Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kytkin pitää ääntä.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RoCCo-
    BTCF Member
    • Jun 2013
    • 82
    • N/A

    Kytkin pitää ääntä.

    528i vm.-99

    Elikkäs kytkin alko pitämään ääntä ("pärinää") välillä kun painaa kytkimen pohjaan.

    Olin menossa katsastukseen, kun ajattelin vähän vedättää konetta päästöjä varten. Kakkos vaihteella annoin mennä rajottimelle asti ja sit vaihdoin isompaa niin alko kuulumaan sellasta "pärinää" kun paino kytkimen pohjaan. Kytkin ei luista yhtään ja tuo ääni kuuluu vain kun painaa kytkimen ihan jalkatilan lattiaan asti kiinni.

    Ääntä ei kuulu välillä hetkeen lainkaan kun vaihtelee vaihteita, mutta välillä taas kuuluu joka vaihteella.

    Oisko vika painelaakerissa vai jossain muualla (silmälaakeri, kytkinvaijeri)? Aika jännä tuo kun auto pysyy ihan hyvin käynnissä kun käyttää kytkintä normaalisti, mutta jos yhtään huolimattomasti käyttää kytkintä tai tosiaan painaa lattiaan asti niin pärinä kuuluu niin kauan kun päästää kytkimen ylös. Auto ei sammu missään vaiheessa.

    Hyvää uutta vuotta vaan!
    BMW 525i E61
    BMW X5 3.0i E53 -Ex
    BMW 528i E39 -Ex
    BMW 328i E46 -Ex
    Audi A4 1.8i 20v -Ex
    Opel Calibra 2.0i 8v -Ex
    Opel Omega 3.0i MV6 -Ex
    Opel Calibra 2.0i 16v -Ex
    Opel Calibra 2.0i 8v -Ex
  • Bmw Dreamer
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 2762
    • Kouvola

    #2
    Ite kävin koeajamassa kanssa yhtä yksilöä, ennekuin omani ostin, 530d siis sekin, piti todennäköisesti samaa pärinää, mutta kytkintä piti painaa oikein voimalla stopparia vasten, että alkoi pärisemään. Ite en sitä saanu pärisemään, vaan vaimoke.
    Jollain tavalla olivat sen sitten korjanneet, liekö vaan säätäneet jotenkin, ettei kytkin paina niin paljoa? Mielenkiinnosta kyllä haluaisin tietää itekin mistä moinen pärinä tulee, voiko tulla asetelmasta/kytkimestä/painelaakerista, tai siis sieltähän se varmasti tuleekin, mutta mikä sen aiheuttaa? :think
    BMW 520d Touring '06 314tkm
    BMW 530D Touring '99 552tkm
    BMW 320da Touring '02 427tkm
    Volvo V70 D5 '02
    Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
    Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
    Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

    Case IH 5140 Maxxum

    Comment

    • RoCCo-
      BTCF Member
      • Jun 2013
      • 82
      • N/A

      #3
      Joo tuossa itsekkin vielä testailin kytkintä ja ääntä ei tosiaan kuulu, ennen kun voimalla painaa kytkintä lattiaa vasten. Kytkin poljin teki minulla vielä sellaisen muljahduksen pohjassa kun voimalla paino. En nyt tietenkään hampaat irvessä sitä poljinta ole polkenut, mutta hieman voimakkaammin kuin normaalisti.

      Onkos tässä ko. vehkeessä neste- vai vaijerikytkin ja onko sitä mahdollista säätää jotenkin? Jos joku viisaampi tietäisi.
      BMW 525i E61
      BMW X5 3.0i E53 -Ex
      BMW 528i E39 -Ex
      BMW 328i E46 -Ex
      Audi A4 1.8i 20v -Ex
      Opel Calibra 2.0i 8v -Ex
      Opel Omega 3.0i MV6 -Ex
      Opel Calibra 2.0i 16v -Ex
      Opel Calibra 2.0i 8v -Ex

      Comment

      • O-Peksi
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2007
        • 2775
        • Joensuu

        #4
        Originally posted by RoCCo- View Post
        Joo tuossa itsekkin vielä testailin kytkintä ja ääntä ei tosiaan kuulu, ennen kun voimalla painaa kytkintä lattiaa vasten. Kytkin poljin teki minulla vielä sellaisen muljahduksen pohjassa kun voimalla paino. En nyt tietenkään hampaat irvessä sitä poljinta ole polkenut, mutta hieman voimakkaammin kuin normaalisti.

        Onkos tässä ko. vehkeessä neste- vai vaijerikytkin ja onko sitä mahdollista säätää jotenkin? Jos joku viisaampi tietäisi.
        Nestekytkin on. Jos se irroittaa jo aiemmin = ei tartte polkea stoppariin asti, niin nosta sitä stoppariruuvia muutama kierros ylöspäin, mikä on kytkinpolkimen alla lattiassa. Veikkaan, että kytkimen käpälä ottaa kiinni paineasetelmaan, kun käpälä painuu turhan syvälle. En oo varma, voiko mittojen puolesta niin käydä, mut vian kuvaus antais olettaa jotain tuon suuntaista.
        ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

        Comment

        • RoCCo-
          BTCF Member
          • Jun 2013
          • 82
          • N/A

          #5
          Originally posted by O-Peksi View Post
          Nestekytkin on. Jos se irroittaa jo aiemmin = ei tartte polkea stoppariin asti, niin nosta sitä stoppariruuvia muutama kierros ylöspäin, mikä on kytkinpolkimen alla lattiassa. Veikkaan, että kytkimen käpälä ottaa kiinni paineasetelmaan, kun käpälä painuu turhan syvälle. En oo varma, voiko mittojen puolesta niin käydä, mut vian kuvaus antais olettaa jotain tuon suuntaista.
          No tuo sinun selittämä teoria kuullostaisi järkeen käypältä. Pitääpä säätää sitä stopparia hieman ulommaks, niin jospa se asettuisi sillä.
          Mistäs muuten nuo nestekytkimen nesteet voi tarkistaa vai voiko? En oo nestekytkimen toimintaperiaatteeseen tutustunut ikinä niin olettaisin, että niitä nesteitä voi tarkistaa ja lisätä tarvittaessa jostain?
          BMW 525i E61
          BMW X5 3.0i E53 -Ex
          BMW 528i E39 -Ex
          BMW 328i E46 -Ex
          Audi A4 1.8i 20v -Ex
          Opel Calibra 2.0i 8v -Ex
          Opel Omega 3.0i MV6 -Ex
          Opel Calibra 2.0i 16v -Ex
          Opel Calibra 2.0i 8v -Ex

          Comment

          • Bmw Dreamer
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 2762
            • Kouvola

            #6
            Originally posted by RoCCo- View Post
            No tuo sinun selittämä teoria kuullostaisi järkeen käypältä. Pitääpä säätää sitä stopparia hieman ulommaks, niin jospa se asettuisi sillä.
            Mistäs muuten nuo nestekytkimen nesteet voi tarkistaa vai voiko? En oo nestekytkimen toimintaperiaatteeseen tutustunut ikinä niin olettaisin, että niitä nesteitä voi tarkistaa ja lisätä tarvittaessa jostain?
            Niin tuntuis.

            Samaa nestettä taitaa käyttää kuin jarrut, siis samassa säiliössä, näin monesti ainakin, tai voi tietty olla oma säiliö, en oo niin usein katellu/aatellu...
            Sieltähän se säiliö löytyy kuskinpuolen raitisilmansuodattimen alta, kotelosta.
            BMW 520d Touring '06 314tkm
            BMW 530D Touring '99 552tkm
            BMW 320da Touring '02 427tkm
            Volvo V70 D5 '02
            Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
            Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
            Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

            Case IH 5140 Maxxum

            Comment

            • O-Peksi
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2007
              • 2775
              • Joensuu

              #7
              Kytkinneste tulee tosiaan samasta säiliöstä, mistä jarrunestekin, kuten BMW Dreamer muisteli.
              ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

              Comment

              • RoCCo-
                BTCF Member
                • Jun 2013
                • 82
                • N/A

                #8
                Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                Niin tuntuis.

                Samaa nestettä taitaa käyttää kuin jarrut, siis samassa säiliössä, näin monesti ainakin, tai voi tietty olla oma säiliö, en oo niin usein katellu/aatellu...
                Sieltähän se säiliö löytyy kuskinpuolen raitisilmansuodattimen alta, kotelosta.
                Kiitoksia! Pitääpä viikonlopun aikana tarkistaa myös nuo nesteet.
                BMW 525i E61
                BMW X5 3.0i E53 -Ex
                BMW 528i E39 -Ex
                BMW 328i E46 -Ex
                Audi A4 1.8i 20v -Ex
                Opel Calibra 2.0i 8v -Ex
                Opel Omega 3.0i MV6 -Ex
                Opel Calibra 2.0i 16v -Ex
                Opel Calibra 2.0i 8v -Ex

                Comment

                • RoCCo-
                  BTCF Member
                  • Jun 2013
                  • 82
                  • N/A

                  #9
                  En nyt sit kuitenkaan säätänyt sitä kytkimen stopparia, koska ääntä ei ole enää kuulunut ja kytkin toimii normaalisti. Sen verran kurkkasin jalkatilaan, että siellä ei stopparia näkynyt ihan noin vain, joten stopparin täytynee olla joko verhoilun tai muovien alla.
                  BMW 525i E61
                  BMW X5 3.0i E53 -Ex
                  BMW 528i E39 -Ex
                  BMW 328i E46 -Ex
                  Audi A4 1.8i 20v -Ex
                  Opel Calibra 2.0i 8v -Ex
                  Opel Omega 3.0i MV6 -Ex
                  Opel Calibra 2.0i 16v -Ex
                  Opel Calibra 2.0i 8v -Ex

                  Comment

                  • Tube-
                    Newbiemmer
                    • Jan 2013
                    • 26
                    • Lohja/Helsinki

                    #10
                    Jeps eli samanlaatuinen ääni kuuluu myös oman E46 320i:n vaihdelootasta. Ääni on tasainen raksutus/kolina, ihan moottorin kierrosten mukaan.

                    Erona äänen ilmenemiseen on se, että tyhjäkäynnillä raksutusta ei kuulu, kun itse kytkinpolkimen painaa suorassa pohjaan. Jos poljinta painaa vinossa kulmassa, alkaa raksutus heti, vaikkei poljin olisi edes pohjassa. Polkimessa ei sinänsä mitään suurta sivusuuntaista väljyyttä ole. Hieman erikoista, että se, miten poljinta painaa, vaikuttaa raksutuksee.

                    Ja tosiaan ääni ilmenee välillä myös silloin, kun moottoria vedättää korkeille kierroksille ja painaa kytkimen pohjaan.

                    Voisiko tässä jotenkin tuon polkimen ja laatikon välillä olla jotain häikkää?

                    Comment

                    • Tube-
                      Newbiemmer
                      • Jan 2013
                      • 26
                      • Lohja/Helsinki

                      #11
                      Noniin, yksi vika ja sen ratkaisu tähän ongelmaan löytyi, jos/kun joku kyseiseen onkelmaan vielä joskus törmää.

                      Eli oma E46:ssa oli täysin samankaltainen vika kuin threadin aloitusviestissä. Kytkin rallatti sillointällöin kun kytkimen painoi pohjaan. Syy oli aikas yksinkertainen

                      Vahingossa tuli huomattua,että kun poljinta painoi ns viistosti kohti lattiaa, rallatus alkoi aina. Ts. kun polkimen painoi ohi lattiassa olevasta stopparista, liian pitkälle alas, rupesi kytkin rallattamaan. Jostain syystä polkimen sivuttaisliike oli niin iso, että välillä sen survaisi ohi stopparista, jolloin se myös painautui liian pitkälle alas.

                      Tiedä sitten mistä se johtuu, että kun kytkinpolkimen painaa sentin liian pitkälle niin alkaa kytkin huutamaan. Halkasijaltaan isompi stoppari lattiaan eikä kytkin huutanut enää. Ei nämä viat aina ole niin monimutkaisia.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎