Announcement

Collapse
No announcement yet.

bmw e39 takajarrut ei toimi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • marko1312
    Newbiemmer
    • Jan 2011
    • 17
    • hämeenkyrö

    bmw e39 takajarrut ei toimi

    Joo elikkä autoni on e39 530d vm2000, muutama viikko sitten molemmat takajarrut jumittivat (ei käsijarru) niin että jarrulaikat kuumeni sinisiks. sitten vaihdoin eteen jarrupalat niin takajarrut aukesivat, ajattelin että molemmat piirit olivat jumissa ja mäntien painelu avas ne tms. no jarrut toimivat moitteetta taas muutaman viikon kunnes taas meni takapäästä jumiiin, mutta tällä kertaa vaan repsikan puolelta. no sitten avasin takapäästä ilmaruuvia että sain männät taas palautumaan. no nyt on se tilanne että pelkästään etu jarrut toimii. eikä takapään jarruputkista tule nestettä kuin ihan mitätön määrä, jos painaa jarrua putket irroitettuna. omasta mielestäni jarrupääsylinterin toinen piiri hajalla eli uusi tilalle. mutta se maksaa 200e eikä viittis ihan turhaan vaihtaa. eli jos jollain kokemusta kyseisestä viasta niin apu olisi tarpeen.
  • Havis
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1836
    • Kotona/Poissa

    #2
    Originally posted by marko1312 View Post
    Joo elikkä autoni on e39 530d vm2000, muutama viikko sitten molemmat takajarrut jumittivat (ei käsijarru) niin että jarrulaikat kuumeni sinisiks. sitten vaihdoin eteen jarrupalat niin takajarrut aukesivat, ajattelin että molemmat piirit olivat jumissa ja mäntien painelu avas ne tms. no jarrut toimivat moitteetta taas muutaman viikon kunnes taas meni takapäästä jumiiin, mutta tällä kertaa vaan repsikan puolelta. no sitten avasin takapäästä ilmaruuvia että sain männät taas palautumaan. no nyt on se tilanne että pelkästään etu jarrut toimii. eikä takapään jarruputkista tule nestettä kuin ihan mitätön määrä, jos painaa jarrua putket irroitettuna. omasta mielestäni jarrupääsylinterin toinen piiri hajalla eli uusi tilalle. mutta se maksaa 200e eikä viittis ihan turhaan vaihtaa. eli jos jollain kokemusta kyseisestä viasta niin apu olisi tarpeen.
    Yhden vähän samantyyppisen ongelman olen kuullut ja siihen syylliseksi paljastui edellisessä jarrunesteenvaihdossa vaihdetut vääräntyyppiset jarrunesteet. E39:ssä normaalisti pitäisi olla 4.0 tai 5.1 DOT, siis se perusneste joka sitoo ajan myötä vettä itseensä on sen vuoksi vaihdettava aika-ajoin.

    Nyt tähän E39 yksilöön oli joku epähuomiossa laittanut silikonipohjaiset 5.0 DOT nesteet, joka ei ole yhteensopiva tuon perinteisen kanssa ilman huolellista järjestelmöän huuhtelua yms osien uusimista.

    Ei-yhteensopivat nesteet aihuttivat jostain syystä takajarrujen toimintahäiriöt. Takaisin perus DOT 5.1 vaihdon jälkeen oireet katosivat.

    Voisiko olla sama juttu tässäkin?

    P.S.
    Mielestäni tuo 5.0 /5.1 nimeämis tapa on kyllä ihan perseestä eikä voisi pahemmin ihmisiä harhaan johtaa. Kyllä erilaisten ja ei-yhteensopivien aineiden numeroinnissa pitäisi olla merkittävä ja helposti havaittava ero.
    Last edited by Havis; 05-07-2013, 07:52.
    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

    E60 523iA -08

    Comment

    • Bmw Dreamer
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 2762
      • Kouvola

      #3
      Originally posted by Havis View Post
      P.S.
      Mielestäni tuo 5.0 /5.1 nimeämis tapa on kyllä ihan perseestä eikä voisi pahemmin ihmisiä harhaan johtaa. Kyllä erilaisten ja ei-yhteensopivien aineiden numeroinnissa pitäisi olla merkittävä ja helposti havaittava ero.
      Todellakin!
      Ja miksi vielä noin päin, että DOT 3, 4 (3.0, 4.0) on perusnesteitä, ja sitte yhtäkkiä 5.0 onkin erilainen ja 5.1 taas tavallinen...
      BMW 520d Touring '06 314tkm
      BMW 530D Touring '99 552tkm
      BMW 320da Touring '02 427tkm
      Volvo V70 D5 '02
      Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
      Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
      Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

      Case IH 5140 Maxxum

      Comment

      • Heguli 31
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 10037
        • KVLA

        #4
        Nuo jarrunesteet tosiaan kannattaa ensimmäiseksi kuitenkin vaihtaa ja "huuhdella" uusilla nesteillä järjestelmä.Onko abs-pumpusta kuulunut ylimääräistä ääntelyä ennen jumittelua,tekeekö omiaan?Jos on,niin vikakoodit kannattaa lukaista.

        Comment

        • marko1312
          Newbiemmer
          • Jan 2011
          • 17
          • hämeenkyrö

          #5
          bmw e39 takajarrut

          Moro, vaihdoin nesteet ja huuhtelin uudella nesteellä ,mutta ei auttanut. sitten otin jarrupääsylinteriltä toisen piirin putken irti ennen takaiskua, ja ei tullut nestettä vaikka kuinka painoi poljinta. toisesta piiristä taas tuli oikein kunnolla nestettä. eli taitaa olla tämä ongelma taputeltu, ja ei muutaku hommaan uutta jarrupääsylinteriä. kiitos vastauksista.

          Comment

          • Bmw Dreamer
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 2762
            • Kouvola

            #6
            Mitenkäs tuo on silti mahdollista, että vaan takajarrut ei toimi, eikös tuo 2-piiri järjestelmä ole näissäkin ristikkäinen, eli toinen piiri vasenetu, oikeetaka, ja päinvastoin? :think

            No, silti odotan innolla, auttaako pääsylinterin vaihto!
            BMW 520d Touring '06 314tkm
            BMW 530D Touring '99 552tkm
            BMW 320da Touring '02 427tkm
            Volvo V70 D5 '02
            Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
            Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
            Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

            Case IH 5140 Maxxum

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              #7
              Originally posted by Bmw Dreamer View Post
              Mitenkäs tuo on silti mahdollista, että vaan takajarrut ei toimi, eikös tuo 2-piiri järjestelmä ole näissäkin ristikkäinen, eli toinen piiri vasenetu, oikeetaka, ja päinvastoin? :think
              Ei ole ristikkäinen. On etu- ja takapiirit.
              E39 528iA

              Comment

              • Havis
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 1836
                • Kotona/Poissa

                #8
                Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                Mitenkäs tuo on silti mahdollista, että vaan takajarrut ei toimi, eikös tuo 2-piiri järjestelmä ole näissäkin ristikkäinen, eli toinen piiri vasenetu, oikeetaka, ja päinvastoin? :think

                No, silti odotan innolla, auttaako pääsylinterin vaihto!
                Ristikkäinen piirijako on ajalta ennen ABS:seja. Sillä haluttiin varmistua ettei missään tilanteessa olisi vain takajarrut toiminnassa (senhän kaikki tietää kuinka sellaisessa kävisi jos/kun takaset menee lukkoon). ABS:ien ansiosta siihen ei ole enää niin tarvetta, kun ABS estää lukkiutumisen.
                Last edited by Havis; 09-07-2013, 16:56.
                "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                E60 523iA -08

                Comment

                • Bmw Dreamer
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 2762
                  • Kouvola

                  #9
                  Mietinkin että onko ABS:t sekottanu pakkaa, nähtävästi on. Sikäli vaan mun mielestä tyhmää että tehdään noin, jos toinen piiri pimenee kuten tässäkin, mutta jos sattuukin olemaan etupiiri, niin autosta tulee melko jarruton pelkillä takajarruilla. :think
                  BMW 520d Touring '06 314tkm
                  BMW 530D Touring '99 552tkm
                  BMW 320da Touring '02 427tkm
                  Volvo V70 D5 '02
                  Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                  Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                  Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                  Case IH 5140 Maxxum

                  Comment

                  • Havis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 1836
                    • Kotona/Poissa

                    #10
                    Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                    Mietinkin että onko ABS:t sekottanu pakkaa, nähtävästi on. Sikäli vaan mun mielestä tyhmää että tehdään noin, jos toinen piiri pimenee kuten tässäkin, mutta jos sattuukin olemaan etupiiri, niin autosta tulee melko jarruton pelkillä takajarruilla. :think
                    Olet kyllä oikeassa. Onneksi jarrupiiriongelmat on nykyisin tosi harvinaisia.

                    Paras piirijako mitä toistaiseksi olen tavannut on ollut näissä vanhemmissa isoissa BMW:eissa (E3, E12, E24), joissa edessä kiinteä nelimäntäinen satula. Näissä yksi piiri käyttää etujarrujen yhtä mäntäparia, ja toinen piiri käyttää takajarruja sekä sitä toista etujarrujen mäntäparia. Eli aina on mukana myös suurin osa etujarrutehosta.
                    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                    E60 523iA -08

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎