Announcement

Collapse
No announcement yet.

Subbari ja sedanin paksin äänieristeet.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • m5bimmeri
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2011
    • 250
    • Suomi

    Subbari ja sedanin paksin äänieristeet.

    Subbari paksissa ja ääni hukkuu paksiin. Onko kukaan poistanut selkänojan takaa äänieristeitä vai miten enemmän ääntä kabiiniin. Paksissa jyrisee kunnolla, mutta kabiiniin ei tule kunnolla ääntä kun on liian hyvät äänieristeet. Ei viitsisi purkaa mitään pois, onko kokemuksia äänen parantamiseksi. Kyseessä 12" aktiivisubi ja paksin kansi pitää sellaista räminää että hävettää, ei onneksi kuulu kuin ulospäin. Saisiko sitä räminää miten pois, eristelemällä jotenkin...
    Köyhä ja BMW, huono yhtälö...
  • BreeZi
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2004
    • 2371
    • Jyväskylä

    #2
    Originally posted by m5bimmeri View Post
    Subbari paksissa ja ääni hukkuu paksiin. Onko kukaan poistanut selkänojan takaa äänieristeitä vai miten enemmän ääntä kabiiniin. Paksissa jyrisee kunnolla, mutta kabiiniin ei tule kunnolla ääntä kun on liian hyvät äänieristeet. Ei viitsisi purkaa mitään pois, onko kokemuksia äänen parantamiseksi. Kyseessä 12" aktiivisubi ja paksin kansi pitää sellaista räminää että hävettää, ei onneksi kuulu kuin ulospäin. Saisiko sitä räminää miten pois, eristelemällä jotenkin...
    Kontin luukkuun noisekilleriä tjsp äänieristysmattoa. Mikäli sinulla on kiinteät takapenkit, niin vaihtoehdoiksi jää tehdä joko pari reikää hattuhyllyyn tai poistamalla peltilevy, johon suksipussi asennetaan.
    - Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
    - Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
    - E- ja F- sarjan avaimet.
    - xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
    - Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin
    .

    Finmodi oy
    050-3063926
    [email protected]

    Comment

    • Madduli
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2012
      • 395
      • -

      #3
      takakontin siitä peltikatosta löytyy kaksi noin 15cm halkasijalla olevaa peltiläpyskää, ne saa pois ihan nyrkillä lyömällä, itellä autto toi hieman.
      E46 316 -99
      Ex:
      E39 523iA -98
      E46 316 -99
      E46 318 -99

      Comment

      • Aaqee
        Bimmer Rookie
        • Sep 2012
        • 53
        • Salo

        #4
        Paksin kansi kannattaa tosiaan vaimentaa kauttaaltaan äänieristysmatolla.
        Pari kuvaa omasta toteutuksesta, suksiluukun pelti avattu ja kontin verhoiluun tehty reikä. Äänenlaadussa ja voimakkuudessa selkeä parannus. 12" elementti täyttää reiän sopivasti.





        Comment

        • Havis
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1838
          • Kotona/Poissa

          #5
          Originally posted by m5bimmeri View Post
          Subbari paksissa ja ääni hukkuu paksiin. Onko kukaan poistanut selkänojan takaa äänieristeitä vai miten enemmän ääntä kabiiniin. Paksissa jyrisee kunnolla, mutta kabiiniin ei tule kunnolla ääntä kun on liian hyvät äänieristeet. Ei viitsisi purkaa mitään pois, onko kokemuksia äänen parantamiseksi. Kyseessä 12" aktiivisubi ja paksin kansi pitää sellaista räminää että hävettää, ei onneksi kuulu kuin ulospäin. Saisiko sitä räminää miten pois, eristelemällä jotenkin...
          Yks räminän aiheuttaja saattaa olla irroneet kittaukset kontin pintapellin ja tukipellin välistä. Omasta E39:sta lähes kaikki saumat oli auenneet, ja luukkua suljettaessa se aina rämähti halvan kuuloisesti.

          Otin sen luukun työkalukotelon sekä sisäverhoilulevyn irti, ja ruuttasin semmosta pakkasta kestävää sika-fleksi tapaista saumausmassaa väleihin. On ollut hiljaa siitä lähtien. Valitettavasti en muista mitä tököttiä itse käytin.

          Toki ennen saumausta pinnat pitää putsata hyvin, vaikkapa pumpulipuikoilla ja lakkabensiinillä/muulla rasvan poistoaineella, ja työskentelylämpötila on oltava ohjeiden mukainen.
          Last edited by Havis; 30-11-2021, 18:43.
          "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

          E60 523iA -08

          Comment

          • m5bimmeri
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2011
            • 250
            • Suomi

            #6
            No niin kiitoksia neuvoista, täytyy viettää tovi homman kanssa niin eiköhän parannusta saada asiaan
            Köyhä ja BMW, huono yhtälö...

            Comment

            • Spetke
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 3452
              • Janakkala

              #7
              Originally posted by Aaqee View Post
              suksiluukun pelti avattu ja kontin verhoiluun tehty reikä. Äänenlaadussa ja voimakkuudessa selkeä parannus. 12" elementti täyttää reiän sopivasti.
              Suksiluukun avaus on järkevin keino saada bassot kuulumaan matkustamoon.
              Mutta useassa tapauksessa basso ei soi kunnolla mikäli kotelo-elementti asennus on tehty ylläolevan kuvan mukaisesti.
              Yleensä saadaan paljon parempi lopputulos kun kotelo asennetaan jompaan kumpaan reunaan takabaksissa ja elementti laitetaan osoittamaan taaksepäin.
              Kannattaa kokeilla jos ei usko
              ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

              Comment

              • Fastpiksu
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2010
                • 1571
                • Kajaani-Paltamo

                #8
                Minä en hifihommista mitään ymmärrä, mutta kun edellisessä e39:ssä oli subbari kontissa, se soi juurikin paljon mielyttävämmin kun oli suunnattu taakse päin. Kokeilin aluksi noin, kuten kuvassakin on.
                Chevrolet Express van
                Ford Escort -76 powered by Holset-Megasquirt-Cosworth. Vappuna -16 ajossa??
                E36 325i group F

                Ex:
                e34 525i
                e34 525tds "superturbo"
                e39 530d M-Sport

                Comment

                • m5bimmeri
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2011
                  • 250
                  • Suomi

                  #9
                  Siis taaksepäin, eli paksi lukkoon päin niin soi paremmin. Mutta kukaan ei kertonut että -98 528i on takapenkin selkänojan takana umpipelti ?! Kaatuva kyynärnoja on, sekä sellainen irrotettava pehmuste mutta kuten kuvasta näkyy umpipelti oli vastassa. Ei olisi ollut vaikeaa ottaa peltisaksia ja tehdä reikä, mutta en viitsi rikkoa autoa. Täytyy vaan elää asian kanssa, ja kääntää volumea enemmän



                  Sitten paksin kanteen. Ne tehtaalla laitetut jotkut liimat olivat kaikki irronneet ja räminä lähti siitä. Otin puukolla kaikki pois ja pursotin ympäriinsä jokaisen aukon sikaliimalla. Hiljeni heti mutta tein silti jokaiseen aukkoon bitumimatosta palat, jotka liimasin bitumimassalla kiinni. Matossa ei ollut liimaa itsessään, siksi liimasin ne sivelemällä massaa ensin liimattavaan kohteeseen. Kyllä tuli napakan tuntuinen, ei rämise enää. Rekisterikilven taakse myös pala levyä niin ei rämise sekään.




                  Mielenkiintoista mutta RealOEM antaa kuvan missä olisi avattava suksiluukku, mutta minulla ei ole... ?
                  Last edited by m5bimmeri; 06-12-2013, 10:58.
                  Köyhä ja BMW, huono yhtälö...

                  Comment

                  • Haju69
                    Administrator
                    • Nov 2005
                    • 16390
                    • Leppävirta

                    #10
                    Sitähän tuossa kai yritettiin jo selittää että jos ei ole suksipussia niin pellin joutuu napsauttamaan irti. Ainakin vanhemmissa E30,E34,E32,E38 tuo pelti on vain heppoisesti pistehitsein kiinni. Käytännössä vähän napauttaa niin irtoaa. Täten saa sitä bassoa kajuuttaan aivan eritavalla. Ei tuon pellin poistaminen kuitenkaan mihinkään vaikuta muuten. Paitsi jos sen poistaminen kalvaa mieltä. Toki sen voi hepata takaisin kiinni uudelleen.

                    Kaikissa ei ole suksipussia, silloin on pelti aukon tukkeena. Jos haluat pellin poistaa ja se vaikka jälkikäteen harmittaa niin voit myös hankkia sen suksipussin tilalle niin senkin pellin voi heittää roskiin.
                    Last edited by Haju69; 06-12-2013, 11:20.
                    LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                    E32 Diamantscwharz 750iL '94

                    E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                    B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                    Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                    Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                    Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                    Comment

                    • m5bimmeri
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2011
                      • 250
                      • Suomi

                      #11
                      Originally posted by Haju69 View Post
                      Sitähän tuossa kai yritettiin jo selittää että jos ei ole suksipussia niin pellin joutuu napsauttamaan irti. Ainakin vanhemmissa E30,E34,E32,E38 tuo pelti on vain heppoisesti pistehitsein kiinni. Käytännössä vähän napauttaa niin irtoaa. Täten saa sitä bassoa kajuuttaan aivan eritavalla. Ei tuon pellin poistaminen kuitenkaan mihinkään vaikuta muuten. Paitsi jos sen poistaminen kalvaa mieltä. Toki sen voi hepata takaisin kiinni uudelleen.

                      Kaikissa ei ole suksipussia, silloin on pelti aukon tukkeena. Jos haluat pellin poistaa ja se vaikka jälkikäteen harmittaa niin voit myös hankkia sen suksipussin tilalle niin senkin pellin voi heittää roskiin.
                      Niin varmaan yritettiin selittää, mutta kun tässä ei ole mitään luukkua minkä napsauttaa irti eli ilman peltisaksia ei reikää saa. Kun raottelin tuota kuvassa näkyvää eristettä ei saumoja ollut missään vaan yhtenäinen pelti. Tätä ihmettelenkin koska tuossa RaelOEM kuvassa näkyy selvästi luukun paikka. Ilmeisesti kaikissa näissä e39 ei ole mitään luukkua, vaikka onkin tuollainen irrotettava eriste. Siksi mainitsin että en viitsi mitään rikkoa/leikellä koska sitä palaa ei enää heppamalla saa takaisin. Jos olisikin joku luukku minkä kopauttaa pois niin olisin sen ottanutkin.
                      Köyhä ja BMW, huono yhtälö...

                      Comment

                      • Tabu
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2011
                        • 486
                        • Ääsjoki

                        #12
                        Mulla muistaakseni ihan samallalailla, että ei oo mitään erillistä peltiä siinä vaan on kokonaisuudessaan yhtenäinen ilma saumoja...:think
                        Duo Osmo
                        Kehonliikuttimena Passat
                        E39 530dA -01 sedan ex.
                        E39 530dA -02 sedan ex.
                        Pari volvoa 240 & 740 ex.

                        Comment

                        • Boiga
                          BTCF Member
                          • Jul 2007
                          • 1773
                          • Ylöjärvi

                          #13
                          Itse aikanaan 99 malliseen 530d sedaniin aukaisin rälläkällä tuon pellin. Ja jos sen haluaa umpeen takaisin niin säästää ne vaimennuspalat yms jos haluaa alkuperäiseksi :-)
                          Ajaisin jollain muulla merkillä jos löytyisi kokonaisuutena paremmin itselle sopiva jotain muulta merkiltä.. 😎

                          Comment

                          • Haju69
                            Administrator
                            • Nov 2005
                            • 16390
                            • Leppävirta

                            #14
                            Onpas jännä että E39:ssä ei saa tuota peltiä irti. No jos vielä sellainen koppa tulee niin pitää seuraavakin varmaan katsella touringina niin ei ole sitä ongelmaa.
                            LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                            E32 Diamantscwharz 750iL '94

                            E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                            B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                            Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                            Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                            Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                            Comment

                            • m5bimmeri
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2011
                              • 250
                              • Suomi

                              #15
                              Originally posted by Haju69 View Post
                              Onpas jännä että E39:ssä ei saa tuota peltiä irti. No jos vielä sellainen koppa tulee niin pitää seuraavakin varmaan katsella touringina niin ei ole sitä ongelmaa.
                              Ei se nyt oikeastaan ongelma ole, peltihommia tehneenä arvioisin leikkausajaksi saksilla noin 2min ja syntyy pyöreä reikä. Vielä nopeammin suorakaiteen tai neliön muotoinen. Minä en vain halua tehdä siihen reikää, olen kai liian tarkka... Mutta kyllä se sieltä tarpeeksi hyvin kuuluu, lisää vaan gainia ja subsonicia peliin

                              Tässä ihmetyttää se että esitin kysymyksen täällä mallikohtaisessa keskustelussa, ja selvisi että joissain on se irrotettava pelti joissain ei. Nyt kiinnostaisi tietää missä malleissa/vuosimalleissa se on ja missä ei. Pari tuossa jo vastasi että oli umpinainen, ja toisella vastaajalla -99 auto. Tuo RaelOEM kuva on kaivettu oman vuosimallin mukaan, mutta siellä on vain tuo yksi luukullinen vaihtoehto. Miksiköhän kaikissa ei ole tuota irrotettavaa vaihtoehtoa, kuitenkin käännettävä kyynärnoja löytyy ja sen takana tarralla kiinni oleva suoja ja se pehmuste joka on irrallinen. Kuitenkin umpipelti selkänojan takana, mutta osittain valmius suksipussille ??
                              Last edited by m5bimmeri; 09-12-2013, 09:41.
                              Köyhä ja BMW, huono yhtälö...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎