Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kulutus kasvanut lisäaineiden käytön jälkeen (E39 525 DA)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MayheM
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2008
    • 521
    • Oulu

    Kulutus kasvanut lisäaineiden käytön jälkeen (E39 525 DA)

    Eli itsellä käytössä noin 260 tkm poljettu -01 E39 525 DA ja päätin piruuttani kokeilla josko tuon ikäiselle autolle tekisi hyvää syöttää vähän lisäaineita koneeseen. Oikeastaan ihan päähänpistosta Motonetissä lähti ja ostin tarjouksesta Valvolinen Motor Flushia ja STP:n Complete Fuel System Cleaneria. Vaihdatin öljyt pikaöljynvaihdossa ja pyysin käyttämään tuon Valvolinen tavaran siinä yhteydessä (itse asiassa katsoin itse vierestä kun kaatoivat sen öljyn sekaan). Huollon jälkeen sitten heitin täyteen tankkiin vielä STP:n tavarat (en vaihtanut polttoaineensuodinta). No näiden toimenpiteiden jälkeen on tullu ajettua nyt pari viikkoa ja pari tuhatta kilsaa. Aluksi kulutus nousi sieltä normaalilta 6-6,5 korvilta jopa ysiin ja nyt on vakiintunut noin 7,5-8 l tasolle. Juuri (1-2 pv) ennen näitä hoitoja tuli vielä heitettyä joka nurkkaan uudet laakerit ja päivitettyä kumet (Sunnyn 225/45/17 -> Goodyear F1 Asymmetric 2 235/45/17) ja tuntui että vierintävastus väheni huomattavasti ja menohalut autossa palasivat huomattavasti paremmalle tasolle. Itse asiassa ilmeisesti (olettamukseni mukaan) laakerien kunnon heikentymisen takia kulutus oli jo alkanut nousta reilusta kuudesta päälle 6,5:n, koska laakerit olivat jo todella heikossa hapessa.

    Tällä hetkellä nyt tuntuu että auto rullaa ja kulkee erittäin mukavasti, mutta polttoainetta kuluu noin 1,5 l/100 km enemmän kuin aiemmin. Mittarivirheen muutosta en ole päässyt uusilla kumeilla tsekkaamaan, mutta laskurin mukaan renkaiden kehä olisi kasvanut noin 1,5 % - ja todellisuudessakaan kehä ei voi olla montaa prossaa (max 3 %?) kasvanut. Eli tämän vaikutus kulutukseen ei mielestäni voi olla enempää kuin 0,1 l/100 km. Jotain mystistä tuossa on tapahtunut kulutukselle, kun auton suorituskyky on muuten kuitenkin korkeintaan parantunut. Mitään suurempia vuotoja kärryssä ei ole havaittavissa, joten onko vinkkejä mikä ongelman voisi aiheuttaa?

    PS. Kiitos jo etukäteen kehuista, kun menin sotkemaan noita ihmeaineita kulkupeliini...
    Last edited by MayheM; 11-08-2013, 10:02.
    BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
    BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
    BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
    BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
    VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
    BMW E46 323i -98 (2008-2011)
    Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
    Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
    Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)
  • Bmw Dreamer
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 2762
    • Kouvola

    #2
    No johan on merkkillistä.

    Nyt on silti pakko kysyä et laitettiinhan motorflush vanhojen öljyjen sekaan ja käytettiin autoa joku puol tuntia ja uudet öljyt sitte sisään? Kertomus vaan jotenkin sai epäilemään tuota?

    Ettet nyt vaan innoissas pole sitä autoa innokkaasti, jos nyt kulkee kevyesti?
    BMW 520d Touring '06 314tkm
    BMW 530D Touring '99 552tkm
    BMW 320da Touring '02 427tkm
    Volvo V70 D5 '02
    Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
    Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
    Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

    Case IH 5140 Maxxum

    Comment

    • MayheM
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2008
      • 521
      • Oulu

      #3
      Vanhojen öljyjen sekaan meni motor flush, mutta purkin kyljessä luki että käytettävä 5 minsaa. Lähdin etenemään pajalta asioilleni siinä vaiheessa kun töhnä oli koneeseen kaadettu, eli en jäänyt odottelemaan kauanko auto siellä sitten kävi.

      Noita kulutuksia olen seurannut erityisesti vakkarilla matka-ajossa ja ei meinaa mukavassa matkavauhdissa paljon alle kasin mennä, kun ennen 6,5 l matkalla oli jo korkea kulutus. Olen nimenomaan matkalla vakkarilla "kellotellut" noita lukemia ja oikein pintakaasulla pyrkinyt saamaan kulutusta alas, mutta ei onnaa... :think
      BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
      BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
      BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
      BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
      VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
      BMW E46 323i -98 (2008-2011)
      Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
      Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
      Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)

      Comment

      • |parsakaali|
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2005
        • 997

        #4
        Jätä akku irti yöksi ja kokeile seuraavana päivänä uudestaan.
        Last edited by |parsakaali|; 12-08-2013, 17:43.

        Comment

        • MayheM
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2008
          • 521
          • Oulu

          #5
          Originally posted by |parsakaali| View Post
          Jätä akku irti yönajaksi ja kokeile seuraavana päivänä uudestaan.
          EPäiletkö jotain tiettyä vikaa..?
          BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
          BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
          BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
          BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
          VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
          BMW E46 323i -98 (2008-2011)
          Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
          Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
          Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)

          Comment

          • |parsakaali|
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2005
            • 997

            #6
            Originally posted by MayheM View Post
            EPäiletkö jotain tiettyä vikaa..?
            Sillä on tapana korjata kaikenlaisia omituisuuksia

            Comment

            • Spiddu
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2007
              • 3564
              • Nla

              #7
              Sulla on rengas koko muuttunut edellinen 225/45 on alikokonen e39 alle ja vääristää kulutusta.
              BMW F30 330e 2017

              Ex list. e36 318is, e36 325iA, e34 540iA,
              e36 325i, e36 318ti, e36 328i, e36 328i, e87 120d, e70 3.0d, F21 125da, E90 330D

              Comment

              • illu^^
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 1703
                • Kajaani

                #8
                Originally posted by Spiddu View Post
                Sulla on rengas koko muuttunut edellinen 225/45 on alikokonen e39 alle ja vääristää kulutusta.
                Ääni tälle.. En jaksa uskoa että tuo kone tomaattilaatikon kanssa menisi paljoakaan alle seitsemään jos kaasujalan kengän koko on yli 40.:think

                Mulla on e34 525 tdsa 18tuumaisella rengastuksella ja ottaa matkassa about 7l/100km ja sekalaisessa ajossa 7,5-8l/100km. Kulutus mitattu tankkaamalla täyteen ja siitä laskemalla.

                Comment

                • |parsakaali|
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2005
                  • 997

                  #9
                  Ei pitäisi noin paljoa vaikuttaa.. Itse ajelin 525d:llä orkkis 15" renkailla eli 205/xx ja mittarin mukaan kulutus vaihteli siinä 4-5l välissä. Tankatessakin kulutus jäi alle kuuden maantiellä. Seka-ajossa saattoi päästä 6,5l lukemiin. Kyseessähän on commonrail kone eikä tds moottori.

                  Comment

                  • MayheM
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2008
                    • 521
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by Spiddu View Post
                    Sulla on rengas koko muuttunut edellinen 225/45 on alikokonen e39 alle ja vääristää kulutusta.
                    En välttämättä ole uskonutkaan, että tuo 6-6,5 l/100 km vanhoilla alikokoisilla renkailla on ollut todellinen kulutus, mutta jos renkaan kehä muuttuu 1,5 % (laskurin ja myös minun laskuoppini mukaan näin käy vaihdettaessa 225/45/17 -> 235/45/17), niin millä logiikalla tämä nostaisi auton kulutusta 25 % samalla kun vierintävastus vähenee laakerienvaihdon seurauksena?

                    PS. Valitettavasti ei ole tullut vastaan remonttien jälkeen nopeusmittarin tarkistuspistettä, että tietäisi miten mittarivirhe on muuttunut. Mutta sen voin jo vannoa, että ei tuo +7 %:n virhe oletettavasti sinne -13 %iin ole muuttunut - kuten olisi, jos kulutuksen muutos menisi kokonaan rengaskoon muutoksen piikkiin...
                    BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
                    BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
                    BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
                    BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
                    VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
                    BMW E46 323i -98 (2008-2011)
                    Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
                    Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
                    Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)

                    Comment

                    • Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo

                      #11
                      Olikos nämä todellisia vai ajotietokoneen näyttämiä?

                      Comment

                      • Bmw Dreamer
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 2762
                        • Kouvola

                        #12
                        Joko täytyy olla Sunnyn tosi hyvin rullaava rengas ja GY:n tosi huonosti rullaava, jossei mitään muuta syytä ole.
                        Oli kulutus kumpi vaan (tod. tai obd), niin ei kulutus voi noin paljoa heittää, jossei jotai muuta radikaalia ole kanssa tapahtunu.

                        Pitäiskös sun piruuttaa kokeilla myös toisia kumeja, jossei akunkengän irroitus auta jne...?
                        BMW 520d Touring '06 314tkm
                        BMW 530D Touring '99 552tkm
                        BMW 320da Touring '02 427tkm
                        Volvo V70 D5 '02
                        Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                        Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                        Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                        Case IH 5140 Maxxum

                        Comment

                        • Heguli 31
                          BTCF Member
                          • Oct 2004
                          • 10043
                          • KVLA

                          #13
                          Kääntäen ajatellen tarinan opetus on se,että alle kannattaa laittaa jotkut paskat alikokoiset kiinankumit,niin kulutus putoaa reilusti.

                          Ps.1.Nuo pyöränlaakerit saa olla tosi hajalla,että ne vaikuttaa näkyvästi kulutuksiin.

                          Ps.2. Mielenkiintoista myös,että tuo GY rengasvalmistaja ilmoittaa kahta eri "taloudellisuusluokkaa" tuolle 235/45R17 renkaalle."C" ja "E".
                          Last edited by Heguli 31; 16-08-2013, 17:28.

                          Comment

                          • Vanquish
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2004
                            • 1961
                            • Hki

                            #14
                            Uusilla kumeilla menee aina tankki kaks ennen kuin alkaa kulutus tasaantua - tämän huomaa kun laittaa keväällä/syksyllä uutta rengasta. Eli katsotaan tilanne kk päästä

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎