520iA e39 Eberspächer ei toimi

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BTCFan
    Bimmer Rookie
    • Oct 2013
    • 38
    • Finland - Tampere

520iA e39 Eberspächer ei toimi

Huomenta!

Ostin juuri BMW 520iA e39 2001 jossa on tuo Eberi. Minulla ei ole aiempaa kokemusta ko lämmitysmuodosta mutta huomasin, että se ei toimi. Laite toimii nyt niin, että kun ajastettu aika napsahtaa, niin kelloon syttyy valo ja kuuluu 2 vaimeaa ääntä, vähäniinku bensapumppu heräis mutta sit ei tapahdukaan muuta. Olisko jollain kokemuksia Eberistä niin olisin halukas kyllä kuulemaan mitä kannatais tehdä :/

Kiinteä näyttöyksikkö toka vasemmalta, minikello ja kautsari TP5 yläoikeella

Kiitos!
  • aripaa
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2006
    • 520
    • Kuhmo

Originally posted by BTCFan View Post
    Huomenta!

Ostin juuri BMW 520iA e39 2001 jossa on tuo Eberi. Minulla ei ole aiempaa kokemusta ko lämmitysmuodosta mutta huomasin, että se ei toimi. Laite toimii nyt niin, että kun ajastettu aika napsahtaa, niin kelloon syttyy valo ja kuuluu 2 vaimeaa ääntä, vähäniinku bensapumppu heräis mutta sit ei tapahdukaan muuta. Olisko jollain kokemuksia Eberistä niin olisin halukas kyllä kuulemaan mitä kannatais tehdä :/

Kiinteä näyttöyksikkö toka vasemmalta, minikello ja kautsari TP5 yläoikeella

Kiitos!
    Alkaako polttoaine pumppu naksuttamaan, jonka jälkeen itse eberin pitäisi ruveta humppaamaan ( ääni ) ja sitten tasainen humina kun polttoaine syttyy ja savua pakoputkesta. Näin minulla , käynnistyy kakella tai autossa olevasta napista.
    Ext. bmw:t
    e28 518i -87
    e34 518i -92
    e39 540ia sedan 7/98
    e39 540ia sedan 9/98
    e39 540ia tour. 12/98
    E34 525i Touring 7/92

Vikakoodien lukua/nollausta.

e39 540 ia sedan 7/96

Comment

• BTCFan
      Bimmer Rookie
      • Oct 2013
      • 38
      • Finland - Tampere

Tota täytyy kuunnella uusin korvin kun eilen tuli vettä taivaalta niin paljon että en kuullu ehkä kaikkee. Kuinka pian alkaa puhaltaan sisätilaan lämmintä ilmaa?
      Onko toiminnalle merkitystä autoa sammuttaessa, että jättääkö ilmastoinnin päälle vai ei?
      Last edited by BTCFan; 23-10-2013, 14:14.

Comment

• ekonyymi
        Newbiemmer
        • Mar 2006
        • 16

Mun eberi kyllä pitää kaikenmoista ääntä käynnistyessään. On naksahtelua, on pumpun ininää, on jotain pauketta, jonka olen assosioinut jotenkin syttymisvaiheeseen. Pöhinäkin on erilaista käynnistysvaiheessa ja syttymisen jälkeen.

Noita ääniä on tullut kuunneltua, kun laite ei käytännössä pariin vuoteen toiminut. Onneksi tuo kosla on lähtenyt kaikilla viime talvien pakkasilla kiltisti käyntiin ja lämpiääkin melko nopeasti.

Ilmastointi mulla on täysautomaatti ja olen pyrkinyt pitämään sen "kesät talvet" samoilla säädöillä. Eli en tee sille mitään eberin käytön yhteydessä. Manuaalissa kaiketi pitäs olla puhallusta ja lämmöt päällä.

Nyt pääsin ekaa kertaa pitkään aikaan onnistuneen lämmityksen jälkeen liikkeelle. Sen muistan siltä ajalta, kun tuo joskus aiemmin toimi, että käyntiinlähteminen on vaikeampaa. Tuntuu että eber on tyhjentänyt bensaputket (joo bensa) ja/tai vienyt paineet jotenkin. Paljon normaalia pidemmän sahauksen jälkeen auto käynnistyy kyllä pienen yskinnän kera. Normaalisti lähtee tosi herkästi käyntiin ja on ns. täydessä iskussa heti. Sen jälkeen tuli uusi "ominaisuus", jota en muista. Eli lämpömittari oli punaisella, ihan maksimissa. Se oli sitä ihan kilometrikaupalla, ennenkuin laski melko rivakasti sinne normaaliin kohtaan (josta se ei yleensä missään tilanteessa heilu). Varmaankin se johtui siitä, että termostaatti avautui ja päästi normikierron valloilleen, mutta hieman selkäpiitä karmiva olo tuollaisesta mittarilukemasta tulee.

Onko nämä myös normiominaisuuksia eber:n kanssa ?
        E39, M62B44, 1998
        ex E34, M50B25, 1992

Comment

• kaol
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2003
          • 5007
          • Ilmajoki

Eberi tekee ns. itsetestin ennen käynnistystä, jolloin:
          - paloilmapuhallin pyörii hetken
          - kiertovesipumppu pyörii hetken

Polttoainepumppu (naksuttava kalvopumppu) käynnistyy vasta siinä vaiheessa, kun lämmitintä aletaan käynnistämään lämmitystarkoituksessa. Itsetestiin kuuluu muidenkin lämmittimen sisäisten komponenttien testaus, mutta niistä ei kuulu mitään ääntä.
          Jos paloilmapuhallin tai kiertovesipumppu ei pyöri itsetestin aikana, niin tämä aiheuttaa vikatilan ja jos vikatila toistuu kolmesti, niin lämmitin lukittuu.
          Lukituksen saa poistettua irroittamalla lämmittimen sulake, mutta varsinaista vikaa sulakkeen irroitus ei korjaa.
          Kokeilemalla se selviää...

Comment

• BTCFan
            Bimmer Rookie
            • Oct 2013
            • 38
            • Finland - Tampere

Selvis muuten nyt semmoinen asia, että auton ajettua lämpimäksi, laite toimii moitteetta, niin kaukosäätimestä kuin kiinteästä yksiköstä. Hmm... ja ? Oon pihalla

Comment

• kaol
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2003
              • 5007
              • Ilmajoki

Todennäköisesti vika on paloilmapuhaltimessa tai hehkussa.

Jos kaukosäädin on Easystart R+, niin sillä saa luettua eberistä vikakoodit. Muussa tapauksessa suosittelen käymään ko. lämmitimiä huoltavassa liikkeessä.
              Kokeilemalla se selviää...

Comment

• BTCFan
                Bimmer Rookie
                • Oct 2013
                • 38
                • Finland - Tampere

Originally posted by BTCFan View Post
                Selvis muuten nyt semmoinen asia, että auton ajettua lämpimäksi, laite toimii moitteetta, niin kaukosäätimestä kuin kiinteästä yksiköstä. Hmm... ja ? Oon pihalla
                Eipäs toiminutkaan, sorry. Vain puhaltimet toimi mutta itse laite ei. Opettelua opettelua :(

Comment

• BTCFan
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2013
                  • 38
                  • Finland - Tampere

Originally posted by kaol View Post
                  Todennäköisesti vika on paloilmapuhaltimessa tai hehkussa.

Jos kaukosäädin on Easystart R+, niin sillä saa luettua eberistä vikakoodit. Muussa tapauksessa suosittelen käymään ko. lämmitimiä huoltavassa liikkeessä.
                  Jep, kävinkin juuri luettaan koodit ja puhallin ei toimi.

Comment

• kalis20
                    Newbiemmer
                    • Dec 2018
                    • 23
                    • kuopio

Mitenkä ton eberin saa käyntiin/jtai niksejä mitä kannattaa kokeilla. Mitään kaukkaria/toista kytkintä ei ole. koelaudassa on nappi jota painamalla lähtee valo joko palamaan tai sitten pitkään pohjassa pitämällä se alkaa vilkkumaan. orggis radion tilalle on laitettu kenwoodin 2din soitin. autosaa man. ilmastointi.

Comment

Working...
                    X