Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ratti vinossa remontin jälkeen.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RoCCo-
    BTCF Member
    • Jun 2013
    • 82
    • N/A

    Ratti vinossa remontin jälkeen.

    528i vm-99.

    Katsastuksessa tuli hylky etuoikean alatukivarren väljyydestä ja korjauskehotus etuvasemman kallistuksen vakaajasta.

    Vaihdettiin tässä molemmat osat omassa tallissa ja nyt on sitten ratti vinossa vasemmalle.

    Voiko jompikumpi noista vaihdetuista osista vaikuttaa ratin asentoon? Kallistuksen vakaajan vaihto sujui ilman mitään ongelmia, mutta alatukivarren kanssa oli vähän ongelmaa (ei yllättänyt). Vanha osa oli aika tiukassa, joten lekaa joutu käyttämään aika paljon. Saatiin kuitenkin osa irti ja uusi osa paikalleen normaalisti. Paitsi tuo metalli panta mikä tulee tukivarteen kiinni,ja pitää jotain johtoja paikallaan. Sitä ei saatu sitten kirveelläkään takaisin uuden tukivarren ympäri, joten meni nippuside patentiksi.

    Pitääköhän tässä nyt sit suunnata nelipyöräsuuntaukseen, jotta saan ratin takaisin suoraan?
    BMW 525i E61
    BMW X5 3.0i E53 -Ex
    BMW 528i E39 -Ex
    BMW 328i E46 -Ex
    Audi A4 1.8i 20v -Ex
    Opel Calibra 2.0i 8v -Ex
    Opel Omega 3.0i MV6 -Ex
    Opel Calibra 2.0i 16v -Ex
    Opel Calibra 2.0i 8v -Ex
  • N.u.t
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2008
    • 202
    • Seinäjoki

    #2
    Kyllä pitäisi.

    Comment

    • jakeluvesimies
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2010
      • 2726
      • On the road @ Laplandia

      #3
      Ei tosiaan tarvi paljon alustan osaa vaihtaa, että ratin asento muuttuu. Nimimerkillä kahdesti nelipyöräsuuntaus 12kk sisään.

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #4
        Originally posted by RoCCo- View Post
        528i vm-99.

        Katsastuksessa tuli hylky etuoikean alatukivarren väljyydestä ja korjauskehotus etuvasemman kallistuksen vakaajasta.

        Vaihdettiin tässä molemmat osat omassa tallissa ja nyt on sitten ratti vinossa vasemmalle.

        Voiko jompikumpi noista vaihdetuista osista vaikuttaa ratin asentoon? Kallistuksen vakaajan vaihto sujui ilman mitään ongelmia, mutta alatukivarren kanssa oli vähän ongelmaa (ei yllättänyt). Vanha osa oli aika tiukassa, joten lekaa joutu käyttämään aika paljon. Saatiin kuitenkin osa irti ja uusi osa paikalleen normaalisti. Paitsi tuo metalli panta mikä tulee tukivarteen kiinni,ja pitää jotain johtoja paikallaan. Sitä ei saatu sitten kirveelläkään takaisin uuden tukivarren ympäri, joten meni nippuside patentiksi.

        Pitääköhän tässä nyt sit suunnata nelipyöräsuuntaukseen, jotta saan ratin takaisin suoraan?
        Jos mitään muuta ei vaihtunut, niin ei tarvitse tämän takia erikseen suuntauttaa(siis mikäli kulmat olivat kunnossa ennen remonttia).
        Eli siellähän on nyt muuttunut ainoastaan etu oikean auraus, jolloin kun säädät oikealle eteen lisää aurausta, niin kauan lisää kun ratti osoittaa taas suoraan, ollaan alkuperäisessä tilanteessa kokonaisaurauksen+kulkukulman suhteen(ok, camber ja caster voi aivan hieman muuttua, mutta sillä tuskin on merkitystä(+ ei ole ilman isompia toimenpiteitä edes säädettävissä.
        Eli avaa oikean puolen raidepään lukitus ja käännä oikean puolen raidetankoa n.kierros aukipäin ja ollaan varmasti aika lähellä.
        Korjaa suuntaan/toiseen kunnes ratti on keskellä.

        Comment

        • RoCCo-
          BTCF Member
          • Jun 2013
          • 82
          • N/A

          #5
          Originally posted by Hemi View Post
          Jos mitään muuta ei vaihtunut, niin ei tarvitse tämän takia erikseen suuntauttaa(siis mikäli kulmat olivat kunnossa ennen remonttia).
          Eli siellähän on nyt muuttunut ainoastaan etu oikean auraus, jolloin kun säädät oikealle eteen lisää aurausta, niin kauan lisää kun ratti osoittaa taas suoraan, ollaan alkuperäisessä tilanteessa kokonaisaurauksen+kulkukulman suhteen(ok, camber ja caster voi aivan hieman muuttua, mutta sillä tuskin on merkitystä(+ ei ole ilman isompia toimenpiteitä edes säädettävissä.
          Eli avaa oikean puolen raidepään lukitus ja käännä oikean puolen raidetankoa n.kierros aukipäin ja ollaan varmasti aika lähellä.
          Korjaa suuntaan/toiseen kunnes ratti on keskellä.
          Joo kulmat oli kunnossa ennen remppaa (suunnattu kesällä). Täytyypä siis kokeilla tuota raidetangon säätöä tässä. Kiitos neuvosta!
          BMW 525i E61
          BMW X5 3.0i E53 -Ex
          BMW 528i E39 -Ex
          BMW 328i E46 -Ex
          Audi A4 1.8i 20v -Ex
          Opel Calibra 2.0i 8v -Ex
          Opel Omega 3.0i MV6 -Ex
          Opel Calibra 2.0i 16v -Ex
          Opel Calibra 2.0i 8v -Ex

          Comment

          • E.K.
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2010
            • 494
            • Helsinki

            #6
            Originally posted by Hemi View Post
            Jos mitään muuta ei vaihtunut, niin ei tarvitse tämän takia erikseen suuntauttaa(siis mikäli kulmat olivat kunnossa ennen remonttia).
            Eli siellähän on nyt muuttunut ainoastaan etu oikean auraus, jolloin kun säädät oikealle eteen lisää aurausta, niin kauan lisää kun ratti osoittaa taas suoraan, ollaan alkuperäisessä tilanteessa kokonaisaurauksen+kulkukulman suhteen(ok, camber ja caster voi aivan hieman muuttua, mutta sillä tuskin on merkitystä(+ ei ole ilman isompia toimenpiteitä edes säädettävissä.
            Eli avaa oikean puolen raidepään lukitus ja käännä oikean puolen raidetankoa n.kierros aukipäin ja ollaan varmasti aika lähellä.
            Korjaa suuntaan/toiseen kunnes ratti on keskellä.
            Noin itsekin tein viime keväänä etuoikean kanssa. tosin vaihdoin myös raidetangon oikealta samalla ku alatukivarren.

            ei se sen jälkeen viimesen n.30tkm aikana ole rengasta mitenkään epämääräsesti kuluttanu.

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #7
              Originally posted by E.K. View Post
              Noin itsekin tein viime keväänä etuoikean kanssa. tosin vaihdoin myös raidetangon oikealta samalla ku alatukivarren.

              ei se sen jälkeen viimesen n.30tkm aikana ole rengasta mitenkään epämääräsesti kuluttanu.
              Jos se remppa on vain yhdessä kulmassa, niin kulmathan ovat aina lähtötilanteessa, kun ratin asento saatetaan samaa kulmaa säätämällä alkuasentoon(olettama että keskelle). Hyvin simppeliä "matematiikkaa" siis.

              Comment

              • janke
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2010
                • 3667
                • seinäjoki

                #8
                Minäkin vaihdoin tuossa taannoin oikealle napaan alatukivarren nivelen kiinnitys holkin, kun oli jostain syystä vanha väleytynyt. Nyt sai kiristettyä tuon varren momenttiin ja samalla ratti kääntyi vasenmalle hiukan, mutta en ole vielä ehtinyt suoristaa rattia, mutta tuosta raidetangostahan sen saa kätevästi.
                Bmw 316 E30 -88

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Originally posted by janke View Post
                  Minäkin vaihdoin tuossa taannoin oikealle napaan alatukivarren nivelen kiinnitys holkin, kun oli jostain syystä vanha väleytynyt. Nyt sai kiristettyä tuon varren momenttiin ja samalla ratti kääntyi vasenmalle hiukan, mutta en ole vielä ehtinyt suoristaa rattia, mutta tuosta raidetangostahan sen saa kätevästi.
                  +saat kulmat taas kohdalleen.

                  Comment

                  • janke
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2010
                    • 3667
                    • seinäjoki

                    #10
                    Originally posted by Hemi View Post
                    +saat kulmat taas kohdalleen.
                    Joo tuohan on vaikuttanut suoraan negatiiviseen camberiinki, kun aikaisenmin tukivartta sai kirrata vaikka ja kuinka että ottaa kiinni, mutta nyt on identtinen oikeanpuolen kanssa, joten nyt pitäisi olla pystykallistumat ok.
                    Bmw 316 E30 -88

                    Comment

                    • RoCCo-
                      BTCF Member
                      • Jun 2013
                      • 82
                      • N/A

                      #11
                      Joo tänään säädettiin tuota raidetangon päätä ja saatiinkin helposti korjattua ratin asentoa.

                      Nostettiin vaan autoa tunkilla korkeammalle ja käännettiin renkaat vinoon, jotta tangon lukitusmutteriin pääsi käsiksi renkaan välistä/edestä. Lukitusmutteri auki ja sen jälkeen tangon säätötankoa sai käännettyä vapaasti, kunhan samalla piti toisella kädellä hammastangon suojakumia paikallaan. Yksi kierros säätöä jompaan kumpaan suuntaan vaikutti aika paljon ratin asentoon, joten hienovarainen säätely oli paikallaan.
                      BMW 525i E61
                      BMW X5 3.0i E53 -Ex
                      BMW 528i E39 -Ex
                      BMW 328i E46 -Ex
                      Audi A4 1.8i 20v -Ex
                      Opel Calibra 2.0i 8v -Ex
                      Opel Omega 3.0i MV6 -Ex
                      Opel Calibra 2.0i 16v -Ex
                      Opel Calibra 2.0i 8v -Ex

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎