Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 puhallin kiihtyy rattia käännettäessä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • juoko
    Newbiemmer
    • Apr 2012
    • 10
    • Kiiminki

    e39 puhallin kiihtyy rattia käännettäessä

    Toistaiseksi oire vielä naurattaa, mutta totta se on:
    Kun rattia käännetään oikealle, nousee puhaltimen kierrokset. Muuten (ja vasemmalle käännettäessä) puhallin toimii normaalisti.
    Auton ollessa paikallaan ratin käännöllä ei ole vaikutusta. Yritin jättää vasemmalle kallellaan parkkiin, mutta mielestäni puhallin toimii silloin normaalisti. Risteyksissä ja moottoritien rampissa g-voimien työntäessä vasemmalle huomaa erittäin selvästi.

    Siili on vaihdettu n.vuosi takaperin.
    Kyseessä vm.2003 e39 (525dA), IHKR-ilmastointi.
    Hyviä arvauksia?
  • Havis
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1839
    • Kotona/Poissa

    #2
    Originally posted by juoko View Post
    Toistaiseksi oire vielä naurattaa, mutta totta se on:
    Kun rattia käännetään oikealle, nousee puhaltimen kierrokset. Muuten (ja vasemmalle käännettäessä) puhallin toimii normaalisti.
    Auton ollessa paikallaan ratin käännöllä ei ole vaikutusta. Yritin jättää vasemmalle kallellaan parkkiin, mutta mielestäni puhallin toimii silloin normaalisti. Risteyksissä ja moottoritien rampissa g-voimien työntäessä vasemmalle huomaa erittäin selvästi.

    Siili on vaihdettu n.vuosi takaperin.
    Kyseessä vm.2003 e39 (525dA), IHKR-ilmastointi.
    Hyviä arvauksia?
    Heitetään villiä arvausta:

    Puhaltimen laakerissa hiukan välystä, ja puhallin ottaa hiukan kiinni johonkin, esim sen kotelon reunaan. Nyt sitten toiseen suuntaan kaarrettaessa keskipakovoima painaakin puhaltimen irti kotelon reunasta, jolloin puhallin pääsee puhaltamaan vapaasti, jolloin puhallusnopeus nousee. Tiedän, aika ufo heitto kyllä, mutta ainakin teoriassa just ja just mahdollinen.
    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

    E60 523iA -08

    Comment

    • juoko
      Newbiemmer
      • Apr 2012
      • 10
      • Kiiminki

      #3
      Ei enää naurata

      Nyt puhallin pyörii enää hitaasti ja vaeltelee. Vaikka säätönuppi on kaakossa, on kierrokset enää n. puolet alkuperäisestä. Inpalla ei löydy mitään ihmeellistä, säätöpotikan asento menee Inpan mukaan 100%:iin. Akkujännite ok.
      Ja edelleen oikealle kääntäessä puhallin innostuu puhkumaan täysillä. Ei mitään sivuääniä, ihan tavallinen kunnon puhallus.
      Siilinkin vaihdoin, vuoden vanhasta Motonetin siilistä uuteen samanlaiseen - ei vaikutusta.
      Voiko tuon siilin jollakin jumpperilangalla kokeeksi ohittaa, että saisi pois suljettua muut viat?

      Comment

      • Night-Wind
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2006
        • 1534
        • 02

        #4
        Ei se puhallin liiku siellä milliäkään. Itse puhaltimen vaihto voi tosin auttaa.
        ex: BMW E38 735iA -97
        ex: MB W211 E200CDI -03
        ex: BMW E39 530d ///M-Sport -99
        ex: BMW E39 528iA -96
        ex: MB W126 300SE -89
        ex: BMW E34 525iAT -95
        ex: BMW E36 316iA -91

        Comment

        • Yyz
          Bimmer Rookie
          • Jan 2009
          • 151
          • Pirkkala

          #5
          Toinen villi arvaus:

          Puhaltimen moottorin kollektori ja hiili kuluneet loppuun. Saa jostain syystä kosketuksen kaarrettaessa ja lähtee toimimaan. (ehkä löytyy laakerivälystä kuitenkin):think

          Comment

          • Night-Wind
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2006
            • 1534
            • 02

            #6
            Todennäköisesti vielä alkuperäinen puhallin kyseessä. Kyllä se rupeaa aika valmis olemaan 10v+ jälkeen. Itsellä tosin kesti 14 vuotta.
            ex: BMW E38 735iA -97
            ex: MB W211 E200CDI -03
            ex: BMW E39 530d ///M-Sport -99
            ex: BMW E39 528iA -96
            ex: MB W126 300SE -89
            ex: BMW E34 525iAT -95
            ex: BMW E36 316iA -91

            Comment

            • Bmw Dreamer
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 2762
              • Kouvola

              #7
              Just vasta vaihdoin sprintteriin hiilet puhaltimeen, toisessa oli kaikki 3mm jälellä ja palanu vähä karrellekin jo ku ei ottanu kunnolla enää kiinni. Puhallin ei yleensä oikeastaan ees pyöriny, jos pyöri, niin täysilläkin tosi hiljaa. Ja monesti ei lähteny edes puhaltaa ennenkö löi sitä tai pyöräytti. Tosin aikasemminkin jo vuosi vai kaks sitte keljuili, mutta tuli vielä putsaamalla "kuntoon"..

              Kollektori oli vielä ihan hyvä. Ja autolla ajettu 110tkm... Tosi kestäviä hiiliä...
              BMW 520d Touring '06 314tkm
              BMW 530D Touring '99 552tkm
              BMW 320da Touring '02 427tkm
              Volvo V70 D5 '02
              Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
              Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
              Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

              Case IH 5140 Maxxum

              Comment

              • E.K.
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2010
                • 494
                • Helsinki

                #8
                Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                Just vasta vaihdoin sprintteriin hiilet puhaltimeen, toisessa oli kaikki 3mm jälellä ja palanu vähä karrellekin jo ku ei ottanu kunnolla enää kiinni. Puhallin ei yleensä oikeastaan ees pyöriny, jos pyöri, niin täysilläkin tosi hiljaa. Ja monesti ei lähteny edes puhaltaa ennenkö löi sitä tai pyöräytti. Tosin aikasemminkin jo vuosi vai kaks sitte keljuili, mutta tuli vielä putsaamalla "kuntoon"..

                Kollektori oli vielä ihan hyvä. Ja autolla ajettu 110tkm... Tosi kestäviä hiiliä...
                Noi sprintterin/LT volkkarin puhaltimet aikoinaan olikin vaihtotavaraa aina 100tkm välein ja silloin ei saanu niihin hiiliä....

                Comment

                • Bmw Dreamer
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 2762
                  • Kouvola

                  #9
                  Originally posted by E.K. View Post
                  Noi sprintterin/LT volkkarin puhaltimet aikoinaan olikin vaihtotavaraa aina 100tkm välein ja silloin ei saanu niihin hiiliä....
                  Niinno en tiiä saako nyttekään, hiilet on 8x9mm, ja noi uudet on 8x8mm..

                  Hyvin toimii kuitenkin.
                  BMW 520d Touring '06 314tkm
                  BMW 530D Touring '99 552tkm
                  BMW 320da Touring '02 427tkm
                  Volvo V70 D5 '02
                  Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                  Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                  Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                  Case IH 5140 Maxxum

                  Comment

                  • sakke525tds
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2011
                    • 56
                    • Haukipudas

                    #10
                    löytykö tuohon puhallinongelmaan ratkaisua.
                    itselläkin oirehtii juuri tuolleen että kun oikealle kääntyy esim kiertoliittymissä,niin puhallin virkistyy kummasti.sivuääniä en ole havainnut.
                    ..X5..
                    Ex-530d manual.individual passenger car...

                    Comment

                    • isa
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2005
                      • 40
                      • Espoo

                      #11
                      Miltei 100 varmasti moottori/hiilet entiset. Itse vaihdoin vuodenvaihteessa 14 v/280 000 nähneeseen e39:iin kun oli juurikin samat oireet. Eikä sitten kannata hommata osaa muualta kuin marmorilta - tais olla 190€ alennuksilla.
                      Vaihtotyö sen verran hankala että ei viitsi kuin kerran 14 vuoteen vaihtaa.
                      F10 530i 2012, Havanna Metallic
                      Ex523 iA Touring , 3/2000 , Titansilber

                      Comment

                      • sakke525tds
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2011
                        • 56
                        • Haukipudas

                        #12
                        joo itsellä 1999vm ja 400 000km lasissa..ettäpä puhallin taitaa olla pian potsipiu..niin ja ääntää se sittenkin epämääräisesti.täysille kun laittaa niin semmoinen sähkölaitteen kärynhaju tulee sisälle..
                        tohtiikohan tuolta tilata tuon behrin..
                        Last edited by sakke525tds; 03-02-2014, 18:33.
                        ..X5..
                        Ex-530d manual.individual passenger car...

                        Comment

                        • Night-Wind
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2006
                          • 1534
                          • 02

                          #13
                          Originally posted by isa View Post
                          Eikä sitten kannata hommata osaa muualta kuin marmorilta - tais olla 190€ alennuksilla.
                          Vaihtotyö sen verran hankala että ei viitsi kuin kerran 14 vuoteen vaihtaa.
                          Nah, itse ostin kylmästi motonetistä eikä ole mitään ongelmia ollut. Tuo ole mikään homma. Ei yhtään haittaisi vaikka joutuisi pian uudestaan tekemään.
                          ex: BMW E38 735iA -97
                          ex: MB W211 E200CDI -03
                          ex: BMW E39 530d ///M-Sport -99
                          ex: BMW E39 528iA -96
                          ex: MB W126 300SE -89
                          ex: BMW E34 525iAT -95
                          ex: BMW E36 316iA -91

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎