Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrumännän suojakumin asentaminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sja4510
    Bimmer Rookie
    • Nov 2010
    • 64
    • Suomi

    Jarrumännän suojakumin asentaminen

    e39 touringin etupään jarrumännän suojakumi valskaa. Tästä seuraa männän jumittuminen (ruostuu) ja tiestysti koko renkaan jumittuminen.
    Onko kellään tietoa miten tuon kumin sais vaihdettua ja mistä näitä suojakumeja sais. Kiitos
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    #2
    UUdet kumit saa merkkiliikkeestä, tarvikeliikkeiden halpoja kumeja kannattaa vältää. Eivät kestä.

    Satula irti, mäntä ulos, kumit irti ja puhdistus, uudet kumit paikoilleen, mäntä takaisin, satula autoon kiinni ja ilmaus. Jos et ole ennen tehnyt niin suosittelen avun pyytämistä, se kumin venyttely ja männän laittaminen vaatii hieman gynekologin taitoja.

    Comment

    • Yyz
      Bimmer Rookie
      • Jan 2009
      • 151
      • Pirkkala

      #3
      Ainakin sedan mallissa suojakumin voi painaa ulkopuolelta paikoilleen, suht helppo homma. Tietysti osat pitää puhdistaa ensin ja asentaessa voidella jarrukumirasvalla.

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10941
        • Joensuu

        #4
        Jos se mäntä on päässyt pahasti ruostumaan, niin sylinterikin on ruostunut eli silloin menee koko satula vaihtoon. Toki jos se suojakumi on äskettäin mennyt niin voi olla vielä toivoa saada pelasttua. ATEn suojakumit on laadukkaat ja niitä saa välillä jopa motonetista. Vaihdoin eteen omaan e39 sedaniin tänä kesänä. Tuo vaihtohan on suht helppo tehdä: satula pois, mäntä irti, osien silmämääräinen tarkistus & puhdistus, kasaus käyttäen jarrurasvaa. Sitten vaan satulat takaisin ja jarrujen ilmaus.
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • Bmw Dreamer
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 2762
          • Kouvola

          #5
          Originally posted by Yyz View Post
          Ainakin sedan mallissa suojakumin voi painaa ulkopuolelta paikoilleen, suht helppo homma. Tietysti osat pitää puhdistaa ensin ja asentaessa voidella jarrukumirasvalla.
          Mitähän tarkoitat ulkopuolelta paikoilleen?

          Tuli mieleen et puhutko nyt varmasti männän kumista, ettet satulan liu'un kumeista?
          BMW 520d Touring '06 314tkm
          BMW 530D Touring '99 552tkm
          BMW 320da Touring '02 427tkm
          Volvo V70 D5 '02
          Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
          Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
          Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

          Case IH 5140 Maxxum

          Comment

          • Yyz
            Bimmer Rookie
            • Jan 2009
            • 151
            • Pirkkala

            #6
            Joissain jarrumalleissa suojakumia ei voi irroittaa ilman männän irroitusta koska suojakumi on asennettu sylinterin sisäpuolella olevaan uraan. Eli mäntä lukitsee suojakumin paikoilleen.

            E39:n jarruissa suojakumi painetaan sylinterin ulkopuolella olevan huulloksen päälle ja voidaan vaihtaa ilman männän irroitusta.

            Tätä tarkoitin "ulkopuolelta paikalleenlaitolla" Ei ehkä koske kaikkia malleja mutta ainakin joissain bensamalleissa asennus on tämä.

            Comment

            • Bmw Master
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 13155
              • Kokomo

              #7
              Originally posted by Yyz View Post
              Joissain jarrumalleissa suojakumia ei voi irroittaa ilman männän irroitusta koska suojakumi on asennettu sylinterin sisäpuolella olevaan uraan. Eli mäntä lukitsee suojakumin paikoilleen.

              E39:n jarruissa suojakumi painetaan sylinterin ulkopuolella olevan huulloksen päälle ja voidaan vaihtaa ilman männän irroitusta.

              Tätä tarkoitin "ulkopuolelta paikalleenlaitolla" Ei ehkä koske kaikkia malleja mutta ainakin joissain bensamalleissa asennus on tämä.
              Jees ja satula on alumiinia, ei rautaa näissä malleissa.

              Mutta siinä kumipaketissa tulee myös se sisempi kumi joka kannattaa laittaa, se vaatii männän irroituksen. Ja kannattaahan se muutenkin irroittaa ja puhdistaa jos kumi on ollut rikki jo jonkin aikaa.

              Comment

              • Yyz
                Bimmer Rookie
                • Jan 2009
                • 151
                • Pirkkala

                #8
                Jees, juurikin näin. Jos männän ottaa irti kannattaa tiiviste vaihtaa.

                Comment

                • Clavurion
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2005
                  • 9159
                  • Oulu

                  #9
                  Takasatulat ja pienemmät etusatulat ovat yleensä alumiinia. Isommat etusatulat (levy 324 mm) ovat valurautaa ja pölysuojan rakenne hieman erilainen. OEM korjaussarja (tiiviste+pölysuoja) tulee ATE:n paketissa ja saman osan saa tarvikeliikkeestä todennäköisesti hieman edullisemmin. Osanumerot voi katsoa ATE:n web-katalogista.

                  Jos tuohon projektiin lähtee, niin kyllä se satula kannattaa samalla purkaa. Samalla tutkii männän ja sylinterin kunnon ja tarvittaessa karhunkielellä tai hienolla hiomapaperilla siistii hapettumat ja poistaa ruostepykälää.
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • sja4510
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2010
                    • 64
                    • Suomi

                    #10
                    Kiitoksia neuvoista. Oletteko pihdeillä sulkeneet jarruletkun? Eiköhän näillä neuvoilla laiteta työ alkuun. Tosiaan viime keväänä huomasin kun rengas laahas. Oli mäntä ruostunut kumin irtoamisen takia ja tähän saakka kevyt ensiapu (hionta yms) auttoi.

                    Comment

                    • N.u.t
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2008
                      • 202
                      • Seinäjoki

                      #11
                      Originally posted by sja4510 View Post
                      Kiitoksia neuvoista. Oletteko pihdeillä sulkeneet jarruletkun? Eiköhän näillä neuvoilla laiteta työ alkuun. Tosiaan viime keväänä huomasin kun rengas laahas. Oli mäntä ruostunut kumin irtoamisen takia ja tähän saakka kevyt ensiapu (hionta yms) auttoi.
                      Tommosilla.

                      Comment

                      • Clavurion
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2005
                        • 9159
                        • Oulu

                        #12
                        Ei tarvi puristella mitään, kun lukitsee jarrupolkimen hieman painettuna asentoon vaikka lankun pätkällä penkin etureunaa vasten.
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • Bullitt
                          BTCF Member
                          • Jul 2002
                          • 2786
                          • Turku

                          #13
                          Tai sitten unohtaa tällaisen näpertelyn kokonaan, ja ostaa uuden satulan. Kumit 10€, jos tarvii uuden männän, se maksaa 40€ lisää, niin onkin mennyt jo puolet uuden satulan hinnasta. Pari tuntia kun nysvää sitä vanhaa ja täysin paskaa satulaa, niin ei tule lähellekkään niin hyvä, kuin uusi satula.


                          Comment

                          • Bmw Master
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 13155
                            • Kokomo

                            #14
                            Originally posted by Bullitt View Post
                            Tai sitten unohtaa tällaisen näpertelyn kokonaan, ja ostaa uuden satulan. Kumit 10€, jos tarvii uuden männän, se maksaa 40€ lisää, niin onkin mennyt jo puolet uuden satulan hinnasta. Pari tuntia kun nysvää sitä vanhaa ja täysin paskaa satulaa, niin ei tule lähellekkään niin hyvä, kuin uusi satula.
                            Jep uusi orggis alumiini satula ~400€. Tarvikkeita saa ~120€ ja niistä hajoaa kumit ekana talvena ja männät jumii. Onko sulla kokemusta E39 tarvike alumiini satuloista? Jotkut tarvikkeet näyttää olevan kaikenkukkuraksi rautaa.

                            Mutta mulla on korjatut alumiinisatulat myynnissä!

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              #15
                              Originally posted by Bullitt View Post
                              Tai sitten unohtaa tällaisen näpertelyn kokonaan, ja ostaa uuden satulan. Kumit 10€, jos tarvii uuden männän, se maksaa 40€ lisää, niin onkin mennyt jo puolet uuden satulan hinnasta.
                              Mistä saa 100€/kpl kunnolliset uudet satulat? ATE (tai ehkä Bosch tai Budweg jos on todisteita niiden laadusta kumiosien suhteen).
                              E39 528iA

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎