Announcement

Collapse
No announcement yet.

530D -00 ongelmia??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMWfreak
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2004
    • 391
    • hyvinkää

    530D -00 ongelmia??

    Eli ongelmia useita, voi juontua samastakin mutta aloitetaan... tehot hukassa, ei vedä joka polkaisulla täysillä vaan nostaa vaan kierroksia mutta ei vedä kunnolla... kaasu ylös ja heti pohjaan niin saattaa alkaa vetää taas paremmin mutta todennäköisesti sammuu täyskiihdytyksessä... mittaristossa oleva keltainen dde valo kun palaa niin kone pelaa jotenkuten mutta jos se joskus ajossa sammuu niin kone köytännössä kuolee täysin... ei kierrä paikallaankaan 2000 yli oikein eikä jaksa kulkea yli 60km/h, heti kun dde valo taas syttyy niin alkaa taas vetää paremmin mutta edelleen laiskasti ja sammuilee täyskaasulla...

    Lisäksi oletan maffin olevan sökö koska kulutus taivaissa ja työntää suht rauhallisessakin ajossa mustaa taustapelin täydeltä...

    Just vaihdoin turbon ja uusin kaikki alipainepuolen letkut niin ahtimen luona kuin imusarjan altakin, osa oli hapertuneita ja poikkikin mutta vika ei korjautunut, paheni vain... real oemin mukaan laittelin ne letkut ja suunnilleen pitäis oikein olla...

    Mikäköhän tuon koneen aina sammuttaa täyskaasulla kiihdyttäessä, liekkö rail anturi tai naftapumppu, joku vikatilahan tuo on että kone sammuttaa itsensä lennossa kun jotain tapahtuu mutta mikä..?? Ja mikä on tuon dde valon suhde tuohon koneeseen että miksi sen valon palaessa vetaa paremmin ja heti kun sammuu niin veto loppuu siihen ja kyttyytellään max 60:iä... ...

    Välillä kostealla kelillä tuo dde valo sammuilee ja syttyilee miten sattuu mutta yleensä palaa koko ajan ja sammuu vaan vähäksi aikaa ja syttyy hetikohta taas...

    Maffikauppaan menen nyt kohta mutta mitähän muuta ois ostoslistalla, rail anturi ja naftapumppua vai mistä lähtis vikoja perkaamaan..?
    Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten

    Nykyään mennään 530DA -03 Touring orig m sport individual E39

    ex: 2kpl 316 e21, 320 e21, jokunen 316 kaasari e30+2kpl 1.6 ruiskukoneellisia, 3kpl e30 320 ja yksi 325i e30. 518 kaasari e28 ja 520 e28. 520 e34 m20padalla, sekä yksi kappale e34 524TD. e36 "ruotsintuonti" 325i coupe nahoilla ja ilmastoinnilla sekä uusimpana exänä jälleen e36 325i coupe M-korisarjalla, Brock-B1 vanteilla jnejne "lowbudget-tuning" pirssi...
  • zener
    Moderator
    • Oct 2004
    • 14468
    • Oulu

    #2
    Mennäänkö tässä ihan fiiliksellä vai onko koodeja katsottu?
    E65 730dA '04 klick
    F10 520dA '11 klick
    E34 520iA (2.8l) '91 klick

    Instagram


    "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

    Comment

    • BMWfreak
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2004
      • 391
      • hyvinkää

      #3
      katottiin schmidillä hesassa koodit mutta sillon muistaakseni ei palanu toi dde valo mutta toimi kummiskin muuten suht normaalisti paitsi että sammuili täyskaasulla ja ahtopaineet heitteli 1bar ja 2 barin välillä... oletin vnt siipen jumimista mutta ahtimen vaihtokaan ei auttanut, eikä siivet jumitelleet...

      paljon ovat kirjotelleet että polttoainepumppu jos ois menossa niin se puottaa rail-paineet niin alas että ei toimi kunnolla... en tosin oo koskenutkaan siihen rail-anturiin, enkä tiiä miten sen vikuuntuminen mihinkään vaikuttaa...

      ahtimen kun vaihdoin ja ahtopaineensäätö eli vacuumiletkut niin tuntu pahenevan tuo vika...

      tosin tuntuu paljon herkemmin sammuilevan kiihdytellessä kun on vähän naftaa tankissa, että voisko se vika olla polttoainepumppupuolella, tai mikä se venttiili nyt oli mistä monesti kanssa puhutaan...
      Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten

      Nykyään mennään 530DA -03 Touring orig m sport individual E39

      ex: 2kpl 316 e21, 320 e21, jokunen 316 kaasari e30+2kpl 1.6 ruiskukoneellisia, 3kpl e30 320 ja yksi 325i e30. 518 kaasari e28 ja 520 e28. 520 e34 m20padalla, sekä yksi kappale e34 524TD. e36 "ruotsintuonti" 325i coupe nahoilla ja ilmastoinnilla sekä uusimpana exänä jälleen e36 325i coupe M-korisarjalla, Brock-B1 vanteilla jnejne "lowbudget-tuning" pirssi...

      Comment

      • Bmw Dreamer
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 2762
        • Kouvola

        #4
        Kaivappas nyt joku paikkakuntalainen klubilainen jonka kans katotte vikakoodit ja vaikka livedataa ajaessa, selviäis varmaan aika paljon enemmän ja vähemmällä rahanmenolla.

        Vikaa vois olla rail-paineissa ja polttoaineen saannissa, mielestäni oireet ois vähä semmoiset, mutta onko vika sitte paine-anturissa, tiivisteessä, pumpussa vai missä, niin ei kannata arpoa, vaan kattoa ne koodit ja livedata ensin.
        BMW 520d Touring '06 314tkm
        BMW 530D Touring '99 552tkm
        BMW 320da Touring '02 427tkm
        Volvo V70 D5 '02
        Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
        Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
        Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

        Case IH 5140 Maxxum

        Comment

        • BMWfreak
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2004
          • 391
          • hyvinkää

          #5
          Tuo nyt onkin juur 280tkm ajettu että kaikki osat alkaa olla varmaan alkuperäisiä ja ihan lopuillaan... pikkuhiljaa porsii paikka kerrallaan... polttoainepumppuja itsekkin epäilen ja sitä jotakin venttiiliä mikä nimeltään sitten olikin, kun jos ei nouse polttoainepaine riittäväksi kiihdytyksessä niin sammuttaa kone turvallisuussyistä itsensä ettei mene laihalle... oletan...

          Oiskos pk seudulla livedatan ottajaa tai vikakoodien lukijaa jonka kanssa vois jonkinlaisen korvauksen kanssa tuota vikaa pohtia..?
          Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten

          Nykyään mennään 530DA -03 Touring orig m sport individual E39

          ex: 2kpl 316 e21, 320 e21, jokunen 316 kaasari e30+2kpl 1.6 ruiskukoneellisia, 3kpl e30 320 ja yksi 325i e30. 518 kaasari e28 ja 520 e28. 520 e34 m20padalla, sekä yksi kappale e34 524TD. e36 "ruotsintuonti" 325i coupe nahoilla ja ilmastoinnilla sekä uusimpana exänä jälleen e36 325i coupe M-korisarjalla, Brock-B1 vanteilla jnejne "lowbudget-tuning" pirssi...

          Comment

          • Bmw Dreamer
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 2762
            • Kouvola

            #6
            Diiseli vaan ei mee "laihalle", joten sen takia se ei moottoria sammuta.

            Mut jos rail paine putoaa, niin sit kyllä sammuu.
            BMW 520d Touring '06 314tkm
            BMW 530D Touring '99 552tkm
            BMW 320da Touring '02 427tkm
            Volvo V70 D5 '02
            Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
            Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
            Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

            Case IH 5140 Maxxum

            Comment

            • BMWfreak
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2004
              • 391
              • hyvinkää

              #7
              joo mutta tässähän koneessa on jo senverran älyä että joku asia siellä menee poikittain niin kone sammuttaa itse itsensä ettei mitään säry... mites tuo rail-paine, mikä sen pudottais ja liittyiskö tuo jotenkin esim siihen huonoon rail anturin liittimeen kun sadekelillä tuppaa vilkuttelemaan enempi tuota DDE valoa, ja poutasäällä saa ajella montakin päivää huoletta ennenkuin mitään ongelmia välillä tulee... tosin tuo turbon vaihdon yhteydessä kun putsailin moottorin kylkeä jarrucleenerillä ja sitä cleaner/öljy/paska/kusi massaa lenteli jonkinverran paperilla suojaamattomaan maffiinkin, minkä sitten jouduin air mass cleanerillä putsaamaan... ja sen jälkeen aloitti sen savuttamisen höpelönä ja kulku huononi entisestään... epäilen että se paska/jarruputsausaine on vikuuttanut nyt tuon maf:in lopullisesti vielä tämän entisenkin vaivan päälle...

              pitäiskös se imusarja ottaa nyt irti ja tutkia se rail anturi/sen liitin...
              Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten

              Nykyään mennään 530DA -03 Touring orig m sport individual E39

              ex: 2kpl 316 e21, 320 e21, jokunen 316 kaasari e30+2kpl 1.6 ruiskukoneellisia, 3kpl e30 320 ja yksi 325i e30. 518 kaasari e28 ja 520 e28. 520 e34 m20padalla, sekä yksi kappale e34 524TD. e36 "ruotsintuonti" 325i coupe nahoilla ja ilmastoinnilla sekä uusimpana exänä jälleen e36 325i coupe M-korisarjalla, Brock-B1 vanteilla jnejne "lowbudget-tuning" pirssi...

              Comment

              • |parsakaali|
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2005
                • 997

                #8
                280tkm mittarissa ei ole tuolle koneelle vielä mikään matka, eikä osillekkaan. Sammuileminen voi johtua polttoaineen saannista. Paljonko sinulla on dieseliä tankissa? Häiriövalosta pitäisi jäädä aina jokku merkki eculle, että miksi se on palanut. Kone sammuu kun railipaine menee riittävän alas. Anturikin voi aiheuttaa sitä, mutta vikoja on ihan turha arvailla, ennen livedatan lukemista. Maffia on ihan turha vaihtaa arvailujen perusteella. Toki mikäli haluat ihan huviksesi ostaa osia niin sitten on asia erikseen.

                Ecussa on vikakoodit vian selvittämistä varten. Livedata ja sen ymmärtäminen takaa yleensä aina vian paikallistamisen. Silloin ei tarvitse turhaan ehjiä osia vaihtaa tarvikeosiin. Harva kuitenkin ostaa kalliimpia osia merkkiliikkeestä.

                Maf-anturia on helppo kotikonstein testailla, mikäli otat anturin irti ja auto pelaa normaalisti niin silloin voi päätellä, että anturi voi olla rikki tai on iso ahtovuoto jossain, mutta sen yleensä kyllä jo kuulee.

                Comment

                • BMWfreak
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2004
                  • 391
                  • hyvinkää

                  #9
                  No eilenillalla kun ei ollu kun alta 15 litran tankissa ainetta niin sammuili ajossa tosi herkästi... tänään kun tankkasin 30 litraa niin on kulkenu paremmin... se rail-paine nyt arveluttaa eniten että tippuuko se, tai onko anturi tai liitin sökö...
                  Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten

                  Nykyään mennään 530DA -03 Touring orig m sport individual E39

                  ex: 2kpl 316 e21, 320 e21, jokunen 316 kaasari e30+2kpl 1.6 ruiskukoneellisia, 3kpl e30 320 ja yksi 325i e30. 518 kaasari e28 ja 520 e28. 520 e34 m20padalla, sekä yksi kappale e34 524TD. e36 "ruotsintuonti" 325i coupe nahoilla ja ilmastoinnilla sekä uusimpana exänä jälleen e36 325i coupe M-korisarjalla, Brock-B1 vanteilla jnejne "lowbudget-tuning" pirssi...

                  Comment

                  • BMWfreak
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2004
                    • 391
                    • hyvinkää

                    #10
                    Ja kun koittaa polkea kunnolla niin ahtopaine paukahtaa tuonne 1.5 kilon tuntumaan, ei tosin joka polkasulla mutta melkein... jumittavista vnt siivistä ei voi johtua koska turbo on uusi ja vaikka vanhan purin autosta irti niin ei siinäkään vikaa ollu...
                    Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten

                    Nykyään mennään 530DA -03 Touring orig m sport individual E39

                    ex: 2kpl 316 e21, 320 e21, jokunen 316 kaasari e30+2kpl 1.6 ruiskukoneellisia, 3kpl e30 320 ja yksi 325i e30. 518 kaasari e28 ja 520 e28. 520 e34 m20padalla, sekä yksi kappale e34 524TD. e36 "ruotsintuonti" 325i coupe nahoilla ja ilmastoinnilla sekä uusimpana exänä jälleen e36 325i coupe M-korisarjalla, Brock-B1 vanteilla jnejne "lowbudget-tuning" pirssi...

                    Comment

                    • Bmw Dreamer
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 2762
                      • Kouvola

                      #11
                      No kyllähän se vähä tankin sisäistä pumppua viittaa, jos vähäisellä polttoainemäärällä vikailee herkemmin... Mut ei kannata arvailla ennenkö on varma vikakohde selvillä.

                      Mulla oli tankinpumppu selvä vika, kun sammu eikä käynnistyny, tankin pohjaan potkasemalla lähti pumppu hurisemaan, ei tarvinu koodeja lukea. Oli tosin mittarissa 397tkm siinä vaiheessa.
                      BMW 520d Touring '06 314tkm
                      BMW 530D Touring '99 552tkm
                      BMW 320da Touring '02 427tkm
                      Volvo V70 D5 '02
                      Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                      Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                      Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                      Case IH 5140 Maxxum

                      Comment

                      • BMWfreak
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2004
                        • 391
                        • hyvinkää

                        #12
                        Täytyy nyt selvittää tuo maffin kunto kun sen saa mittaamallakin selville kuulemma että toimiiko vai ei ja rail paineanturin liitin pitää kans kopasta ja samalla kuulin että tuo ahtopaineanturi imusarjan kyljestä kannattais kanssa vilkasta ja putsata kun tuppaa paineet heittelemään vaikka on uus ahdin... jos siinä ois kans jotain vikaa...

                        Polttoainepuolen vika siinä varmaan onkin, tuo muuan anspa87 joensuu connectionista epäili jopa suutinvikaa että kusis... mene ja tiedä...
                        Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten

                        Nykyään mennään 530DA -03 Touring orig m sport individual E39

                        ex: 2kpl 316 e21, 320 e21, jokunen 316 kaasari e30+2kpl 1.6 ruiskukoneellisia, 3kpl e30 320 ja yksi 325i e30. 518 kaasari e28 ja 520 e28. 520 e34 m20padalla, sekä yksi kappale e34 524TD. e36 "ruotsintuonti" 325i coupe nahoilla ja ilmastoinnilla sekä uusimpana exänä jälleen e36 325i coupe M-korisarjalla, Brock-B1 vanteilla jnejne "lowbudget-tuning" pirssi...

                        Comment

                        • Bmw Dreamer
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2004
                          • 2762
                          • Kouvola

                          #13
                          Suutinvika tasoittunee kun laittaa 2T öljyä tankkiin polttoaineen kaveriks, oisko jollain prosentin seoksella sopiva? Ainakin E60 530d savuttaa ketjussa oli juttua tästä...
                          Tuolla siis voi helposti testata vaikuttaako paljonki auton käyntiin jne, silloin voi alkaa epäillä jo suuttimien kuntoa. Eikä se voitelu pahaa tee muillekaan osille.
                          BMW 520d Touring '06 314tkm
                          BMW 530D Touring '99 552tkm
                          BMW 320da Touring '02 427tkm
                          Volvo V70 D5 '02
                          Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                          Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                          Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                          Case IH 5140 Maxxum

                          Comment

                          • Clavurion
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 9158
                            • Oulu

                            #14
                            Ne suuttimien ohivuodot kannattaa tässä tapauksessa joka tapauksessa mitata vikakoodien ja live-data ihmettelyn lisäksi. Näitä oireita alkaa tässä olla niin paljon päällekkäin, että kannattaa nyt ensin ratkoa tuo polttoainepuolen ongelma ja punoa siitä sitten eteenpäin.
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • |parsakaali|
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2005
                              • 997

                              #15
                              Originally posted by BMWfreak View Post
                              Ja kun koittaa polkea kunnolla niin ahtopaine paukahtaa tuonne 1.5 kilon tuntumaan, ei tosin joka polkasulla mutta melkein... jumittavista vnt siivistä ei voi johtua koska turbo on uusi ja vaikka vanhan purin autosta irti niin ei siinäkään vikaa ollu...
                              Millä mittaat ahtopaineet? Alkuperäinen map-anturi ymmärtää vain 2450mbar asti eli 1,45bar asti ahtopainetta, minkä myös inpa näyttää korkeintaan. Uusiahdin voi olla hyvinkin väärin säädetyllä vnt-tangolla (halvat erityisesti), jolloin ahtopaineet heittelee ja nousee yli rajatun -> menee vikatilaan. Lastuttamattoman ahtopaine on n.1,1-1,2 oli 183 hv tai 192 hv. Näiden ero on hyvin vähäinen ja sillä ei ole tässä tapauksessa merkitystä. Mikäli paine nousee kierrosten mukana yli 1,2bar:in, tällöin ei säätö toimi oikein. Joko on ohjauksessa on vika tai alipainekellon tanko on väärän mittainen. Yksi kierros vaikuttaa jo paljon.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎