Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 M54B22 kuumenee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • spock
    Bimmer Rookie
    • Jun 2009
    • 78
    • Lappeenranta

    E39 M54B22 kuumenee

    Avaan oman ketjun etten turhaan kuormita kysymykset ja vastaukset topicia. Eli autona on tuo 520IA 2.2 koneella vuosimallia 2001. Eilen alkoi kuumenemaan ja tänään oireilut jatkuu. Kun ajaa, niin lämmöt pysyy normaalissa, kun pysähdyn, niin nousee punarajalle. Kun jatkan ajoa, niin laskeutuu normiin taas.

    Pysähdyin parkkiin pihalle ja jätin auton käyntiin, tarkistin että hihnat pyörii, flekti pyörii ja nestettä näyttää olevan. Tuon ajan ei lämmöt nousut kuin vähän ja palasi heti normaaliksi. Sammutin ja annoin olla noin 5min, käynnistin ja saman tien alkoi nousta lämmöt punaselle, eikä merkkejä että lähtisi laskemaan.

    Mistä hitosta tuo nyt voi johtua? Moniurahihna rullineen ja kiristimineen, sekä ilmastoinnin hihna ja kiristin, menee vaihtoon ensi viikolla, samaan syssyyn sitten vesipumppukin? Katselin ettei tuo paisuntasäilö vuoda, mutta alapuolella näkyi että hieman märkää olevan, ellei ole sitten ihan sade vettä. Kaikki apu tervetullutta.

    Edit: Auto ei myöskään puhalla lämmintä ilmaa tuulettimesta, vaikutusta asiaan?
    Last edited by spock; 04-08-2013, 17:20.
    2010 Skoda Octavia Combi
    EX 2006 Skoda Octavia RS
    EX 2001 E39 520IA
    Ex E30 320I
  • Haju69
    Administrator
    • Nov 2005
    • 16364
    • Leppävirta

    #2
    Onkos se visko ehjä?
    LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
    E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
    B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

    Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
    Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
    Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

    Comment

    • spock
      Bimmer Rookie
      • Jun 2009
      • 78
      • Lappeenranta

      #3
      Originally posted by Haju69 View Post
      Onkos se visko ehjä?
      En katsonut muuta kuin että tuuletin pyörii
      2010 Skoda Octavia Combi
      EX 2006 Skoda Octavia RS
      EX 2001 E39 520IA
      Ex E30 320I

      Comment

      • riuska
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2008
        • 1160
        • Lahti

        #4
        Ootko ihan varma että on nestettä tarpeeksi?
        F30 320d
        F30 320i
        E46 320i
        E36 325i
        E30 316

        Comment

        • spock
          Bimmer Rookie
          • Jun 2009
          • 78
          • Lappeenranta

          #5
          Originally posted by riuska View Post
          Ootko ihan varma että on nestettä tarpeeksi?
          Uskon että on...mutta taidan käydä vielä varmistamassa.
          2010 Skoda Octavia Combi
          EX 2006 Skoda Octavia RS
          EX 2001 E39 520IA
          Ex E30 320I

          Comment

          • Haju69
            Administrator
            • Nov 2005
            • 16364
            • Leppävirta

            #6
            Originally posted by spock View Post
            En katsonut muuta kuin että tuuletin pyörii
            Pyörii toki mutta jos visko kappaleina niin eipä se auta.

            Lämpimällä koneella koita pysäyttää flekti vaikka sanomalla lehdellä, jos pysähtyy helposti niin visko vaihtoon.
            LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
            E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
            B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

            Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
            Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
            Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

            Comment

            • spock
              Bimmer Rookie
              • Jun 2009
              • 78
              • Lappeenranta

              #7
              Originally posted by Haju69 View Post
              Pyörii toki mutta jos visko kappaleina niin eipä se auta.

              Lämpimällä koneella koita pysäyttää flekti vaikka sanomalla lehdellä, jos pysähtyy helposti niin visko vaihtoon.
              Joo kyllä tuo ehjältä vaikuttaa. Huomasin että nestettä tippuu syyläristä kuskin puolelta ja jäähdytysnestettä sai lisätä litran verran. Nyt puhaltaa jo lämmintäkin, ja lämmöt pysyy keskellä. Eilen lämmöt kävi punaisella että valo syttyi, tästä 30sek myöhemmin auto oli sammuneena parkissa, menikö kansipahvi? Syyläri nyt sitten varmaan vaihtoon myös?
              2010 Skoda Octavia Combi
              EX 2006 Skoda Octavia RS
              EX 2001 E39 520IA
              Ex E30 320I

              Comment

              • Havis
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 1838
                • Kotona/Poissa

                #8
                Originally posted by spock View Post
                Uskon että on...mutta taidan käydä vielä varmistamassa.
                Nestepinta pitäisi tarkistaa mielummin kylmästä koneesta (n. +25 astetta tai vähemmän) Kuuman koneen paisari pitäisi olla lähes täynnä.

                Jos taas lämpimän koneen nestepinta on vain sen merkin tasossa, vajaus on selvä.

                Kuvaamasi oireet vastaavat nestevajausta (josta automaattisesti seuraa ilmaa järjestelmään ennen pitkää).

                Tarkista nestepinta, lisää tarvittaessa, ja ilmaus tarvittaessa (ilmaus on tarpeen jos sinne on jo kerennyt kertymään ilmaa). Jos nestettä joutuu lisämään pian uudestaan jossain on vuoto joka pitää korjata jos ongelmista haluaa eroon.
                Last edited by Havis; 04-08-2013, 19:07.
                "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                E60 523iA -08

                Comment

                • riuska
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2008
                  • 1160
                  • Lahti

                  #9
                  Originally posted by spock View Post
                  Joo kyllä tuo ehjältä vaikuttaa. Huomasin että nestettä tippuu syyläristä kuskin puolelta ja jäähdytysnestettä sai lisätä litran verran. Nyt puhaltaa jo lämmintäkin, ja lämmöt pysyy keskellä. Eilen lämmöt kävi punaisella että valo syttyi, tästä 30sek myöhemmin auto oli sammuneena parkissa, menikö kansipahvi? Syyläri nyt sitten varmaan vaihtoon myös?
                  Tutki kunnolla mistä vuotaa, mutta jos se kerran syyläristä vuotaa niin tottakai se vaihtoon.
                  Kansipahvista on varmaan vielä vaikea sanoa onko mennyt.
                  F30 320d
                  F30 320i
                  E46 320i
                  E36 325i
                  E30 316

                  Comment

                  • spock
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2009
                    • 78
                    • Lappeenranta

                    #10
                    Originally posted by Havis View Post
                    Nestepinta pitäisi tarkistaa mielummin kylmästä koneesta (n. +25 astetta tai vähemmän) Kuuman koneen paisari pitäisi olla lähes täynnä.

                    Jos taas lämpimän koneen nestepinta on vain sen merkin tasossa, vajaus on selvä.

                    Kuvaamasi oireet vastaavat nestevajausta (josta automaattisesti seuraa ilmaa järjestelmään ennen pitkää).

                    Tarkista nestepinta, lisää tarvittaessa, ja ilmaus tarvittaessa (ilmaus on tarpeen jos sinne on jo kerennyt kertymään ilmaa). Jos nestettä joutuu lisämään pian uudestaan jossain on vuoto joka pitää korjata jos ongelmista haluaa eroon.
                    Lämpimällä koneella paisari oli tyhjä ennen lisäilyjä, muutaman kilometrin ajon ja tyhjäkäynnin jälkeen, oli lämpimänä neste normaalissa tasossa. Olenko väärässä että tuo M54 ilmaa itse itsensä?


                    Originally posted by riuska View Post
                    Tutki kunnolla mistä vuotaa, mutta jos se kerran syyläristä vuotaa niin tottakai se vaihtoon.
                    Kansipahvista on varmaan vielä vaikea sanoa onko mennyt.
                    Joo sieltä syylärin päädystä ylhäältä, tiputaa sitä reunaa pitkin aika tahdilla. Letkuissa ei näyttänyt vuotoja olevan, jos en väärin muista niin näissä koneissa oli enemmänkin ollut tuota halkeilua syyläreissä?
                    Tuolta siis vuotaa, nuolen osoittamasta kohdasta suoraan alaspäin tulee tavaraa:


                    Millä tavalla auto oireilisi, jos kansipahvi olisi mennyt?
                    Last edited by spock; 04-08-2013, 19:21. Reason: Kuva
                    2010 Skoda Octavia Combi
                    EX 2006 Skoda Octavia RS
                    EX 2001 E39 520IA
                    Ex E30 320I

                    Comment

                    • riuska
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2008
                      • 1160
                      • Lahti

                      #11
                      Jos se vetää ja toimii normaalistai niin ei ainakaan ole pahvi pahasti mennyt, mutta pahimmassa tapauksessa siellä on nesteet ja öljyt sekaisin, mutta enpä usko.
                      F30 320d
                      F30 320i
                      E46 320i
                      E36 325i
                      E30 316

                      Comment

                      • Havis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 1838
                        • Kotona/Poissa

                        #12
                        Originally posted by spock View Post
                        Lämpimällä koneella paisari oli tyhjä ennen lisäilyjä, muutaman kilometrin ajon ja tyhjäkäynnin jälkeen, oli lämpimänä neste normaalissa tasossa. Olenko väärässä että tuo M54 ilmaa itse itsensä?...
                        Mielestäni lämpimään koneeseen saisi laittaa nestettä ihan paisarin täydeltä. Kyllä liika sitten pois tulee sen paisarin ylipaineventtiilin kautta, jos se vaan toimii.

                        Useimmat koneet varmaan ilmaa itsensä automaattisesti sen paisarin korkin kautta kunhan nestettä vaan aina on riittävästi. Mutta tämä tapa on uskoakseni aika hidas, joten jos epäilee ilmaa olevan enemmänkin, kannattaa ottaa avuksi ne ilmausruuvit. Homma nopeutuu huomattavasti.

                        Eli kun kone on seis avaa ensin ilmausruuvin. Jos nestettä ei tule ulos kannattaa ilmaus ilmanmuuta tehdä ilmausruuveja hyväksikäyttäen. Mutta jos ruuvista valuu nestettä ulos, perusteellinen ilmaaminen ei liene tarpeen.

                        Pienet ilmamäärät häipyy käsittääkseni hyvinkin sen paisarin korkin kautta automaattisesti.
                        Last edited by Havis; 04-08-2013, 21:32.
                        "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                        E60 523iA -08

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Originally posted by spock View Post
                          Letkuissa ei näyttänyt vuotoja olevan, jos en väärin muista niin näissä koneissa oli enemmänkin ollut tuota halkeilua syyläreissä?
                          Tuolla juttua minun syylärin halkeamasta, ihan rapea (meisseli meni helposti läpi) se oli tuosta kohdasta vaikka siinä aluksi olikin vain pieni halkeama/vuoto:
                          E39 528iA

                          Comment

                          • spock
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2009
                            • 78
                            • Lappeenranta

                            #14
                            Originally posted by riuska View Post
                            Jos se vetää ja toimii normaalistai niin ei ainakaan ole pahvi pahasti mennyt, mutta pahimmassa tapauksessa siellä on nesteet ja öljyt sekaisin, mutta enpä usko.
                            Nätisti vetää, eikä ole muutosta entiseen toiminnan kannalta

                            Originally posted by Havis View Post
                            Mielestäni lämpimään koneeseen saisi laittaa nestettä ihan paisarin täydeltä. Kyllä liika sitten pois tulee sen paisarin ylipaineventtiilin kautta, jos se vaan toimii.

                            Useimmat koneet varmaan ilmaa itsensä automaattisesti sen paisarin korkin kautta kunhan nestettä vaan aina on riittävästi. Mutta tämä tapa on uskoakseni aika hidas, joten jos epäilee ilmaa olevan enemmänkin, kannattaa ottaa avuksi ne ilmausruuvit. Homma nopeutuu huomattavasti.

                            Eli kun kone on seis avaa ensin ilmausruuvin. Jos nestettä ei tule ulos kannattaa ilmaus ilmanmuuta tehdä ilmausruuveja hyväskikäyttäen. Mutta jos ruuvista valuu nestettä ulos, perusteellinen ilmaaminen ei liene tarpeen.

                            Pienet ilmamäärät häipyy käsittääkseni hyvinkin sen paisarin korkin kautta automaattisesti.
                            Joo nyt testilenkin jälkeen ei ole enään lämmöt nousseet, eikä vaikuta että ilmaa ei olisi järjestelmässä, lisäsin vielä desin että kylmänä nousi COLD tasolle ja nyt seuraillaan tilannetta.

                            Originally posted by TJJ View Post
                            Tuolla juttua minun syylärin halkeamasta, ihan rapea (meisseli meni helposti läpi) se oli tuosta kohdasta vaikka siinä aluksi olikin vain pieni halkeama/vuoto:
                            http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=170734
                            Samalta suunnalta näyttäisi valuttavan, ensiviikolla väriainetta joukkoon ja katsomaan mistä vuotaa
                            2010 Skoda Octavia Combi
                            EX 2006 Skoda Octavia RS
                            EX 2001 E39 520IA
                            Ex E30 320I

                            Comment

                            • spock
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2009
                              • 78
                              • Lappeenranta

                              #15
                              Vastailempa tänne miten kävi, eli jäähdytin vuoti ja vaihdettu nyt uuteen
                              2010 Skoda Octavia Combi
                              EX 2006 Skoda Octavia RS
                              EX 2001 E39 520IA
                              Ex E30 320I

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎