Announcement

Collapse
No announcement yet.

ABS anturi vaiko "keskusyksikkö"?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Karppanen
    Newbiemmer
    • Aug 2013
    • 6
    • Kaakko

    ABS anturi vaiko "keskusyksikkö"?

    Tuttu kysymys palstalla näköjään, mutta jo olemassa olevista ei löytynyt ainakaan minulle selventävää vastausta.

    Autosta, 520 vm 2000, hävisi tehot lähes täysin. Edes rekasta ei meinannut päästä ohi. Paikallisessa korjaamossa laitettiin piuhat kiinni ja kone näytti, että (muistaakseni) imupuolen nokka-akselin asennon tunnistin on rikki. Tunnistimiahan on oikeasti kaksi ja vaihdoin sitten molemmat, kun ensimmäisellä tilauksella tuli yllättäen väärä osa.

    Auto toimi taas hetken normaalisti.
    Siitä jokin aika eteenpäin niin alkoi palamaan ABS ja luistonestovalo ensin harvakseltaan. Vika alkoi esiintyä useammin ja laajeni myös nopeusmittariin ja kulutusmittariin ja taas kerran katosi myös tehot.

    Paikallisessa korjaamossa laitettiin jälleen piuhat kiinni ja viaksi löytyi kuskin puolen ABS anturi. Tilasin uuden osan paikallisesta motonetista ja aivan järkyttävän tappelun kautta sain jopa vaihdettua sen. Työkaluja ei tarvittu kuin kaikki mahdollinen lekasta poraan.

    No, auto toimi sen sata kilsaa hyvin, kunnes tänään hiljaisessa vauhdissa jarruttaessa poljin käyttäytyi aivan kuin liukkaalla olisi absi potkinut vastaan muutaman kerran ja taas palaa ABS ja luistonesto, eikä toimi nopeusmittari eikä kulutusmittari.

    Ajattelin, että tarvikeosa sai tarpeekseen ja hain paikallisesta Autosalpa-liikkeestä alkuperäisen. Siinähän ei tosin johdossa olevat korvakeisiin istuvat kumit olleet lainkaan oikealla kohdalla, joten mahtoikohan osakaan olla oikea, mutta oli tai ei, niin vika ei ainakaan poistunut mihinkään. Osaa ostaessa varaosamyyjä kävi kyselemässä korjaamolta vinkkiä ja kertoi, ettei vika olisikaan ehkä anturissa, vaan jossakin keskusyksikössä, syystä, kun vika alunperinkin ilmaantui pätkivästi... ei siis ollut päällä koko ajan.
    Tällaista esiintyy myyjän mukaan silloin, kun keskusyksikkö on pastana.

    Eli, onko mitään tapaa todeta, että nimenomaan keskusyksikkö on vian aiheuttaja? Tai pystyykö sellaisen mahdollisesti korjaamaan?
    Ei huvittaisi alkaa tekemään reippaasti yli tonnin remonttia kenenkään veikkailujen pohjalta.

    Ja jos sellainen tapa ja taitaja on olemassa, osaako kukaan sanoa löytyykö täältä kaakon suunnalta sellaisen taidon taitajaa?

    Nöyrät kiitokset jo etukäteen!
    Last edited by Karppanen; 08-08-2013, 18:00. Reason: Auton ikä unohtui
  • Slazha
    BTCF Member
    • Nov 2004
    • 2284
    • Joensuu/Syvyys

    #2
    Vie korjaamoon missä osaavat hommansa ja laittavat auton kuntoon tai antavat ainakin oikean diagnoosin tai sitten jollekkin paikalliselle foorumilaiselle jolla on taidot hyppysissä.
    kertomasi perusteella on mahdoton sanoa onko vika boxissa, anturissa, johtosarjassa, liittimissä vai useammassa näistä

    Edit: Jos purkissa vika niin suomestakakin löytyy muutamia firmoja jotka näitä korjaavat. esim: http://www.autotronix.fi/ http://www.vekatronics.fi/
    Last edited by Slazha; 08-08-2013, 18:30.
    Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
    E36 318is class II, e30 turpo

    Comment

    • Karppanen
      Newbiemmer
      • Aug 2013
      • 6
      • Kaakko

      #3
      Jostakin kun vielä löytäisi sen korjaamon joka osaa hommansa...

      Toki, varmaanhan ne tuossa jälleenmyyjällä sattaisi osata, mutta siellä on niiiiin rasvanen hinta, että pelkästä vian summittaisesta etsimisestä en heidän hintojaan ala maksamaan.

      Saattaa olla, että autosta tuli kasa romurautaa, kun tuon ikäistä ei välttämättä kannata millään huikeilla summilla enää alkaa korjaamaan.

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10941
        • Joensuu

        #4
        Jos itseltä löytyy innostusta tutkia niin ei ole paha rasti selvittää. Hyvät ohjeet löytyy tästä. Boxin voi korjauttaa, jos siinä on vika. Kaikkia ei pysty korjaamaan, mutta uuden saa saksasta alle 350€+ koodaus. Joku foorumilainen varmaan kohtuullisella korvauksella koodaa.
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • Karppanen
          Newbiemmer
          • Aug 2013
          • 6
          • Kaakko

          #5
          Originally posted by HTK12 View Post
          Jos itseltä löytyy innostusta tutkia niin ei ole paha rasti selvittää. Hyvät ohjeet löytyy tästä. Boxin voi korjauttaa, jos siinä on vika. Kaikkia ei pysty korjaamaan, mutta uuden saa saksasta alle 350€+ koodaus. Joku foorumilainen varmaan kohtuullisella korvauksella koodaa.

          350€ ei kuullosta läheskään niin pahalta kuin aiemmin päivällä saamani 850€ hinta. Toisaalta, täytyy kyllä tunnustaa heti se tosi, että minä en tätä pysty ohjeista huolimatta tekemään eikä olisi kyllä aikaakaan kun loma loppuu tähän viikkoon.

          Taitaa vaimoke päästä autokaupoille, jos aikoo töissä käydä.

          Comment

          • Bmw Dreamer
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 2762
            • Kouvola

            #6
            Eihän tollanen abs vika nyt ajamista estä kuitenkaan....
            BMW 520d Touring '06 314tkm
            BMW 530D Touring '99 552tkm
            BMW 320da Touring '02 427tkm
            Volvo V70 D5 '02
            Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
            Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
            Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

            Case IH 5140 Maxxum

            Comment

            • Heguli 31
              BTCF Member
              • Oct 2004
              • 10037
              • KVLA

              #7
              Noi Motonetin anturit voit tosiaan heittää vesilintuun.Oireet minun mielestäni viittaisi kuitenkin vasempaan takapyörään (tai sen linjoihin boksia myöten).Missä päin Kaakonkulmaa vaikutat.Ajele Karhulaan nimim. Dunkylle.Voisi oikeasti vika löytyä ja tarvittaessa uuden boksin koodauskin.
              Last edited by Heguli 31; 08-08-2013, 21:37.

              Comment

              • HTK12
                BTCF Member
                • Jul 2011
                • 10941
                • Joensuu

                #8
                Originally posted by Karppanen View Post
                350€ ei kuullosta läheskään niin pahalta kuin aiemmin päivällä saamani 850€ hinta. Toisaalta, täytyy kyllä tunnustaa heti se tosi, että minä en tätä pysty ohjeista huolimatta tekemään eikä olisi kyllä aikaakaan kun loma loppuu tähän viikkoon.

                Taitaa vaimoke päästä autokaupoille, jos aikoo töissä käydä.
                Kuten yllä todettiin niin viallinen ABS yksikkö ei estä ajamista. Mitä tulee vian etsimiseen niin ei vaadi ihmeitä, kun noissa ohjeissa neuvotaan ihan kädestä pitäen mitä mitataan yleismittarilla. Aikaa tuohon mittaamiseen menee varmaan 15 minuuttia. ABS-anturien johtojen tarkistamiseen menee se mitä renkaiden irroittamiseen ja kiinnittämiseen menee. Eli jotain 20 minuuttia, jos ei ole nosturia käytettävissä. Joku foorumilainen sielläpäin voisi varmaan auttaa vian selvittämisessä.
                e39 540iA E85

                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                Comment

                • Karppanen
                  Newbiemmer
                  • Aug 2013
                  • 6
                  • Kaakko

                  #9
                  Originally posted by Heguli 31 View Post
                  Noi Motonetin anturit voit tosiaan heittää vesilintuun.Oireet minun mielestäni viittaisi kuitenkin vasempaan takapyörään (tai sen linjoihin boksia myöten).Missä päin Kaakonkulmaa vaikutat.Ajele Karhulaan nimim. Dunkylle.Voisi oikeasti vika löytyä ja tarvittaessa uuden boksin koodauskin.

                  Kotkassa. Pitääpä kysäistä kyseiseltä nimmarilta, kiitos!

                  Comment

                  • Karppanen
                    Newbiemmer
                    • Aug 2013
                    • 6
                    • Kaakko

                    #10
                    Jatketaas vielä. Tänään laitettiin piuhat kiinni paikallisessa korjaamossa ja nollattiin vikakoodi joka edelleenkin ilmoitti vasenta takarenkaan abs-anturia, mutta kojetaulusta ei häiriöt nollauksella hävinneet mihinkään.

                    Korjaamon mukaan tämä viittaa siihen, että vika on joko piuhoissa tai boksissa.
                    Pitää viikonloppuna kokeilla saanko noita mitattua itse ja oletettavasti kun en saa, menee auto korjaamolle ensiviikolla. Jos boksi on korjattavaa mallia, ei sillekään tule hintaa kuin 200-300€.

                    Eiköhän se tuosta, kiitoksia vinkeistä ja ohjeista!

                    Comment

                    • Bmw Dreamer
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 2762
                      • Kouvola

                      #11
                      Jos esim anturin yhteys on poikki, joko siis johto viallinen tai anturi rikki, niin eihän se vikavalo sammu silloin mihinkään, koska vika on kokoajan päällä.
                      Kai se vika voi siltikin olla esim boksissa.

                      Vaihdat taka-anturit keskenään, jos nopeusmittari herää, niin vika on anturissa.
                      BMW 520d Touring '06 314tkm
                      BMW 530D Touring '99 552tkm
                      BMW 320da Touring '02 427tkm
                      Volvo V70 D5 '02
                      Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                      Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                      Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                      Case IH 5140 Maxxum

                      Comment

                      • Karppanen
                        Newbiemmer
                        • Aug 2013
                        • 6
                        • Kaakko

                        #12
                        Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                        Jos esim anturin yhteys on poikki, joko siis johto viallinen tai anturi rikki, niin eihän se vikavalo sammu silloin mihinkään, koska vika on kokoajan päällä.
                        Kai se vika voi siltikin olla esim boksissa.

                        Vaihdat taka-anturit keskenään, jos nopeusmittari herää, niin vika on anturissa.

                        Jos vanha anturi suostuisi irtoamaan suosiolla, niin tuota olisi voinut kokeillakin.
                        Se anturi mikä nyt on vaihdettu, lähti irti puolen millin palasina, joten en taida alkaa vielä ainakin toistaiseksi toimivaa puolta roplaamaan. Ja muutenkin, siihen on jo kahta uutta anturia tarjottu ilman minkäänlaista vaikutusta. Vaikka mulla paska tuuri näissä auto-jutuissa onkin, niin ei kai se niin paska voi olla, että kaksi uutta anturia olisi rikki !

                        Tänään Dunky vilkaisi tuota mun autoa ja boksihan siinä mitä suurimmalla todennäköisyydellä on rikki. Ja mikä parasta, kontakti korjaukseenkin järjestyi samalla kertaa jopa samalta paikkakunnalta.

                        Eiköhän se tuosta ja kiitoksia vinkeistä ja tiedoista vielä kerran.

                        Comment

                        • Heguli 31
                          BTCF Member
                          • Oct 2004
                          • 10037
                          • KVLA

                          #13
                          Laitoin sulle asian tiimoilta tänään aiemmin privaa,mutta homma näköjään jo hoidossa.Hyvä niin

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎