Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 automaatti vaihtaa liian ison pykälän päälle usein ja moottori hympsyttää kylmänä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kt10734
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2008
    • 370
    • Uusimaa

    e39 automaatti vaihtaa liian ison pykälän päälle usein ja moottori hympsyttää kylmänä

    Eli autona 525iA -02.

    Ensimmäinen vika: Monesti kun painaa kaasua niin automaattilaatikko vaihtaa isompaa pykäkää kevyesti kiihdyttäessä vaikka kiihdytysvaiheessa laatikon tulisi pitää sama vaihde tai vaihtaa jopa pienemmälle. Laatikko on muutenkin hermostuneen oloinen verrattuna aikaisemman e39:n laatikkoon (523iA -99), joka toimi mielestäni loogisesti ja käytti enemmän kierroksiakin.

    Toinen vika: moottori käy "hympsyttämällä" (epätasaisesti) lämpömittarin sinisellä aluella. Kun lämpötila nousee sinisen ylärajalle alkaa kone käydä todella nätisti ja tasaisesti ja toimii sitä kuumempana erittäin hyvin.

    Onkohan nämä viat yhteydessä toisiinsa? Ilmamassamittari rikki? Laatikkoon on vaihdettu juuri öljyt, eikä sillä ollut vaikutusta. Laatikon öljypohjassa ei ollut mujua eikä metallimurua.

    Mistähän vikaa voisi alkaa etsimään? Vikakoodeista löytyi muistaakseni joskus joku termostaattiin liittyvä lämpötilan epälooginen lukema tai vastaava joka nollattiin. Myös akunnapaa on irrotettu yöksi resetoimiseksi.
    Last edited by kt10734; 19-11-2013, 13:47.


    Monen monta Bemua + muutama harhalaukaus...

  • janke
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2010
    • 3665
    • seinäjoki

    #2
    Originally posted by kt10734 View Post
    Eli autona 525iA -02.

    Ensimmäinen vika: Monesti kun painaa kaasua niin automaattilaatikko vaihtaa isompaa pykäkää kevyesti kiihdyttäessä vaikka kiihdytysvaiheessa laatikon tulisi pitää sama vaihde tai vaihtaa jopa pienemmälle. Laatikko on muutenkin hermostuneen oloinen verrattuna aikaisemman e39:n laatikkoon (523iA -99), joka toimi mielestäni loogisesti ja käytti enemmän kierroksiakin.

    Toinen vika: moottori käy "hympsyttämällä" (epätasaisesti) lämpömittarin sinisellä aluella. Kun lämpötila nousee sinisen ylärajalle alkaa kone käydä todella nätisti ja tasaisesti ja toimii sitä kuumempana erittäin hyvin.

    Onkohan nämä viat yhteydessä toisiinsa? Ilmamassamittari rikki? Laatikkoon on vaihdettu juuri öljyt, eikä sillä ollut vaikutusta. Laatikon öljypohjassa ei ollut mujua eikä metallimurua.

    Mistähän vikaa voisi alkaa etsimään? Vikakoodeista löytyi muistaakseni joskus joku termostaattiin liittyvä lämpötilan epälooginen lukema tai vastaava joka nollattiin. Myös akunnapaa on irrotettu yöksi resetoimiseksi.
    Kannattais vielä lukea Inpalla vikakoodit, kun voi olla tosiaankin jotain anturi vikaa tms. Kuiteskin, ensinmäisenä etsimään imuvuotoja jotka hyvinkin voivat aiheuttaa kuvailemaasi häiriöä!?

    Tuolta linkistä löydät hyviä vinkkejä imuvuotoon:
    Last edited by janke; 13-08-2013, 06:09.
    Bmw 316 E30 -88

    Comment

    • _nixu_
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2006
      • 8973
      • Kellokoski

      #3
      Lambdat vois aiheuttaa humppaamista kylmänä..

      Onko oikean vierintäkehän renkaat edessä ja takana?
      E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

      Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

      Comment

      • kt10734
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2008
        • 370
        • Uusimaa

        #4
        Kiitos vinkeistä. Vierintäkehät pitäisi olla oikeat ja tekee samaa sekä kesä-, että talvirenkailla, joissa eri profiili.

        Auto kävi liikkeessä noin 6kk sitten ja he löysivät jostain pienemmästä imuputkesta halkeaman, mutta sen vaihto ei vaikuttanut käyntiin parantavasti. Pitää etsiä noita vuotoja itse, jahka tästä ehtii.

        Sen jälkeen pitänee etsiä joku guru, joka voisi lukea vikakoodit tarkasti. Itsekin tilasin eilen perus-OBD-lukijan, mutta menee viikko, pari ennen kuin se on kotiovella.

        Lisäksi tuntuu, että kaasu on liian herkkä ja monesti liikkeelle lähtiessä auto nykäisee, vaikka koittaa lähteä rauhallisesti. Perheessä on ollut neljä e39ä, eikä mikään niistä ole noin äkkiväärä.


        Monen monta Bemua + muutama harhalaukaus...

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #5
          Originally posted by kt10734 View Post
          Kiitos vinkeistä. Vierintäkehät pitäisi olla oikeat ja tekee samaa sekä kesä-, että talvirenkailla, joissa eri profiili.

          Auto kävi liikkeessä noin 6kk sitten ja he löysivät jostain pienemmästä imuputkesta halkeaman, mutta sen vaihto ei vaikuttanut käyntiin parantavasti. Pitää etsiä noita vuotoja itse, jahka tästä ehtii.

          Sen jälkeen pitänee etsiä joku guru, joka voisi lukea vikakoodit tarkasti. Itsekin tilasin eilen perus-OBD-lukijan, mutta menee viikko, pari ennen kuin se on kotiovella.

          Lisäksi tuntuu, että kaasu on liian herkkä ja monesti liikkeelle lähtiessä auto nykäisee, vaikka koittaa lähteä rauhallisesti. Perheessä on ollut neljä e39ä, eikä mikään niistä ole noin äkkiväärä.
          Viittaa nyt kuitenkin kovasti väärään renkaan vierintäkehään(+toki lämpötila-anturiin?)
          Eli minkä kokoiset renkaat siellä on talvella/kesällä?

          Comment

          • janke
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2010
            • 3665
            • seinäjoki

            #6
            Originally posted by kt10734 View Post
            Kiitos vinkeistä. Vierintäkehät pitäisi olla oikeat ja tekee samaa sekä kesä-, että talvirenkailla, joissa eri profiili.

            Auto kävi liikkeessä noin 6kk sitten ja he löysivät jostain pienemmästä imuputkesta halkeaman, mutta sen vaihto ei vaikuttanut käyntiin parantavasti. Pitää etsiä noita vuotoja itse, jahka tästä ehtii.

            Sen jälkeen pitänee etsiä joku guru, joka voisi lukea vikakoodit tarkasti. Itsekin tilasin eilen perus-OBD-lukijan, mutta menee viikko, pari ennen kuin se on kotiovella.

            Lisäksi tuntuu, että kaasu on liian herkkä ja monesti liikkeelle lähtiessä auto nykäisee, vaikka koittaa lähteä rauhallisesti. Perheessä on ollut neljä e39ä, eikä mikään niistä ole noin äkkiväärä.
            Olisit vain ostanut/tilannut Inpa:n Foorumin myyntipalstalla on usei myytävän ja hintaa yleensä 30-50€. Paras varmaan ihan kotikäytössäkin ja saa aina myityäkkin eteenpäin, jos ei itse enää tarvi.
            Bmw 316 E30 -88

            Comment

            • kt10734
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2008
              • 370
              • Uusimaa

              #7
              Originally posted by Hemi View Post
              Viittaa nyt kuitenkin kovasti väärään renkaan vierintäkehään(+toki lämpötila-anturiin?)
              Eli minkä kokoiset renkaat siellä on talvella/kesällä?
              Kesärenkaat on 225/55/16 ja talvirenkaat on muistaakseni 205/60/16. Tänään olisi tarkoitus lukea vikakoodit sitten.


              Monen monta Bemua + muutama harhalaukaus...

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                #8
                Jos mootorin kierrokset notkahtaa mittarin ollessa sinisellä, epäilisin vahvasti vanoksen tiivisteitä. Omassana oli sama vika ja korjaantui niillä.

                Kaasun kuuluu olla herkkä koska se on täys sähköinen, 523 oli vaijerilla.

                Laatikko tosiaan vaihtaa herkästi isompaa ja jurnuttaa taajama kiihdyttelyssä liian isolla.

                Comment

                • Muurahainen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2006
                  • 9194
                  • Nurmijärvi

                  #9
                  Minä taas valittaisin että 523 vaihtaa liian korkealla omasta mielestäni.

                  740:n laatikko toimii omaan mieleeni paremmin mutta eikähöhän tuo 523 vaihtaminen ole ihan suunniteltu erilaiseksi.

                  Comment

                  • kt10734
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2008
                    • 370
                    • Uusimaa

                    #10
                    Originally posted by Bmw Master View Post
                    Jos mootorin kierrokset notkahtaa mittarin ollessa sinisellä, epäilisin vahvasti vanoksen tiivisteitä. Omassana oli sama vika ja korjaantui niillä.

                    Kaasun kuuluu olla herkkä koska se on täys sähköinen, 523 oli vaijerilla.

                    Laatikko tosiaan vaihtaa herkästi isompaa ja jurnuttaa taajama kiihdyttelyssä liian isolla.

                    Moottori käy tosiaan humppaamalla kylmänä ja humppaaminen loppuu kuin seinään kertalaakista sinisen ylärajalla. Jotain tällöin tapahtuu...meneekö rikastus pois päältä vai mitä, tiedä häntä.

                    Kaasun toiminta on siis normaalia, ok. Liukkaalla se on vaan hieman hankala, kun saa hiveltää kaasua varovasti, ettei luistonesto käy naputtamaan. Viime talvena tuli ajettua aika paljon ilman ASC:tä. 523:ssa saa painaa kaasua kaks kertaa enemmän, että mitään tapahtuu.

                    Voihan se olla, että tuo laatikko on tuollainen sitten ollut aina. En oikein pidä sen pienistä nykäsyistä tietyissä tilanteissa ja liian aikaisista vaihtamisista, mutta kaipa siihen on vaan totuttava, kun on muuten niin hyvä yksilö.

                    Tuli vielä mieleen yksi "ominaisuus" autosta: Kylmänä auto "vetää" aika paljon, mitä se ei ennen tehnyt. Kun jarrulla kerran pysäyttää auton ja pakottaa kierrokset alas, niin sen jälkeen kierrokset pysyvät kurissa ja auto ei enää pyri liikkumaan ja vetämään niin paljoa.
                    Last edited by kt10734; 14-08-2013, 11:36.


                    Monen monta Bemua + muutama harhalaukaus...

                    Comment

                    • Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo

                      #11
                      Originally posted by kt10734 View Post
                      Moottori käy tosiaan humppaamalla kylmänä ja humppaaminen loppuu kuin seinään kertalaakista sinisen ylärajalla. Jotain tällöin tapahtuu...meneekö rikastus pois päältä vai mitä, tiedä häntä.

                      Kaasun toiminta on siis normaalia, ok. Liukkaalla se on vaan hieman hankala, kun saa hiveltää kaasua varovasti, ettei luistonesto käy naputtamaan. Viime talvena tuli ajettua aika paljon ilman ASC:tä. 523:ssa saa painaa kaasua kaks kertaa enemmän, että mitään tapahtuu.

                      Voihan se olla, että tuo laatikko on tuollainen sitten ollut aina. En oikein pidä sen pienistä nykäsyistä tietyissä tilanteissa ja liian aikaisista vaihtamisista, mutta kaipa siihen on vaan totuttava, kun on muuten niin hyvä yksilö.

                      Tuli vielä mieleen yksi "ominaisuus" autosta: Kylmänä auto "vetää" aika paljon, mitä se ei ennen tehnyt. Kun jarrulla kerran pysäyttää auton ja pakottaa kierrokset alas, niin sen jälkeen kierrokset pysyvät kurissa ja auto ei enää pyri liikkumaan ja vetämään niin paljoa.
                      Vanos vaihtaa nokkien ajoituksen kylmäkäynniltä normaalille siinä sinisen rajalla. Jos ne tiivisteet huonot niin notkahtaa.

                      Tyhjäkäyntiventtiilin voisi puhdistaa ensiksi, helppo ja nopea homma ja samalla saa tutkittua imuletkut ja putket.

                      Comment

                      • kt10734
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2008
                        • 370
                        • Uusimaa

                        #12
                        No niin. Luimme autosta vikakoodit eilen ja mitään ihmeellisempiä sieltä ei löytynyt. Akku kävi juhannuksena tyhjänä, joten jotain pientä siihen liittyen. Yksi vikakoodi oli kuitenkin Inpa-sanastossa tällainen: "thermostat heater". En sitten tiedä liittyykö moottorin termostaattiin ja voiko vaikuttaako kylmäkäyntiin tietyllä lämpötila-alueella.

                        Pari huonohkoa kumitulppaa löytyi imusarjasta, jotka tukkivat ylimääräisiä putkenpäitä. Ne nyt ainakin tulee vaihdettua, mutta tulppien halkeamat olivat sen verran pieniä, että tuskin vaikuttaa käyntiin.

                        Laatikon mysteerit ratkesivat. Laatikossa on siis uudet öljyt, joiden vaihtaminen ei parantanut tilannetta 4kk sitten. Nyt resetoimme moottorin ja laatikon kaikki arvot ja asetukset ja nyt laatikko toimii aivan perkuleen hyvin ja pehmeästi. Lisäksi liikkeellelähtö tuli jouhevammaksi, eikä auto nykäise ärhäkästi lähtiessä liikkeelle.

                        Kaikesta tästä selvittelystä saan kiittää herraa _nixu_-nimimerkin takana, että pointsit himaan!


                        Monen monta Bemua + muutama harhalaukaus...

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎