Announcement

Collapse
No announcement yet.

530d ajoitusongelma -> polttoaineensaantiongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Eiwan
    Bimmer Rookie
    • Nov 2010
    • 40
    • Ilmajoki

    530d ajoitusongelma -> polttoaineensaantiongelma

    Alkoipas taas vastustaa tämä M57. Tein koneeseen jakopääremontin, joka käytännössä tarkoitti koko koneen purkamista. Homma meni ok, ja ajelin autolla tovin, mutta moottorin käynti ei ollut mielestäni tarpeeksi sivistynyttä, varsinkaan korkeilla kierroksilla. Päätin sitten tarkistaa ajoituksen, jospa se olisi mennyt kasatessa aavistuksen pieleen.

    Ajoitus taisikin olla hieman pielessä. Aikani alakertaa ja nokkia käänneltyäni totesin, että homma voisi olla paketissa. Nappasin lukitustyökaluna käyttämäni pultin pois ja tarkoitus oli pyörittää konetta pari kertaa ympäri ja tarkistaa sitten ajoitus. Pyörittäminen ei kuitenkaan onnistunut, vaan jokin tuntuu pökkäävän voimalla vastaan. Kone liikkuu kampiakselia pyörittämällä hieman yläkuolokohdasta molempiin suuntiin, ehkä n. 15 astetta, mutta molemmissa suunnissa tulee seinä vastaan aika pian.

    Mikähän ihme sen voisi jumittaa? Mielestäni en ole ainakaan pudottanut koneen sisälle mitään ylimääräistä. Ohjeiden vastaisesti käänsin konetta vastapäivään jossain vaiheessa. Voisiko kiristin tai ketju jäädä jotenkin jumiin sen vuoksi? Vaihde on N:llä ja kone kyllä pyöri aikaisemmin käsin kääntämällä ihan nätisti. Yritän välttää viimeiseen asti jakopään kopan aukaisua, kun siinä on niin älytön työmäärä ja taas menisi uutta stefaa ym.
    Last edited by Eiwan; 07-09-2013, 10:25.
  • |parsakaali|
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2005
    • 996

    #2
    Sinulla on jako sekaisin tai karsta möntti tippunut männän päälle. Kone kääntyy sen verta vähän, että sanoisin jaon olevan sekaisin.

    Comment

    • BMW323
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2007
      • 994
      • kempele

      #3
      kyllähän siellä on jako pielessä nyt. onhan se iso homma mutta ota vaan jakopää auki..
      miksi pitäis stefat vaihtaa uusiin jos on jo uudet paikoillaan??
      Nissan Stagea NM35 -01
      2auto (siisti sivikki -00 jenkki malli.
      harrastepohjalta E21 316

      Comment

      • Eiwan
        Bimmer Rookie
        • Nov 2010
        • 40
        • Ilmajoki

        #4
        Karstaklönttiin en usko, enkä usko muutakaan päätyneen männän päälle. Silloin luulisi koneen pyörivän edes toiseen suuntaan vähän enemmän.

        Kyllähän se kieltämättä siltä tuntuu että se jako olisi sekaisin, mutta kun mielestäni se on aivan kohdillaan. Venttiilikoppa on siis toki auki, ja suuttimet irti ym. En ehtinyt vielä kasaamaan mitään, kun totesin ettei se pyöri. Jakopään kopan aukaisulla viittasin siis siihen koneen etuosan ketjua suojaavaan koteloon, jonka irroittaminen ainakin periaatteessa vaatisi kannen ja öljypohjan irroittamista ja se kampiakselin stefakin siis menisi uusiksi.

        Täytyy nyt illalla vielä laskea hitaasti kymmeneen ja viettää tovi sen koneen kanssa. Nokathan voisi varmaan kokeilla käyttää irti ja testata pyöriikö se sitten yhtään enemmän. Palaan asiaan kuvien kera, jos en siinä viisastu.

        Comment

        • BMW323
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2007
          • 994
          • kempele

          #5
          Click image for larger version

Name:	nimetön.jpg
Views:	1
Size:	54.4 KB
ID:	4827327

          siinä on ohjetta jos ei ole jo ennestään
          Nissan Stagea NM35 -01
          2auto (siisti sivikki -00 jenkki malli.
          harrastepohjalta E21 316

          Comment

          • |parsakaali|
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2005
            • 996

            #6
            Originally posted by Eiwan View Post
            Karstaklönttiin en usko, enkä usko muutakaan päätyneen männän päälle. Silloin luulisi koneen pyörivän edes toiseen suuntaan vähän enemmän.

            Kyllähän se kieltämättä siltä tuntuu että se jako olisi sekaisin, mutta kun mielestäni se on aivan kohdillaan. Venttiilikoppa on siis toki auki, ja suuttimet irti ym. En ehtinyt vielä kasaamaan mitään, kun totesin ettei se pyöri. Jakopään kopan aukaisulla viittasin siis siihen koneen etuosan ketjua suojaavaan koteloon, jonka irroittaminen ainakin periaatteessa vaatisi kannen ja öljypohjan irroittamista ja se kampiakselin stefakin siis menisi uusiksi.

            Täytyy nyt illalla vielä laskea hitaasti kymmeneen ja viettää tovi sen koneen kanssa. Nokathan voisi varmaan kokeilla käyttää irti ja testata pyöriikö se sitten yhtään enemmän. Palaan asiaan kuvien kera, jos en siinä viisastu.

            Ei se olekkaan karstamöntti, mutta mainitsin vain ihan muuten vain...

            Jako sinulla on tuosta sekaisin. Ettei olisi mennyt 180 astetta pieleen. Oireet on samanlaiset ja tiedän kokemuksesta

            Comment

            • Eiwan
              Bimmer Rookie
              • Nov 2010
              • 40
              • Ilmajoki

              #7
              Jeps, jakohan siellä oli pielessä. Kiitoksia kommenteista kaikille. Olin onnistunut saamaan omatekoisen lukitustyökaluni lukittumaan tosi nätin tuntuisesti johonkin ihan väärään koloon. Useamman kerran pyörittelin konetta ja aina sain sen saman virheen aikaan. Sitten vasta kun laitoin suuttimen kolosta kepin ykkösmäntää vasten, niin alkoi löytyä se oikea yläkuolokohta ja lukituskolo. Joskus vuosi sitten onnistuin kyllä ensimmäisellä yrittämällä ajoituksessa, mutta silloin olikin kone moottoripukissa kiinni, niin oli helpompaa kuin nyt.

              Vaan eipä tässä kaikki, ei todellakaan. Kävin koeajolla ja auto tuntui toimivan tosi hienosti n. 5km matkan. Tein sitten muutaman rivakamman kiihdytyksen, ja kolmannella kerralla sain tauluun "fuel inject. system" -herjan, ja auto sammui suoraan ajosta. Sammui niin nätisti että en meinannut ensin huomata sitä. Sen jälkeen auto ei enää käynnistynytkään, ei edes yhtään luvannut.

              Hinailtiin auto kotiin ja aloin tutkimaan. Siirtopumppu surisee nätisti. Kokeilin koputella sitä, mutta ääni ei ainakaan muuttunut yhtään. Suodattimelta tulevassa letkussa ei näy kuplia ja kädellä kiinni pitäessä tuntuu että siellä kiertää tavaraa. Polttoainevuotoja en löytänyt. Salavalikon mukaan molemmissa tankeissa on tavaraa n. 20 litraa, joten tuskin on tankin pumpusta kyse, vaikka se on joskus aikaisemmin vähän oirehtinut. Käynnistysyrityksissä antaa monenlaista vikakoodia, oleellisimmat lienevät rail-paineeseen liittyvät herjat. Lisäksi tulee herjaa ainakin alipaineen puutteeseen viittaavista jutuista, kuten moottorin tukikumeista. Täytyy ottaa vielä tuo vikakoodilista talteen, mutta veikkaisin että iso osa niistä on "turhia", seurauksena siitä ettei kone saa polttoainetta. Käynnistyksessä ovat paineet olleet vikakoodien mukaan n. 60 bar. Viittaisi ilmeisesti korkeapainepumpun suuntaan? Tuo "Fuel inject. system" -herja on tuttu muutamalta satunnaiselta kerralta aikaisemminkin, mutta silloin auto on aina lopulta käynnistynyt. Silloinkin se on liittynyt mielestäni enemmän tankin pumpun ongelmiin, koska ainakin kerran se ilmeni tankkauksen jälkeen, jolloin ehkä pumppu on hörpännyt ilmaa tai jotain. Täytyy varmaan vielä kokeilla startatessa katsoa livedataa kierrosluvusta ja rail-paineesta.

              Comment

              • Eiwan
                Bimmer Rookie
                • Nov 2010
                • 40
                • Ilmajoki

                #8
                Pientä päivitystä vielä. Katselin livedataa startatessa. Kierrosluku näkyy, anturi siis ok. Pre-supply pressure 3,7 startatessa ja virrat päällä, muulloin 0,99. Siirtopumppu lienee siis ok. Rail-paine näyttää sen 60 bar startatessa. Sulakkeet hanskalokerossa ja takaluukussa ovat kunnossa.

                Vähän nyt kuitenkin ihmetyttävät nuo vikakoodit. Ne eivät nimittäin poistu nollaamalla, tai poistuvat oikeastaan, mutta tulevat heti takaisin. Siellä on open circuitia tai short circuitia seuraaville:
                - läpät
                - egr
                - ahtopainesäädin
                - rail-paine venttiili
                - ilmamassamittari
                - hehkut
                - moottorin tukikumit

                Olisikohan tässä kuitenkin kyseessä joku sähköinen vika, kun nuo viat ilmestyvät jo ennen starttaamista? Keksiikö joku jonkin yhteisen tekijän noille vikakoodeille? Maadoitusvika? Boksi entinen? Virtalukonpohja?
                Last edited by Eiwan; 07-09-2013, 14:02.

                Comment

                • jaki
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2003
                  • 2979
                  • Uusimaa

                  #9
                  Originally posted by Eiwan View Post
                  Maadoitusvika? Boksi entinen? Virtalukonpohja?
                  Veikkaan maadoitusta, koska sama vika noin monelle eri asialle. Tuo open circuit olisi ihan loogin vika, jos maadoitus poikki.
                  BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                  Comment

                  • Eiwan
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2010
                    • 40
                    • Ilmajoki

                    #10
                    Originally posted by jaki View Post
                    Veikkaan maadoitusta, koska sama vika noin monelle eri asialle. Tuo open circuit olisi ihan loogin vika, jos maadoitus poikki.
                    Tutkin vielä konehuoneesta löytyvät sulakkeet ja selvisi että sulake EF2 oli palanut, joten siitä varmaankin on tuo open circuit sitten tullut. Uusi sulakekin paloi heti kun laittoi virrat päälle, joten nyt pitäisi vain löytää jostain se vika. Tuolla http://www.bimmerfest.com/forums/sho...d.php?t=679306 sanottiin että sen sulakkeen takana olisi mm. suuttimet ja nokka-akselin tunnistin, mutta toki niistä vikakoodeista varmaan näki paremmin mitä tuon sulakkeen takana on. Suuttimien johdot ainakin näyttävät olevan koppuraiset ja eristeet halkeilevat sieltä täältä. Kai ne ovat sen verran dieselin kyllästämät että ovat menneet noin heikkoon kuntoon. Täytyy nyt perata noita johtonippuja, niin kai se vika sieltä jossain kohdin tulee vastaan.

                    Comment

                    • Clavurion
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2005
                      • 9159
                      • Oulu

                      #11
                      Hyvinkin tuttu vika. Todennäköisesti huohottimen lämmitin tai sen johdotus oikkarissa. Irrota ensin lämmittimen pistoke ja tutki sen johdotus, jos sulake vielä palaa.
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • Eiwan
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2010
                        • 40
                        • Ilmajoki

                        #12
                        Originally posted by Clavurion View Post
                        Hyvinkin tuttu vika. Todennäköisesti huohottimen lämmitin tai sen johdotus oikkarissa. Irrota ensin lämmittimen pistoke ja tutki sen johdotus, jos sulake vielä palaa.
                        Kiitoksia vinkistä, mutta tässä yksilössä ei näemmä ollut kyseistä lämmitintä ollenkaan. Täytyykin varmaan askarrella se siihen.

                        Irrottelin bokseilta kaikki piuhat ja laitoin kiinni yksitellen siinä toivossa, että selviäisi mikä johtosarja sulakkeen polttaa. Lopulta kävi kuitenkin niin, että kaikki johdot olivat kiinni ja sulake edelleen ehjä. Ennen tätä kokeilua olin jo muutaman sulakkeen kärventänyt, joten kyllä siinä oikeasti joku vika oli. Auto kuitenkin lähti sitten avaimesta käyntiin ja on toiminut pari päivää ihan normaalisti. Nyt sitten vaan odotellaan koska se jättää taas tielle, että pääsee jatkamaan vian etsintää...

                        Comment

                        • Clavurion
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2005
                          • 9159
                          • Oulu

                          #13
                          Miksi sinne pitäisi laittaa yksi ongelmalähde lisää?

                          Kyseisen sulakkeen kautta syötön saavista päätelaitteista oikeastaan mikään muu ei vioitu niin, että sulake palaisi. Eli joku johto siellä lienee nirhautunut ja vetää välillä oikkariin lohkon kanssa.
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          • BreeZi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2004
                            • 2371
                            • Jyväskylä

                            #14
                            Originally posted by Clavurion View Post
                            Miksi sinne pitäisi laittaa yksi ongelmalähde lisää?
                            Komppaan Clavua tässä. Jos jollain tavalla haluaa moottorin huohotusta parantaa, niin laittaa sinne uudemman mallin vortex huohottimen ja pistää putken ympärille eristysteippiä pari kerrosta.
                            - Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
                            - Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
                            - E- ja F- sarjan avaimet.
                            - xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
                            - Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin
                            .

                            Finmodi oy
                            050-3063926
                            [email protected]

                            Comment

                            • Eiwan
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2010
                              • 40
                              • Ilmajoki

                              #15
                              Originally posted by BreeZi View Post
                              Komppaan Clavua tässä. Jos jollain tavalla haluaa moottorin huohotusta parantaa, niin laittaa sinne uudemman mallin vortex huohottimen ja pistää putken ympärille eristysteippiä pari kerrosta.
                              OK, uskon viisaampiani, ja jätän sen lämmittimen lisäyksen tekemättä.

                              Tänään iski sitten taas vika päälle ja sain aamun työmatkalla siirtyä pientareelle odottamaan hinausta kotiin. Samainen sulake sieltä taas kärähti ja kun siinä pientareella kokeilin vaihtaa uutta tilalle, niin sekin paloi heti. Sen verran olen nyt viisaampi, että vika on tullut molemmilla kerroilla reippaamman kiihdytyksen jälkeen. Nytkin ohitin pari autoa vaihdelaatikko sporttiasennossa. Ohi päästyäni tuli suutinherja tauluun ja auto sammui kerrasta ilman varoitusta. Hieman jännä kyllä että se vasta kovassa kuormituksessa tekee tuon. Luulisi että jos moottorin tärinä aiheuttaisi joidenkin piuhojen oikosulun, niin se tulisi toisinaan esiin muunkin tyyppisissä tilanteissa. Täytyy nyt yrittää taas jumpata piuhoja irti, jos sitä vikaa saisi jotenkin rajattua.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎