Autona e39 530iA, ajettu 175tkm. Alla selostus vioista ja toimenpiteistä:
Servotronic ei toiminut autoa ostettaessa, muistissa vikakoodit oikosulusta. DIS diagnoosin jälkeen syyttävä sormi kohdistui GM3 korimoduuliin, jonka piirilevy olikin kärvähtänyt yhdestä kohtaa mustaksi. Niinpä tilasin "uuden" motuulin saksanmaan ebaystä 40 euron hintaan.
Uusi motuuli paikoilleen ja auto tulille: EI TOIMI! Motuuli pois ja kurkistus sisälle --> kärvähtänyt samasta kohtaa kuin edellinen. Samaisella ebay myyjällä oli myynnissä toinen samanlainen GM3 moduuli --> tilaukseen.
Samalla tilasin uuden servotronic säätöventtiilin, koska tässä vaiheessa oli aika selvää missä todellinen vika on. Tilpehöörien saavuttua asennus + motuulin koodaus, auto tulille: TOIMII!
Aluksi luulin, että kaikki toimii kuten pitääkin, sillä parkkipaikalta lähdettäessä ohjaus oli varsin kevyt. Pian aloin kuitenkin ihmetellä ohjauksen jäykkyyttä esim. risteyksiin tultaessa. Vikakoodeja ei löytynyt.
Lopulta todennäköinen syy löytyi tarkkailemalla nopeustietoja. DIS:n servotronic testillä sai näkyviin mittariston nopeuden ja sen nopeuden mikä tulee servotronicille. Kun ajoin esim. 20km/h, niin mittarinopeus oli testin mukaan ihan oikein, mutta servotronicille tuleva nopeus näytti noin 100km/h!! Tästä johtuen ohjauskin jäykistyy heti liikkeelle lähdön jälkeen.
DIS:n mukaan E39:ssä servotronic ottaa nopeustiedon reittiä ABS --> GM3 --> servotronic. En ymmärrä, miten nopeustieto voi olla yhdessä paikkaa oikein ja toisessa väärin, vaikka ne periaatteessa tulevat samasta paikkaa.
Kysymys kuuluu: mistä pitäisi lähteä etsimään vikaa, ja miten??
Servotronic ei toiminut autoa ostettaessa, muistissa vikakoodit oikosulusta. DIS diagnoosin jälkeen syyttävä sormi kohdistui GM3 korimoduuliin, jonka piirilevy olikin kärvähtänyt yhdestä kohtaa mustaksi. Niinpä tilasin "uuden" motuulin saksanmaan ebaystä 40 euron hintaan.
Uusi motuuli paikoilleen ja auto tulille: EI TOIMI! Motuuli pois ja kurkistus sisälle --> kärvähtänyt samasta kohtaa kuin edellinen. Samaisella ebay myyjällä oli myynnissä toinen samanlainen GM3 moduuli --> tilaukseen.
Samalla tilasin uuden servotronic säätöventtiilin, koska tässä vaiheessa oli aika selvää missä todellinen vika on. Tilpehöörien saavuttua asennus + motuulin koodaus, auto tulille: TOIMII!
Aluksi luulin, että kaikki toimii kuten pitääkin, sillä parkkipaikalta lähdettäessä ohjaus oli varsin kevyt. Pian aloin kuitenkin ihmetellä ohjauksen jäykkyyttä esim. risteyksiin tultaessa. Vikakoodeja ei löytynyt.
Lopulta todennäköinen syy löytyi tarkkailemalla nopeustietoja. DIS:n servotronic testillä sai näkyviin mittariston nopeuden ja sen nopeuden mikä tulee servotronicille. Kun ajoin esim. 20km/h, niin mittarinopeus oli testin mukaan ihan oikein, mutta servotronicille tuleva nopeus näytti noin 100km/h!! Tästä johtuen ohjauskin jäykistyy heti liikkeelle lähdön jälkeen.
DIS:n mukaan E39:ssä servotronic ottaa nopeustiedon reittiä ABS --> GM3 --> servotronic. En ymmärrä, miten nopeustieto voi olla yhdessä paikkaa oikein ja toisessa väärin, vaikka ne periaatteessa tulevat samasta paikkaa.
Kysymys kuuluu: mistä pitäisi lähteä etsimään vikaa, ja miten??
Comment