Announcement

Collapse
No announcement yet.

Käyttökulut 520ia vs 530da

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • montrealblau
    Newbiemmer
    • Sep 2013
    • 14
    • Helsinki

    Käyttökulut 520ia vs 530da

    Terve!

    Hankkisin työmatka-ajoon e39 korisen 520ia (150hv) bmw:n. Täytyy kyllä kehua, että japanilaisten jälkeen todella mukava ajettava. Kabiinissa on hiljaista kuin huopatossutehtaalla, myös moottoritienopeuksissa ja auto kulkee tosiaan kuin juna. Vakkari + automaatti on lyömätön yhdistelmä. Ajoni on pääasiassa moottoritiellä ajoa 127km/h gps-nopeutta (tku-hki) Kulutukseksi olen mitannut (olettaen että trippimittari ei valehtele) n.8,2- 8,5l/100km maantiepainotteisesti, ~ 25/75 suhteella. Vanteina perus 16".

    Olen miettinyt 530da hankkimista bensiinin tilalle saksasta. Onko tässä ideassa mitään järkeä? Ideana olisi siis tuoda 530d farmari automaatilla+vakkarilla ja rekisteröidä se myöhemmin 2-paikkaiseksi pakettiautoksi (liekö edes mahdollista nykyään?). Outlaw meiningillä ajattelin silti jatkaa 120km/h ajamista, kun siihen on mahdollisuus.

    Kiinnostaisikin siis tietää paljonko teillä on REHELLISESTI kuluttaneet nuo 530da farmarit. Entä pakettiautona veropuoli, paljonko käyttövoimavero mahtaa olla? Entä tuo vikaherkkyys? Bensiiniin olen jo uusinut kaikki(?) tyyppiviat. (Jäähdytin, viskokytkin, käsijarrun herkistys, vesipumppu, jarrut eteen, ovenkahvan jne..)

    Onko olemassa muita vaihtoehtoja? 525tds pakuna? Vai onko tämä nykyinen käyttökuluiltaan halvin AUTOMAATILLA oleva e39-korinen?
  • Muurahainen
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    #2
    Luulisin että et paljon tuossa säästä vaihtamalla 530da:han.
    525TDSA taas on vanhemmalla koneella ja varmaan vie ihan saman kuin tuo 530da.

    BMW on siitä hieman erikoinen kapine että esim 523ia voi viedä vähemmän kuin 520ia todellisuudessa.

    Jos lasket vaihto kulut jne. voi olla että vie vuosia ennen kuin saat omasi takaisin.

    Comment

    • montrealblau
      Newbiemmer
      • Sep 2013
      • 14
      • Helsinki

      #3
      Tuntuu kyllä, että tuokin kone jaksais jyllätä menemään kohtuu hyvin.. Jyrkimmissä mäissä saattaa tippua turbiinilukko pois päältä, kun kone on mielestäni ylävireinen, eikä jaksa vetää niin hyvin pienillä kierroksilla..

      Niin ja tarkennukseksi: Vaihdan autoa, kun bensassa tulee kilometrit "täyteen".. Todennäköisesti ensi keväänä jo. Elikkäs auto menee vaihtoon jokatapauksessa..

      Comment

      • vexu524tdic
        BTCF Member
        • Jan 2004
        • 776
        • Gallia = Kinnula

        #4
        Itsellä 530dA touring -03 jonka muutin 2 paikkaiseksi pakettiautoksi elokuussa 2013, ei tarvi muuta kuin istuinosa poistaa ja lukita vaikka popniiteillä ja pannalla selkänoja alas.

        Kysyin konttorilta huhusta ettei faceliftiä saisi pakettiautoksi ja he eivät ainakaan löytäneet perusteita miksi ei saisi.

        Keskikulutus matka-ajopainotteisessa ajossa ~7 litraa sadalle. Vauhtia tuppaa olemaan "reippaasti". Varmasti jos nätisti ajelee niin pääsee 6 litraan.

        Verot nyt 370,65 / vuosi. Vakuutusmaksut (liik. ja kasko) tippui myös ainakin tapiolassa pakettiautomuutoksen myötä.
        e70 X5 3.0sd -08
        f30 320i xdrive -16
        e30 325i Cabriolet -88 M52b28
        e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
        e30 316 -88 2,2TIC M10
        e21 323i -81 ruostekasa...

        Comment

        • Bmw Dreamer
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 2762
          • Kouvola

          #5
          Tosiaan jos 2 paikkasuus riittää, niin pakuksi ehdottomasti, säästää valtavasti dieselin ylläpitomaksuissa.

          Toki muuten taitaa dieselissä olla huoltokulut vähän isommat, mutta vastaavasti ajaminen on halpaa.
          BMW 520d Touring '06 314tkm
          BMW 530D Touring '99 552tkm
          BMW 320da Touring '02 427tkm
          Volvo V70 D5 '02
          Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
          Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
          Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

          Case IH 5140 Maxxum

          Comment

          • lurkki3
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2004
            • 657
            • ylivieska

            #6
            itsekkin rekisteröin 2 paikkaiseksi pakettiautoksi oman -99vm 530d:een aikalailla vuosi sitten ja kaiken kaikkiaan koko vero on 350-400e välissä.kulutusta en ole laskenut tarkkaan mutta ajotietokoneen mukaan pääsee hieman alle 6L/100km matkaajossa.omassa autossa karalan softa niin sekin tietenkin vaikuttaa tuohon kulutukseen positiivisesti.
            E60 525d -05 m-sport 300hv/700nm
            Bagged e32
            Ex E61 525d m-sport -06
            Ex e39 530d touring By Aj Tech 365hv/650nm
            Lukuisia muita bmw merkin viritelmiä

            Comment

            • BreeZi
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2004
              • 2371
              • Jyväskylä

              #7
              Ottaapi vielä tuon 530D:n manuaalina, niin laskee naftakulut ja ylläpitokulut huomattavasti. Myös verot taitavat olla halvemmat, sillä manuaalin päästöt eivät ole niin korkeat, kuin automaatin. Tämä siis faceliftiin viitaten.
              - Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
              - Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
              - E- ja F- sarjan avaimet.
              - xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
              - Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin
              .

              Finmodi oy
              050-3063926
              [email protected]

              Comment

              • Macke
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2009
                • 1134
                • Porvoo

                #8
                Ja kun sitä rehellisyyttä peräänkuulutettiin niin seka-ajoa joista suurin osa motarilla, niin kulutus on aika tarkalleen 8-litraa satasella. Kerran ajoin sukkasillani kaasupedaalia edes pahasti katsomatta 80km/h teitä pidemmän siivun, ja silloin ajotietokoneen mukaan päästiin 6,4 litran kulutuksiin.

                Auto on farkku ja koneen persiissä on automaatti, mutta siis jos ajaa kuten normi ihminen ja lähtee reippaasti liikennevaloista jne niin kyllä se sen kasin satasella vie. Ja ei ole termarit eikä mitkään muutkaan paskana. Talvella se haukkaa noin 7,6 litraa kun on talvirajoitukset. Nämä kilsoista ja tankkauksista laskettuja arvoa.

                Comment

                • pexodus
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2009
                  • 1577
                  • Leppävirta/Oravikoski

                  #9
                  90% matka-ajossa 18" renkailla
                  Keskikulutus 22tkm 7,4l/100km, ajotietokoneen mukaan 6,8l/100km

                  Vauhti GPS:n mukaan melkotarkkaan rajoitusten mukaan, ohi aina kun tarvetta!
                  Koskaan ei ole yksikään 3litran(4kpl)Dieseli automaatti mennyt alle 6litran sadalle tankatusta mitattuna vaikka olisi mitenkä hissutellut, joskaan ei ole kyllä 16" ecopyöriä koskaan ollutkaan!

                  Mutta kuten jo yllä mainittiin että faktahan on se, mitä Pöllö-öljyllä tankatessa säästät, sen tuplana korjauskuluissa menetät :/
                  BMW F11 LCI 530da x-drive
                  Opel Vivaro biturbo - 18 vuokrattavana

                  Comment

                  • Bmw Dreamer
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 2762
                    • Kouvola

                    #10
                    Se on yllättävän Rosvo ilmeisesti tuo automaatti näissä...?

                    Itellä pyörii lähes poikkeuksetta ajotietokoneen lukemat 5 alkavissa lukemissa, ei se todellinenkaan ihan hirveästi siitä heitä.
                    Melkein 6.0-6.2 on maksimi mitä OBD näyttää. Kärriperässä sitte toki 8 alkusia.

                    Ei ajotapa nyt ihan taloudellisin ole, mutta ei myöskään mennä "normaalisti rajotinta vasten", niinku jollain luki allekirjoituksessa
                    BMW 520d Touring '06 314tkm
                    BMW 530D Touring '99 552tkm
                    BMW 320da Touring '02 427tkm
                    Volvo V70 D5 '02
                    Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                    Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                    Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                    Case IH 5140 Maxxum

                    Comment

                    • ^T-T^
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2009
                      • 218
                      • Veteli

                      #11
                      Itsellä tuo keppivaihteinen on seka-ajossa tankkauksesta mitattuna kesällä pyörinyt 7,3-7,8l/100km. Talvella kulutus on ollut webaston käytöstä riippuen 7,5-8,2l/100km.

                      Muutaman kerran vuodessa tulee ajettua pidempi lenkki kavereita katsomaan etelään, niin matka-ajossa kulutus on pienimmillään ollut 6,2l.
                      Nyt:
                      E39 540i Oxfordgrun
                      MB Vito 112cdi '00
                      EX:
                      E39 530d ´98 Biarritzblau Metallic
                      Nissan Pick-Up 2,5d
                      E34 M5 Calypsorot
                      BMW 325i Coupe Mauritius Blau
                      BMW 525i m20b25 Luxorbeige
                      E34 525td Diamantschwarz

                      Comment

                      • thabandit^
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2010
                        • 62
                        • Keski-Suomi

                        #12
                        Originally posted by ^T-T^ View Post
                        Itsellä tuo keppivaihteinen on seka-ajossa tankkauksesta mitattuna kesällä pyörinyt 7,3-7,8l/100km. Talvella kulutus on ollut webaston käytöstä riippuen 7,5-8,2l/100km.

                        Muutaman kerran vuodessa tulee ajettua pidempi lenkki kavereita katsomaan etelään, niin matka-ajossa kulutus on pienimmillään ollut 6,2l.
                        Kuulostaa varsin tutulta. Samoja lukemia tuo oma toukkakin vie, kaupungissa pääasiassa tuonne 7-8l/100 km väliin. Ajotietokone valehtelee vähintään sen 0,5l/100km alaspäin. Väkisinvaihdettavalla laatikolla.

                        Tosin näissähän polttoainesäiliön kuuluisi olla 70l, mutta salavalikko ei kerro säiliössä olevan kuin 65l ? Nimittäin jonkin matkaa saa ajella, ennenkuin polttoainemittarin neula alkaa vajeta.
                        2001 530d Touring

                        Comment

                        • Havis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2004
                          • 1838
                          • Kotona/Poissa

                          #13
                          Originally posted by montrealblau View Post
                          Terve!

                          Hankkisin työmatka-ajoon e39 korisen 520ia (150hv) bmw:n. Täytyy kyllä kehua, että japanilaisten jälkeen todella mukava ajettava. Kabiinissa on hiljaista kuin huopatossutehtaalla, myös moottoritienopeuksissa ja auto kulkee tosiaan kuin juna. Vakkari + automaatti on lyömätön yhdistelmä. Ajoni on pääasiassa moottoritiellä ajoa 127km/h gps-nopeutta (tku-hki) Kulutukseksi olen mitannut (olettaen että trippimittari ei valehtele) n.8,2- 8,5l/100km maantiepainotteisesti, ~ 25/75 suhteella. Vanteina perus 16".

                          Olen miettinyt 530da hankkimista bensiinin tilalle saksasta. Onko tässä ideassa mitään järkeä? Ideana olisi siis tuoda 530d farmari automaatilla+vakkarilla ja rekisteröidä se myöhemmin 2-paikkaiseksi pakettiautoksi (liekö edes mahdollista nykyään?). Outlaw meiningillä ajattelin silti jatkaa 120km/h ajamista, kun siihen on mahdollisuus.

                          Kiinnostaisikin siis tietää paljonko teillä on REHELLISESTI kuluttaneet nuo 530da farmarit. Entä pakettiautona veropuoli, paljonko käyttövoimavero mahtaa olla? Entä tuo vikaherkkyys? Bensiiniin olen jo uusinut kaikki(?) tyyppiviat. (Jäähdytin, viskokytkin, käsijarrun herkistys, vesipumppu, jarrut eteen, ovenkahvan jne..)

                          Onko olemassa muita vaihtoehtoja? 525tds pakuna? Vai onko tämä nykyinen käyttökuluiltaan halvin AUTOMAATILLA oleva e39-korinen?
                          Heitän tässä yhden villin lisävaihtoehdon; E39 520dAT. Luulisin, että koska mallina se ei välttämättä ole niin haluttu/suosittu kuin 530d, niin hyvienkin yksilöiden pyyntihinnat saattaisi olla maltillisemmat. Ongelma saattaa vain olla sopivan yksilön löytyminen. Noita varmaan ei enää ihan joka myyntipihalla löydy. Runsaudenpulaa tuskin siis on.

                          Ainakin suosittelen sinun kokeilemaan sellaista jos jostain löydät.

                          Kuten joku tuossa edellä jo mainitsikin, olen myös minä kuullut että 523/525 bensaautomaatit saattaisivat mennä kuvaamasi kaltaisessa ajossa hyvinkin pienemmällä kuin 520iA, joten niitäkään vaihtoehtoja ei välttämättä kannata poissulkea.

                          P.S.
                          Itse en ole siis 520d:ta E39 korisena koskaan kokeillut, mutta ehdotan sitä kuitenkin vaihtoehtona ihan näin teoriapohjalta.
                          Last edited by Havis; 25-09-2013, 07:47.
                          "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                          E60 523iA -08

                          Comment

                          • Clavurion
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 9157
                            • Oulu

                            #14
                            E39 520d oli mallisarjan loppuun saakka jakajapumpullinen (ei common rail). Sanoisin, että tuo VP44 ei ainakaan lisää luotettavuutta.
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • Bmw Dreamer
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 2762
                              • Kouvola

                              #15
                              Tietysti jos voi luopa E39:n mukavuudesta, ostais 320d:n, niin uuden että olis jo commonrail... Eikös loppupään E46:t ollu jo CR koneita? Mut suoraan sit E90...
                              BMW 520d Touring '06 314tkm
                              BMW 530D Touring '99 552tkm
                              BMW 320da Touring '02 427tkm
                              Volvo V70 D5 '02
                              Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                              Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                              Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                              Case IH 5140 Maxxum

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎