Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 tavan ratin vaihto monitoimirattiin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 5er
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2005
    • 208
    • Savo

    e39 tavan ratin vaihto monitoimirattiin

    Millainen homma on vaihtaa e39:ssä vakio ratti monitoimirattiin, esim M-Sport malliseen? Joutuuko johtoja vetämään että mankka ja vakionopeudensäädin toimii vai onko ne jo valmiina? Mistä lähtien tuli sähköinen kaasupoljin, 02/99? Auto on tätä uudempi mutta ei facelift.
    ex E60 530iA -07 M-Sport
    ex E39 528iA -99
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    #2
    Sähköinen kaasupoljin tuli 9/98, airbag ja ratti muuttui 3/99. Monitoimiratin asennus vaatii johtosarjan lisäämisen: ratti-valomoduli-moottorinohjausboksi. Ja lisäksi airbag pitää vaihtaa. Jos vaihdat M-sport rattiin pitää siis ostaa ratti, airbag ja johtosarja. Nuo muistaakseni saa yhtenä pakettina, mutta taitaa maksaa lähes 1000 euroa. Nykyiseen rattiisi tuo sarja (airbag ja johdot) on noin 600 euroa.
    E39 528iA

    Comment

    • jaki
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2003
      • 2978
      • Uusimaa

      #3
      Sähköinen poljin?

      Siis tuliko todella 9/98?
      Nimittäin tuolla aikaisemmin Hemi väitti, että M52TU vrs M54 lähes ainoa eroa on tuo sähköinen kaasupoljin. Eli, että tuli vasta tuossa M54 koneessa.
      No, vihdoin eilen illalla piti asia tarkistaa omasta 3/99, ja:
      Kun painaa kaasupoljinta (virrat pois) niin ihan selvästi siellä kaasuvaijeri liikkuu (ja selvästi vaijeri menee ohjaamon puolelle) ja oletettavasti läppäkin liikkui.
      Eli mites tuo oikeasti on?
      En oikein ymmärrä miten cruiseri ja ASC voi toimia, koska ei siellä kuitenkaan mitään lisäläppiä näy, niin kuin on M52 koneisissa?
      BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        #4
        Vaijeri siitä menee, mutta mihin se menee? Luultavasti potikkaan, koska 9/98 lähtien MF-ratin saa pelkällä johtosarjan lisäämisellä, aikaisemmissa pitää asentaa säätömoottori yms. WDS voisi auttaa asian selvittämisessä...
        E39 528iA

        Comment

        • jaki
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2003
          • 2978
          • Uusimaa

          #5
          Originally posted by TJJ
          Vaijeri siitä menee, mutta mihin se menee? Luultavasti potikkaan,WDS voisi auttaa asian selvittämisessä...
          Jep, jatketaan illalla harrastusta. Toisaalta, virrat ei ollut päällä, silti kaasuläppä heilui. No, en kyllä irrottanut akun napaa, silloin ei ainakaan pitäisi liikkua.
          BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #6
            Eli kaikissa 9/00 asti valmistetuissa M52TU koneissa läppä pelaa suoraan vaijerista. Throtlebody(läppärunko) muuttui moottoritoimiseksi 11/99 käyttöön otettuun M54 tyyppiin. Eli ainoastaan tuo kaasuläppärunko vaihtui M54:een. Molempiin menee siis kyllä polkimelta vaijeri imusarjaan asti, mutta M54:ssa läppä kääntyy moottorilla.

            Comment

            • jaki
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2003
              • 2978
              • Uusimaa

              #7
              vaijeri vai ei?

              Originally posted by Hemi
              Eli kaikissa 9/00 asti valmistetuissa M52TU koneissa läppä pelaa suoraan vaijerista. Throtlebody(läppärunko) muuttui moottoritoimiseksi 11/99 käyttöön otettuun M54 tyyppiin. Eli ainoastaan tuo kaasuläppärunko vaihtui M54:een. Molempiin menee siis kyllä polkimelta vaijeri imusarjaan asti, mutta M54:ssa läppä kääntyy moottorilla.
              Katselin eilen vähän WDS:ltä ja kyllä siellä joku moottori on DME:n ohjaamana. Ja samassa mokkulassa (throttle body) myös potentiometrit mittaamassa kaasuläpän asentoa.
              Edelleen ,miten toimii cruise ja luistonesto,koska mitään muuta läppää en sieltä huomannut?
              BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎