Terve,
Aiheesta on jo jonkin verran keskustelua, mutta rohkaistuin silti kirjoittamaan uuden topikin.
E39 520d, vm. 2000, ajettu 210 000km, manuaali-ilmastointi. Puhallin lopetti toiminnan yhtäkkiä. Kovalla helteellä ilmastointi ja puhallus "nupit kaakossa" matka-ajoa, sitten autotallissa kaksi päivää, ja sen jälkeen puhallin ei ole inahtanutkaan.
Pari aika tukalaa reissua on joutunut heittämään ikkunat auki, kun ei ole ehtinyt selvittää itse, eikä ole saanut huoltoaikoja mihinkään. Auto on ollut ajossa koko ajan. Yllättävän invalidisoiva vika, esim. talviaikaan ei olisi mitään mahdollisuutta ajaa autolla ilman puhallinta, näin kesällä vielä menee ikkunat auki. Tuntuu olevan huoltoliikkeet kiireisiä näin juhannuksen alla. BMW:n merkkihuoltoa täällä ei enää ole. Lisäksi jotkut huoltoliikkeet tuntuvat vierastavan BMW:itä jostakin syystä. Yksi hyvä paja täällä Savonlinnassa on, mutta sinnekin menisi diagnoosiajat puolentoista viikon päähän.
Olen lukenut kaikki aiheeseen liittyvät ketjut jotka vain löysin. Niiden perusteella tilasin KL-varaosista uuten puhaltimen etuvastuksen (sen siilin), vaihdoin sen ja ei mitään vaikutusta. Kun puhaltimen kääntää 0-asennosta päälle, vastus kuumenee tulikuumaksi, eli jotain siellä tapahtuu.
Kaikki auton sulakkeet olen tarkistanut silmämääräisesti takakontista, hanskalokerosta ja myös hanskalokeron takaa sieltä hankalasta paikasta. Ne näyttivät ehjiltä. Voiko niitä jotenkin mitata yleismittarilla, ja siten varmistaa niiden toimivuus?
Täällä foorumilla on tosi hyviä ohjeita moottorin vaihtoon, ja linkki ulkomaiseen sivustoon, jossa on ohjeet kuvien kera. Löysin myös YouTubesta videomuotoisen ohjeen puhallinmoottorin vaihtoon. Luulen että osaisin vaihtaa sen itse, vaikka aikaa siihen menisi varmaan törkeän paljon, ja olen täysi amatööri. Nyt pitäisi vain saada varmuus että juuri moottori on rikki, niin voisin tilata uuden ja pääsisin purkamaan kojelautaa atomeiksi... Olen nyt kesälomalla ja aikaa riittää
Jossakin ketjussa nimimerkki "Clavurion" kirjoitti:
Jotta koko auto kaikkine talleineen ei palaisi poroksi, tarvitsisin aivan rautalangasta väännetyt ohjeet, eli esim. miten pinnit yhdistetään, jollakin rautalankapatentilla? Vai kannattaako näillä taidoilla yrittääkään itse selvittää, kun ei ole insinöörikoulutusta - tilata vain nöyrästi aika huoltoliikkeeseen ja varata mukaan iso säkillinen euroja?
T. Matti
Aiheesta on jo jonkin verran keskustelua, mutta rohkaistuin silti kirjoittamaan uuden topikin.
E39 520d, vm. 2000, ajettu 210 000km, manuaali-ilmastointi. Puhallin lopetti toiminnan yhtäkkiä. Kovalla helteellä ilmastointi ja puhallus "nupit kaakossa" matka-ajoa, sitten autotallissa kaksi päivää, ja sen jälkeen puhallin ei ole inahtanutkaan.
Pari aika tukalaa reissua on joutunut heittämään ikkunat auki, kun ei ole ehtinyt selvittää itse, eikä ole saanut huoltoaikoja mihinkään. Auto on ollut ajossa koko ajan. Yllättävän invalidisoiva vika, esim. talviaikaan ei olisi mitään mahdollisuutta ajaa autolla ilman puhallinta, näin kesällä vielä menee ikkunat auki. Tuntuu olevan huoltoliikkeet kiireisiä näin juhannuksen alla. BMW:n merkkihuoltoa täällä ei enää ole. Lisäksi jotkut huoltoliikkeet tuntuvat vierastavan BMW:itä jostakin syystä. Yksi hyvä paja täällä Savonlinnassa on, mutta sinnekin menisi diagnoosiajat puolentoista viikon päähän.
Olen lukenut kaikki aiheeseen liittyvät ketjut jotka vain löysin. Niiden perusteella tilasin KL-varaosista uuten puhaltimen etuvastuksen (sen siilin), vaihdoin sen ja ei mitään vaikutusta. Kun puhaltimen kääntää 0-asennosta päälle, vastus kuumenee tulikuumaksi, eli jotain siellä tapahtuu.
Kaikki auton sulakkeet olen tarkistanut silmämääräisesti takakontista, hanskalokerosta ja myös hanskalokeron takaa sieltä hankalasta paikasta. Ne näyttivät ehjiltä. Voiko niitä jotenkin mitata yleismittarilla, ja siten varmistaa niiden toimivuus?
Täällä foorumilla on tosi hyviä ohjeita moottorin vaihtoon, ja linkki ulkomaiseen sivustoon, jossa on ohjeet kuvien kera. Löysin myös YouTubesta videomuotoisen ohjeen puhallinmoottorin vaihtoon. Luulen että osaisin vaihtaa sen itse, vaikka aikaa siihen menisi varmaan törkeän paljon, ja olen täysi amatööri. Nyt pitäisi vain saada varmuus että juuri moottori on rikki, niin voisin tilata uuden ja pääsisin purkamaan kojelautaa atomeiksi... Olen nyt kesälomalla ja aikaa riittää

Jossakin ketjussa nimimerkki "Clavurion" kirjoitti:
Sulakkeelta tuleva jännite (pun./sin. piuhan pinni) yhdistetään puhaltimelle menevään (pun./vihr. johdon pinni).
Maadoituspisteen (ruskean piuhan pinni) yhdistetään puhaltimelle menevään (musta/vihr. piuhan pinni).
Ei tuossa voi oikein käräyttää muuta kuin sen jännitelinjan sulakkeen.
Maadoituspisteen (ruskean piuhan pinni) yhdistetään puhaltimelle menevään (musta/vihr. piuhan pinni).
Ei tuossa voi oikein käräyttää muuta kuin sen jännitelinjan sulakkeen.
T. Matti
Comment