Announcement

Collapse
No announcement yet.

1997 E39 528 diagnostiikka-apua. Tutiseva tyhjäkäynti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • absum
    Newbiemmer
    • Nov 2011
    • 11
    • Helsinki

    1997 E39 528 diagnostiikka-apua. Tutiseva tyhjäkäynti

    Iski rampilta kiihdytyksen jälkeen vikaa tyhjäkäyntiin ja nyt tutisee alhaisilla kierroksilla ikään kuin yksi pytty (tai kaksi) olisi poissa pelistä. Pikaisesti INPAlla katsoen myös varsin erikoisia arvoja tulee, joita en nyt itse osaa täysin diagnosoida.

    Tyhjäkäynnillä MAFfin ja idle control valven arvot on hurjat.


    Kierroksia vähäsen (ei vetoja)


    Lambdat (ei hajua mitä pitäisi olla). Ykkönen seilaa nätisti laidasta laitaan, kakkonen nököttää tuossa melkeistään koko ajan. Välillä notkahtaa alhaalla, mutta erittäin harvakseltaan.


    5:sen ja 4:sen roughness -arvot ovat hurjan näköiset. Kesällä kaikki näyttivät vielä jotakuinkin nollaa.


    Vetoja tuntuisi olevan, varsinkin ylemmillä kierroksilla. Alhaalta ehkä nuhaisen oloinen.

    MAF, Lambda vai katti tukossa? Vai roskiskamaa? Mitään ideoita?
    '04 E60 520i
    ex '97 E39 528iA
    ex '95 E34 520i
  • m5bimmeri
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2011
    • 250
    • Suomi

    #2
    Originally posted by absum View Post
    Iski rampilta kiihdytyksen jälkeen vikaa tyhjäkäyntiin ja nyt tutisee alhaisilla kierroksilla ikään kuin yksi pytty (tai kaksi) olisi poissa pelistä. Pikaisesti INPAlla katsoen myös varsin erikoisia arvoja tulee, joita en nyt itse osaa täysin diagnosoida.

    Tyhjäkäynnillä MAFfin ja idle control valven arvot on hurjat.


    Kierroksia vähäsen (ei vetoja)


    Lambdat (ei hajua mitä pitäisi olla). Ykkönen seilaa nätisti laidasta laitaan, kakkonen nököttää tuossa melkeistään koko ajan. Välillä notkahtaa alhaalla, mutta erittäin harvakseltaan.


    5:sen ja 4:sen roughness -arvot ovat hurjan näköiset. Kesällä kaikki näyttivät vielä jotakuinkin nollaa.


    Vetoja tuntuisi olevan, varsinkin ylemmillä kierroksilla. Alhaalta ehkä nuhaisen oloinen.

    MAF, Lambda vai katti tukossa? Vai roskiskamaa? Mitään ideoita?
    Tää on nyt arvailua, mutta mulla oli kerran venakopan tiiviste hajalla ja parissa tulpanreiässä öljyä. Öljy johti kipinää väärään paikkaan juuri matalilla kierroksilla. Lisääntyikö muuten bensankulutus ?
    Köyhä ja BMW, huono yhtälö...

    Comment

    • absum
      Newbiemmer
      • Nov 2011
      • 11
      • Helsinki

      #3
      Originally posted by m5bimmeri View Post
      Tää on nyt arvailua, mutta mulla oli kerran venakopan tiiviste hajalla ja parissa tulpanreiässä öljyä. Öljy johti kipinää väärään paikkaan juuri matalilla kierroksilla. Lisääntyikö muuten bensankulutus ?
      Tuo tuli itellenikin mieleen ja päällisin puolin kaikki näytti kyllä aivan kuivalta. Paljoa en ole vika päällä vielä ajanut, mutta perstuntumalla tuli jo ihmeteltyä neulan vajoamisen vauhtia, eli sanoisin kyllä kulutuksen nousulle.
      '04 E60 520i
      ex '97 E39 528iA
      ex '95 E34 520i

      Comment

      • absum
        Newbiemmer
        • Nov 2011
        • 11
        • Helsinki

        #4
        Lisää infoa, kävin eilen ajelemassa kone kiinni.

        Katti se ei varmaankaan ole, koska kiihdytyksessä on vetoja ihan niin kuin ennenkin. Ainoastaan alemmilla kierroksilla putoaa sylinterit. Ajon jälkeen vitossylinteri näytti tosi huonaja arvoja.

        Vikalistalta löytyy vain: Emission related malfunction


        Engine roughness on ajossa paljon nätimpi.


        Ajon jälkeen entistä karmeampi.


        Lambdat ajaessa kait OK.


        Ilmamäärät poskellaan


        Tämän lisäksi kiihdyttäessä kuuluu kummallinen sirisevä/ särisevä ääni jostain koneen alta tai vasemmalta (vaikea paikallistaa pää pihalla). Bensa myös haisee ja sitä kuluu runsaasti.

        Voiko CCV:n rikkoutuminen aiheuttaa moista? Ei tuntuisi kuitenkaan olevan imua öljykorkissa, tms.
        Last edited by absum; 11-10-2013, 19:54. Reason: Katkennut lause loppuun.
        '04 E60 520i
        ex '97 E39 528iA
        ex '95 E34 520i

        Comment

        • Havis
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1838
          • Kotona/Poissa

          #5
          Tarkista sytytystulpat ettei ole kovin karstaiset. Samoin tulpanhattujen pitää istua napakasti tulpissa kiinni.
          "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

          E60 523iA -08

          Comment

          • absum
            Newbiemmer
            • Nov 2011
            • 11
            • Helsinki

            #6
            Originally posted by Havis View Post
            Tarkista sytytystulpat ettei ole kovin karstaiset. Samoin tulpanhattujen pitää istua napakasti tulpissa kiinni.
            Tsekkaanpa huomenna noi ja kokeilen vaihtaa puolia sylinteristä toiseen, josko vika siirtyisi mukana.
            '04 E60 520i
            ex '97 E39 528iA
            ex '95 E34 520i

            Comment

            • peto2
              BTCF Member
              • Jan 2007
              • 8262
              • Järvikylä (Nakkila)

              #7
              Originally posted by absum View Post
              Iski rampilta kiihdytyksen jälkeen
              Eihän käynyt vaihtovirhettä?
              F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
              ex:
              E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
              Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
              Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
              Nakkaa privaa jos tarvetta.

              Comment

              • absum
                Newbiemmer
                • Nov 2011
                • 11
                • Helsinki

                #8
                Originally posted by peto2 View Post
                Eihän käynyt vaihtovirhettä?
                Ei käynyt, on automaatti
                '04 E60 520i
                ex '97 E39 528iA
                ex '95 E34 520i

                Comment

                • peto2
                  BTCF Member
                  • Jan 2007
                  • 8262
                  • Järvikylä (Nakkila)

                  #9
                  Originally posted by absum View Post
                  Ei käynyt, on automaatti
                  Pilasit mun teorian mutta se on pelkästään hyvä asia.

                  Jos tulppien aukasulla ja puolien siirtelyllä ei vika siirry niin puristuspainemittauksen tekisin :think
                  F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                  ex:
                  E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                  Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                  Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                  Nakkaa privaa jos tarvetta.

                  Comment

                  • absum
                    Newbiemmer
                    • Nov 2011
                    • 11
                    • Helsinki

                    #10
                    Ei auttanut puolien ja tulppien siirto. Vitospytty se nyt näyttää olevan syypää ja heijastaa neloseen vikaansa. Vitosen tulppa oli märkä ja bensan tuoksu sieltä raju, mutta kuitenkin vitosen puola & tulppa toimi toisessa pytyssä OK.

                    Pitänee lähteä puristuspainemittariostoksille sitten...
                    '04 E60 520i
                    ex '97 E39 528iA
                    ex '95 E34 520i

                    Comment

                    • janke
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2010
                      • 3667
                      • seinäjoki

                      #11
                      Originally posted by absum View Post
                      Ei auttanut puolien ja tulppien siirto. Vitospytty se nyt näyttää olevan syypää ja heijastaa neloseen vikaansa. Vitosen tulppa oli märkä ja bensan tuoksu sieltä raju, mutta kuitenkin vitosen puola & tulppa toimi toisessa pytyssä OK.

                      Pitänee lähteä puristuspainemittariostoksille sitten...
                      Voisiko olla mahdollista suuttimen jumiutuminen eli on auki kokoajan? Mulle kävi joskun näin.
                      Bmw 316 E30 -88

                      Comment

                      • absum
                        Newbiemmer
                        • Nov 2011
                        • 11
                        • Helsinki

                        #12
                        kansi vissiin paskana.

                        Puristukset kg/cm2
                        #1: 14,5
                        #2: 15
                        #3: 14
                        #4: 6
                        #5: 1
                        #6: 11

                        Nyt syö miestä prkl!
                        '04 E60 520i
                        ex '97 E39 528iA
                        ex '95 E34 520i

                        Comment

                        • peto2
                          BTCF Member
                          • Jan 2007
                          • 8262
                          • Järvikylä (Nakkila)

                          #13
                          Originally posted by absum View Post
                          kansi vissiin paskana.

                          Puristukset kg/cm2
                          #1: 14,5
                          #2: 15
                          #3: 14
                          #4: 6
                          #5: 1
                          #6: 11

                          Nyt syö miestä prkl!
                          Tuskin kansi paskana, sanoisin että palanut/taipunut pakoventtiili, pahvi palanut 4-5 sylintereiden väliltä tai männästä pala pois. Siihen voi tehdä vielä ohivuototestin jotta tietää mihin se vuotaa mutta hattu nostettava pois jos meinaa korjata :think
                          Last edited by peto2; 12-10-2013, 14:54.
                          F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                          ex:
                          E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                          Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                          Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                          Nakkaa privaa jos tarvetta.

                          Comment

                          • absum
                            Newbiemmer
                            • Nov 2011
                            • 11
                            • Helsinki

                            #14
                            Joo, ohivuotomittauksen meinasin vielä teettääkin. Siihen ei omat laitteet riitä. Hieman kyllä kummaksuttaa tuossa, että tuntuu niitä vetoja olevan ajossa ja kiihdyttäessä se särisevä ääni, eikä ainakaan vedet/öljyt ole sekaisin. Vitospytty putoaa pelistä vain tyhjäkäynnillä / matalilla kierroksilla. Olisko sittenkin vaan jotain mätää venttiilikoneistossa.

                            No, ohivuotomittaus varmaan kertoo lisää, jos ei lähde paska paaluun harmistuksissa.
                            '04 E60 520i
                            ex '97 E39 528iA
                            ex '95 E34 520i

                            Comment

                            • absum
                              Newbiemmer
                              • Nov 2011
                              • 11
                              • Helsinki

                              #15
                              Mutuanalyysilla ohivuotomittaamatta diagnosoisin että kansipahvi vuotaa nelosen ja vitosen välillä.

                              Suosituksia edulliseen nyrkkipajaan PK-seudulla, joka pystyisi hoitamaan pahvin vaihdon kohtuullista korvausta vastaan? Itselläni ei ole tiloja missä pajoittaa.
                              '04 E60 520i
                              ex '97 E39 528iA
                              ex '95 E34 520i

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎