Announcement

Collapse
No announcement yet.

Servotronic ja virheellinen nopeustieto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • thaifly
    Bimmer Rookie
    • Apr 2006
    • 67
    • Espoo

    Servotronic ja virheellinen nopeustieto

    Autona e39 530iA, ajettu 175tkm. Alla selostus vioista ja toimenpiteistä:

    Servotronic ei toiminut autoa ostettaessa, muistissa vikakoodit oikosulusta. DIS diagnoosin jälkeen syyttävä sormi kohdistui GM3 korimoduuliin, jonka piirilevy olikin kärvähtänyt yhdestä kohtaa mustaksi. Niinpä tilasin "uuden" motuulin saksanmaan ebaystä 40 euron hintaan.

    Uusi motuuli paikoilleen ja auto tulille: EI TOIMI! Motuuli pois ja kurkistus sisälle --> kärvähtänyt samasta kohtaa kuin edellinen. Samaisella ebay myyjällä oli myynnissä toinen samanlainen GM3 moduuli --> tilaukseen.

    Samalla tilasin uuden servotronic säätöventtiilin, koska tässä vaiheessa oli aika selvää missä todellinen vika on. Tilpehöörien saavuttua asennus + motuulin koodaus, auto tulille: TOIMII!

    Aluksi luulin, että kaikki toimii kuten pitääkin, sillä parkkipaikalta lähdettäessä ohjaus oli varsin kevyt. Pian aloin kuitenkin ihmetellä ohjauksen jäykkyyttä esim. risteyksiin tultaessa. Vikakoodeja ei löytynyt.

    Lopulta todennäköinen syy löytyi tarkkailemalla nopeustietoja. DIS:n servotronic testillä sai näkyviin mittariston nopeuden ja sen nopeuden mikä tulee servotronicille. Kun ajoin esim. 20km/h, niin mittarinopeus oli testin mukaan ihan oikein, mutta servotronicille tuleva nopeus näytti noin 100km/h!! Tästä johtuen ohjauskin jäykistyy heti liikkeelle lähdön jälkeen.

    DIS:n mukaan E39:ssä servotronic ottaa nopeustiedon reittiä ABS --> GM3 --> servotronic. En ymmärrä, miten nopeustieto voi olla yhdessä paikkaa oikein ja toisessa väärin, vaikka ne periaatteessa tulevat samasta paikkaa.

    Kysymys kuuluu: mistä pitäisi lähteä etsimään vikaa, ja miten??
    __________________
    e90 M3 -11

    Ex:
    f11 530xdA M-Sport -12
    e39 525iA M-Sport -02 Aus Japan
    e39 525iA M-Sport -01 Aus Japan
    e61 530xdA LCI M-Sport -08
    e39 M5 Dakargelb II
    e61 523iA LCI -08
    e39 530iA -01
    e87 118d M-Sport -06
    e39 520i M-Sport -02
    e36 316i Compact -95
    e36 328i -95
    e30 318i -89
  • BreeZi
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2004
    • 2371
    • Jyväskylä

    #2
    Originally posted by thaifly View Post
    Autona e39 530iA, ajettu 175tkm. Alla selostus vioista ja toimenpiteistä:

    Servotronic ei toiminut autoa ostettaessa, muistissa vikakoodit oikosulusta. DIS diagnoosin jälkeen syyttävä sormi kohdistui GM3 korimoduuliin, jonka piirilevy olikin kärvähtänyt yhdestä kohtaa mustaksi. Niinpä tilasin "uuden" motuulin saksanmaan ebaystä 40 euron hintaan.

    Uusi motuuli paikoilleen ja auto tulille: EI TOIMI! Motuuli pois ja kurkistus sisälle --> kärvähtänyt samasta kohtaa kuin edellinen. Samaisella ebay myyjällä oli myynnissä toinen samanlainen GM3 moduuli --> tilaukseen.

    Samalla tilasin uuden servotronic säätöventtiilin, koska tässä vaiheessa oli aika selvää missä todellinen vika on. Tilpehöörien saavuttua asennus + motuulin koodaus, auto tulille: TOIMII!

    Aluksi luulin, että kaikki toimii kuten pitääkin, sillä parkkipaikalta lähdettäessä ohjaus oli varsin kevyt. Pian aloin kuitenkin ihmetellä ohjauksen jäykkyyttä esim. risteyksiin tultaessa. Vikakoodeja ei löytynyt.

    Lopulta todennäköinen syy löytyi tarkkailemalla nopeustietoja. DIS:n servotronic testillä sai näkyviin mittariston nopeuden ja sen nopeuden mikä tulee servotronicille. Kun ajoin esim. 20km/h, niin mittarinopeus oli testin mukaan ihan oikein, mutta servotronicille tuleva nopeus näytti noin 100km/h!! Tästä johtuen ohjauskin jäykistyy heti liikkeelle lähdön jälkeen.

    DIS:n mukaan E39:ssä servotronic ottaa nopeustiedon reittiä ABS --> GM3 --> servotronic. En ymmärrä, miten nopeustieto voi olla yhdessä paikkaa oikein ja toisessa väärin, vaikka ne periaatteessa tulevat samasta paikkaa.

    Kysymys kuuluu: mistä pitäisi lähteä etsimään vikaa, ja miten??
    Tämän jälkeen tuo servotronic on kalibroitava DIS:llä.
    Last edited by BreeZi; 12-11-2013, 22:28.
    - Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
    - Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
    - E- ja F- sarjan avaimet.
    - xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
    - Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin
    .

    Finmodi oy
    050-3063926
    [email protected]

    Comment

    • thaifly
      Bimmer Rookie
      • Apr 2006
      • 67
      • Espoo

      #3
      Miten kalibrointi tehdään / mistä ko. toiminto löytyy? Löysin DIS:stä vain ohjauskulma-anturin kalibroinnin.
      __________________
      e90 M3 -11

      Ex:
      f11 530xdA M-Sport -12
      e39 525iA M-Sport -02 Aus Japan
      e39 525iA M-Sport -01 Aus Japan
      e61 530xdA LCI M-Sport -08
      e39 M5 Dakargelb II
      e61 523iA LCI -08
      e39 530iA -01
      e87 118d M-Sport -06
      e39 520i M-Sport -02
      e36 316i Compact -95
      e36 328i -95
      e30 318i -89

      Comment

      • mika_z
        Bimmer Rookie
        • Mar 2009
        • 56
        • Kokkola

        #4
        Originally posted by thaifly View Post
        Autona e39 530iA, ajettu 175tkm. Alla selostus vioista ja toimenpiteistä:

        Servotronic ei toiminut autoa ostettaessa, muistissa vikakoodit oikosulusta. DIS diagnoosin jälkeen syyttävä sormi kohdistui GM3 korimoduuliin, jonka piirilevy olikin kärvähtänyt yhdestä kohtaa mustaksi. Niinpä tilasin "uuden" motuulin saksanmaan ebaystä 40 euron hintaan.

        Uusi motuuli paikoilleen ja auto tulille: EI TOIMI! Motuuli pois ja kurkistus sisälle --> kärvähtänyt samasta kohtaa kuin edellinen. Samaisella ebay myyjällä oli myynnissä toinen samanlainen GM3 moduuli --> tilaukseen.

        Samalla tilasin uuden servotronic säätöventtiilin, koska tässä vaiheessa oli aika selvää missä todellinen vika on. Tilpehöörien saavuttua asennus + motuulin koodaus, auto tulille: TOIMII!

        Aluksi luulin, että kaikki toimii kuten pitääkin, sillä parkkipaikalta lähdettäessä ohjaus oli varsin kevyt. Pian aloin kuitenkin ihmetellä ohjauksen jäykkyyttä esim. risteyksiin tultaessa. Vikakoodeja ei löytynyt.

        Lopulta todennäköinen syy löytyi tarkkailemalla nopeustietoja. DIS:n servotronic testillä sai näkyviin mittariston nopeuden ja sen nopeuden mikä tulee servotronicille. Kun ajoin esim. 20km/h, niin mittarinopeus oli testin mukaan ihan oikein, mutta servotronicille tuleva nopeus näytti noin 100km/h!! Tästä johtuen ohjauskin jäykistyy heti liikkeelle lähdön jälkeen.

        DIS:n mukaan E39:ssä servotronic ottaa nopeustiedon reittiä ABS --> GM3 --> servotronic. En ymmärrä, miten nopeustieto voi olla yhdessä paikkaa oikein ja toisessa väärin, vaikka ne periaatteessa tulevat samasta paikkaa.

        Kysymys kuuluu: mistä pitäisi lähteä etsimään vikaa, ja miten??
        Itellä oli samantyylinen vika, tosin DIS:llä en ajon aikana nopeutta tutkinut, mutta liikkeelle lähdön jälkeen jäykistyi ja keveni vasta kun pysähtyi. Vika korjaantui uudella nestesäiliöllä. Pelkkä öljyjen vaihto ei vikaa poistanut vaan suodatin oli varmaankin niin tukossa ettei saanut tarpeeksi painetta.
        Vikakoodien luku ja nollaus INPA/DIS

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎