E39 ratin vaihto ja sähköt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TO79
    Newbiemmer
    • Mar 2013
    • 3
    • Pohjois-Pohjanmaa

    E39 ratin vaihto ja sähköt

    Alkuperäisen ratin tilalle on joku vaihtanut joskus m-sportin ratin mutta radion ja vakkarin napit eivät toimi. Purin rattiakselin ympäriltä muovit pois ja huomasin että yksi violetin värinen johto on otettu liittimestä irti. Osaisko joku kertoa mihin johdon pitäis tulla ja onko liittimissä eroja jos ratin vaihtaa?
  • BMW_Harrastaja
    BTCF Member
    • Dec 2012
    • 819
    • Oulu area

    #2
    Minkä ikäinen sun auto on? Jos auto on vanhempi, kuin 1996/03, niin vaatii MFL-boksin ohituksen, että saa napit toimimaan. Jos on uudempi ja ratti on samaa ikäluokkaa, niin pitäisi istua suoraan, tai sitten johtojen järjestystä muuttamalla.

    Se irti oleva johto kuulostaa äkkiseltään airbagin johdolta, mutta toivottavasti olen väärässä. Vai oisiko tullut virta siitä ratille.

    Airbageihin tuli muutos 9/98 muistaakseni ja jos ratti ja auto ei ole samaa ikäluokkaa, niin bägiä ei saa toimimaan oikein.
    Last edited by BMW_Harrastaja; 03-09-2013, 17:07.
    BMW driver and owner since 2000.

    Comment

    • TO79
      Newbiemmer
      • Mar 2013
      • 3
      • Pohjois-Pohjanmaa

      #3
      Auto on 4/1996, airbagin kanssa ei ole ollut mitään ongelmaa. Kyllä violetti johto menee vakkarin napeille mut siinä on nyt ongelma kun ei tiedä et mihin kohtaan sen pitäis liittimessä mennä johon tulee muutama muukin johto.

      Vaihtoehtoja on vain kaksi mihin sen voi laittaa mut mielellään olis varma asiasta ennenkuin menee kokeileen mitään kytkemisiä

      Comment

      • BMW_Harrastaja
        BTCF Member
        • Dec 2012
        • 819
        • Oulu area

        #4
        Minkä väriset ne johdot on auton päässä?

        Näyttäisi, että sittenkin vanhemmassa, kuin 09/96 autossa pitää se MFL ohittaa (ratti tekee saman jo). Mutta jos tuo on jo siihen autoon tehty, niin lähinnä pitäisi katsoa, että se violetti menee oikeaan johtoon. Tässä tapauksessa seuraat niitä irrallaan olevia johtoja kojelaudan alle. Se mikä menee 26-pinnisen liittimen nastaan yksi, niin se tulee liittää violettiin.
        Last edited by BMW_Harrastaja; 03-09-2013, 20:11.
        BMW driver and owner since 2000.

        Comment

        • TO79
          Newbiemmer
          • Mar 2013
          • 3
          • Pohjois-Pohjanmaa

          #5
          Täytyy huomenna tsekata ne johdot ja ottaa vaik kuva koko paketista.

          Comment

          • VilleVee87
            Bimmer Rookie
            • Oct 2012
            • 58
            • Savonlinna

            #6
            Itellä tämä sama ongelma nyt. Auto on siis 11/1995 ja ratti on 3/1997. Airbag toimii, töötti toimii. Napit eli vakkari ei.

            Joka paikassa on puhuttu tästä MFL:n ohituksesta sekä suomeksi että englanniksi, mutta kukaan ei käytännössä kerro miten se tehdään? Siis mikä johto otetaan irti MFL:stä (eli mikä on väyläjohto) ja mikä johto ratilta kytketään tähän?

            Uudemman ratin napeissahan on kai äly valmiina, eli ne voi kytkeä suoraan väylään ilman MFL:lää? Tosin huomasin että MFL-purkkia ei voi kokonaan poistaa, koska esim töötti ei toimi sen jälkeen.
            F32 430d
            Aiempia: E36, E46, E39, F10, E61, E91
            - dieseliä ja bensaa (4-, 6-, 8-cyl.)
            - manuaalia ja automaattia
            - sedania ja touringia

            Comment

            • jarno j
              BTCF Member
              • May 2010
              • 293
              • oulainen/ylivieska

              #7



              Tuossa on hyvät ohjeet, tosi yksinkertainen ohittaa se boksi.
              E38 740

              Comment

              Working...
              X