Announcement

Collapse
No announcement yet.

523iA -00 tärinä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jori
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 1010
    • Vantaa

    523iA -00 tärinä

    No niin tästä tämä vanhojen bemareiden omistus ihanuus taas alkaa.
    Ostin keskiviikkona käyttikseksi mielestäni lähes suomen parhaan 523iA:n vuosimallia 2000.

    Tänään ajoin suljetulla alueella veljen E91 320d:tä vastaan kaksi kertaa n.200km\h.
    Nyt kun tyhjäkäynnillä nostaa kierroksia yli 3000rpm alkaa jonkun moinen tärinä, mistähän moinen? Moottorin kumityynyt tms...?
    Ajossa: iX xDrive50 Fully Charged
    Exät: Tesla Model S LRR, G05 e45 M-Sport, F15 M50d, F15 30d, F11 535d, F30 Active Hybrid, E60 M5, E63 645CiA, W219 MB 350 CLS, E31 850iA, E90 320dA, E39 523iA, E39 540iA ACS, E36 328i Cab, Porsche 968, E36 M3, E39 540iA, E31 850iA, E36 M3, E34 525i, E30 325i M-Tech II, E30 325i kv, E30 318i, E30 316.
  • jori
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 1010
    • Vantaa

    #2
    Originally posted by Havis
    No kokeileppa pitää niitä kierroksia paikoillaan ollessa punarajalla vaikkapa n. 30min nän alkuun. Eiköhän ne tärinät siinä lopu

    On meitä näköjään joka junaan...
    Kiitos tästä vastauksesta, jos ei ole mitään järkevää sanottavaa että mistä alkaneet tärinät johtuvat niin alä viitsi kirjoittaa mitään.

    Tosiaan nyt ajossa tuntuu jo yli 2500rpm:n, ennen tätä päivää ei ollut mitään, ei paikallaan kierroksia nostattaessa tai ajossa.
    Ajossa: iX xDrive50 Fully Charged
    Exät: Tesla Model S LRR, G05 e45 M-Sport, F15 M50d, F15 30d, F11 535d, F30 Active Hybrid, E60 M5, E63 645CiA, W219 MB 350 CLS, E31 850iA, E90 320dA, E39 523iA, E39 540iA ACS, E36 328i Cab, Porsche 968, E36 M3, E39 540iA, E31 850iA, E36 M3, E34 525i, E30 325i M-Tech II, E30 325i kv, E30 318i, E30 316.

    Comment

    • jkan
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2007
      • 320
      • uusikaupunki

      #3
      Konepelti auki ja katsomaan onko kaikki alipaineletkut ym. kiinni. Tulpat pois ja katsoo onko kaikki samanlaisia vai onko jonkun sylinterin tulppa erinlainen kuin muut.

      Vikakooditkin kannattaa katsoa onko sinne ilmestynyt jotain.

      Ja myös moottorin kumityynyt kannattaa tarkkistaa.
      Vikakoodien lukua,Lasien tummennukset, Pienet teippaustyöt, Kolhujen korjauksia PDR tekniikalla sekä pieniä remontti/huoltotöitä. Puh:0408355900

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        #4
        Tutki myös vesipumpun akseli ja onko puhaltimessa kaikki siivet kiinni.
        E39 528iA

        Comment

        • jori
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2003
          • 1010
          • Vantaa

          #5
          No niin, tutkiskelin taskulampun kanssa ja moniurahihna joka pyörittää vesipumppua ja laturia pitää hiukan naputtavaa ääntä ja siitä puuttuu pintaa osalta hihnasta, eli siis urat ovat lähteneet hittoon ja vain tasainen pinta jäljellä, myös hihna hiukan rispaantunut reunoistaan, hihna vaihdettu n.11tkm sitten. Hihnassa nro.BMW 11.28-1706 545-692637 6PK 1538, käyttöohjekirjassa hihnaksi merkitty 6K x 1555, eli onko tuo nykyinen hihna ollut hiukan liian lyhyt ja nyt alkaa hajoamaan?

          Ilmeisesti tämä aiheuttaa värinän/tärinän...?, pienillä kierroksilla ei tapahdu mitään normaalista poikkeavaa ja alaväännöt tallella aivan normaalisti.

          Hihnoja löytyy ilmeisesti ihan motonetistä eikä ole kauhean paha vaihtaa jos vaan paikka löytyy ja työkalut jotka myös pysyvät käsissä.

          Löytyyköhän ketään PK-seudulta joka voisi tämän jumpan suorittaa lähipäivinä, tietysti reilua korvausta vastaan.

          Kiitos fiksuista vastauksista!
          Ajossa: iX xDrive50 Fully Charged
          Exät: Tesla Model S LRR, G05 e45 M-Sport, F15 M50d, F15 30d, F11 535d, F30 Active Hybrid, E60 M5, E63 645CiA, W219 MB 350 CLS, E31 850iA, E90 320dA, E39 523iA, E39 540iA ACS, E36 328i Cab, Porsche 968, E36 M3, E39 540iA, E31 850iA, E36 M3, E34 525i, E30 325i M-Tech II, E30 325i kv, E30 318i, E30 316.

          Comment

          • mijuko
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2010
            • 951
            • ۩□□۩

            #6
            Originally posted by jori View Post

            Tänään ajoin suljetulla alueella veljen E91 320d:tä vastaan kaksi kertaa n.200km\h.
            ...Kumpi tässä nyt voitti ja millä marginaalilla?:think

            Omaani tilailin KL-varaosalta 528i -00

            1 x Vesipumppu (Tuotenumero 6973)
            1 x 43.61 = 43.61 EUR (sis. ALV 23.00%)

            1 x Moniurahihna (kts. tuotekuvaus) (Tuotenumero 13900)
            1 x 20.62 = 20.62 EUR (sis. ALV 23.00%)

            1 x Moniurahihnan kiristin täydellinen (mekaaninen kiristin) (Tuotenumero 14691)
            1 x 42.66 = 42.66 EUR (sis. ALV 23.00%)

            1 x Ilmastointilaitteen hihna (kts. tuotekuvaus) (Tuotenumero 18570)
            1 x 12.45 = 12.45 EUR (sis. ALV 23.00%)

            Comment

            • jori
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2003
              • 1010
              • Vantaa

              #7
              Originally posted by mijuko View Post
              ...Kumpi tässä nyt voitti ja millä marginaalilla?:think

              Omaani tilailin KL-varaosalta 528i -00

              1 x Vesipumppu (Tuotenumero 6973)
              1 x 43.61 = 43.61 EUR (sis. ALV 23.00%)

              1 x Moniurahihna (kts. tuotekuvaus) (Tuotenumero 13900)
              1 x 20.62 = 20.62 EUR (sis. ALV 23.00%)

              1 x Moniurahihnan kiristin täydellinen (mekaaninen kiristin) (Tuotenumero 14691)
              1 x 42.66 = 42.66 EUR (sis. ALV 23.00%)

              1 x Ilmastointilaitteen hihna (kts. tuotekuvaus) (Tuotenumero 18570)
              1 x 12.45 = 12.45 EUR (sis. ALV 23.00%)
              Tosiaan siksi mainitsin tuon että ajettiin kilpaa koska sen jälkeen oireet alkoivat, ei saisi vanhaa herraa enää kiusata . Ja voitti meni aika selkeästi 196hv 320d:lle luonnollisesti, mutta ei tuo paljoa jäänyt 110km/h jälkeen, tehty selvästi autobahnoille

              Eipä nuo varaosat ole pahan hintaisia, kun on tottunut E31 hintoihin niin nuohan ovat lähes ilmaisia.
              Ajossa: iX xDrive50 Fully Charged
              Exät: Tesla Model S LRR, G05 e45 M-Sport, F15 M50d, F15 30d, F11 535d, F30 Active Hybrid, E60 M5, E63 645CiA, W219 MB 350 CLS, E31 850iA, E90 320dA, E39 523iA, E39 540iA ACS, E36 328i Cab, Porsche 968, E36 M3, E39 540iA, E31 850iA, E36 M3, E34 525i, E30 325i M-Tech II, E30 325i kv, E30 318i, E30 316.

              Comment

              • jori
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2003
                • 1010
                • Vantaa

                #8
                Tärinät hävisivät hihnan vaihdon myötä, noin 1/3 hihnasta oli menettänyt uransa/pintansa, siksi täristi 90-110km/h välillä sekä paikallaan kierroksia nostattaessa.

                Suur kiitos MR_piikki, hommahan meni kuin strömsössä
                Ajossa: iX xDrive50 Fully Charged
                Exät: Tesla Model S LRR, G05 e45 M-Sport, F15 M50d, F15 30d, F11 535d, F30 Active Hybrid, E60 M5, E63 645CiA, W219 MB 350 CLS, E31 850iA, E90 320dA, E39 523iA, E39 540iA ACS, E36 328i Cab, Porsche 968, E36 M3, E39 540iA, E31 850iA, E36 M3, E34 525i, E30 325i M-Tech II, E30 325i kv, E30 318i, E30 316.

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎