E39 jarrukilven uusiminen nopealla tavalla onnistuu näin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JD
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 1195
    • Espoo

    E39 jarrukilven uusiminen nopealla tavalla onnistuu näin

    E39 oli menettänyt toisen jarrukilven, jotkut repii näitä viallisina pois eikä laita uutta tilalle kun vaatisi pyörännavan irroituksen joka taas vaatii tukivarsien irrotuksen yms.

    Sen saa myös helpolla tavalla paikoilleen ilman purkua, katkaiset uudesta kilvestä navan ympärille menevän pannan, asennat kilven paikoilleen ja pop-niittaat siihen katkaisukohdan päälle pienen pellin joka liittää sen takaisin ehjäksi. Tämä on osa jossa pop-niittailu ei haittaa ja pikkukikkailu on parempi ratkaisu kuin jättää kilvet pois.

    Yhdestä kulmasta kilpi on kiinni painettavalla prikalla joka usein hajoaa - ei hätää sillä maahantuojalta niitä saa 0.9 € kpl hinnalla. Aika edullista kun tilattiin saksasta 2 kpl, saattoi tulla kerääjän tuntipalkkakin kalliimmaksi kuin loppuhinta perillä :-)
    Myös original jarrukilpi tuli Espoon Laakkoselta halvemmalla kuin tarvikeliikkeiden 35-50€ hinnat, kerhoalennuksilla reippaasti alle 35 €.

    Tässä vaihto kuvina ja kuvateksteillä:


    PS: Jos myös jarrulevyssä se ainoa kiinnitysruuvi vaikuttaa kireältä tai juuttuneelta niin käytä siihen aina varmuuden vuoksi remonttimiehen kikkaa: Ota sopiva kuusiokolohylsy ja napauttele vasaralla kunnon iskuilla samalla hetkellä kun väännät, tunnet kyllä kun isku tehosi ja ruuvi alkaa aueta. Tämä estää myös avaimen lipsumisen ja kulmien pyöristymisen.
    Jos kulmat on jo pyöristyneet niin siihen voi samalla periaatteella iskeä vähän isomman torx hylsyn, se avaa pultin. Uudet ei maksa paljon kun vaihdat pultin. Älä kiristä tiukkaan, se estää vain levyn liikkumista silloin kun renkaat on irti.
    Last edited by JD; 25-07-2013, 15:22.
    Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
    https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/
  • Havis
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1844
    • Kotona/Poissa

    #2
    Hyvä oivallus kieltämättä.

    Toinen voisi olla jättää ne sisäpannat kokonaan pois, luulen että kilpi ajaisi asiansa ilman niitäkin.

    Toisaalta en ole toistaiseksi huomannut kilvettömyydestä mitään haittaakaan. Renkaan heittämä raparoiske kun ei juuri osu etujarruihin vaan lentää pääasiassa poispäin tai taaksepäin.
    Last edited by Havis; 25-07-2013, 18:04.
    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

    E60 523iA -08

    Comment

    • Spetke
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 3450
      • Janakkala

      #3
      Lisätään nyt vielä pari "tipsiä" kun kerran kikkaileen aletaan.
      Tuolla sokka klipsillä ei ole mitään virkaa, eli sen tappi johon se sokka painetaan on tavallinen 6mm kierre tappi.
      Eli vääntää sen pois siitä ja tilalle voi ja kannattaakin laittaa suosiolla M6 x 10 pultti ja väliin kori prikka.
      Ja helpommalla pääsee kun leikkaa peltisaksilla suosiolla sen keskikehän kokonaan pois. Ei sillä siellä mitään tee.
      Näin jää turhat pop niittaukset pois.
      ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        #4
        Vähentääkö keskikehän poisto kivien jarruihin jäämistä?

        Comment

        • JD
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 1195
          • Espoo

          #5
          Originally posted by Bmw Master View Post
          Vähentääkö keskikehän poisto kivien jarruihin jäämistä?
          Kyllä varmaan vähentää, se on varmaan yksi paikka joka niitä kiviä jumittaa kun kivi voi jäädä sen keskikehän ja jarrulevyn keskiön sisäpinnan väliin.

          Lisäkikkailuna vielä jos haluaa korjata vanhaa jossa niittaus irronnut niin senkin saa korjattua pop-niittaamalla korjauspeltipala irronneen liitoksen päälle.
          ---------------
          Sillä keskikehällä saattaa olla joku tarkoitus, se on selvästikin muotoiltu jotakin ajatusta varten, mikä se sitten on ja kuinka merkitsevä ja missä olosuhteissa - suunnittelijat varmaan tietäisi.

          -Onko se lämpösuoja joka estää jarrulevyn lämmön siirtymisen pyöränlaakeriin (ja ABS anturiinkin) kun se ulottuu niiden jarrulevyn tuuletusripojen ohi?
          - Onko se kurasuoja joka estää savikerrostumia täyttämästä jarrulevyn sisäosaa ja akselin/laakerin etupintaa - tuoden lämpöhaittaa tai epätasapainoa ja tutinoita?
          - ja talvella täyttymästä lumella ja jäällä joka auton seisoessa sulaa alapinnalle tuoden tutinoita?

          Eipä noista aina tiedä, eikä vaikutusten suuruudesta onko 1 vai 100...
          Last edited by JD; 26-07-2013, 10:36.
          Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
          https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

          Comment

          • kaol
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2003
            • 5007
            • Ilmajoki

            #6
            Originally posted by Bmw Master View Post
            Vähentääkö keskikehän poisto kivien jarruihin jäämistä?
            Kyllä ainakin prefaceliftissä.
            Kokeilemalla se selviää...

            Comment

            • Bmw Dreamer
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 2762
              • Kouvola

              #7
              Originally posted by Bmw Master View Post
              Vähentääkö keskikehän poisto kivien jarruihin jäämistä?
              Mulla loppu kivien väliin jäämiset ihan siihen, että oli se lukkoprikalla olevan ruuvin ympärys tärissyt irti, siis haljennut, ja jarrukilpi ei ollu enää kiinni. Laitoin koriprikan vielä siihen alle, niin kitinät loppu siihen, ei kertaakaan ole enää ollu kiveä välissä, sattumaa se ei voi olla.
              BMW 520d Touring '06 314tkm
              BMW 530D Touring '99 552tkm
              BMW 320da Touring '02 427tkm
              Volvo V70 D5 '02
              Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
              Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
              Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

              Case IH 5140 Maxxum

              Comment

              Working...
              X