Announcement

Collapse
No announcement yet.

530d e39 tehoton/savuttaa/nykii/nakuttaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Nipafox
    Newbiemmer
    • Dec 2010
    • 25
    • Parikkala

    530d e39 tehoton/savuttaa/nykii/nakuttaa

    Terve ja heipähei.
    Kaipaisin hyviä neuvoja ja apua. En vit**ilua.
    Kaikki mahdolliset topicit koko kyseistä autoa koskien, on luettu.

    Eli..

    Auto on vm 2000. 412000 ajettu
    Kaikki alkoi siitä kun alkoi nypytys tyhjäkäynnillä. Aluksi kovin rauhallista mutta viikon jälkeen oltiin siinä pisteessä että tavarat putoili jo taskusta penkin väliin.

    Mittailin suuttimien paluu vuodot tyhjäkäynnillä ja kierroksilla. Ei herunut kuin muutama tippa joka pullon pohjalle?

    Kuuntelin viisaampien neuvoja ja luin myös vikakoodit.

    Vikoja löytyi että
    -hehkunohjausmoduli..
    -EGR
    -Suuttimien korjausmäärä/arvo liian suuri???

    Tämän jälkeen uusittiin railpaineen säädin korkeapaine pumpun päähän.
    No sehän oli poikki koko käkkyrä..

    Vanha roskiin ja uusi tilalle.
    ja halleluja. Auto kulkee taas kuin uusi ja ei rytkytä.

    Noin viikon päästä kaikki muuttui ja maailmani romahti.
    Se alkoi taas. Ei auttanut vikakoodien nollaus taaskaan ja samat viat oli jotka aikaisemminkin.

    Lisäilin tankkiin jotain diesel booster lisäainetta ja vaihdoin pa suodattimen.

    Ei muutosta.

    Ongelma pahenee viikko viikolta.

    Nyt ollaan saavuttu siihen pisteeseen että kun autolla kiihdyttää enemmän kuormittaen. Eli esim ajaa tyhjäkäynnillä 2vaihteella ja polkee kaasua reilummin niin alkaa jumalaton nakutus jostain kardaanitunnelista. Eli resonoi kai jostain?
    Samaan aikaan taustapeiliin ilmestyy james bond efekti, valkoinen savuverho?
    Eikä tässä vielä kaikki. Kuuluu bling ja mittaristossa lukee FUEL INJECTION SYSTEM. Ja auto on tämän jälkeen kuin kilpailevan merkin 200d malli..
    Joskus jopa sammuu tässä vaiheessa.

    Tämän jälkeen kun käyttää virrat pois päältä ja kääntää ne takaisin niin ongelma on poissa. Ja taas mennään.

    Tuon ongelman jälkeen taas katsottu vikakoodeja ja valitti siirtopaineesta ja railpaineesta. Katoin livedataa ja siirtopaine oli tyhjäkäynnillä 3,4 ja kierroksilla ei pysy kone mukana. Railpaine kierroksillakin maksimissaan 740.

    Kuuntelin taas viisaampien neuvoja ja vaihdoin siirtopumpun penkin alle koska ei kuulemma saa korkeapaine pumppu tarpeeksi ruokaa ja siitä tämä alhainen railpaine.

    Kaikki johtoliittimet konehuoneesta on tarkistettu ja laitettu kontaktispraytä väliin.

    Ja kuten arvata saattaa. EI MUUTOSTA.

    Mitä seuraavaksi vaihtoon ja mitä voin tehdä.

    Suuttimien korjausarvoja en pääse mittaamaan millään. En saa inpaa toimimaan. Enkä tiedä näkeekö sillä edes niitä.

    Tässä ongelma kaikessa lyhykäisyydessään. Jotain jäi kuitenkin kirjoittamatta ja jotain kirjotin jopa liikaakin. Kiitos kaikille jo etukäteen ja anteeksi.
    Last edited by Nipafox; 14-11-2013, 11:51.
  • Night-Wind
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2006
    • 1534
    • 02

    #2
    Oisko sitten se tankin pumppu..
    ex: BMW E38 735iA -97
    ex: MB W211 E200CDI -03
    ex: BMW E39 530d ///M-Sport -99
    ex: BMW E39 528iA -96
    ex: MB W126 300SE -89
    ex: BMW E34 525iAT -95
    ex: BMW E36 316iA -91

    Comment

    • Nipafox
      Newbiemmer
      • Dec 2010
      • 25
      • Parikkala

      #3
      kuulemma pitäis toimia viallisella tankin pumpulla jos vaan tarpeeks ainetta tankissa`? ja tankki on olllut sekä täysi että lähes tyhjä. ja ilmakuplia ei letkussa kuitenkaan kulje?

      Comment

      • AKSU
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2003
        • 402
        • Nivala

        #4
        Originally posted by Nipafox View Post
        Terve ja heipähei.
        Kaipaisin hyviä neuvoja ja apua. En vit**ilua.
        Kaikki mahdolliset topicit koko kyseistä autoa koskien, on luettu.

        Eli..

        Auto on vm 2000. 412000 ajettu
        Kaikki alkoi siitä kun alkoi nypytys tyhjäkäynnillä. Aluksi kovin rauhallista mutta viikon jälkeen oltiin siinä pisteessä että tavarat putoili jo taskusta penkin väliin.

        Mittailin suuttimien paluu vuodot tyhjäkäynnillä ja kierroksilla. Ei herunut kuin muutama tippa joka pullon pohjalle?

        Kuuntelin viisaampien neuvoja ja luin myös vikakoodit.

        Vikoja löytyi että
        -hehkunohjausmoduli..
        -EGR
        -Suuttimien korjausmäärä/arvo liian suuri???

        Tämän jälkeen uusittiin railpaineen säädin korkeapaine pumpun päähän.
        No sehän oli poikki koko käkkyrä..

        Vanha roskiin ja uusi tilalle.
        ja halleluja. Auto kulkee taas kuin uusi ja ei
        rytkytä.

        Noin viikon päästä kaikki muuttui ja maailmani romahti.
        Se alkoi taas. Ei auttanut vikakoodien nollaus taaskaan ja samat viat oli jotka aikaisemminkin.

        Lisäilin tankkiin jotain diesel booster lisäainetta ja vaihdoin pa suodattimen.

        Ei muutosta.

        Ongelma pahenee viikko viikolta.

        Nyt ollaan saavuttu siihen pisteeseen että kun autolla kiihdyttää enemmän kuormittaen. Eli esim ajaa tyhjäkäynnillä 2vaihteella ja polkee kaasua reilummin niin alkaa jumalaton nakutus jostain kardaanitunnelista. Eli resonoi kai jostain?
        Samaan aikaan taustapeiliin ilmestyy james bond efekti, valkoinen savuverho?
        Eikä tässä vielä kaikki. Kuuluu bling ja mittaristossa lukee FUEL INJECTION SYSTEM. Ja auto on tämän jälkeen kuin kilpailevan merkin 200d malli..
        Joskus jopa sammuu tässä vaiheessa.

        Tämän jälkeen kun käyttää virrat pois päältä ja kääntää ne takaisin niin ongelma on poissa. Ja taas mennään.

        Tuon ongelman jälkeen taas katsottu vikakoodeja ja valitti siirtopaineesta ja railpaineesta. Katoin livedataa ja siirtopaine oli tyhjäkäynnillä 3,4 ja kierroksilla ei pysy kone mukana. Railpaine kierroksillakin maksimissaan 740.

        Kuuntelin taas viisaampien neuvoja ja vaihdoin siirtopumpun penkin alle koska ei kuulemma saa korkeapaine pumppu tarpeeksi ruokaa ja siitä tämä alhainen railpaine.

        Kaikki johtoliittimet konehuoneesta on tarkistettu ja laitettu kontaktispraytä väliin.

        Ja kuten arvata saattaa. EI MUUTOSTA.

        Mitä seuraavaksi vaihtoon ja mitä voin tehdä.

        Suuttimien korjausarvoja en pääse mittaamaan millään. En saa inpaa toimimaan. Enkä tiedä näkeekö sillä edes niitä.

        Tässä ongelma kaikessa lyhykäisyydessään. Jotain jäi kuitenkin kirjoittamatta ja jotain kirjotin jopa liikaakin. Kiitos kaikille jo etukäteen ja anteeksi.

        Ääni suuttimille. Kannattaa koittaa saada ne korjausarvot, ennen kun alkaa muita osia vaihtaan.

        Comment

        • deezaye
          Bimmer Rookie
          • May 2005
          • 185
          • Turenki Rock City

          #5
          Valkoinen savuverho kyl vähän ihmetyttää.. fuel injection system voi tulla aika monestakin eri syystä eikä välttämättä liity tuohon savuverhoon..

          Onko siis korkeapainepumpun takana oleva paineensäädin vaihdettu, vai railpaineanturi, joka on railitukin päässä?

          jos paineensäädin, niin katsoitko vanhasta oliko siinä esim metallimujua? Itselläni korkkasi tuossa loppukesästä korkeapainepumppu, ja paineensäädin oli täynnänsä atomisoitunutta korkeapainepumpun sisältöä, vaihtoon meni molemmat vehkeet.

          Mitä auto tekee, jos napsasee railpaineanturilta liittimen irti?
          E53/M54B30 -04
          E39/M57D30 -99
          E34/M30B35 -88
          E28/M10B18 -85

          Comment

          • Nipafox
            Newbiemmer
            • Dec 2010
            • 25
            • Parikkala

            #6
            Joo korkeapaine pumpun päästä säädin vaihdettu. Ja ei ollut mitään ylimääräistä tavaraa. Ja jos railpaine anturin liittimen otttaa irti niin ei oo enää niin kierrosherkkä. Rytkytys vähän tasoittuu.

            Ja tosiaan kylmänä tyhjäkäynti on tasainen ja ei ilmesty savua eikä vika tiloja. Ottaa vaan jotenkin oudon "tehopiikin" noin 1800 kierroksella puolikaasulla.
            Last edited by Nipafox; 15-11-2013, 06:02.

            Comment

            • tuikku
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2005
              • 1353

              #7
              .
              Savua voisi "haistella", jos on ikäänkuin tavallista pakokaasua, liian paljon vaan ja hiukan hormaalia vaaleampaa, niin uskoisin käyntihäiriöiden liittyvän pakokaasujen kierrätyksen epänormaaliin toimintaan, käytännössä venttiili on varmaan koko ajan selällään.
              Savu liittyy liian vähäiseen ilmanmäärään, samoin nakutus, samoin sammuminen, samoin tehon puute.

              Vika ei välttämättä ole kuitenkaan egr-venttiilissä itsessään, vaan sitä käskyttävässä järjestelmässä.
              Joku kunnollinen testeri pitää olla apuna, muuten menee vaikeaksi.
              Ilmamassa-arvoa pitäisi voida seurata, sillä kierrätystä ohjataan ja egr,n (alipaine) ohjauksen pulssisuhdetta, meneekö loogisesti, jos menee, mekaaninen vika, jos ei, joku, vaikkapa maf antaa väärää tietoa ilman määrästä.

              Ilman putsarin ja pakoputken tukon olet varmaankin tarkistanut.
              Moottori todennäköisesti kärsii vaan ilman puutteesta.
              CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
              Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
              Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
              tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

              Comment

              • Nipafox
                Newbiemmer
                • Dec 2010
                • 25
                • Parikkala

                #8
                Savua on haisteltu ja on ihan raakaa polttoainetta ilmeisesti. Egr on tulpattu 2euron kolikolla. Ilmanputsari uusi ja pakoputkesta ollut epäilys muttei kuitenkaan tarkistettu. Kiitos näistä.

                Comment

                • penari
                  BTCF Member
                  • Nov 2004
                  • 598
                  • Vihanti

                  #9
                  Originally posted by Nipafox View Post
                  Savua on haisteltu ja on ihan raakaa polttoainetta ilmeisesti. Egr on tulpattu 2euron kolikolla. Ilmanputsari uusi ja pakoputkesta ollut epäilys muttei kuitenkaan tarkistettu. Kiitos näistä.
                  Onko kolikon keskiosa vielä tallessa?
                  F01 730d semivoll
                  e30 325 turbo m-tech2

                  Comment

                  • Nipafox
                    Newbiemmer
                    • Dec 2010
                    • 25
                    • Parikkala

                    #10
                    Hyvä pointti. viikko sitten oli kyllä vielä. Luulis antavan selvän merkin jos irtoaa.

                    Comment

                    • Nipafox
                      Newbiemmer
                      • Dec 2010
                      • 25
                      • Parikkala

                      #11
                      Joo oli keskiö tallessa ja otin pois koko kolikon. Ja kaikki letkutkin näytti olevan ehjiä.

                      Comment

                      • Bmw Dreamer
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 2762
                        • Kouvola

                        #12
                        Ite tukin EGR:n tölkin pohjasta leikatulla palasella, just sopivan muotoinenkin siihen liitokseen.

                        Ootko Turboa tutkinu, jos antaa tuollaista piikkiä 1800 kierroksessa? Tosin vikahan ei välttämättä ole turbossa vaan sen ohjauksessa. Onhan näitä ollu muillakin, öö, olikos se BMW Freak vai kellä oli/on melkosta sotaa ollu 530d:n turbon (tai sen ohjauksen tms) kanssa... Siirtopainetta herjas vikakoodit, ja veto loppui toisinaan kuin seinään, kaasun hölläys ja uudelleen painaminen toi vedot takasin, ja savua tuli tuutin täydeltä... :think

                        tässä muuten topic: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=281487
                        Last edited by Bmw Dreamer; 15-11-2013, 10:24.
                        BMW 520d Touring '06 314tkm
                        BMW 530D Touring '99 552tkm
                        BMW 320da Touring '02 427tkm
                        Volvo V70 D5 '02
                        Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                        Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                        Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                        Case IH 5140 Maxxum

                        Comment

                        • Nipafox
                          Newbiemmer
                          • Dec 2010
                          • 25
                          • Parikkala

                          #13
                          Turbo on vaihdettu 60tkm sitten. En oo välystä tarkistanu kyllä edes. Pitää tutkia turbo+ ohjaus.

                          Comment

                          • Night-Wind
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2006
                            • 1534
                            • 02

                            #14
                            Vaihdettiinko se mikälie suodatin turbon vaihdon yhteydessä? Kenelläs täällä porsi turbo jo 20tkm jälkeen, kun sitä suodatinta ei vaihdettu.
                            ex: BMW E38 735iA -97
                            ex: MB W211 E200CDI -03
                            ex: BMW E39 530d ///M-Sport -99
                            ex: BMW E39 528iA -96
                            ex: MB W126 300SE -89
                            ex: BMW E34 525iAT -95
                            ex: BMW E36 316iA -91

                            Comment

                            • Nipafox
                              Newbiemmer
                              • Dec 2010
                              • 25
                              • Parikkala

                              #15
                              Noniin turboa tutkittu... ennen turboa olevalle säiliölle menevä letku ihan riekaleina. mikä sen säiliön tehtävä siinä edes on? Letku vaihdettu uuteen ja koeajolla käyty. Heti havaittavissa että pakoäänet koveni. Tai muuttui jotenkin? noh... ensimmäisellä kuormitus yrityksellä taas sama laulu kuin aina. Fuel injection system ja savu. V**tuuuu.....virrat pois ja takaisin päälle. Uusia yrityksiä. Hiekkatiellä kakkosella tyhjäkäynniltä kaasu pohjaan ja woot. Ei hyydy vaan jopa ruopi vähän. lisää yrityksiä ja kolmosella myös. Hyvin toimii. Ajelin muutaman kilsan ja ajattelin että ok hyvä.

                              Mutta. Miksi se sitten ensimmäisellä yrityksellä jatkoi temppuilua ja sitten loppui kuitenkin. Tuntuu että joku ongelma vielä on. Esim tyhjäkäynti rytkyttää hieman.

                              Kiitos taas. Kertokaa lisää hyviä vinkkejä.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎