Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 puhaltimen moottorin testaus?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Matti_L
    Newbiemmer
    • Nov 2012
    • 19
    • Etelä-Savo

    E39 puhaltimen moottorin testaus?

    Terve,

    Aiheesta on jo jonkin verran keskustelua, mutta rohkaistuin silti kirjoittamaan uuden topikin.

    E39 520d, vm. 2000, ajettu 210 000km, manuaali-ilmastointi. Puhallin lopetti toiminnan yhtäkkiä. Kovalla helteellä ilmastointi ja puhallus "nupit kaakossa" matka-ajoa, sitten autotallissa kaksi päivää, ja sen jälkeen puhallin ei ole inahtanutkaan.

    Pari aika tukalaa reissua on joutunut heittämään ikkunat auki, kun ei ole ehtinyt selvittää itse, eikä ole saanut huoltoaikoja mihinkään. Auto on ollut ajossa koko ajan. Yllättävän invalidisoiva vika, esim. talviaikaan ei olisi mitään mahdollisuutta ajaa autolla ilman puhallinta, näin kesällä vielä menee ikkunat auki. Tuntuu olevan huoltoliikkeet kiireisiä näin juhannuksen alla. BMW:n merkkihuoltoa täällä ei enää ole. Lisäksi jotkut huoltoliikkeet tuntuvat vierastavan BMW:itä jostakin syystä. Yksi hyvä paja täällä Savonlinnassa on, mutta sinnekin menisi diagnoosiajat puolentoista viikon päähän.

    Olen lukenut kaikki aiheeseen liittyvät ketjut jotka vain löysin. Niiden perusteella tilasin KL-varaosista uuten puhaltimen etuvastuksen (sen siilin), vaihdoin sen ja ei mitään vaikutusta. Kun puhaltimen kääntää 0-asennosta päälle, vastus kuumenee tulikuumaksi, eli jotain siellä tapahtuu.

    Kaikki auton sulakkeet olen tarkistanut silmämääräisesti takakontista, hanskalokerosta ja myös hanskalokeron takaa sieltä hankalasta paikasta. Ne näyttivät ehjiltä. Voiko niitä jotenkin mitata yleismittarilla, ja siten varmistaa niiden toimivuus?

    Täällä foorumilla on tosi hyviä ohjeita moottorin vaihtoon, ja linkki ulkomaiseen sivustoon, jossa on ohjeet kuvien kera. Löysin myös YouTubesta videomuotoisen ohjeen puhallinmoottorin vaihtoon. Luulen että osaisin vaihtaa sen itse, vaikka aikaa siihen menisi varmaan törkeän paljon, ja olen täysi amatööri. Nyt pitäisi vain saada varmuus että juuri moottori on rikki, niin voisin tilata uuden ja pääsisin purkamaan kojelautaa atomeiksi... Olen nyt kesälomalla ja aikaa riittää

    Jossakin ketjussa nimimerkki "Clavurion" kirjoitti:

    Sulakkeelta tuleva jännite (pun./sin. piuhan pinni) yhdistetään puhaltimelle menevään (pun./vihr. johdon pinni).
    Maadoituspisteen (ruskean piuhan pinni) yhdistetään puhaltimelle menevään (musta/vihr. piuhan pinni).
    Ei tuossa voi oikein käräyttää muuta kuin sen jännitelinjan sulakkeen.
    Jotta koko auto kaikkine talleineen ei palaisi poroksi, tarvitsisin aivan rautalangasta väännetyt ohjeet, eli esim. miten pinnit yhdistetään, jollakin rautalankapatentilla? Vai kannattaako näillä taidoilla yrittääkään itse selvittää, kun ei ole insinöörikoulutusta - tilata vain nöyrästi aika huoltoliikkeeseen ja varata mukaan iso säkillinen euroja?

    T. Matti
    E90 318iA LCI 2009, 26 000km --> ?
    ex. E39 520d LCI 2001, 183 000km - 235 000km
  • WSE1
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 3242
    • Suomusjärvi

    #2
    Jos olet jo vaihtanut "siilin" ja se lämpenee selvästi tehoa lisättäessä (=sille tulee siis jännitesyöttö ja maa) on oikeastaan ainoa vaihtoehto seuraavaksi alkaa vaihtamaan itse puhallinmoottori, juuri muuta testausta ei enää ole tarpeen tehdä.

    Comment

    • lurkki3
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2004
      • 657
      • ylivieska

      #3
      koitas ottaa kuskinpuolen raitisilmasuodattimen putki irti.(joka konehuoneessa)työnnä käsi reikään ja kokeile pyöräyttää puhallinta siivestä lähteekö pyörimään...jos lähtee niin hiilet loppu eli moottori vaihtoon,jos täysin mykkä voisin veikata etuvastusta/siiliä.
      E60 525d -05 m-sport 300hv/700nm
      Bagged e32
      Ex E61 525d m-sport -06
      Ex e39 530d touring By Aj Tech 365hv/650nm
      Lukuisia muita bmw merkin viritelmiä

      Comment

      • Matti_L
        Newbiemmer
        • Nov 2012
        • 19
        • Etelä-Savo

        #4
        Kiitos vastauksista!

        Originally posted by WSE1 View Post
        Jos olet jo vaihtanut "siilin" ja se lämpenee selvästi tehoa lisättäessä (=sille tulee siis jännitesyöttö ja maa) on oikeastaan ainoa vaihtoehto seuraavaksi alkaa vaihtamaan itse puhallinmoottori, juuri muuta testausta ei enää ole tarpeen tehdä.
        ...tämän lausunnon perusteella tilasin uuden alkuperäisen puhallinmoottorin KL-varaosilta, hinta 215EUR. Lähti jo tänään matkahuollossa kun sattui olemaan hyllyssä. Katotaan miten käy.


        Originally posted by lurkki3 View Post
        koitas ottaa kuskinpuolen raitisilmasuodattimen putki irti.(joka konehuoneessa)työnnä käsi reikään ja kokeile pyöräyttää puhallinta siivestä lähteekö pyörimään...jos lähtee niin hiilet loppu eli moottori vaihtoon,jos täysin mykkä voisin veikata etuvastusta/siiliä.
        Tätä vielä koitin. Työnsin käden sinne reikään , ja pyörittelin puhaltimen siivekkeitä. Ei mitään vaikutusta. Pyöri kyllä jotenkin aika nihkeän oloisesti, en tiedä sitten miten herkästi pitäisi pyöriä? Etuvastus on siis jo vaihdettu.

        Semmoinen yleishuomio tuli tehtyä kun availin raitisilmasuodattimen ja sen yhdysputken, että aika likainen oli se suodattimen kotelo. Lisäksi se vedenpoistoreikä oli aivan tukossa koivunsiemenistä ym. En ole koteloa avannut tätä ennen, autoon on vaihdettu kyllä suodattimet BMW-huollossa ajallaan, mutta eipä taideta siellä paljon putsailla koteloita eikä vedenpoistoreikiä - uusi suodatin vaan sisään ja kansi kiinni... Kaikki puhallinmoottorille asti kulkeutuva lika on kuitenkin varmasti pidemmän päälle myrkkyä sille, siksi tämän alueen 'hygieniasta' pitäisi varmaan huolehtia hyvin.

        EDIT: Mittasin vielä kaikki sulakkeet yleismittarilla. Olivat ehjiä.
        Last edited by Matti_L; 18-06-2013, 16:19.
        E90 318iA LCI 2009, 26 000km --> ?
        ex. E39 520d LCI 2001, 183 000km - 235 000km

        Comment

        • Matti_L
          Newbiemmer
          • Nov 2012
          • 19
          • Etelä-Savo

          #5
          No niin, nyt on uusi alkuperäinen puhallinmoottori vaihdettu, ja hyvin puhaltaa!

          Esitän kiitokset tälle foorumille! Haulla löytyy paljon juttua aiheesta. Myös englanninkieliset foorumit ja YouTube kannattaa näköjään vilkaista, "E39 blower motor replacement" jne. Ajattelin vielä kirjoitella kokemuksiani hommasta tänne, jos joku on joskus samassa tilanteessa, ja tästä olisi jotain apua…

          Vaihto onnistuu siis todistetusti amatööriltäkin, jos on aikaa ja kärsivällisyyttä ja hyvä paikka jossa purkaa rauhassa. Säästö on varmaan satoja euroja, vrt. jos auton veisi merkkihuoltoon. Pelkästään vian diagnoosi olisi maksanut 1.5h työt…

          Kannattaa kuvata purkuvaiheessa kaikki vaiheet, joissa vähänkin epäilee muistin pettävän kasausvaiheessa (mitä kautta vaijerit ja johdot / liittimet pujotetaan jne.). Tästä oli itselleni suuri apu kasausvaiheessa. Kannattaa myös muistaa laskea sähköisesti säätyvä ratti alas (jos semmoinen on) ja uloimpaan asentoon, ennen kuin irroittaa akun. Etupenkit taka-asentoon. Hyvä valo tarvitaan myös työskentelyyn.

          Auto oli tosi härskin näköinen kun koko kojelauta, mittaristo, etuairbag, A-pilarin verhoilut, radio ym. oli revitty pois. Laskin että jouduin irroittamaan n. 20 erilaista paneelia ym. jotka jokainen oli kiinni usealla ruuvilla, pultilla, klipsillä jne. Saksalainen insinööri on vielä jostakin syystä käyttänyt kasaukseen sekaisin eri kokoisia torxeja, ristipääruuveja ja pultteja, että saa koko ajan vaihtaa työkalua. Laitoin osat purkujärjestyksessä autotallin pöydälle, ja teippasin ruuvit ko. kohtiin kiinni, etteivät ne sekoitu. Näin kasausvaihe on helpompaa. Kasauskaan ei ollut ihan nopeaa, kun esim. puhallinmoottorin kotelon metalliklipsit oli tosi hankala saada kiinni, tosi ahtaat paikat sormille. Irroitusvaihe oli siinä mielessä helpompi. A-pilareiden verhoilujen alta murtui molemmilta puolilta pieni pala kiinnikkeen kärkeä, en tiedä oliko muovi haurastunut vai mitä, mutta ehjänä en saanut niitä ulos. Liimasin ne pikaliimalla takaisin, ja ihan hyvin verhoilut asettuivat takaisin paikoilleen.

          Sitten oli aika kaivaa vanha puhallin 'pesästään'. Se pyöri nihkeästi käsin pyörittäessä, ja oli likainen. Semmoisen hienon kahvinpurun oloisen pölyn peitossa. Moottorin eräs osa (en tiedä mikä nimeltään, semmoinen jousikuormitteinen metallipala joka hankaa vasten moottorin akselia) oli silminnähden kulunut syvälle 'uralle', eli se oli varmaan ihan finaalissa. Uusi moottori on alkuperäinen BMW-varaosa. Vanhassa originaalissa oli stanssattu valmistajaksi Siemens.



          Osissa oli jonkin verran eroa näkemiini videoihin ja TIS -ohjeisiin. Kokoonpano vissiin riippuu onko autossa automaatti-ilmastointi, mikä on auton vuosimalli jne. eli kannattaa varautua yllätyksiinkin. Esimerkiksi puhallinmoottorin kotelo oli erilainen (kotelon päistä piti älytä pyöräyttää semmoisia 'kauluksia' että moottorin sai irti), ja sen edestä ei tarvinnut purkaa mitään metallisia varsia joita joku servomoottori säätää.

          Ennen kasausta kannattaa kytkeä uusi puhallinmoottori kiinni ja laittaa akku paikoilleen sen verran, että saa testattua moottorin toimivuuden ennen kuin laittaa kojelaudan takaisin 'nippuun', muuten saattaisi ottaa liikaa päähän jos se ei sitten toimisikaan… Mulla siis oli purettaessa ja airbagiä irroitellessa akku kokonaan irti. En tiedä saako noin tehdä, tai miten terveellistä se on autolle laittaa virrat päälle kun airbäg ja mittaristo on irti, mutta kyllähän tuo heräsi sen verran eloon, että sai testattua nopeasti puhaltimen. Parkit, sisävalot jne. lävähti kyllä päälle ja olisko moottorin flektikin lähtenyt pyörimään… Airbägin varoitusvalo jäi tästä toimenpiteestä johtuen palamaan, mutta sen sai nollattua (kiitokset vaan MTT-Tradingille Kiteen Tolosenmäkeen...).

          Toivon, että uusi puhallinmoottori kestää nyt taas seuraavat 13-vuotta tai 210 000km, sen verran työläs homma oli. Joku sanoikin että E39 on rakennettu puhallinmoottorin ympärille...

          T. Matti
          Last edited by Matti_L; 30-06-2013, 15:11.
          E90 318iA LCI 2009, 26 000km --> ?
          ex. E39 520d LCI 2001, 183 000km - 235 000km

          Comment

          • Bmw Dreamer
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 2762
            • Kouvola

            #6
            Originally posted by Matti_L View Post
            Ennen kasausta kannattaa kytkeä uusi puhallinmoottori kiinni ja laittaa akku paikoilleen sen verran, että saa testattua moottorin toimivuuden ennen kuin laittaa kojelaudan takaisin 'nippuun', muuten saattaisi ottaa liikaa päähän jos se ei sitten toimisikaan… Mulla siis oli purettaessa ja airbagiä irroitellessa akku kokonaan irti. En tiedä saako noin tehdä, tai miten terveellistä se on autolle laittaa virrat päälle kun airbäg ja mittaristo on irti, mutta kyllähän tuo heräsi sen verran eloon, että sai testattua nopeasti puhaltimen. Parkit, sisävalot jne. lävähti kyllä päälle ja olisko moottorin flektikin lähtenyt pyörimään… Airbägin varoitusvalo jäi tästä toimenpiteestä johtuen palamaan, mutta sen sai nollattua (kiitokset vaan MTT-Tradingille Kiteen Tolosenmäkeen...).

            Toivon, että uusi puhallinmoottori kestää nyt taas seuraavat 13-vuotta tai 210 000km, sen verran työläs homma oli. Joku sanoikin että E39 on rakennettu puhallinmoottorin ympärille...

            T. Matti
            Bäginvalon syttymisen ois välttäny laittamalla bägin siksi aikaa kiinni. Tämä kannattaa huomioida jossei ole nollausvehkeitä sopivasti saatavilla.
            Mutta tosiaan fiksu veto testata tuossa vaiheessa.

            Ja se jousikuormitteinen metallipala on juurikin moottorin hiili, mitkä ilmeisen lopussa olivat, sitä tuo pölykin pääasiassa lienee moottorin ympärillä.

            Ovat perkele kopioineet Bemarilla 240 Volvoa. Ilmankos on niin hyvä ajaa tuo E39... Eikäku..?
            BMW 520d Touring '06 314tkm
            BMW 530D Touring '99 552tkm
            BMW 320da Touring '02 427tkm
            Volvo V70 D5 '02
            Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
            Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
            Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

            Case IH 5140 Maxxum

            Comment

            • Joseliina
              Newbiemmer
              • Jan 2009
              • 14

              #7
              Kiitos!

              Ei ole mikään tän viikon keskustelu, mutta pakko tulla tänne kiittämään teitä! Tämä keskustelu rohkasi aika paljon, kun oman auton puhallin temppuillut kesästä saakka, ja nyt alkoi ikkunat olemaan usein kohtalaisen huurussa ja varpaat jäässä, joten piti tehdä päätöksiä ennen pakkasia, viedäkkö auto korjaamon sedän käsittelyyn ja maksaa x määrä euroja vaiko kokeilla puhaltimen vaihtoa omin pikkukätösin...

              Eli tänään operoitu itse vanha puhallin pois ja uusi tilalle. Ja yllätys yllätys kaikki toimii niinkuin pitääkin! Aikaa vierähti jonkin verran ja muutama haaste tuli kohdattua, mutta lopputulos oli se mitä piti. Ja jäi sellaset fiilikset, et vois sen uudelleenki tehdä, jos tarttee.. (mut toivon mukaan ei tartte, ainakaan tähän autoon).
              E39 525diisseli tourinki -01.

              Comment

              • wexi 530dA
                Newbiemmer
                • Jun 2013
                • 3
                • Haapajärvi

                #8
                Täälä myös tänään askarreltu vanha puhallin irti. Ensi vuosi alkaakin sitten uudella puhaltimella. . Kiitos foorumille hyvistä ohjeista

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎