Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ilmastointi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hen-3
    Bimmer Rookie
    • May 2011
    • 103
    • Lahti

    #16
    Originally posted by marcus_108 View Post
    Missä se on se ilmanlämpötilan haistelija? Itselläni manuaali ilmastointi.
    Yhen minkä tiedän niin on kuskin jalkatilassa.

    Comment

    • marcus_108
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2012
      • 578
      • Hyllykallio

      #17
      Ok, tänks! Itellä myös vähä samoja oireita kuin Dreamerilla..
      Saab 9-5 2.3T Stw -05 RE85
      Ford Mondeo 1.8 Stw -01

      Ex:
      E39 523i touring -99
      Opel kadett E 1.6 -89
      Seat Toledo 1.8 -92
      Toyota corolla Lb 1.6 -87
      Vw passat farkku 1.8 -99

      Comment

      • Bmw Dreamer
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 2762
        • Kouvola

        #18
        Automaatti-ilmastoinnissako ei ole muita antureita kuin se siinä paneelin sisällä oleva? (Mietin vaan et mistä se sitten tietää mihin sitä ilmaa sen pitää suunnata, missä on väärän lämpöistä ilmaa?)

        Originally posted by Havis View Post
        Kyllä se hihna normaalisti pitäisi pysyä paikallaan. Onkohan sulla joku hihnapyörä menossa rikki. Se selittäisi sen ettei hihna kestä paikoillaan. Eikös varsinkin näistä tiisselesitä mene tyypillisesti joku hihnapyörä hajalla silloin tällöin.
        Taitaa olla se kiristin, joka mullakin oli vinossa ja piti ihan järkyttävää kitinää, ennenkö suoristin sen.
        Vanha hihna hyppäs kanssa 1 uran verran sivuun kun kiristin ohjas sitä niin sivuun. Liekö tuo nyt sitte vieläkin jotenkin vinossa.
        Tosin tuo tuntuu syövän hihnaa nimenomaan urapuolelta, eli viittaisi et ois hihnapyörissäkin sanomista. Mutta se taas ei selitä sitä sivuun kampeamista.
        No, nyt ei vaan oo aikaa rassata, revin isoimmait roippeet pois, mennään halkaistulla hihnalla nyt joku aika.
        BMW 520d Touring '06 314tkm
        BMW 530D Touring '99 552tkm
        BMW 320da Touring '02 427tkm
        Volvo V70 D5 '02
        Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
        Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
        Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

        Case IH 5140 Maxxum

        Comment

        • Havis
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1835
          • Kotona/Poissa

          #19
          Originally posted by Bmw Dreamer View Post
          Automaatti-ilmastoinnissako ei ole muita antureita kuin se siinä paneelin sisällä oleva? (Mietin vaan et mistä se sitten tietää mihin sitä ilmaa sen pitää suunnata, missä on väärän lämpöistä ilmaa?)...
          Minun tietääkseni E39:ssä tosiaan ei ole kuin se yksi sisäilman lämpöä mittaava anturi. On sen verran yksinkertainen ja iäkäs malli. Onkohan viimeisissä vuosimalleissa sitten lisäksi auringonvalon anturi kojelaudan päällä lisänä, en ole varma.

          Onhan tuo anturin paikka toki melko hyvä kompromissi, koska sinne imettävä ilma on melko hyvä keskiarvo kabiinin lämmön yleistilasta.

          Toimii minusta parhaiten kun ei koskaan suuntaa niitä kojelaudan keskisuuttimia täysin alas, koska silloin saadaan sisäilman lämmöstä mahdollisesti väärä kuva anturille kun puhallusilma osuu sinne lähes suoraan.

          Oma laite toimi mielestäni 90% ajasta kuin ihmisen mieli. Ja sen 10% aikana sitten pitää muuttaa esim. ilman suuntauksia täys automaatista manuaaliseksi, säädellä niitä kojelaudan suulakkeiden lämmönsäätörullaa tms tilanteen mukaista hienosäätöä. Peruslämpöasetukseen 21 ei ole tarvinnut koskea muutoin kuin arviolta kuukausittain tekemässäni 'ylläpitokäytössä' (ajan säännöllisesti vesiventtiilit pakosta auki/kiinni käyttämällä lämpöasetusta ääriasennoissa 16 <-> 32)
          Last edited by Havis; 26-06-2013, 08:36.
          "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

          E60 523iA -08

          Comment

          • Bmw Dreamer
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 2762
            • Kouvola

            #20
            sullako toimii esim kosteilla syyskeleillä ilmastointi ok, ja talvella?
            Mulla tuppaa pudottamaan tuulilasin puhalluksen pois ja pitää puhallusta liian pienellä. Inpalla sais varmaan muutettua automaatin minimipihallusnopeuden ylemmäs, esim 3->5 ?
            Vai onko siinä minimiä, ei ainakaan alle kolmen ikinä putoo, mut turhan kesy nopeus silti.

            Imuroin äsken tuon auton etutilat ja samalla tuon anturin, tuli vähä villakoiraa sieltäkin
            BMW 520d Touring '06 314tkm
            BMW 530D Touring '99 552tkm
            BMW 320da Touring '02 427tkm
            Volvo V70 D5 '02
            Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
            Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
            Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

            Case IH 5140 Maxxum

            Comment

            • Havis
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 1835
              • Kotona/Poissa

              #21
              Originally posted by Bmw Dreamer View Post
              sullako toimii esim kosteilla syyskeleillä ilmastointi ok, ja talvella?
              Mulla tuppaa pudottamaan tuulilasin puhalluksen pois ja pitää puhallusta liian pienellä. Inpalla sais varmaan muutettua automaatin minimipihallusnopeuden ylemmäs, esim 3->5 ?
              Vai onko siinä minimiä, ei ainakaan alle kolmen ikinä putoo, mut turhan kesy nopeus silti.

              Imuroin äsken tuon auton etutilat ja samalla tuon anturin, tuli vähä villakoiraa sieltäkin
              Nuo on juurikin niitä 10% poikkeustilanteita. Ei sellaista automaatti-ilmastointia olekaan joka absoluuttisen aina toimisi täydellisesti. Juuri sellaisia tilanteita varten on laitteessa myös käsikäyttömahdollisuus jolloin ohjauksia voidaan muuttaa tilanteen niin vaatiessa.

              IHKA:n perustoiminto tuntuu olevan sellainen, että kabiinin lämmitys hoidetaan jalkatilapainotteisesti, ja viilennys taas pääasiassa kojelaudan keskisuuttimista. Nämä toimii valtaosin, mutta muutamassa olosuhteessa joutuu ilmansuuntauksen laittamaan käsiohjaukselle ja puhallusnopeutta lisäämään itse.

              1. Oikein kova helle -> kylmä puhallus vain kojelaudasta. Noissa tilanteissa laitan AUTO asennon pois ja ilman tulemaan kaikista suunnista -> paljon tasaisempi ja mukavampi ilman jako. Tämä on kokemukseni mukaan tarpeen vain hetkellisesti tosihelteillä, +25 ja enemmän.
              2. Syksyn ja talven kosteat kelit -> AUTO pitää ilmanpuhalluksen liian jalkatilapainotteisena, jolloin varsinkin takasivuikkunat pyrkii huurtumaan. Näissä tilanteissa myös laitan puhallukssen tulemaan kaikista suunnista. Itse asiassa pidän ilmansuuntauksen AUTO asennon pois päältä lähes koko talven, jolloin ilmanjaosta saa tosiaan tasaisemman. Ja jos huuretta tulee laittaa hetkeksi huurteenpoistoasentoon

              Ja tosiaan puhallusnopeutta joutuu silloin tällöin itse lisäämään/vähentämään jos siltä tuntuu.
              Last edited by Havis; 26-06-2013, 15:40.
              "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

              E60 523iA -08

              Comment

              • Bmw Dreamer
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 2762
                • Kouvola

                #22
                Jep jep.

                Mielestäni vähäsillä kokemuksilla kakkoskoppasen V70:n ilmastointi toimii aikas täydellisesti. Mut niinku sanottu, pitäis olla enempi kokemusta. Mut käyttöliittymä on mielestäni erittäin selkeä, kun siinä on se "istuva hahmo", ja siitä vaan näppäillään että mihinpäin.

                Mutta, tuli nyt vielä otettuu toi IHKAn paneeli käteen ja kattelin et ei hirveen pölynen enää imuroinnin jälkeen ole. Vähä puhalteli viel loput pois, niin eiköhän tuo nyt niin hyvä ole kuin voi olla. Toivotaan ettei enää pakasta kabiinia
                BMW 520d Touring '06 314tkm
                BMW 530D Touring '99 552tkm
                BMW 320da Touring '02 427tkm
                Volvo V70 D5 '02
                Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                Case IH 5140 Maxxum

                Comment

                • 6power
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2006
                  • 254
                  • Tampere

                  #23
                  Moro

                  bmw 523ia-97 ...onko näissä ilmastoinnin kompuran mangneettihihnapyörissä ollu vikaa? Mulla kompressori metelöi ku laitan ilmastoinnin päälle...ja onko mahdollista että jos ilmastointi on vajaa täytöllä niin kompura pitää "rapisevaa/krahisevaa" ääntä?

                  Comment

                  • Heguli 31
                    BTCF Member
                    • Oct 2004
                    • 9990
                    • KVLA

                    #24
                    Originally posted by 6power View Post
                    bmw 523ia-97 ...onko näissä ilmastoinnin kompuran mangneettihihnapyörissä ollu vikaa? Mulla kompressori metelöi ku laitan ilmastoinnin päälle...ja onko mahdollista että jos ilmastointi on vajaa täytöllä niin kompura pitää "rapisevaa/krahisevaa" ääntä?
                    Varmasti kompura?Jos kiristin rullan laakeri olisi hajonnut?Onhan noita kompuroitakin toki hajonnut,kun paljon ajetaan.
                    Last edited by Heguli 31; 28-06-2013, 20:48.

                    Comment

                    • sonikk
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2010
                      • 1664
                      • Kerava

                      #25
                      Originally posted by 6power View Post
                      onko mahdollista että jos ilmastointi on vajaa täytöllä niin kompura pitää "rapisevaa/krahisevaa" ääntä?
                      On mahdollista, itsekin tilasin jo uuden kompuran mutta hiljeni kun täytti.

                      Ja onko autom. ilmastoinnissa sisätilan anturi siis ritilän takana paneelissa vai kuskin jalkatilassa vai tä? :think

                      Comment

                      • janke
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2010
                        • 3667
                        • seinäjoki

                        #26
                        Siis, pitäisikö kun ihkasta on laitettu 22 astetta ja ilmastointi päällä, niin kun keskisuulakkeista säätä 3punaista täplää niin tulla lämpöistä jos ulkona on noin 20 astetta lämmintä:think
                        Bmw 316 E30 -88

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          #27
                          Originally posted by sonikk View Post
                          Ja onko autom. ilmastoinnissa sisätilan anturi siis ritilän takana paneelissa vai kuskin jalkatilassa vai tä? :think
                          Paneelin toisen ritilän takana, toinen ritilä on vain koriste.
                          E39 528iA

                          Comment

                          • sonikk
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2010
                            • 1664
                            • Kerava

                            #28
                            Originally posted by janke View Post
                            Siis, pitäisikö kun ihkasta on laitettu 22 astetta ja ilmastointi päällä, niin kun keskisuulakkeista säätä 3punaista täplää niin tulla lämpöistä jos ulkona on noin 20 astetta lämmintä:think
                            Mulla ainakin tulee edelleen hieman vilpoista mutta heikommalla puhalluksella. Monesti sisälämpötila kuitenkin enemmän kuin ulkona esim. auringonpaisteen takia.

                            Originally posted by TJJ View Post
                            Paneelin toisen ritilän takana, toinen ritilä on vain koriste.
                            Ok. Ihmettelin vaan tätä:
                            Originally posted by Juize View Post
                            Kuskin jalkatilassa siinä muovisuojuksessa ohjauspylvään vasemmalla puolella.

                            Comment

                            • 6power
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2006
                              • 254
                              • Tampere

                              #29
                              Pitäiskö sen coolerin puhaltimen siellä auton nokalla lähtee heti pyöriin jollakin nopeudella ku laittaa ilmastoinnin päälle? Ei mulla ainakaan pyöri sit ku oottaa hetken ilmastointi päällä niin lähtee pyörimään.

                              Comment

                              • Tuonela
                                BTCF Member
                                • Sep 2004
                                • 368
                                • Tampere

                                #30
                                530iA -02

                                Pistäis ilmastoinnin huolto tehdä, paljon tuohon menee kylmäainetta?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎