Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 528i latauspulmia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jpalvima
    Bimmer Rookie
    • Dec 2008
    • 52
    • Hämeenkyrö City

    e39 528i latauspulmia

    528 alkoi polttamaan latauksen merkkivaloa hieman oudolla tavalla, eli kun virta päällä /kone ei käynnissä, merkkivalo vilkkuu ( kuten tässä http://www.youtube.com/watch?v=5i16vpvYk4c ) ja startin jälkeen valo palaa yhtäjaksoisesti. Kuitenkin:
    - takalasinlämmittimen , valojen ym sähköä kuluttavien vimpainten kytkeminen heilauttaa moottorin tyhjäkäyntiä kuten pitääkin
    - salavalikon mukaan latausvirta on n 14.2-14.5V, aika stabiili ellei napittele sähkölaitteita päälle ja pois ( jolloin käy minimissään 12.5V tms )
    - Laturi on uusi tai tehdaskorjattu ( itse asiassa takuuna vaihdettu kun ensimmäinen teki ihan samat temput) Pelitti ensimmäisen 1000km ja sitten alkoi vilkuttamaan
    - akku on n vuoden ikäinen 100Ah Bosch, kaapelit on kunnolla kiinni. Ei mikään vesivahinko- tai sähköpalon kärsinyt auto
    - Mitään sen kummempia vikakoodeja ( CS 6.5 ) ei löydy

    Ennenkuin tässä haukkuu ja uhkailee laturin myyneet Guntherit vieläkin perusteellisemmin....onko jotain mihin kannattaisi kiinnittää huomiota? Meneekö mitään lataukseen liittyvää esim GM:n kautta? Virtalukon pohja?
  • Havis
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1838
    • Kotona/Poissa

    #2
    Originally posted by jpalvima View Post
    ...- takalasinlämmittimen , valojen ym sähköä kuluttavien vimpainten kytkeminen heilauttaa moottorin tyhjäkäyntiä kuten pitääkin ...
    Olen itse asiassa sitä mieltä, ettei kunnossa olevassa E39:ssa mainittujen sähkölaitteiden käyttö saisi tuntua tyhjäkäynnissä lainkaan. Siten maininta 'kuten pitääkin' ei minusta pidä paikkaansa.

    Ainoa jonka itse olen havainnut, on se, että paljon virtaa vievien laitteiden (ABS, sähköikkunoiden jne) käyttö saattaa hetkellisesti näkyä ajovalojen tehossa (havaittavissa lähinnä pimeällä ajettaessa, vaikkapa jarruttaessa siten että ABS aktivoituu). Ainakaan oman kulkimen tyhjäkäyntiä ei sähkölaitteiden tai ilmastoinnin kytkennät heilauta havaittavasti.
    Last edited by Havis; 30-11-2013, 22:24.
    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

    E60 523iA -08

    Comment

    • jpalvima
      Bimmer Rookie
      • Dec 2008
      • 52
      • Hämeenkyrö City

      #3
      Originally posted by Havis View Post
      Olen itse asiassa sitä mieltä, ettei kunnossa olevassa E39:ssa mainittujen sähkölaitteiden käyttö saisi tuntua tyhjäkäynnissä lainkaan. Siten maininta 'kuten pitääkin' ei minusta pidä paikkaansa.

      Ainoa jonka itse olen havainnut, on se, että paljon virtaa vievien laitteiden (ABS, sähköikkunoiden jne) käyttö saattaa hetkellisesti näkyä ajovalojen tehossa (havaittavissa lähinnä pimeällä ajettaessa, vaikkapa jarruttaessa siten että ABS aktivoituu). Ainakaan oman kulkimen tyhjäkäyntiä ei sähkölaitteiden tai ilmastoinnin kytkennät heilauta havaittavasti.
      No joo, pienenä tarkennuksena että kun tempaisee kaikki mahdolliset sähkölaitteet päälle niin on havaittavissa kuinka laturi ottaa kuormaa ...ja tyhjäkäyntiä säätävä piiri kompensoi tämän.
      Kaikista autoista, joita on mulla ollut, vain kahdessa ei kone "huokaise" kun laitetaan kaikki peliin tyhjäkäynnillä, eli ' 74 Dodge ( 7.2 l) ja '61 Ford ( 6.4 l) joissa on huomattavasti pienempi laturi ja ihan pikkuisen helvetisti isompi momentti tyhjäkäynnillä kuin tuossa kutvosessa.

      Tosin tämä ei selitä sitä miksi päällisin puolin katsottuna ( latausjännite ja laturin kuormanotto ) kaikki pitäis olla ok mutta valo palaa, ja vielä vilkkuen ennen starttia.

      Comment

      Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎