Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 540 iA junnaa/nytkyttää

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ^niGo
    replied
    Originally posted by turbopuusti View Post
    Ei oikeastaan. Tai ainakaan ei erityisen luotettava keino. Tuohon olen todennut itse ainakin phenon ohjelman olevan varsin käypänen.

    Maffivika on näissä hyvin yleinen mitä nyt itse tullut todettua ja kuultua. Putsaaminen ei välttämättä auta varsinkaan jos filmimallia. Itsellä temppuili todella paljon ennenkun tuli paikallistettua vika maffiin. Ilmeisesti anturin sisällä oleva elektroniikka väsyy ajan mittaan ja ainakin omassa toimi osakaasulla normaalisti, mutta ilmamäärän kasvaessa juuttui liian alhaiseen arvoon. Seuraus että seokset täyskaasulla perseellään, yritti säätää seosta lambdojen mukaan oikeaksi ja kun säätöarvot ylittyivät niin puski kaikista lambdoista vikakoodia. Eli niihin koodeihinkaan ei ole aina luottamista johtuen että moottorinohjauksessa kaikki vähän liittyy kaikkeen...


    Yhden suuntaa antavan testin voit tehdä ->



    lukituksen purun jälkeen ->

    TEST-NR.04 = Hetkellinen bensankulutus. litraa/100km ja/tai litraa/tunnissa


    Tulisi 540i näyttää terveellä maffilla täyskaasulla ja noin 6000rpm 90l/h (+-5l)
    Itsellä hajonnut maffi oli luokkaa 60-70l/h.


    EDIT: Tuli lukastua toi vikakuvaus uudestaan ja näin mututuntumalla voisi viitata tosiaan enemmän lambdavikaan jo senkin takia ettei lambdojen arvoja oteta varsinaisesti huomioon täyskaasulla. Mutta tuo maffi on helppo testata ja poissulkea.

    Karkeasti:

    -jos katit tukossa niin ei kulje täyskaasulla
    -jos maffi sökö niin ei kulje täyskaasulla
    -jos joku lambda niin nykii osakaasulla (sun autossasi taisi olla 2kpl)
    -jos imuvuoto niin nykii osakaasulla ja täyskaasulla parempi
    -jos kaasuläpän asentoanturi niin nykii ja hyökkäilee tai ei kulje ollenkaan
    Joo tuon maf testi oli helppo tehdä, mut aikamoinen pikseli kato on näytössä niin ei oikee saa selkoa.. korjaamo setä oli viimeiksi mittaillu maffin arvoja ja sanoi ettei pitäisi olla siinä vikaa. Jospa se sitten johtuisi lambdasta. Viikon päästä ois aika korjaamolle ellei tässä ennen sitä vikaa saa korjattua/paikallistettua.

    Leave a comment:


  • turbopuusti
    replied
    Originally posted by ^niGo View Post
    Auto on 4/99. Kiitos vinkeistä. Voiko noita lambdoja todeta hajonneiksi ottamalla yläpäästä irti ja käyä koeajolla kokeilee onko vaikutusta. Maffin anturin tarkistin ja puhdistin, se lanka oli ainakin siinä ehjä.
    Ei oikeastaan. Tai ainakaan ei erityisen luotettava keino. Tuohon olen todennut itse ainakin phenon ohjelman olevan varsin käypänen.

    Maffivika on näissä hyvin yleinen mitä nyt itse tullut todettua ja kuultua. Putsaaminen ei välttämättä auta varsinkaan jos filmimallia. Itsellä temppuili todella paljon ennenkun tuli paikallistettua vika maffiin. Ilmeisesti anturin sisällä oleva elektroniikka väsyy ajan mittaan ja ainakin omassa toimi osakaasulla normaalisti, mutta ilmamäärän kasvaessa juuttui liian alhaiseen arvoon. Seuraus että seokset täyskaasulla perseellään, yritti säätää seosta lambdojen mukaan oikeaksi ja kun säätöarvot ylittyivät niin puski kaikista lambdoista vikakoodia. Eli niihin koodeihinkaan ei ole aina luottamista johtuen että moottorinohjauksessa kaikki vähän liittyy kaikkeen...


    Yhden suuntaa antavan testin voit tehdä ->



    lukituksen purun jälkeen ->

    TEST-NR.04 = Hetkellinen bensankulutus. litraa/100km ja/tai litraa/tunnissa


    Tulisi 540i näyttää terveellä maffilla täyskaasulla ja noin 6000rpm 90l/h (+-5l)
    Itsellä hajonnut maffi oli luokkaa 60-70l/h.


    EDIT: Tuli lukastua toi vikakuvaus uudestaan ja näin mututuntumalla voisi viitata tosiaan enemmän lambdavikaan jo senkin takia ettei lambdojen arvoja oteta varsinaisesti huomioon täyskaasulla. Mutta tuo maffi on helppo testata ja poissulkea.

    Karkeasti:

    -jos katit tukossa niin ei kulje täyskaasulla
    -jos maffi sökö niin ei kulje täyskaasulla
    -jos joku lambda niin nykii osakaasulla (sun autossasi taisi olla 2kpl)
    -jos imuvuoto niin nykii osakaasulla ja täyskaasulla parempi
    -jos kaasuläpän asentoanturi niin nykii ja hyökkäilee tai ei kulje ollenkaan
    Last edited by turbopuusti; 04-08-2013, 22:54.

    Leave a comment:


  • ^niGo
    replied
    Originally posted by turbopuusti View Post
    Lambdat, kaasuläpän anturi ( jos ennen 10/98) tai maf. Joku kattomaan livedataa kärrystä. Inpa on hieman hidas siihen toisin kuin esim phenon ohjelma. Jos lahden ohi ajelet niin onnistuu...

    Niin ja näissä tapauksissa yleensä vikakoodit ei juuri kerro mitään. Yleensä niitä ei edes tule.
    Auto on 4/99. Kiitos vinkeistä. Voiko noita lambdoja todeta hajonneiksi ottamalla yläpäästä irti ja käyä koeajolla kokeilee onko vaikutusta. Maffin anturin tarkistin ja puhdistin, se lanka oli ainakin siinä ehjä.

    Leave a comment:


  • turbopuusti
    replied
    Lambdat, kaasuläpän anturi ( jos ennen 10/98) tai maf. Joku kattomaan livedataa kärrystä. Inpa on hieman hidas siihen toisin kuin esim phenon ohjelma. Jos lahden ohi ajelet niin onnistuu...

    Niin ja näissä tapauksissa yleensä vikakoodit ei juuri kerro mitään. Yleensä niitä ei edes tule.

    Leave a comment:


  • ^niGo
    replied
    Originally posted by Heguli 31 View Post
    Ihan mielenkiinnosta,millä bensalla ajelet?Minulla ex.540:n nypytti tasakaasulla 60-70km/h vaudissa,mutta korjaantui,kun rupesin tankaamaan E98.Sinulla voi olla kyllä jostain muusta kyse,kun oireet on vähän "raskaammat".

    Onko vikakoodeja luettu jollain "kunnon laitteella"?Vai millä nuo on tarkastettu?Paikkakuntaa näkyviin,niin joku foorumilainenkin voisi homman hoitaa (korjaamoita halvemmalla).Jos sinne rupeaan arpomalla nokkien asentoantureita tai IMM:ää vaihtelemaan,niin voi tulla hintavaksi.
    E98 bensalla ajellu kokoajan ja vikakoodit on luettu bochin laitteilla merkkikohtaisessa korjaamolla. Joo eli Mikkelissä vaikutan.

    Leave a comment:


  • Heguli 31
    replied
    Ihan mielenkiinnosta,millä bensalla ajelet?Minulla ex.540:n nypytti tasakaasulla 60-70km/h vaudissa,mutta korjaantui,kun rupesin tankaamaan E98.Sinulla voi olla kyllä jostain muusta kyse,kun oireet on vähän "raskaammat".

    Onko vikakoodeja luettu jollain "kunnon laitteella"?Vai millä nuo on tarkastettu?Paikkakuntaa näkyviin,niin joku foorumilainenkin voisi homman hoitaa (korjaamoita halvemmalla).Jos sinne rupeaan arpomalla nokkien asentoantureita tai IMM:ää vaihtelemaan,niin voi tulla hintavaksi.
    Last edited by Heguli 31; 03-08-2013, 09:49.

    Leave a comment:


  • ^niGo
    started a topic e39 540 iA junnaa/nytkyttää

    e39 540 iA junnaa/nytkyttää

    Eli vinkkiä tarvisi, en löytäny vastaavaa ongelmaa täältä selailemalla. Eli auto toimii moitteetomasti tyhjäkännillä ja kovaa kiihdyttäessä, mutta kun ajelee vaikka 70-100km/h tasakaasulla tekee pientä nykivää liikettä vähänväliä, kaasua kevyesti lisäämällä auto ei lähde vetämään vaan ikäänkuin jäisi junnaamaan (moottorin ääni muuttuu "pooaavaksi").. sportti asennolla ei niin paha kun d:llä. Vikakoodeilla ei löydy mitn. Imuvuodot tarkistettu ja korjattu. Autoon vaihdettu myös tulpat,bensapumppu ja suodatin, moottoriöljyt+suodatin. Korjaamolla arveli että katit voisi olla tukossa? Ehdotuksia? :think
Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎