Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530d muutama kysymys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • heht
    Bimmer Rookie
    • Sep 2013
    • 63
    • HYVINKÄÄ

    E39 530d muutama kysymys

    Terve,

    Tulipa eilen ostettua tommonen -99vm 530d toukka manuaaliaskilla, ja samalla tulee eka viesti foorumille . Muutamat kysymykset on heräilly:

    -Avain alkaa olemaan jo parhaat päivänsä nähnyt. Miten tyhjään jo jyrsittyyn avaimeen voi vaihtaa sisähilut, täytyykö ajoneston tmv piiri kopioida, vai voiko sisällä olevat tavarat siirtää avaimesta toiseen? Kyseessä siis avain kaukosäädöllä.

    -Joku vanha omistaja vaihtanut ilmanputsarin tilalle vapaavirtauskartiosuodattimen.. ongelmahan on siinä että kun moottori on lämmin, ei ilmansuodatin saa kylmää ilmaa. talvella olis ihan hyvä, mutta kesällä varmaan lämpösellä koneella tehot uupuu? Lisäksi kiihdyttäessä järkyttävät amis-imuäänet.. Kartiosuodatin on oik. ajovaloumpion takana, lähes siinä kohtaa, mistä vakio imuputkiston pitäisi ottaa imuilma. Mistä vakio hilut tilalle?

    -Ihan kuin moottorin tosi hiljaisen käyntiäänen seasta erottuisi jakoketjun ääni? Autolla ainakin mittarin mukaan ajeltu n.310tkm. Onko syytä huoleen?

    -Kuoppaisella/hiljaisella tiellä ajettaessa edestä kuuluu kopinaa/narinaa. Kuulostaa kuin kiviä lentelisi lokareihin tmv. Autoon on vaihdettu iskarit, iskarin yläpäät, tukitangot ja toinen raidetangonpää. Tuota katsotaan tässä joku päivä, mutta mistähän moinen ääni voisi todennäköisimmin tulla?

    -Vakio etuvalot on huonot. Mitä suosittelette tilalle? Xenonit kiinnostaisi..

    -Saako vakkarin toimintaan rattia vaihtamalla + koodaamalla? Autossa on napiton 4puola-ratti. Eli esim. purkamolta napillinen samanikäinen? käytt. ott. ilm. 02/1999, saksantuonti tuo on niin vähän hankala sanoa.

    -Takakontin luukun pitäis kai tässä mallissa aueta, kun paina nappulasta, niin ylös automaattisesti? Tässä ei. Joutuu nostamaan käsin, ja on todella raskas. Mitähän tuolta on mennyt? pysyy kuitenkin ylhäällä.

    Kiitos
    Last edited by heht; 08-09-2013, 16:31.
    530d F11 -11 M-Sport, Carbonschwarz + dakotaoyster "voll"
    530xd E61 Lci -07 M-Sport
    Ex: e91lci 320d, e39 530d. Nippu VAG tuotteita.
  • Elevator67
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2009
    • 1338
    • Jyväskylä

    #2
    mahdollisesti löytyy noita imuputkia sulle. Jos saisi tarkemmin että tarviiko koko putkosto hässäkän vai vain loppu osaa tai jotakin. Umpiot myös.. Tavarat siis vähän käytettyjä.. Mutta uusi on aina uusi..
    sigpicvanteiden kiilloitusta, maalien poistoa yms. Privalla tavoittaa

    Comment

    • heht
      Bimmer Rookie
      • Sep 2013
      • 63
      • HYVINKÄÄ

      #3
      Laitettu yytä ja veetä.
      530d F11 -11 M-Sport, Carbonschwarz + dakotaoyster "voll"
      530xd E61 Lci -07 M-Sport
      Ex: e91lci 320d, e39 530d. Nippu VAG tuotteita.

      Comment

      • O.K.
        Moderator
        • Nov 2003
        • 4854
        • Espoo

        #4
        Originally posted by heht View Post
        -Takakontin luukun pitäis kai tässä mallissa aueta, kun paina nappulasta, niin ylös automaattisesti? Tässä ei. Joutuu nostamaan käsin, ja on todella raskas. Mitähän tuolta on mennyt? pysyy kuitenkin ylhäällä
        Hydraulinen takaluukku on lisävaruste. Onko luukun ollessa auki siinä oikeassa laidassa sulkunappi? Jos on, niin: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=146963. Jos taas on tavallisilla kaasujousilla, niin: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=104096
        Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
        Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
        E34 525i

        Comment

        • heht
          Bimmer Rookie
          • Sep 2013
          • 63
          • HYVINKÄÄ

          #5
          Johan on, kone kävi tänään tyhjäkäyntiä n. 45min ja tämän jälkeen ei kulkenut mihinkään ja tuntui kun olis nakuttanut? Ajelin autolla 5km ja sen jälkeen nakutus oli ainakin hiljentynyt? Voiskohan toi imuilman lämpötila vaikuttaa noin paljon (kun nyt ottaa 50-80c), vai voisko tuolta jotain muuta olla rikki menossa?
          530d F11 -11 M-Sport, Carbonschwarz + dakotaoyster "voll"
          530xd E61 Lci -07 M-Sport
          Ex: e91lci 320d, e39 530d. Nippu VAG tuotteita.

          Comment

          • heht
            Bimmer Rookie
            • Sep 2013
            • 63
            • HYVINKÄÄ

            #6
            Autoa kuunneltu nyt, ja tuntuu että lämpösenä ei tosiaan liiku mihkään. Nakutus loppuu kiihdytyksessä kuin seinään 3000rpm. Vaihdan orkkis imupuolen hilut ja tehoboksi pois, ja uudet öljyt niin katotaan mihin tuo kehittyy..
            530d F11 -11 M-Sport, Carbonschwarz + dakotaoyster "voll"
            530xd E61 Lci -07 M-Sport
            Ex: e91lci 320d, e39 530d. Nippu VAG tuotteita.

            Comment

            • heht
              Bimmer Rookie
              • Sep 2013
              • 63
              • HYVINKÄÄ

              #7
              joo,monologi tuli tästä . Autoa pyöritelty vähän, ja molemmat pyöränlaakerit entiset (toinen vaihdettu jo), ja vakaajatangon korihelat molemmin puolin sekä lisäksi ainakin vasen sisempi rt-pää. Mitähän muuta sieltä vielä samaan hengenvetoon kannattas kattoa? OEM imuputket putket haettu, ja orkkis ilmansuodatin on nyt putkineen kiinni ,ja voin kertoa että on ainakin tuplat vetoja tullut lisää tuosta verrattuna biilteeman kartiofiltteriin. Jossain on vielä vääntö alakierroksilla, seuraavaksi turbon alipaineohjauksen kimppuun. Jos sillä päivän ehtis huomenna ajelemaan ja etsimään lisää vikakohteita.
              530d F11 -11 M-Sport, Carbonschwarz + dakotaoyster "voll"
              530xd E61 Lci -07 M-Sport
              Ex: e91lci 320d, e39 530d. Nippu VAG tuotteita.

              Comment

              • MNi
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2008
                • 3143
                • Tampere

                #8
                Tarkista alipaineletkut koko matkaltaan. Myös imusarjan läppiä ja moottorin tukikumeja veikkaisin alipaineohjatuiksi, samoin EGR-venttiiliä.

                Jos 530d:ssä on se muovinen alipainekello niin kannattaa vaihtaa, ei paljoa kärsi. Samoin alipaineletkut vaihtoon ainakin turbon ja EGR:n osalta.

                Sitten on ne alipaineohjausventtiilit, jos jaksaa ne irroittaa ja imusuojan alta sen muovisen suotimen putsata niin ei pitäis olla siitäkään kiinni. Tai kokeilee ristiin kun EGR:n ohjain on samaa mallia.

                Mulla E46 330d:ss oli alipainekellolta pudonnut letku irti....

                Comment

                • Arnolds
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2005
                  • 3311
                  • Kajjjaani

                  #9
                  Originally posted by heht View Post
                  OEM imuputket putket haettu, ja orkkis ilmansuodatin on nyt putkineen kiinni ,ja voin kertoa että on ainakin tuplat vetoja tullut lisää tuosta verrattuna biilteeman kartiofiltteriin. .
                  Ihan OT mutta mielenkiinnosta, että kuinkas 530d:en oli saatu kartiomallinen ilmansuodatin kiinni????:think
                  F26 xDrive20d TwinPower

                  EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

                  Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

                  Comment

                  • heht
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2013
                    • 63
                    • HYVINKÄÄ

                    #10
                    VNT kello näytti olevan iha metallinen. Alipaineletkut on melko haperoa n.15cm kellolta ahtopaineen magneettiventtiilille. Osaisko joku kertoa onko oikein mitä RealOEM kertoo letkujen kooksi, tai ymmärsinkö mitta-asteikon oikein? 3,5mmX1,8mm ja 3,5mmX2,0mm olisi tuon mukaan letkujen koko. Noitahan saa melkein jokasesta liikkeestä ainakin tota 3,5x2,0mm.



                    Oheisen kuvan mukaan asennettu. Imuputki puolesta välistä poikki ja siihen kiinni, oem osat tietty hukassa

                    Eihän tässä autossa pitäs olla imusarjassa läppiä, -99 ja manuaali? En kyllä tiedä onko manualswap.
                    530d F11 -11 M-Sport, Carbonschwarz + dakotaoyster "voll"
                    530xd E61 Lci -07 M-Sport
                    Ex: e91lci 320d, e39 530d. Nippu VAG tuotteita.

                    Comment

                    • Arnolds
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2005
                      • 3311
                      • Kajjjaani

                      #11
                      Originally posted by heht View Post

                      Eihän tässä autossa pitäs olla imusarjassa läppiä, -99 ja manuaali? En kyllä tiedä onko manualswap.
                      Läpät tuli 3/2000 alkaen tomaatteihin.
                      F26 xDrive20d TwinPower

                      EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

                      Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

                      Comment

                      • Fastpiksu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2010
                        • 1571
                        • Kajaani-Paltamo

                        #12
                        Originally posted by heht View Post



                        Oheisen kuvan mukaan asennettu. Imuputki puolesta välistä poikki ja siihen kiinni, oem osat tietty hukassa

                        Eihän tässä autossa pitäs olla imusarjassa läppiä, -99 ja manuaali? En kyllä tiedä onko manualswap.
                        Mitähän vittua tuonkin putsarin asentajalla on päässä liikkunu
                        Sen lisäksi että nuista metalliverkko-putsareista menee kaikki oravaa pienempi läpi, ei tuota imuputkea eikä suodattimen koteloa ole sen kummemmin tiivistetty. Miksipä olisikaan, siellähän on suodatin. Tai siis kuuluisi olla.
                        Jospa tuolla virityksellä ei ole kauaa ajeltu, menee nääs pöly hyvin läpi.
                        Chevrolet Express van
                        Ford Escort -76 powered by Holset-Megasquirt-Cosworth. Vappuna -16 ajossa??
                        E36 325i group F

                        Ex:
                        e34 525i
                        e34 525tds "superturbo"
                        e39 530d M-Sport

                        Comment

                        • heht
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2013
                          • 63
                          • HYVINKÄÄ

                          #13
                          Juu, kyllä se muutaman kymmentä heppaa ahisti. Orkkis ilmanputsari puuttui kotelostaan. suurin ongelmahan tosa on dieselissä, että imuilma on aivan väärän lämpöistä -> lämpösellä koneella ei mihkään, ja kokoaika joku limp mode päällä. Kärry perässä ei päässy kolmosvaihteella 80kmh loivaan ylämäkeen.

                          Osaako joku heittää onko tuo 3,5mm sisähalkaisija oikea noihin alipaineletkuihin?

                          Mikähän muuten on kun ajon jälkeen haisee "palanut" auton ulkona, ja höyrytteleekin kivasti auton alta?Autossa ei ole mitään normaalista poikkeavaa sähköissä/lämmötkin mittarin mukaan normaalit. Pakoputki näytti ainakin tiiviiltä montulla?
                          530d F11 -11 M-Sport, Carbonschwarz + dakotaoyster "voll"
                          530xd E61 Lci -07 M-Sport
                          Ex: e91lci 320d, e39 530d. Nippu VAG tuotteita.

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎