Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mystinen lämpömittariongelma, sähköhäiriö.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • peto2
    BTCF Member
    • Jan 2007
    • 8262
    • Järvikylä (Nakkila)

    Mystinen lämpömittariongelma, sähköhäiriö.

    Ongelma-auto on 5/98 528iAT. Ongelma on semmonen että moottorinlämpö ja ulkolämpömittarit näyttä jatkuvasti reilusti alakanttiin. Moottori kuitenkin lämpiää ihan normaalisti kun katsoo moottorinohjauksen puolelta INPA:lla. Ainakin ulkolämpöanturi on vaihdettu (Febi-Bilstein)

    Anturivialta kuulostaa tässä vaiheessa MUTTA.

    mm. satunnaisesti jarruttaessa tai lammikosta ajaessa ulkolämpö putoaa nollan tuntumasta -40 ja samanaikaisesti moottorin lämpöviisari putoaa siniselle alueelle. Salavalikon mukaan +25 asteen tuntumaan. lukujen romahtamisen jälkeen näyttämät alkaa ripeästi nousemaan kohti normaalia, kuitenkaan koskaan sitä savuttamatta. kunnes taas tipahtavat.

    Sähkökaavioita tutkin sen verran että molemmat anturit on johdotettu suoraan mittaristoon joten plussat/miinukset/signaalit tulee sen kautta eikä mulla ole mittariston sisäisestä kytkennästä kuvaa niin en pääse sen pidemmälle tutkimaankaan.

    Muuten mittari toimii oikein jos ei alkavaa pikselivikaa huomioida :think

    Onko kellään kokemusta tämmösestä? Mistäpäin lähtisi tutkimaan lisää? :think
    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
    ex:
    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
    Nakkaa privaa jos tarvetta.
  • Havis
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1838
    • Kotona/Poissa

    #2
    Originally posted by peto2 View Post
    Ongelma-auto on 5/98 528iAT. Ongelma on semmonen että moottorinlämpö ja ulkolämpömittarit näyttä jatkuvasti reilusti alakanttiin. Moottori kuitenkin lämpiää ihan normaalisti kun katsoo moottorinohjauksen puolelta INPA:lla. Ainakin ulkolämpöanturi on vaihdettu (Febi-Bilstein)

    Anturivialta kuulostaa tässä vaiheessa MUTTA.

    mm. satunnaisesti jarruttaessa tai lammikosta ajaessa ulkolämpö putoaa nollan tuntumasta -40 ja samanaikaisesti moottorin lämpöviisari putoaa siniselle alueelle. Salavalikon mukaan +25 asteen tuntumaan. lukujen romahtamisen jälkeen näyttämät alkaa ripeästi nousemaan kohti normaalia, kuitenkaan koskaan sitä savuttamatta. kunnes taas tipahtavat.

    Sähkökaavioita tutkin sen verran että molemmat anturit on johdotettu suoraan mittaristoon joten plussat/miinukset/signaalit tulee sen kautta eikä mulla ole mittariston sisäisestä kytkennästä kuvaa niin en pääse sen pidemmälle tutkimaankaan.

    Muuten mittari toimii oikein jos ei alkavaa pikselivikaa huomioida :think

    Onko kellään kokemusta tämmösestä? Mistäpäin lähtisi tutkimaan lisää? :think
    Tuo ulkolämpötilan nopea muutos -40:een lienee merkki siitä, että sille anturille menevissä johdoissa on katkos jossakin. On hyvin yleistä että E39:eissä kyseisen anturin johto katkeaa joskus, esim jos se sisälokari jossa anturi on kiinni hajoaa lumeen ajettaessa tms. Huonosti korjattu johto oireilee juuri näyttämällä välillä -40.

    On myös mahdollista että jo tämä vika aiheuttaisi myös muut mittariongelmat.

    Tarkista nuo ulkolämpömittarin kytkennät ensin, ja seuraa tilannetta sen jälkeen uudestaan.
    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

    E60 523iA -08

    Comment

    • peto2
      BTCF Member
      • Jan 2007
      • 8262
      • Järvikylä (Nakkila)

      #3
      Originally posted by Havis View Post
      Tuo ulkolämpötilan nopea muutos -40:een lienee merkki siitä, että sille anturille menevissä johdoissa on katkos jossakin. On hyvin yleistä että E39:eissä kyseisen anturin johto katkeaa joskus, esim jos se sisälokari jossa anturi on kiinni hajoaa lumeen ajettaessa tms. Huonosti korjattu johto oireilee juuri näyttämällä välillä -40.

      On myös mahdollista että jo tämä vika aiheuttaisi myös muut mittariongelmat.

      Tarkista nuo ulkolämpömittarin kytkennät ensin, ja seuraa tilannetta sen jälkeen uudestaan.
      autossa on vielä hetken vironpoikien "hieno" ajonestopalikka, koitan saada sen nyt ekana kuikkaan.. kohtuu tehokkaasti silputtu rattipylvään johtosarja jos vaikka auttas kun sen korjaa :think



      mikähän saatana siinäkin kansassa on vikana kun jokasessa sieltä tulevassa autossa on noita saatanan tingentangeli jälkiasennus ajonestoja
      Last edited by peto2; 17-06-2013, 20:36.
      F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
      ex:
      E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
      Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
      Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
      Nakkaa privaa jos tarvetta.

      Comment

      • peto2
        BTCF Member
        • Jan 2007
        • 8262
        • Järvikylä (Nakkila)

        #4
        Ei ollut apuja ajonestomokkulan hävittämisestä. Täytyy alkaa tutkimaan ulkolämpöanturin johdotusta. :think

        Jos jollain on ollut vastaavia kipuja niin kertokaa miten ratkesi.
        F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
        ex:
        E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
        Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
        Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
        Nakkaa privaa jos tarvetta.

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎