memebuy23buy

Ilmastointi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Havis
    replied
    Originally posted by Bmw Dreamer View Post
    Automaatti-ilmastoinnissako ei ole muita antureita kuin se siinä paneelin sisällä oleva? (Mietin vaan et mistä se sitten tietää mihin sitä ilmaa sen pitää suunnata, missä on väärän lämpöistä ilmaa?)...
    Minun tietääkseni E39:ssä tosiaan ei ole kuin se yksi sisäilman lämpöä mittaava anturi. On sen verran yksinkertainen ja iäkäs malli. Onkohan viimeisissä vuosimalleissa sitten lisäksi auringonvalon anturi kojelaudan päällä lisänä, en ole varma.

    Onhan tuo anturin paikka toki melko hyvä kompromissi, koska sinne imettävä ilma on melko hyvä keskiarvo kabiinin lämmön yleistilasta.

    Toimii minusta parhaiten kun ei koskaan suuntaa niitä kojelaudan keskisuuttimia täysin alas, koska silloin saadaan sisäilman lämmöstä mahdollisesti väärä kuva anturille kun puhallusilma osuu sinne lähes suoraan.

    Oma laite toimi mielestäni 90% ajasta kuin ihmisen mieli. Ja sen 10% aikana sitten pitää muuttaa esim. ilman suuntauksia täys automaatista manuaaliseksi, säädellä niitä kojelaudan suulakkeiden lämmönsäätörullaa tms tilanteen mukaista hienosäätöä. Peruslämpöasetukseen 21 ei ole tarvinnut koskea muutoin kuin arviolta kuukausittain tekemässäni 'ylläpitokäytössä' (ajan säännöllisesti vesiventtiilit pakosta auki/kiinni käyttämällä lämpöasetusta ääriasennoissa 16 <-> 32)
    Last edited by Havis; 26-06-2013, 07:36.

    Leave a comment:


  • Bmw Dreamer
    replied
    Automaatti-ilmastoinnissako ei ole muita antureita kuin se siinä paneelin sisällä oleva? (Mietin vaan et mistä se sitten tietää mihin sitä ilmaa sen pitää suunnata, missä on väärän lämpöistä ilmaa?)

    Originally posted by Havis View Post
    Kyllä se hihna normaalisti pitäisi pysyä paikallaan. Onkohan sulla joku hihnapyörä menossa rikki. Se selittäisi sen ettei hihna kestä paikoillaan. Eikös varsinkin näistä tiisselesitä mene tyypillisesti joku hihnapyörä hajalla silloin tällöin.
    Taitaa olla se kiristin, joka mullakin oli vinossa ja piti ihan järkyttävää kitinää, ennenkö suoristin sen.
    Vanha hihna hyppäs kanssa 1 uran verran sivuun kun kiristin ohjas sitä niin sivuun. Liekö tuo nyt sitte vieläkin jotenkin vinossa.
    Tosin tuo tuntuu syövän hihnaa nimenomaan urapuolelta, eli viittaisi et ois hihnapyörissäkin sanomista. Mutta se taas ei selitä sitä sivuun kampeamista.
    No, nyt ei vaan oo aikaa rassata, revin isoimmait roippeet pois, mennään halkaistulla hihnalla nyt joku aika.

    Leave a comment:


  • marcus_108
    replied
    Ok, tänks! Itellä myös vähä samoja oireita kuin Dreamerilla..

    Leave a comment:


  • Hen-3
    replied
    Originally posted by marcus_108 View Post
    Missä se on se ilmanlämpötilan haistelija? Itselläni manuaali ilmastointi.
    Yhen minkä tiedän niin on kuskin jalkatilassa.

    Leave a comment:


  • Juize
    replied
    Originally posted by marcus_108 View Post
    Missä se on se ilmanlämpötilan haistelija? Itselläni manuaali ilmastointi.
    Kuskin jalkatilassa siinä muovisuojuksessa ohjauspylvään vasemmalla puolella.

    Leave a comment:


  • marcus_108
    replied
    Originally posted by Havis View Post
    Voi sitä kokeilla puhdistaa ihan puhaltamalla ilmaa etusäleiköstä sisään, ilman purkamista. Paras olisi sellainen spraypullossa oleva elektroniikkamiesten käyttämä ilmapuhdistusaine.
    Missä se on se ilmanlämpötilan haistelija? Itselläni manuaali ilmastointi.

    Leave a comment:


  • Havis
    replied
    Originally posted by Bmw Dreamer View Post
    Toi ois kyllä järkevä selitys että siellä ois pölyy. Eihän siinä muuta kuin paneeli irti ilmeisesti... Puhallin ainakin toimii. ...
    Voi sitä kokeilla puhdistaa ihan puhaltamalla ilmaa etusäleiköstä sisään, ilman purkamista. Paras olisi sellainen spraypullossa oleva elektroniikkamiesten käyttämä ilmapuhdistusaine.




    Originally posted by Bmw Dreamer View Post
    ...Ite en tykkää pitää ilmastointia suotta päällä, ja yritän aina muistaa sammuttaakin sen ennen pysähtymistä, että kosteus kennosta poistuis...
    Minusta on aivan turhaa jumppaa tuo jatkuva ees taas ilmastoinnin päälle/pois kytkeminen. Itse laitan ilmastoinnin päälle kesä alkaessa ja pois sitten kun kesä loppuu. Eikä ole koskaan ollut mitään haju- tms haittoja.

    Originally posted by Bmw Dreamer View Post
    ...Ja vasta kuukausi sitte vaihdettu ilmastoinnin hihnakin nyt sitte jotenkin hypänny 1-2 uraa pieleen ja ainakin 1 ura lähteny kävelee, eilen hakkas ahtopaineletkua se "säie" mikä siitä oli irronnu. Prkl, mikä tossa nyt tökkii, vanha hihna taas kitis niin paljon, että oli pakko vaihtaa. Kyllä vastustaa.
    Kyllä se hihna normaalisti pitäisi pysyä paikallaan. Onkohan sulla joku hihnapyörä menossa rikki. Se selittäisi sen ettei hihna kestä paikoillaan. Eikös varsinkin näistä tiisselesitä mene tyypillisesti joku hihnapyörä hajalla silloin tällöin.

    Leave a comment:


  • Bmw Dreamer
    replied
    Toi ois kyllä järkevä selitys että siellä ois pölyy. Eihän siinä muuta kuin paneeli irti ilmeisesti... Puhallin ainakin toimii.

    Ite en tykkää pitää ilmastointia suotta päällä, ja yritän aina muistaa sammuttaakin sen ennen pysähtymistä, että kosteus kennosta poistuis.

    Ja vasta kuukausi sitte vaihdettu ilmastoinnin hihnakin nyt sitte jotenkin hypänny 1-2 uraa pieleen ja ainakin 1 ura lähteny kävelee, eilen hakkas ahtopaineletkua se "säie" mikä siitä oli irronnu. Prkl, mikä tossa nyt tökkii, vanha hihna taas kitis niin paljon, että oli pakko vaihtaa. Kyllä vastustaa.

    Leave a comment:


  • Tomppeli
    replied
    Originally posted by Bmw Dreamer View Post
    Onko normaalia että ilmastointi päällä saa pitää asteet jossain 22-25, ettei autoon palellu, ja sitte ilman ilmastointia 20 saattaa olla liikaa, vaan pakko pudottaa esim 18 lämpötila, ettei autoon paistu...
    Tämä nyt ei tarkoita sitä, että ulkona on 27 lämmintä ja kun säätää 20 lämmön, niin eihän se ilman ilmastointia kylmää tee, vaan se, että esim ulkona olis vaikka se 20, ja lämpötilasäätö 20, niin se puskee aavistuksen lämmitettyä ilmaa sisälle. Nyt jos kytkee ilmastoinnin, niin tulee pirun kylmää.

    Tänään teki kyllä mielenkiintoiset, oli puhallusnopeus säädetty noin 4/10, lämpötila 20 (kuumempi oli liikaa ) ja ilmastointi päällä. Aluksi oli vähä kylmää, ei kuitenkaan niin kuin yleensä, ja jonkun matkan jälkeen auto ei enää ollu niin kylmä kuin alussa, vaan nyt tuntui sopivalta...? :think
    Tuo kait olis selitettävissä sillä, että auto yrittää nopeasti tehdä autosta "oikean lämpösen"?

    Itselläni ollut vähän samanlaisia oireita ja olen ajatellut tarkistaa anturin pölyisyyden ja puhdistaa sen. Ilmeisesti aika helppo toimenpide. Lisäksi huomasin eilen värkätessäni että edellinen omistaja oli laittanut bitumihuopa palaset ilmastoinnin kennon eteen, tiedä sitte miten tuo on sotkenut ilmastoinnin toimintaa. Otin ne pois. Täytyy seurailla taas tilannetta.
    Last edited by Tomppeli; 25-06-2013, 07:19.

    Leave a comment:


  • MinDBeaT
    replied
    Voiko tuota ilmastoinnin kompuraa jotenkin öljytä? Seisonut tyhjän panttina muutaman vuoden ja hirveää kitinää pitää pyöriessään :think

    Leave a comment:


  • Sami_R
    replied
    Originally posted by Bmw Dreamer View Post
    Onko normaalia että ilmastointi päällä saa pitää asteet jossain 22-25, ettei autoon palellu, ja sitte ilman ilmastointia 20 saattaa olla liikaa, vaan pakko pudottaa esim 18 lämpötila, ettei autoon paistu...
    Tämä nyt ei tarkoita sitä, että ulkona on 27 lämmintä ja kun säätää 20 lämmön, niin eihän se ilman ilmastointia kylmää tee, vaan se, että esim ulkona olis vaikka se 20, ja lämpötilasäätö 20, niin se puskee aavistuksen lämmitettyä ilmaa sisälle. Nyt jos kytkee ilmastoinnin, niin tulee pirun kylmää.

    Tänään teki kyllä mielenkiintoiset, oli puhallusnopeus säädetty noin 4/10, lämpötila 20 (kuumempi oli liikaa ) ja ilmastointi päällä. Aluksi oli vähä kylmää, ei kuitenkaan niin kuin yleensä, ja jonkun matkan jälkeen auto ei enää ollu niin kylmä kuin alussa, vaan nyt tuntui sopivalta...? :think
    Tuo kait olis selitettävissä sillä, että auto yrittää nopeasti tehdä autosta "oikean lämpösen"?
    ...Onhan se niin, että ilmastointi myös poistaa sisään puhallettavasta ilmasta kosteutta ja kuivempi ilma tuntuu viileämmältä ja raikkaammalta kuin kostea ilma. Itse tapaan pitää ilmasoinnin kompuran aina päällä kesät talvet ja annan automatiikan hoitaa loput.

    Leave a comment:


  • peto2
    replied
    Originally posted by Bmw Dreamer View Post
    Onko normaalia että ilmastointi päällä saa pitää asteet jossain 22-25, ettei autoon palellu, ja sitte ilman ilmastointia 20 saattaa olla liikaa, vaan pakko pudottaa esim 18 lämpötila, ettei autoon paistu...
    Tämä nyt ei tarkoita sitä, että ulkona on 27 lämmintä ja kun säätää 20 lämmön, niin eihän se ilman ilmastointia kylmää tee, vaan se, että esim ulkona olis vaikka se 20, ja lämpötilasäätö 20, niin se puskee aavistuksen lämmitettyä ilmaa sisälle. Nyt jos kytkee ilmastoinnin, niin tulee pirun kylmää.

    Tänään teki kyllä mielenkiintoiset, oli puhallusnopeus säädetty noin 4/10, lämpötila 20 (kuumempi oli liikaa ) ja ilmastointi päällä. Aluksi oli vähä kylmää, ei kuitenkaan niin kuin yleensä, ja jonkun matkan jälkeen auto ei enää ollu niin kylmä kuin alussa, vaan nyt tuntui sopivalta...? :think
    Tuo kait olis selitettävissä sillä, että auto yrittää nopeasti tehdä autosta "oikean lämpösen"?
    kannattaa tarkistaa ettei ilmastoinnin paneelin anturi ole täys pölyä.. aiheuttaa juuri tuota että ensalkuun puhaltaa sisätilan liian kylmäksi/kuumaksi ja lämpö tasaantuu vasta pidemmän ajon jälkeen.

    Leave a comment:


  • Bmw Dreamer
    replied
    Onko normaalia että ilmastointi päällä saa pitää asteet jossain 22-25, ettei autoon palellu, ja sitte ilman ilmastointia 20 saattaa olla liikaa, vaan pakko pudottaa esim 18 lämpötila, ettei autoon paistu...
    Tämä nyt ei tarkoita sitä, että ulkona on 27 lämmintä ja kun säätää 20 lämmön, niin eihän se ilman ilmastointia kylmää tee, vaan se, että esim ulkona olis vaikka se 20, ja lämpötilasäätö 20, niin se puskee aavistuksen lämmitettyä ilmaa sisälle. Nyt jos kytkee ilmastoinnin, niin tulee pirun kylmää.

    Tänään teki kyllä mielenkiintoiset, oli puhallusnopeus säädetty noin 4/10, lämpötila 20 (kuumempi oli liikaa ) ja ilmastointi päällä. Aluksi oli vähä kylmää, ei kuitenkaan niin kuin yleensä, ja jonkun matkan jälkeen auto ei enää ollu niin kylmä kuin alussa, vaan nyt tuntui sopivalta...? :think
    Tuo kait olis selitettävissä sillä, että auto yrittää nopeasti tehdä autosta "oikean lämpösen"?

    Leave a comment:


  • Tomppeli
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Justiin eilen vaihdoin käytetyn flektin ja huomasin tässä käytetyssä ropellin keskiosan kuluneen joka tulee siihen moottoriin kiinni. Eli, sen flektin reunat hakkasivat siihen rautaan mikä on ennen ilmastointilaitteen kennoa ja tämä ääntely tapahtui vain kun ilmastoinnin sammutti, kun ropellin nopeus hidastui.... Prikkoja väliin ja ropelli äänetön
    Itse asiassa vähän saman tyyppinen vika mulla oli, Se nähtävästi paikannettiin onnistuneesti ja sain ihan itse laitettua. Ropellin edessä oleva ei ritilä vaan senkin edessä oleva suojamuovi otti kiinni ropelliin välillä pitäen aikamoista meteliä. Kiilasin kyseistä muoviosaa muutamasta kohtaa vähän kauemmas ropellista niin ei enää pitäisi ottaa siihen. Tosin tuli mieleen että jossain vaiheessa tuli metallistakin ääntä, täytyypä seurailla tilannetta. Äsken ajelin korjauksen jälkeen eestaas ja tuntui olevan äänet tosiaan poissa.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Justiin eilen vaihdoin käytetyn flektin ja huomasin tässä käytetyssä ropellin keskiosan kuluneen joka tulee siihen moottoriin kiinni. Eli, sen flektin reunat hakkasivat siihen rautaan mikä on ennen ilmastointilaitteen kennoa ja tämä ääntely tapahtui vain kun ilmastoinnin sammutti, kun ropellin nopeus hidastui.... Prikkoja väliin ja ropelli äänetön

    Leave a comment:

Working...
X