Announcement

Collapse
No announcement yet.

ne kuuluisat ekat liukkaat...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • roope465
    Bimmer Rookie
    • Feb 2013
    • 33
    • Valkeakoski

    ne kuuluisat ekat liukkaat...

    Joo eli kävi hassusti tossa ajellessa liukkaalla tiellä, sattuneista syistä auto liuku kohtisuoraan kylki edellä rotvalliin oikein huolella. Silmämääräiset vauriot on että molemmat repsikan puolen vanteet halki plus paloja puuttuu ja repsikan takarengas vinossa ns. cambeerissa väärään suuntaan eli takaa katsottuna rengas asennossa tämä /. Noh sieltä ilmeisesti tukivarret ottanu itteensä joten joku vois kertoa että mitkä paikat sieltä yleensä pettää ja mitä tukivarsia sinne kannattaa laittaa, esim. Marmorilta, motonetistä vai muualta? Jotain kuviakin ja selvennystä vaihto-operaatiosta ois mukava saada jos joku näitä on vaihdellut kamera taskussa. Kiitän jo etukäteen kun itse olen vähän hukassa näiden hommien kanssa kun ei ole ikinä tarvinnut varsia vaihdella. Ja auto on 528i, valmistettu 10/98 eli ilmeisesti prefacelift (?) jos sillä mitään merkitystä on.
    E46 330d sedan -00 cosmosschwarz metallic

    E36 325i sedan -91 sterlingsilber metallic
    E36 318is coupe -93 daytona violet
    E91 320dA -06 diamand schwarz
    E36 325i coupe -92 lagunengrun metallic
    E39 523i sedan -96 glaciegrun metallic
    E39 528i touring -97 oxfordgrun metallic
    E36 325i coupe -92 schwarz ||
    E39 528i sedan -98 biarritz blue
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #2
    Originally posted by roope465 View Post
    Joo eli kävi hassusti tossa ajellessa liukkaalla tiellä, sattuneista syistä auto liuku kohtisuoraan kylki edellä rotvalliin oikein huolella. Silmämääräiset vauriot on että molemmat repsikan puolen vanteet halki plus paloja puuttuu ja repsikan takarengas vinossa ns. cambeerissa väärään suuntaan eli takaa katsottuna rengas asennossa tämä /. Noh sieltä ilmeisesti tukivarret ottanu itteensä joten joku vois kertoa että mitkä paikat sieltä yleensä pettää ja mitä tukivarsia sinne kannattaa laittaa, esim. Marmorilta, motonetistä vai muualta? Jotain kuviakin ja selvennystä vaihto-operaatiosta ois mukava saada jos joku näitä on vaihdellut kamera taskussa. Kiitän jo etukäteen kun itse olen vähän hukassa näiden hommien kanssa kun ei ole ikinä tarvinnut varsia vaihdella. Ja auto on 528i, valmistettu 10/98 eli ilmeisesti prefacelift (?) jos sillä mitään merkitystä on.
    Heti ensin, voit suosista unohtaa ne marmorit ja motonetit ja Pirkanmaalta kun olet, hae kaikki tarvittavat osat vaikkapa Autiolta:



    Löytyy kyllä ihan tolkuttomast vähän ajettua orggis e39 tukivartta ja napaa edullisesti.
    Jos jostain syystä sieltä et kaikkea saa, niin sitten käyt Fustilla tiskillä, siellä sama juttu, eli löytyy vähän ajettua takuupurkutavaraa:



    Eli tutkiahan se ensin pitää mitä on mennyt, mutta jos vanteetkin halki, niin ainakin navat/olkavarret sekä joitan poikittaisia tukivarsia.

    Comment

    • exautisti
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2007
      • 1267
      • oulu

      #3
      Ei muutakun ebaystä lemförderiä koko setti,suomen purkaamojen hinnat on yleensä naurettavia ottaen huomioon,että ne on kuitenkin vanhoja ja valmiiksi paskoja On kuitenkin kulutus osasta kysymys.
      -99 punane passatti

      https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

      Tuikun softat
      Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
      BMW Maahantuonti ammattitaidolla
      Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
      Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

      www.mcars.fi

      Kysy 041-5056506

      https://www.facebook.com/MCarsOulu/

      INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

      Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        #4
        Fustilla käytetyt tukivarret maksaa saman kuin uudet tarvike, eikä fustin osista ole takeita vaikka nekin olisi tarvikkeita.

        Joten ebaystä uusia tai sitten foorumini myydään purkuautot osiosta käytettyä osaa pilkkahintaan.

        Comment

        • Bmw523iab
          Newbiemmer
          • Aug 2013
          • 7
          • Vantaa

          #5
          Jepjep, itellä vähä sama dilemma oma e39 sedanin kanssa. Kanttarii mentii pelkääjän puolen takapää edellä ja vanne meni aiva solmuu. No, sitteku sain vararenkaa laitettuu alle ja linkutettuu kotii ni kattelin sitä iha silmämääräsesti että iha ryhdissä se vanne näyttäis seisovan.
          Mut mällin jälkee ratti meni vinoon, vaikka eturenkaat ei ees koskenu kanttarii.
          Eli kysymys kuuluuki et onkoha sielt takapääst silti menny jotai paskaks, et sen takii toi ratti ois menny vinoon, joku pusla tms? :think
          Ajossa ei mitää kummempii tärinöit tms tunnu. Hitailla nopeuksilla tuntuu pientä levottomuutta välillä, et ihanku kokoaja hakis puolelt toiselle. Ehtii vast loppuviikost tarkemmi sitä tutkailee, ni tietäis et mitä kantsis syynätä sielt.

          Comment

          • Skarpa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2007
            • 3409
            • Kotka

            #6
            Originally posted by Bmw523iab View Post
            Jepjep, itellä vähä sama dilemma oma e39 sedanin kanssa. Kanttarii mentii pelkääjän puolen takapää edellä ja vanne meni aiva solmuu. No, sitteku sain vararenkaa laitettuu alle ja linkutettuu kotii ni kattelin sitä iha silmämääräsesti että iha ryhdissä se vanne näyttäis seisovan.
            Mut mällin jälkee ratti meni vinoon, vaikka eturenkaat ei ees koskenu kanttarii.
            Eli kysymys kuuluuki et onkoha sielt takapääst silti menny jotai paskaks, et sen takii toi ratti ois menny vinoon, joku pusla tms? :think
            Ajossa ei mitää kummempii tärinöit tms tunnu. Hitailla nopeuksilla tuntuu pientä levottomuutta välillä, et ihanku kokoaja hakis puolelt toiselle. Ehtii vast loppuviikost tarkemmi sitä tutkailee, ni tietäis et mitä kantsis syynätä sielt.
            Se voi olla, että sulla on tukivarret taipuneet sen verran, että takaa on auraus perseellään. Silmämääräisesti pyöränkulmia ei pysty katsomaan. Ne saa olla jo pahasti pielessä, että sen huomaa paljaalla silmällä. Jos taka-auraus on toispuoleisesti pielessä, niin silloin auto etenee kylki edellä ja rattia joutuu luonnollisesti kääntämään vinoon, että kuljetaan "suoraan". Takapää vaan pukeille tai nosturille ja kattele hyvässä valaistuksessa kaikki tukivarret, puslat ja taka-akseliston kiinnityskohdat läpi. Rengasraudalla tai vääntöraudalla voit heilutella ja väännellä puslia ja kattoa, ettei ne oo revenneet. Kannattaa vielä silmäillä se etupääkin läpi, ettei sinne oo huomaamatta tullut osumaa. Auton voi tietysti käyttää pyöränkulmien mittauksessa ja pyytää asentajaa tarkistamaan, että minkä pyörien kulmissa on heittoa.
            Last edited by Skarpa; 03-12-2013, 06:43.
            BMW E30 - Hitsaamisen iloa

            E30 Armo "330i"

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #7
              Originally posted by exautisti View Post
              Ei muutakun ebaystä lemförderiä koko setti,suomen purkaamojen hinnat on yleensä naurettavia ottaen huomioon,että ne on kuitenkin vanhoja ja valmiiksi paskoja On kuitenkin kulutus osasta kysymys.
              Originally posted by Bmw Master View Post
              Fustilla käytetyt tukivarret maksaa saman kuin uudet tarvike, eikä fustin osista ole takeita vaikka nekin olisi tarvikkeita.

              Joten ebaystä uusia tai sitten foorumini myydään purkuautot osiosta käytettyä osaa pilkkahintaan.
              Ensinnäkään, ei kannata ostaa mitään valmiiksi "paskoja", vaan valitsee vaikkapa jo kertaalleen vaihdetun vähän ajetun orggiksen?
              Siinä tukivarressa on kyllä bemarin orggis valuleimat jos se on orggis(yleensä tarviketta ei edes myydä/listata, eikä varsinkaan mitään valmiiksi väljiä).
              Virheetön vähän ajettu orggis purkuosana pitääkin maksaa saman mitä Topranin tarvike motonetissa.
              Toisekseen, tässä ei varmastikkaan päästä pelkällä etäpään alatukivarrella, vaan koko navat/olkavarret ovat saaneet edessä ja takana mitä todennäköisimmin kipeää.

              Eli sieltä on todennäköisesti mennyt takaa aika paljon muutakin kuin vain poikittainen pikkutukivarsi(=navan/olkavarren kiinnitykset?):

              Last edited by Hemi; 02-12-2013, 23:10.

              Comment

              • |parsakaali|
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2005
                • 997

                #8
                Muutaman vastaavan olen itse korjannut ja jokaisesta on pitänyt vaihtaa napa, apurunko sekä vaihtelevia tukivarsia, kuitenkin vauriopuolelle olen aina uusinut kaikki osat.

                Kaikki osat on alumiinia ja aika herkästi näyttävät vääntyvän. Apurungon saa lattialle noin tunnissa. Osat ei käytettynä hirveästi maksa. Apurungoista on minun tapauksissa pultinreijät leventyneet / taipuneet ja sen takia rengasta ei ole saanut enää täysin suoraan. Apurungon saa käytettynä noin 100-150e. Eli halvempi kuin pilata yksi rengas, sekä ajettavuus.

                Osina itsekkin suosittelen / suosin alkuperäisiä. Uusi tai käytetty, mutta ei tarvikkeita.

                Tässä vaiheessa on myös helppo vaihtaa narinahelat yms muut vialliset ja vittumaisesti vaihdettavat osat....

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Originally posted by |parsakaali| View Post
                  Muutaman vastaavan olen itse korjannut ja jokaisesta on pitänyt vaihtaa napa, apurunko sekä vaihtelevia tukivarsia, kuitenkin vauriopuolelle olen aina uusinut kaikki osat.

                  Kaikki osat on alumiinia ja aika herkästi näyttävät vääntyvän. Apurungon saa lattialle noin tunnissa. Osat ei käytettynä hirveästi maksa. Apurungoista on minun tapauksissa pultinreijät leventyneet / taipuneet ja sen takia rengasta ei ole saanut enää täysin suoraan. Apurungon saa käytettynä noin 100-150e. Eli halvempi kuin pilata yksi rengas, sekä ajettavuus.

                  Osina itsekkin suosittelen / suosin alkuperäisiä. Uusi tai käytetty, mutta ei tarvikkeita.

                  Tässä vaiheessa on myös helppo vaihtaa narinahelat yms muut vialliset ja vittumaisesti vaihdettavat osat....
                  Joo, siis itse vaihdan nämä vastaavat aina suosista kokonaisuutena, eli vähän ajettu tai jo kertaalleen osia vaihdeltu koko nurkka purkuosana ja ei tarvitse purkaa edes ulkopään kiinnityksiä.
                  Eli koko "klimppi" suosista kerrallaan paikalleen, koska jos siellä on isku ollut sitä luokkaa että vanne on vaurioitunut, on kaikki tuennat+napa kuitenkin vaihdettava e39/e60:ssä aina.
                  Etupäässähän usein perssonikin saa kipeää, mutta sen kanssa on vähän 50/50...mutta napa/olkavarsi on varmasti kiero ja huonoimmassa tapauksessa myös kelkan alatukivarren sisimmäinen kiinnityspiste?(tosin sen vaihtaisin vasta jos kulmia ei saa kohdalleen).

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎