitteet täysillä. Vaihdoin laturin aivan turhaan uuteen 90A Valeoon ja mikään ei muuttunut. Hiukan taitaa olla alimitoitettu laturi, mutta ihan hyvin sillä pärjäs. Takalasinlämmitin on suurin virtasyöppö ja sitä en itse talvella käyttänyt että latais vähän paremmin.

    Tietty toinen vaihtoehto on pistää tehtaaltakin saatavilla ollut Bosch 120A laturi niin ei jää jännitteet alhaseksi (mikäli nyt 90A).

    edit. Pihtimittarilla toki helppo mitata laturin perästä paljonko se työntää. Ehjällä pitäisi tulla aika lailla se luvattu. Vituttaa kun en itse mitannut kun "olin varma" että laturi vetelee viimeisiään.

    120A bosch laturi on tos
    Ja tosiaan radion sulakkeet irti enkä käytä penkin lämmitintä aamusin ni toiminu nyt viikon kunnolla
    Eli en oo vaihtanu laturia edes vielä

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Originally posted by Jakuza View Post
    Mihin se menee? No kyllähän sitä saa menemään. Tuskimpa ne BMW:llä huvikseen on esimerkiksi varustanut ainakin osaa e39 diesel-malleista jopa 150A laturilla. Uusimmissa malleissa taitaa olla jo 200A latureita.

    Jos joltain löytyy e39 90A laturilla niin kokeilkaapa huvikseen kovalla pakkasella vääntää sähkönkäyttö tappiin. Itsellä oli päällä täydellä kuormalla esimerkiksi:

    -Pissapojansuuttimien lämmitys täysteho (vaatii muistaakseni yli -10C)
    -Peilienlämmitys täysteho (vaatii muistaakseni yli -10C)
    -Takalasinlämmitin
    -Penkinlämmittimet täysillä
    -Puhallin täysillä
    -Original hifit päällä
    -Xenonit päällä
    -Pitkät valot päällä
    -Etu- ja takasumarit päällä
    -Jarruvalot päällä
    -Sisävalot päällä
    -Peruutusvalot päällä
    -Hätävilkut päällä
    -Tuulilasinpyyhkijät käytössä (+sadetunnistin)

    Lisänä muuta varustetta kuten himmenevää peiliä, sadetunnistinta ym., mitkä vie marginaalisesti virtaa mutta kuitenkin. Jos nyt ei rupee 90A laturi kyykkäämään niin sitten vaikka kaikki ikkunannostimet+kattoluukku käyttöön yhtäaikaa niin varmana laskee jännitteet.

    Kyllä tosta nyt aika äkkiä 1000W mun mielestä tulee, kun vaikka hiustenkuivaajakin vie enemmän kun 1000W.

    Voihan se olla, että tuon auton varustelulla tuo 90A laturi on ollut juuri ja juuri siinä rajalla laitetaanko se vai suurempi ja sitten sen takia se ei aivan kunnolla meinaa riittää. Eihän tuollaista täyskuormatilannetta kuitenkaan todellisuudessa juuri koskaan tule (ainakaan se ei kestä pitkään).
    No kaippa se on mahdollista saada käytetyksi. Etenkin jos akku ei ole täysi niin sinne saa upotettua myös hyvin amppeereita.

    Mutta kyllä normaalisti jännitteiden pitäisi pysyä ylempänä. Johan akusta alkaa kulua virtaa tuolla 12.5V jännitteellä.

    Leave a comment:


  • Jakuza
    replied
    Originally posted by Muurahainen View Post
    Mikä siellä vie niin paljon virtaa?

    Tottahan laturi alkaa kyykätä jos sen tuottama määrä ylitetään mutta mihin tuo kaikki menee?

    Mihin se menee? No kyllähän sitä saa menemään. Tuskimpa ne BMW:llä huvikseen on esimerkiksi varustanut ainakin osaa e39 diesel-malleista jopa 150A laturilla. Uusimmissa malleissa taitaa olla jo 200A latureita.

    Jos joltain löytyy e39 90A laturilla niin kokeilkaapa huvikseen kovalla pakkasella vääntää sähkönkäyttö tappiin. Itsellä oli päällä täydellä kuormalla esimerkiksi:

    -Pissapojansuuttimien lämmitys täysteho (vaatii muistaakseni yli -10C)
    -Peilienlämmitys täysteho (vaatii muistaakseni yli -10C)
    -Takalasinlämmitin
    -Penkinlämmittimet täysillä
    -Puhallin täysillä
    -Original hifit päällä
    -Xenonit päällä
    -Pitkät valot päällä
    -Etu- ja takasumarit päällä
    -Jarruvalot päällä
    -Sisävalot päällä
    -Peruutusvalot päällä
    -Hätävilkut päällä
    -Tuulilasinpyyhkijät käytössä (+sadetunnistin)

    Lisänä muuta varustetta kuten himmenevää peiliä, sadetunnistinta ym., mitkä vie marginaalisesti virtaa mutta kuitenkin. Jos nyt ei rupee 90A laturi kyykkäämään niin sitten vaikka kaikki ikkunannostimet+kattoluukku käyttöön yhtäaikaa niin varmana laskee jännitteet.

    Kyllä tosta nyt aika äkkiä 1000W mun mielestä tulee, kun vaikka hiustenkuivaajakin vie enemmän kun 1000W.

    Voihan se olla, että tuon auton varustelulla tuo 90A laturi on ollut juuri ja juuri siinä rajalla laitetaanko se vai suurempi ja sitten sen takia se ei aivan kunnolla meinaa riittää. Eihän tuollaista täyskuormatilannetta kuitenkaan todellisuudessa juuri koskaan tule (ainakaan se ei kestä pitkään).

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Originally posted by Jakuza View Post
    Mitenkäs sitten selität sen että täydellä kuormalla laturista mitattiin 90A virrantuotto ja jännite rupesi sen jälkeen laskemaan, koska laturista ei vain irronnut enempää kuin tuo 90A?

    PS. Auto oli tämän jälkeen minulla vielä vuosia eikä mitään ongelmaa sähköjen kanssa, akun purkaantuminen korjaantui siilin vaihdolla.
    Mikä siellä vie niin paljon virtaa?

    Tottahan laturi alkaa kyykätä jos sen tuottama määrä ylitetään mutta mihin tuo kaikki menee?

    Leave a comment:


  • Jakuza
    replied
    Originally posted by Muurahainen View Post
    On tuossa jotain kummaa. Itsellä näyttää olevan akussa lepojännite enemmän kuin sinulla tyhjäkäynnillä lataus

    90A laturista tulee yli 1000W 12Voltilla. Joten ei se jännite saa pudota mihinkään autosta tulevalla täydellä kuormalla.
    Mitenkäs sitten selität sen että täydellä kuormalla laturista mitattiin 90A virrantuotto ja jännite rupesi sen jälkeen laskemaan, koska laturista ei vain irronnut enempää kuin tuo 90A?

    PS. Auto oli tämän jälkeen minulla vielä vuosia eikä mitään ongelmaa sähköjen kanssa, akun purkaantuminen korjaantui siilin vaihdolla.

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Originally posted by Jakuza View Post
    Ei oo näitten perusteella laturissa mitään vikaa. Itellä täsmälleen samanlaisia lukuja omasta 530i:stä, täydellä kuormalla meni jopa 12.5v asti tyhjäkäynnillä. Polkemallakaan ei noussu 14v jos kaikki laitteet täysillä. Vaihdoin laturin aivan turhaan uuteen 90A Valeoon ja mikään ei muuttunut. Hiukan taitaa olla alimitoitettu laturi, mutta ihan hyvin sillä pärjäs. Takalasinlämmitin on suurin virtasyöppö ja sitä en itse talvella käyttänyt että latais vähän paremmin.

    Tietty toinen vaihtoehto on pistää tehtaaltakin saatavilla ollut Bosch 120A laturi niin ei jää jännitteet alhaseksi (mikäli nyt 90A).

    edit. Pihtimittarilla toki helppo mitata laturin perästä paljonko se työntää. Ehjällä pitäisi tulla aika lailla se luvattu. Vituttaa kun en itse mitannut kun "olin varma" että laturi vetelee viimeisiään.
    On tuossa jotain kummaa. Itsellä näyttää olevan akussa lepojännite enemmän kuin sinulla tyhjäkäynnillä lataus

    90A laturista tulee yli 1000W 12Voltilla. Joten ei se jännite saa pudota mihinkään autosta tulevalla täydellä kuormalla.

    Leave a comment:


  • Jakuza
    replied
    Originally posted by Bmw_e30 View Post
    täydet kuormat päällä 12.7-13.4
    joskus putoo tyhjäkäynnil kans toho 12.7 kaasunkanssa aina lataa 13.7 - 14.00

    jotenki vois luulla et laturis ois jotai häikkää

    Ei oo näitten perusteella laturissa mitään vikaa. Itellä täsmälleen samanlaisia lukuja omasta 530i:stä, täydellä kuormalla meni jopa 12.5v asti tyhjäkäynnillä. Polkemallakaan ei noussu 14v jos kaikki laitteet täysillä. Vaihdoin laturin aivan turhaan uuteen 90A Valeoon ja mikään ei muuttunut. Hiukan taitaa olla alimitoitettu laturi, mutta ihan hyvin sillä pärjäs. Takalasinlämmitin on suurin virtasyöppö ja sitä en itse talvella käyttänyt että latais vähän paremmin.

    Tietty toinen vaihtoehto on pistää tehtaaltakin saatavilla ollut Bosch 120A laturi niin ei jää jännitteet alhaseksi (mikäli nyt 90A).

    edit. Pihtimittarilla toki helppo mitata laturin perästä paljonko se työntää. Ehjällä pitäisi tulla aika lailla se luvattu. Vituttaa kun en itse mitannut kun "olin varma" että laturi vetelee viimeisiään.
    Last edited by Jakuza; 19-01-2015, 18:17.

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by ahistaa View Post
    Eilen illalla akun jännite oli 12,51V ja nyt aamulla 12,42V. Auto lähti todella hyvin käyntiin aivan kuin "ennen vanhaan". 27 kilometriä työajoa ja mittaus osoitti tulokseksi 12,69V.

    Mikä mahtaa olla alin jännite millä auto lähtee ylipäätään käyntiin jos muuten amppeerit piisaisivat :think
    Amppeerit ratkaisee, ei jännite. Eli jos amppeereita riittää niin lähtee käyntiin. Levossa voi olla ihan normaalit jännitteet, mutta silti ei virta riitä. Kuormitusmittaus on ainut varma tapa testata paljonko akusta irtoaa virtaa käynnistykseen.

    Leave a comment:


  • ahistaa
    replied
    Eilen illalla akun jännite oli 12,51V ja nyt aamulla 12,42V. Auto lähti todella hyvin käyntiin aivan kuin "ennen vanhaan". 27 kilometriä työajoa ja mittaus osoitti tulokseksi 12,69V.

    Mikä mahtaa olla alin jännite millä auto lähtee ylipäätään käyntiin jos muuten amppeerit piisaisivat :think

    Leave a comment:


  • ahistaa
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post
    Lyijyakut ei tykkää jos pääsevät tyhjenemään. Käy teettämässä akulle kuormitustesti. Muuten sen akun kuntoa on mahdoton arvioida. Se, että akulla on ikää 2v ei takaa mitään sen kunnosta.

    Joo tuo täytyy kanssa käydä tekemässä.

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by ahistaa View Post
    Itsellä 525d vm.2001

    Kovempien pakkasten jälkeen auto ei lähtenyt enään niin terävästi käyntiin mitä ennen, ja nyt tänään sitten ei edes luvannut lähteä käyntiin. Apusähköllä auton sain käyntiin ja laturi lykkäsi auton käydessä runsaasti yli 14 volttia akulle. Akku 2 vuotta vanha ja nestepinnat sun muut ihan ok.

    Voiko vika olla hantin oven avaus mottorissa kun sain pakkasilla auton sulamaan ja sitten jouduin ajamaan sen ulos pakkaseen tästä seurasi se että oven moottori hirtti jotenkin kiinni. Pahaa surinaa piti pitemmän aikaa (ehkä jopa toista tuntia) ja en saanut sitä loppumaan muutakuin akunkengän irroittamalla. Mottori ei sen jälkeen ole puhunut mitään eikä oven avaus tappi liiku enään muutakuin manuaalisesti.

    Eli akku on nyt latauksessa hantin oven liitin on irti ja huomenna otan auton taas käyttöön ja seuraan kuinka akun jännite muuttuilee normaali ajossa ja levossa. Ovia en meinaa pistää ollenkaan lukkoon nyt muutamaan päivään.

    Olisiko jollain ideoita ehdotuksia tähän keissiin.
    Lyijyakut ei tykkää jos pääsevät tyhjenemään. Käy teettämässä akulle kuormitustesti. Muuten sen akun kuntoa on mahdoton arvioida. Se, että akulla on ikää 2v ei takaa mitään sen kunnosta.

    Leave a comment:


  • ahistaa
    replied
    Itsellä 525d vm.2001

    Kovempien pakkasten jälkeen auto ei lähtenyt enään niin terävästi käyntiin mitä ennen, ja nyt tänään sitten ei edes luvannut lähteä käyntiin. Apusähköllä auton sain käyntiin ja laturi lykkäsi auton käydessä runsaasti yli 14 volttia akulle. Akku 2 vuotta vanha ja nestepinnat sun muut ihan ok.

    Voiko vika olla hantin oven avaus mottorissa kun sain pakkasilla auton sulamaan ja sitten jouduin ajamaan sen ulos pakkaseen tästä seurasi se että oven moottori hirtti jotenkin kiinni. Pahaa surinaa piti pitemmän aikaa (ehkä jopa toista tuntia) ja en saanut sitä loppumaan muutakuin akunkengän irroittamalla. Mottori ei sen jälkeen ole puhunut mitään eikä oven avaus tappi liiku enään muutakuin manuaalisesti.

    Eli akku on nyt latauksessa hantin oven liitin on irti ja huomenna otan auton taas käyttöön ja seuraan kuinka akun jännite muuttuilee normaali ajossa ja levossa. Ovia en meinaa pistää ollenkaan lukkoon nyt muutamaan päivään.

    Olisiko jollain ideoita ehdotuksia tähän keissiin.

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by Bmw_e30 View Post
    täydet kuormat päällä 12.7-13.4
    joskus putoo tyhjäkäynnil kans toho 12.7 kaasunkanssa aina lataa 13.7 - 14.00

    jotenki vois luulla et laturis ois jotai häikkää
    Ei ole laturi ihan kunnossa enää. Jännitteen pitäisi olla aina vähintään se 13.8V. Aiheuttaa varsinkin talvella ongelmia kun muutenkin pakkasella auton akku latautuu huonosti. Eli vaihda se laturi ensimmäisenä.

    Leave a comment:

Working...
X