Announcement

Collapse
No announcement yet.

520d käynnistysongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jussi75
    Newbiemmer
    • Aug 2013
    • 6
    • sipoo

    520d käynnistysongelma

    Hei,
    tuli sitten ostettua kuukausi sitten työmatka-autoksi e39 vm 2000, eikä Seat Cordoba niin kuin alun perin oli tarkoitus. Ajo on mukavaa, sen suhteen todella tyytyväinen, mutta käynnistyminen on epävarmaa. Monesti starttaa ilman mitään ongelmaa, mutta silloin kun on ongelma päällä, niin tapahtuu seuraavaa:
    Auto käynnistyy kerran ja käy huonosti pienillä kierroksilla, ehkä 500 k/min. Sen jälkeen ei oikein käynnistykään enää, vaikka pitkään pyörittäisikin. Kun sitä välillä käy pyörittämässä, niin jossain vaiheessa, muutaman tunnin päästä, auto starttaa. Sen jälkeen ei mitään ongelmaa, käynnistyy aina ekalla. Seuraavana aamuna onkin taas jännää, mitä yön aikana on tapahtunut, onko hyvä päivä vai ronkeli sellainen. Auto on tosiaan meille uusi, ehkä jollakin on ollut vastaavanlaista ongelmaa ja osaa neuvoa? Ajossa ei tunnu mitään outoa, sen jälkeen kun moottori käy, niin kaikki hyvin. Turbo toimii, auto käy kuin kello.
    Tähän asti tehty/tutkittu:
    - uusi dieselsuodatin, täyteen tankkiin lisäys diesel100, tankista ajettu puolet.
    - ilmansuodatin vaihdettu
    - ilmavuotoa etsitty ruiskuttamalla konehuoneeseen joka puolelle starttispraytä koneen käydessä. Ei ryntäilyä, joten luultavasti ei ota ilmaa jostain sivusta.
    - tankista kuuluu hurinaa, joten ainakin polttoainepumppu pyörii.
    - obd:tä ei olla vielä päästy tutkimaan, kun olikin pyöreä liitin konehuoneessa. Löytyykö yksityishenkilölle järkevää vaihtoehtoa vikakoodinlukuun, jos ei satasta enemmän haluaisi testeriin laittaa?
    Olisi huippua jos jollakin olisi jotain ajatusta asiasta. Aika on kyllä varattu korjaamolle, mutta siihen on vielä muutama viikko.
    Kiitos jo etukäteen kaikesta mahdollisesta infosta!
    P.S.: autossa kilometrejä 395t, vähän aikaa sitten vaihdettu turbo.
  • Bmw Dreamer
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 2762
    • Kouvola

    #2


    Tossa jotain juttua...

    Epäilisin silti esim sitä nokan anturia... :think

    Toivottavasti vikakoodeista jotain selviää. Tai monesti vois selvitä, mutta jos joku korjaaja ukko lukee ne (jollain yleismallisella lukulaitteella), kattoo vaan ettei oo mitään ratkaisevaa vikakoodia muistissa, ei oo vikakoodeja. Vaikka esim joku harrastaja vois sen vian sieltä löytää (INPA:lla), jostain arvoista (mm. livedata). Taitaa monesti olla vähä tulkinnallisiakin juttuja nää vikakoodit, pitää osata tulkata niitä oikein..?
    BMW 520d Touring '06 314tkm
    BMW 530D Touring '99 552tkm
    BMW 320da Touring '02 427tkm
    Volvo V70 D5 '02
    Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
    Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
    Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

    Case IH 5140 Maxxum

    Comment

    • BreeZi
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2004
      • 2371
      • Jyväskylä

      #3
      Originally posted by jussi75 View Post
      Hei,
      tuli sitten ostettua kuukausi sitten työmatka-autoksi e39 vm 2000, eikä Seat Cordoba niin kuin alun perin oli tarkoitus. Ajo on mukavaa, sen suhteen todella tyytyväinen, mutta käynnistyminen on epävarmaa. Monesti starttaa ilman mitään ongelmaa, mutta silloin kun on ongelma päällä, niin tapahtuu seuraavaa:
      Auto käynnistyy kerran ja käy huonosti pienillä kierroksilla, ehkä 500 k/min. Sen jälkeen ei oikein käynnistykään enää, vaikka pitkään pyörittäisikin. Kun sitä välillä käy pyörittämässä, niin jossain vaiheessa, muutaman tunnin päästä, auto starttaa. Sen jälkeen ei mitään ongelmaa, käynnistyy aina ekalla. Seuraavana aamuna onkin taas jännää, mitä yön aikana on tapahtunut, onko hyvä päivä vai ronkeli sellainen. Auto on tosiaan meille uusi, ehkä jollakin on ollut vastaavanlaista ongelmaa ja osaa neuvoa? Ajossa ei tunnu mitään outoa, sen jälkeen kun moottori käy, niin kaikki hyvin. Turbo toimii, auto käy kuin kello.
      Tähän asti tehty/tutkittu:
      - uusi dieselsuodatin, täyteen tankkiin lisäys diesel100, tankista ajettu puolet.
      - ilmansuodatin vaihdettu
      - ilmavuotoa etsitty ruiskuttamalla konehuoneeseen joka puolelle starttispraytä koneen käydessä. Ei ryntäilyä, joten luultavasti ei ota ilmaa jostain sivusta.
      - tankista kuuluu hurinaa, joten ainakin polttoainepumppu pyörii.
      - obd:tä ei olla vielä päästy tutkimaan, kun olikin pyöreä liitin konehuoneessa. Löytyykö yksityishenkilölle järkevää vaihtoehtoa vikakoodinlukuun, jos ei satasta enemmän haluaisi testeriin laittaa?
      Olisi huippua jos jollakin olisi jotain ajatusta asiasta. Aika on kyllä varattu korjaamolle, mutta siihen on vielä muutama viikko.
      Kiitos jo etukäteen kaikesta mahdollisesta infosta!
      P.S.: autossa kilometrejä 395t, vähän aikaa sitten vaihdettu turbo.
      Suosittelen singahtamaan vikakoodinlukuun. Asuinpaikkakuntasi läheisyydessä kyllä löytyy varmasti harrastajia, joilta ko.laitteet löytyy.

      Tässä järjestyksessä itse lähtisin tutkimaan:

      -Vikakoodit ja live-data, sekä ohjainyksiköiden/releiden testaus diagnostiikalla
      -Hehkut ja niiden rele
      -Nokka-akselin asentotunnistin.
      -pa-puoli.

      Ps. näiden turbodieseleiden kanssa nuo starttisprayt eivät pahemmin auta. Kyseisissä välineissä on imupuolella ylipaine, eikä alipaine niinkuin bensalla toimivissa autoissa on.
      - Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
      - Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
      - E- ja F- sarjan avaimet.
      - xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
      - Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin
      .

      Finmodi oy
      050-3063926
      [email protected]

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10941
        • Joensuu

        #4
        Imuvuotojen etsimiseen kannattaa käyttää savua. Tupakka mieheltä onnistuu näppärästi kun puhaltaa savut vaikka jarrutehostimelle tulevaan alipaineletkuun. Ohje videoita löytyy Youtubista. Kuten edellä mainittu niin turboissa on ylipaine, joten startti pilottin suihkimisesta ei ole juuri hyötyä.

        Kuten edellä sanottu niin etsi omalta alueeltasi harrastaja, jolla on INPA. Sitten vaan sovit vikakoodien ja live-datan tutkailut niin voi selvitä vika helpostikkin.
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • jussi75
          Newbiemmer
          • Aug 2013
          • 6
          • sipoo

          #5
          Kiitoksia, täältähän saa nopeasti vastauksia. Luin tuon toisen ketjun, mutta siinä ei mielestäni ollut oikein tähän omaan tapaukseen sopivaa.

          Joo, taitaa se vikakoodi olla hyvä tsekata, kun menee muuten liikaa mututuntuman puolelle. Paljonko minimissään kustantaa järkevä vikakoodin lukulaite? Vai onko tosiaankin parasta löytää kaveri jolla sellainen jo on? Lukemisen lisäksi täytynee osata dataa tulkitakin, itseltäni sellainen ei ainakaan onnistu. Kaveri puhui jotain bluetooth-obd-lukijasta, joka kännykkään välittää tietoa, kännykkä taas hakisi netistä suoraan mitä koodit tarkoittaa...?!

          Hehkujen huonouteen tai toimimattomuuteen en oikein jaksa uskoa, kun välillä toimii kuitenkin täysin, kylmänäkin. Rele voisi ehkä ollakin, jos se saattaa olla menossa rikki tms.

          Onko kokemuksia korjaamoista, mikä voisi olla hyvä pääkaupunkiseudulla? Toistaiseksi minulle ehdotettu Schmiedmannia Espoossa ja W-Elektro Porvoossa.

          Comment

          • Bmw Dreamer
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 2762
            • Kouvola

            #6
            Originally posted by HTK12 View Post
            Imuvuotojen etsimiseen kannattaa käyttää savua. Tupakka mieheltä onnistuu näppärästi kun puhaltaa savut vaikka jarrutehostimelle tulevaan alipaineletkuun. Ohje videoita löytyy Youtubista. Kuten edellä mainittu niin turboissa on ylipaine, joten startti pilottin suihkimisesta ei ole juuri hyötyä.

            Kuten edellä sanottu niin etsi omalta alueeltasi harrastaja, jolla on INPA. Sitten vaan sovit vikakoodien ja live-datan tutkailut niin voi selvitä vika helpostikkin.
            Kerroppas nyt mitähän sä meinaat sinne jarrutehostimen letkuun puhallella, testata vuotaako alipainepumppu ja sen letkut? Ollaan edelleen dieseleissä?

            Eihän näissä turbodieseleissä kyllä tyhjäkäynnillä ylipainetta ole, mutta vastaavasti ei alipainettakaan, ellei ole kaasuläpällistä mallia, esim jotkut patongit yms dieselit, muttei sotketa niitä tähän, Bmw:t taitaa olla kaikki kaasuläpättömiä dieseleitä? Imupuolella siis vallitsee normaali ilmanpaine, noin suurinpiirtein. Turbo ja moottorin imu sitä voi vähän suuntaan tai toiseen heiluttaa, mutta käytännössä hyvin vähän, paine on sama kuin ulkoilmassa.

            Paras tapa ois kait saada vuodot testattua niin, että turbolta ahtoputki irti, siihen sopiva tulppa, jossa letku, ja siitä sitä savua sinne... :think
            BMW 520d Touring '06 314tkm
            BMW 530D Touring '99 552tkm
            BMW 320da Touring '02 427tkm
            Volvo V70 D5 '02
            Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
            Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
            Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

            Case IH 5140 Maxxum

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10941
              • Joensuu

              #7
              Originally posted by Bmw Dreamer View Post
              Kerroppas nyt mitähän sä meinaat sinne jarrutehostimen letkuun puhallella, testata vuotaako alipainepumppu ja sen letkut? Ollaan edelleen dieseleissä?
              Aivan ei pitäisi elokuvaa katsella ja samalla tänne kirjotella. Pieni ajatuspieru.
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • HTK12
                BTCF Member
                • Jul 2011
                • 10941
                • Joensuu

                #8
                Originally posted by jussi75 View Post
                Kiitoksia, täältähän saa nopeasti vastauksia. Luin tuon toisen ketjun, mutta siinä ei mielestäni ollut oikein tähän omaan tapaukseen sopivaa.

                Joo, taitaa se vikakoodi olla hyvä tsekata, kun menee muuten liikaa mututuntuman puolelle. Paljonko minimissään kustantaa järkevä vikakoodin lukulaite? Vai onko tosiaankin parasta löytää kaveri jolla sellainen jo on? Lukemisen lisäksi täytynee osata dataa tulkitakin, itseltäni sellainen ei ainakaan onnistu. Kaveri puhui jotain bluetooth-obd-lukijasta, joka kännykkään välittää tietoa, kännykkä taas hakisi netistä suoraan mitä koodit tarkoittaa...?!

                Hehkujen huonouteen tai toimimattomuuteen en oikein jaksa uskoa, kun välillä toimii kuitenkin täysin, kylmänäkin. Rele voisi ehkä ollakin, jos se saattaa olla menossa rikki tms.

                Onko kokemuksia korjaamoista, mikä voisi olla hyvä pääkaupunkiseudulla? Toistaiseksi minulle ehdotettu Schmiedmannia Espoossa ja W-Elektro Porvoossa.
                No vikakoodienlukulaitteet voit itsekkin hankkia. Eli INPA yhteensopiva kaapeli+läppäri. Foorumilla jotkut myy ja Ebay:stä löytyy myös. Foorumilla taitaa hinta pyöriä siinä 50€ +- 20€ ja ebay:ssä sitten 20€-50€. Lisäksi pitää sitten olla läppäri. Noilla bluetooth lukijoilla ei kyllä paljoa tee bemareiden kanssa.
                e39 540iA E85

                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                Comment

                • jussi75
                  Newbiemmer
                  • Aug 2013
                  • 6
                  • sipoo

                  #9
                  PC vai Mac vikakoodinlukuun..?

                  Niin voisihan sen piuhan tosiaan ostaa, kun se voi säästää itsensä takaisin melko piankin. Toimiiko nuo sekä PC:llä että omppukoneissa? Meillä kun tällä hetkellä on vaan tuota jälkimmäistä sorttia.

                  Comment

                  • HTK12
                    BTCF Member
                    • Jul 2011
                    • 10941
                    • Joensuu

                    #10
                    Originally posted by jussi75 View Post
                    Niin voisihan sen piuhan tosiaan ostaa, kun se voi säästää itsensä takaisin melko piankin. Toimiiko nuo sekä PC:llä että omppukoneissa? Meillä kun tällä hetkellä on vaan tuota jälkimmäistä sorttia.
                    Kyllähän omppu käyttäjä osaa koneellaan ajaa virtuaali xp:tä?
                    e39 540iA E85

                    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                    Comment

                    • Bmw Dreamer
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 2762
                      • Kouvola

                      #11
                      Originally posted by HTK12 View Post
                      Aivan ei pitäisi elokuvaa katsella ja samalla tänne kirjotella. Pieni ajatuspieru.
                      Niin mä vähä aattelinkin, et nyt meni hoksottimet hetkeksi muualle.
                      BMW 520d Touring '06 314tkm
                      BMW 530D Touring '99 552tkm
                      BMW 320da Touring '02 427tkm
                      Volvo V70 D5 '02
                      Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                      Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                      Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                      Case IH 5140 Maxxum

                      Comment

                      • jussi75
                        Newbiemmer
                        • Aug 2013
                        • 6
                        • sipoo

                        #12
                        en mikään tietokonespesialisti ole , mutta virtuaali-pc:stä olen kyllä kuullut. Ehkä siirrän kuitenkin piuhojen oston tuonnemmaksi, jotta pääsen ensiksi jyvälle siitä mikä olisi hyvä setti koodien lukuun.

                        Ensi viikon alussa käyn Porvoossa, W-Elektrossa. Jos vaikka siellä saisi koodeista jotain tolkkua. Täytyy vielä varmistaa että osaavat live-datankin lypsää.

                        Nokka-akselin asentotunnistinta yritin kaiken varalta jo Schiedmannin sivuilta kaivaa. En löytänyt mitään osaa minkä tekstissä lukisi 520d, en myöskään kampiakselin asentotunnistimista. Mikä se siis olisi, vai onko tässä moottorissa edes tuota tunnistinta? :think

                        Comment

                        • BreeZi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2004
                          • 2371
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Originally posted by jussi75 View Post
                          en mikään tietokonespesialisti ole , mutta virtuaali-pc:stä olen kyllä kuullut. Ehkä siirrän kuitenkin piuhojen oston tuonnemmaksi, jotta pääsen ensiksi jyvälle siitä mikä olisi hyvä setti koodien lukuun.

                          Ensi viikon alussa käyn Porvoossa, W-Elektrossa. Jos vaikka siellä saisi koodeista jotain tolkkua. Täytyy vielä varmistaa että osaavat live-datankin lypsää.

                          Nokka-akselin asentotunnistinta yritin kaiken varalta jo Schiedmannin sivuilta kaivaa. En löytänyt mitään osaa minkä tekstissä lukisi 520d, en myöskään kampiakselin asentotunnistimista. Mikä se siis olisi, vai onko tässä moottorissa edes tuota tunnistinta? :think
                          Sellaisia moottoreita ei nykyaikana ole, mistä noita antureita ei löytyisi. Wankel on sitten tarina erikseen.
                          - Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
                          - Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
                          - E- ja F- sarjan avaimet.
                          - xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
                          - Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin
                          .

                          Finmodi oy
                          050-3063926
                          [email protected]

                          Comment

                          • HTK12
                            BTCF Member
                            • Jul 2011
                            • 10941
                            • Joensuu

                            #14
                            Originally posted by jussi75 View Post
                            en mikään tietokonespesialisti ole , mutta virtuaali-pc:stä olen kyllä kuullut. Ehkä siirrän kuitenkin piuhojen oston tuonnemmaksi, jotta pääsen ensiksi jyvälle siitä mikä olisi hyvä setti koodien lukuun.

                            Ensi viikon alussa käyn Porvoossa, W-Elektrossa. Jos vaikka siellä saisi koodeista jotain tolkkua. Täytyy vielä varmistaa että osaavat live-datankin lypsää.

                            Nokka-akselin asentotunnistinta yritin kaiken varalta jo Schiedmannin sivuilta kaivaa. En löytänyt mitään osaa minkä tekstissä lukisi 520d, en myöskään kampiakselin asentotunnistimista. Mikä se siis olisi, vai onko tässä moottorissa edes tuota tunnistinta? :think
                            Riippuu nyt hieman kuinka vanha se omena on, mutta niiden mukana pitäisi tulla ihan ohjeet miten asennat Windowsin. Siihen on kaksi vaihtoehtoa Bootcamp ja Parallels. Noista valitsee, sen kumpi itselle paremmin sopii. Windows pyörimään ja sitten vaan asennat vikakoodienluku softan ja vikakoodienlukuun. Softaksi voi suositella INPAA. Ohjelma löytyy netistä ilmaiseksi. Eli pelkästään piuha tarvitsee ostaa. Paras ohjelma vikakoodienlukemiseen BMW:stä. Ellei korjaamolta löydy kuin Bosch testeri niin aika turha siitä maksaa.
                            e39 540iA E85

                            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                            Comment

                            • jussi75
                              Newbiemmer
                              • Aug 2013
                              • 6
                              • sipoo

                              #15
                              Väliaikatietoja Schmiedmannin pajalta:
                              - eivät saaneet autoa enää käyntiin. Vikakoodeja ei ollut, akseleiden asentoanturitkin näyttivät ilmeisesti ihan oikeita ervoja. Onko livedata sellainen jonka saa vain kun moottori on käynnissä? Jos näin on, niin eivät sellaista dataa luonnollisestikaan saaneet (en kylläkään kysynyt, olin hieman sokissa korjauksen kustannusarviosta) Veikkaus on että korkeapainepumppu sökönä. Uusi maksaisi yli 2 tonttua, asennus päälle. Ja muuta vaihtoehtoa Schmiedmann ei tarjoa. Näitä muita vaihtoehtoja joutuu nyt itse hakemaan. Tuleeko jollekin mieleen mitä voisi tehdä?
                              Hieman edelleen ihmetyttää että tämä vika on mallia on-off. Kun auton sai aamulla ensimmäisen kerran käyntiin, ei yleensä koko päivänä ollut enää mitään ongelmaa. Ja välillä oli päiviä että kaikki toimi koko ajan. Nyt tosin ei käynnistynyt enää kahteen päivään. Voiko olla niin että pumppu oli vain menossa rikki ja on sitä nyt? Ja mistä tiedän onko pumpussa mekaaninen vika vai onko kyseessä vain ohjauslaitteen vika? Olisko niin että kun välillä toimii, niin viittaisi ohjauslaitteeseen eikä mekaniikkaan, joka on joko rikki tai ei, ja sähkölaite voi olla kontaktihäiriöinen?
                              Onko kellään ehdotuksia jatkon suhteen? Saksan e-bayssä tarjoavat ohjauslaitteen testausta, ja mikäli on rikki, niin kunnostusta noin 200 eurolla. Mutta löytyisiköhän täältäkin pajaa joka tuohon pystyisi? Kunnostettuja pumppuja saa hintaan 700 euroa, vuoden takuulla. Tietäisi vaan että vika on oikeastikin pumpussa. Turhan takia ei viitsisi tonniakaan lohkaista...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎