Joo elikkä autoni on e39 530d vm2000, muutama viikko sitten molemmat takajarrut jumittivat (ei käsijarru) niin että jarrulaikat kuumeni sinisiks. sitten vaihdoin eteen jarrupalat niin takajarrut aukesivat, ajattelin että molemmat piirit olivat jumissa ja mäntien painelu avas ne tms. no jarrut toimivat moitteetta taas muutaman viikon kunnes taas meni takapäästä jumiiin, mutta tällä kertaa vaan repsikan puolelta. no sitten avasin takapäästä ilmaruuvia että sain männät taas palautumaan. no nyt on se tilanne että pelkästään etu jarrut toimii. eikä takapään jarruputkista tule nestettä kuin ihan mitätön määrä, jos painaa jarrua putket irroitettuna. omasta mielestäni jarrupääsylinterin toinen piiri hajalla eli uusi tilalle. mutta se maksaa 200e eikä viittis ihan turhaan vaihtaa. eli jos jollain kokemusta kyseisestä viasta niin apu olisi tarpeen.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
bmw e39 takajarrut ei toimi
Collapse
X
-
Originally posted by marko1312 View PostJoo elikkä autoni on e39 530d vm2000, muutama viikko sitten molemmat takajarrut jumittivat (ei käsijarru) niin että jarrulaikat kuumeni sinisiks. sitten vaihdoin eteen jarrupalat niin takajarrut aukesivat, ajattelin että molemmat piirit olivat jumissa ja mäntien painelu avas ne tms. no jarrut toimivat moitteetta taas muutaman viikon kunnes taas meni takapäästä jumiiin, mutta tällä kertaa vaan repsikan puolelta. no sitten avasin takapäästä ilmaruuvia että sain männät taas palautumaan. no nyt on se tilanne että pelkästään etu jarrut toimii. eikä takapään jarruputkista tule nestettä kuin ihan mitätön määrä, jos painaa jarrua putket irroitettuna. omasta mielestäni jarrupääsylinterin toinen piiri hajalla eli uusi tilalle. mutta se maksaa 200e eikä viittis ihan turhaan vaihtaa. eli jos jollain kokemusta kyseisestä viasta niin apu olisi tarpeen.
Nyt tähän E39 yksilöön oli joku epähuomiossa laittanut silikonipohjaiset 5.0 DOT nesteet, joka ei ole yhteensopiva tuon perinteisen kanssa ilman huolellista järjestelmöän huuhtelua yms osien uusimista.
Ei-yhteensopivat nesteet aihuttivat jostain syystä takajarrujen toimintahäiriöt. Takaisin perus DOT 5.1 vaihdon jälkeen oireet katosivat.
Voisiko olla sama juttu tässäkin?
P.S.
Mielestäni tuo 5.0 /5.1 nimeämis tapa on kyllä ihan perseestä eikä voisi pahemmin ihmisiä harhaan johtaa. Kyllä erilaisten ja ei-yhteensopivien aineiden numeroinnissa pitäisi olla merkittävä ja helposti havaittava ero.Last edited by Havis; 05-07-2013, 07:52."Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
E60 523iA -08
-
-
Originally posted by Havis View PostP.S.
Mielestäni tuo 5.0 /5.1 nimeämis tapa on kyllä ihan perseestä eikä voisi pahemmin ihmisiä harhaan johtaa. Kyllä erilaisten ja ei-yhteensopivien aineiden numeroinnissa pitäisi olla merkittävä ja helposti havaittava ero.
Ja miksi vielä noin päin, että DOT 3, 4 (3.0, 4.0) on perusnesteitä, ja sitte yhtäkkiä 5.0 onkin erilainen ja 5.1 taas tavallinen...BMW 520d Touring '06 314tkm
BMW 530D Touring '99 552tkm
BMW 320da Touring '02 427tkm
Volvo V70 D5 '02
Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja
Case IH 5140 Maxxum
Comment
-
-
bmw e39 takajarrut
Moro, vaihdoin nesteet ja huuhtelin uudella nesteellä ,mutta ei auttanut. sitten otin jarrupääsylinteriltä toisen piirin putken irti ennen takaiskua, ja ei tullut nestettä vaikka kuinka painoi poljinta. toisesta piiristä taas tuli oikein kunnolla nestettä. eli taitaa olla tämä ongelma taputeltu, ja ei muutaku hommaan uutta jarrupääsylinteriä. kiitos vastauksista.
Comment
-
-
Mitenkäs tuo on silti mahdollista, että vaan takajarrut ei toimi, eikös tuo 2-piiri järjestelmä ole näissäkin ristikkäinen, eli toinen piiri vasenetu, oikeetaka, ja päinvastoin? :think
No, silti odotan innolla, auttaako pääsylinterin vaihto!BMW 520d Touring '06 314tkm
BMW 530D Touring '99 552tkm
BMW 320da Touring '02 427tkm
Volvo V70 D5 '02
Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja
Case IH 5140 Maxxum
Comment
-
-
Originally posted by Bmw Dreamer View PostMitenkäs tuo on silti mahdollista, että vaan takajarrut ei toimi, eikös tuo 2-piiri järjestelmä ole näissäkin ristikkäinen, eli toinen piiri vasenetu, oikeetaka, ja päinvastoin? :think
No, silti odotan innolla, auttaako pääsylinterin vaihto!Last edited by Havis; 09-07-2013, 16:56."Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
E60 523iA -08
Comment
-
-
Mietinkin että onko ABS:t sekottanu pakkaa, nähtävästi on. Sikäli vaan mun mielestä tyhmää että tehdään noin, jos toinen piiri pimenee kuten tässäkin, mutta jos sattuukin olemaan etupiiri, niin autosta tulee melko jarruton pelkillä takajarruilla. :thinkBMW 520d Touring '06 314tkm
BMW 530D Touring '99 552tkm
BMW 320da Touring '02 427tkm
Volvo V70 D5 '02
Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja
Case IH 5140 Maxxum
Comment
-
-
Originally posted by Bmw Dreamer View PostMietinkin että onko ABS:t sekottanu pakkaa, nähtävästi on. Sikäli vaan mun mielestä tyhmää että tehdään noin, jos toinen piiri pimenee kuten tässäkin, mutta jos sattuukin olemaan etupiiri, niin autosta tulee melko jarruton pelkillä takajarruilla. :think
Paras piirijako mitä toistaiseksi olen tavannut on ollut näissä vanhemmissa isoissa BMW:eissa (E3, E12, E24), joissa edessä kiinteä nelimäntäinen satula. Näissä yksi piiri käyttää etujarrujen yhtä mäntäparia, ja toinen piiri käyttää takajarruja sekä sitä toista etujarrujen mäntäparia. Eli aina on mukana myös suurin osa etujarrutehosta."Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
E60 523iA -08
Comment
-
Comment