Tuttu kysymys palstalla näköjään, mutta jo olemassa olevista ei löytynyt ainakaan minulle selventävää vastausta.
Autosta, 520 vm 2000, hävisi tehot lähes täysin. Edes rekasta ei meinannut päästä ohi. Paikallisessa korjaamossa laitettiin piuhat kiinni ja kone näytti, että (muistaakseni) imupuolen nokka-akselin asennon tunnistin on rikki. Tunnistimiahan on oikeasti kaksi ja vaihdoin sitten molemmat, kun ensimmäisellä tilauksella tuli yllättäen väärä osa.
Auto toimi taas hetken normaalisti.
Siitä jokin aika eteenpäin niin alkoi palamaan ABS ja luistonestovalo ensin harvakseltaan. Vika alkoi esiintyä useammin ja laajeni myös nopeusmittariin ja kulutusmittariin ja taas kerran katosi myös tehot.
Paikallisessa korjaamossa laitettiin jälleen piuhat kiinni ja viaksi löytyi kuskin puolen ABS anturi. Tilasin uuden osan paikallisesta motonetista ja aivan järkyttävän tappelun kautta sain jopa vaihdettua sen. Työkaluja ei tarvittu kuin kaikki mahdollinen lekasta poraan.
No, auto toimi sen sata kilsaa hyvin, kunnes tänään hiljaisessa vauhdissa jarruttaessa poljin käyttäytyi aivan kuin liukkaalla olisi absi potkinut vastaan muutaman kerran ja taas palaa ABS ja luistonesto, eikä toimi nopeusmittari eikä kulutusmittari.
Ajattelin, että tarvikeosa sai tarpeekseen ja hain paikallisesta Autosalpa-liikkeestä alkuperäisen. Siinähän ei tosin johdossa olevat korvakeisiin istuvat kumit olleet lainkaan oikealla kohdalla, joten mahtoikohan osakaan olla oikea, mutta oli tai ei, niin vika ei ainakaan poistunut mihinkään. Osaa ostaessa varaosamyyjä kävi kyselemässä korjaamolta vinkkiä ja kertoi, ettei vika olisikaan ehkä anturissa, vaan jossakin keskusyksikössä, syystä, kun vika alunperinkin ilmaantui pätkivästi... ei siis ollut päällä koko ajan.
Tällaista esiintyy myyjän mukaan silloin, kun keskusyksikkö on pastana.
Eli, onko mitään tapaa todeta, että nimenomaan keskusyksikkö on vian aiheuttaja? Tai pystyykö sellaisen mahdollisesti korjaamaan?
Ei huvittaisi alkaa tekemään reippaasti yli tonnin remonttia kenenkään veikkailujen pohjalta.
Ja jos sellainen tapa ja taitaja on olemassa, osaako kukaan sanoa löytyykö täältä kaakon suunnalta sellaisen taidon taitajaa?
Nöyrät kiitokset jo etukäteen!
Autosta, 520 vm 2000, hävisi tehot lähes täysin. Edes rekasta ei meinannut päästä ohi. Paikallisessa korjaamossa laitettiin piuhat kiinni ja kone näytti, että (muistaakseni) imupuolen nokka-akselin asennon tunnistin on rikki. Tunnistimiahan on oikeasti kaksi ja vaihdoin sitten molemmat, kun ensimmäisellä tilauksella tuli yllättäen väärä osa.
Auto toimi taas hetken normaalisti.
Siitä jokin aika eteenpäin niin alkoi palamaan ABS ja luistonestovalo ensin harvakseltaan. Vika alkoi esiintyä useammin ja laajeni myös nopeusmittariin ja kulutusmittariin ja taas kerran katosi myös tehot.
Paikallisessa korjaamossa laitettiin jälleen piuhat kiinni ja viaksi löytyi kuskin puolen ABS anturi. Tilasin uuden osan paikallisesta motonetista ja aivan järkyttävän tappelun kautta sain jopa vaihdettua sen. Työkaluja ei tarvittu kuin kaikki mahdollinen lekasta poraan.
No, auto toimi sen sata kilsaa hyvin, kunnes tänään hiljaisessa vauhdissa jarruttaessa poljin käyttäytyi aivan kuin liukkaalla olisi absi potkinut vastaan muutaman kerran ja taas palaa ABS ja luistonesto, eikä toimi nopeusmittari eikä kulutusmittari.
Ajattelin, että tarvikeosa sai tarpeekseen ja hain paikallisesta Autosalpa-liikkeestä alkuperäisen. Siinähän ei tosin johdossa olevat korvakeisiin istuvat kumit olleet lainkaan oikealla kohdalla, joten mahtoikohan osakaan olla oikea, mutta oli tai ei, niin vika ei ainakaan poistunut mihinkään. Osaa ostaessa varaosamyyjä kävi kyselemässä korjaamolta vinkkiä ja kertoi, ettei vika olisikaan ehkä anturissa, vaan jossakin keskusyksikössä, syystä, kun vika alunperinkin ilmaantui pätkivästi... ei siis ollut päällä koko ajan.
Tällaista esiintyy myyjän mukaan silloin, kun keskusyksikkö on pastana.
Eli, onko mitään tapaa todeta, että nimenomaan keskusyksikkö on vian aiheuttaja? Tai pystyykö sellaisen mahdollisesti korjaamaan?
Ei huvittaisi alkaa tekemään reippaasti yli tonnin remonttia kenenkään veikkailujen pohjalta.
Ja jos sellainen tapa ja taitaja on olemassa, osaako kukaan sanoa löytyykö täältä kaakon suunnalta sellaisen taidon taitajaa?
Nöyrät kiitokset jo etukäteen!
Comment