Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bmw e39 523 sedan vm -96 Takaluukku jumissa.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ihu412
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2006
    • 263
    • Tampere/Rovaniemi

    Bmw e39 523 sedan vm -96 Takaluukku jumissa.

    Takaluukku totaalisen jumissa. Luukusta puuttuu sähkölukituksen aukaisuun tarkoitettu painike johtoineen.Sisällä ei ole lukituksen avauspainiketta. Lukkoon on ruikittu varmaan 4 litraa erimoisia voitelulitkuja. Nitkutettu ees taas useita tunteja. Emergency avaus metodit ei toimi,kokeilin voimallakin ja nyt lokkopesä pyörii ympäri.

    Olisko hyviä ideoita kellään... miten tuonne pääsis tunkeutumaan ilman peltien rälläköintiä?
  • Retze
    Bimmer Fanatic
    • May 2006
    • 422
    • Keski-Suomi

    #2
    Rekisterikilpi irti ja sinne poraa reiän josta ronklaa lukon siitä vivusts auki jota lukkopesä kääntää. Reiän paikka on vaan hahmotettava lukkopesän ja lukkolaitteen väliin joka on kyl aika iso alue.
    nyk. jalkapelillä
    ex BMW 320i

    Comment

    • kaol
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2003
      • 5007
      • Ilmajoki

      #3
      Olettaen, että autossa ei ole keskuslukon kauko-ohjausta, niin joku lähialueen harrastaja voisi kokeilla avata luukun tietokoneella. Kysy apua tuolla alueellisissa keskusteluissa joltain, jolla on käytössä INPA.

      EDIT: Tuo Retzen mainitsena vaihtoehto sitten vasta viimeisenä. Mielummin kannattaa tehdä vaikka ihmisen kokoinen reikä takapenkin selkänojan taakse, kuin ulkopeltiin sellaiseen paikkaan, joka ruostuu muutenkin helposti. :think
      Last edited by kaol; 24-11-2013, 11:08.
      Kokeilemalla se selviää...

      Comment

      • ihu412
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2006
        • 263
        • Tampere/Rovaniemi

        #4
        Juu noita molempia vaihtoehtoja tässä olen mietiskellyt.
        Takapenkin takapellin reikä tuntuu täs vaiheessa ainoalta vaihtoehdolta.

        Kokeilen vielä koneella avata, kun vanhan mallinen obd johto saapuu.
        Melko työläs operaatio tuli mokomasta joten rasvatkaa lukkonne ja tarkistakaa että emergency avaus toimii. Kiitoksia vastanneille.

        Comment

        • Madduli
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2012
          • 395
          • -

          #5
          Originally posted by ihu412 View Post
          Juu noita molempia vaihtoehtoja tässä olen mietiskellyt.
          Takapenkin takapellin reikä tuntuu täs vaiheessa ainoalta vaihtoehdolta.

          Kokeilen vielä koneella avata, kun vanhan mallinen obd johto saapuu.
          Melko työläs operaatio tuli mokomasta joten rasvatkaa lukkonne ja tarkistakaa että emergency avaus toimii. Kiitoksia vastanneille.
          Ihan mielenkiinnosta kysyn että mikä toi emergency avaus on? Miten onnistuu?
          E46 316 -99
          Ex:
          E39 523iA -98
          E46 316 -99
          E46 318 -99

          Comment

          • Havis
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 1838
            • Kotona/Poissa

            #6
            Originally posted by Madduli View Post
            Ihan mielenkiinnosta kysyn että mikä toi emergency avaus on? Miten onnistuu?
            Avataan lukko mekaanisesti avaimella n. 90 astetta vastapäivään kääntämällä? Olisko?

            Eli siis tämä ihan normaali lukon avaaminen avaimella.

            Siinä olen samaa mieltä, että mekaanisia avaimia kannattaa käyttää vaikka kuinka olisi kaukariohjattu keskuslukitus. Vaikkapa kerran kuussa. Itse teen sen aina pesun jälkeen, käyn läpi kuskin oven ja takaluukun avauksen ja lukkoon laiton avaimella.

            Minunkin E39 lukot oli ostettaessa aikasta jäykät, mutta nyt ei ole ollut mitään heikkoa moneen vuoteen edes talvella, kun näyttää avainta silloin tällöin ja joskus myös aseöljyä.

            P.S.
            Vaikka saatan vaikuttaa jälkiviisaalta, niin voiman käyttö tuossa lukon herkistelyssä oli väärä valinta. Olis vaan pitänyt malttaa ja kärsivällisesti nitkutella vähän kerrallaan vaikka peräkkäisinä päivinä, melko todennäköisesti se olis ennen pitkää auennut. Ne aineet kun ei vaikuta ihan sekunnissa eikä minuutissa. Sama vähän ku tiukkojen muttereiden kanssa, laittaa irroitusainetta päivää paria ennen kuin edes kokeilee, melko usein aukeaa näin toimiessa.
            Last edited by Havis; 24-11-2013, 19:05.
            "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

            E60 523iA -08

            Comment

            • ihu412
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2006
              • 263
              • Tampere/Rovaniemi

              #7
              Muistelisin et kun pystyasennosta kääntää yli vasemmalle 110 astetta niin pitäis napsahtaa avaimella auki.lukkopesästä lähtee vipuvarsi varsinaiselle lukolle. Eli kannattaa voidella tuo vipuvarren lukonpää hyvin.Ostin juuri tuon auton projektiksi joten kokemuksia tuosta yksilöstä ei ennen tätä vknloppua ollut.Sähkölukon katkaisija oli jo aiemmin revitty irti johtoineen ja johtojen päät tietenkin sisällä. Ohjaamossa ei sähköaukaisua ole,saati vaijeri välitteistä mekanismia.Uudemmissa löytyy sähköaukaisu sisätiloista tai vaijerisysteemi kontin sisältä johon pääsee kiinni takapenkin suksiluukun pikkureijästä tihrustamalla. Monesta aiemmasta e39:stä olen selvinnyt lukkoa rasvaamalla ja nitkuttamalla. Nyt nitkutin 8 tuntia yhteensä eri päivinä sormet ruvella.No nyt paineilma vingulla tehty reikä takaselkänojan peltiin. Ens viikolla jatketaan.

              Comment

              • Havis
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 1838
                • Kotona/Poissa

                #8
                Originally posted by ihu412 View Post
                ...Uudemmissa löytyy sähköaukaisu sisätiloista tai vaijerisysteemi kontin sisältä johon pääsee kiinni takapenkin suksiluukun pikkureijästä tihrustamalla...
                Oma E39 on varmaan yks ensimmäisistä (valmistunut 15.4.-96), ja siinä on sisältä napista avattava takaluukku. Riippuisko tuo ominaisuus enemminkin sitten varustetasosta kuin vuosimallista, en ole varma.

                Originally posted by ihu412 View Post
                ...No nyt paineilma vingulla tehty reikä takaselkänojan peltiin. Ens viikolla jatketaan.
                Nythän sulla on mainio tilaisuus tehdä autosta "kaadettava takapenkki" varusteen sisältävä luksusmalli. Teet siitä aukosta saman tien riittävän ison, hommaat jostain purkuautosta kaadettavat takapenkit kiinnikkeineen ja avot, se on siinä. Ehkä
                Last edited by Havis; 25-11-2013, 07:10.
                "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                E60 523iA -08

                Comment

                • ihu412
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2006
                  • 263
                  • Tampere/Rovaniemi

                  #9
                  Juu kaadettavat penkit on jo valmiina tuosta toisesta e39:stä josta runko solmussa
                  Juu tuntuu olevan lisävarustelusta riippuva ominaisuus. Tuo projekti auto on ihan karvalakkimalli.
                  Last edited by ihu412; 25-11-2013, 18:02.

                  Comment

                  • ihu412
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2006
                    • 263
                    • Tampere/Rovaniemi

                    #10
                    No niin takaluukun mysteeri on selvinnyt... Elikä syy emergency lukituksen toimimattomuuteen löytyi itse lukosta. Lukon sisältä oli katkennut jousi joka pakottaa lukon kynnet avautumaan vipuvälitteisesti lukkopesästä avaimella 110 astetta vasemmalle käännettäessä.

                    Comment

                    • kaol
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2003
                      • 5007
                      • Ilmajoki

                      #11
                      Miten sait kontin auki?
                      Kokeilemalla se selviää...

                      Comment

                      • ihu412
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2006
                        • 263
                        • Tampere/Rovaniemi

                        #12
                        Takapenkin selkänojapelliin miehen mentävä reikä. Kontin sisäpuolelta takaluukun alamuovisuoja irti jolloin paljastuu lukkopesä sekä vivusto joka menee varsinaiselle lukolle. lukon vivustoa nylkyttämällä lähti kohtuu helposti auki. Takapenkin tausta pelti menee nätisti myös hyvillä pellisaksilla leikaten. Sähkölukon painikkeen oli joku vienyt piruuttaan ihan liittimeltä asti. Lukkopesää oli yritetty myös korjata huonolla menestyksellä. No nyt on purkuhilppeet tilalla ja kaikki toimii Toki takaluukkuun on nyt ihan oma avain. Laitan muutaman kuvan tulemaan huomenna.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎