Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ilmajousitus ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sja4510
    Bimmer Rookie
    • Nov 2010
    • 64
    • Suomi

    Ilmajousitus ongelma

    E39 -01 touring (m-sport) jossa ilmasjouset takana. Toinen puoli laskee yön aikana. Olen vaihtanut pussin ja anturikin vaihdettu, mutta silti putoaa. Oven avaus aamulla täyttää pussin. Yritin saippuavedellä katsoa vuotoa mutta mitään ei löytynyt.
    Mistähän löytyis kompuralta pussin päälle menevä täyttöletkuhässäkkä? Jos yrittäis vaihtaa sen.
    Voisihan se olla tietysti se paksumpi, letku joka menee säiliölle tai itse säiliökin oletteko samaa mieltä?
  • jaakala
    Bimmer Rookie
    • Oct 2012
    • 40
    • Lahti

    #2
    säiliöt tuntuis olevan melko herkästi ruostuvia osia. tod.näk. säiliö ruostunut alareunasta puhki. helppo todeta saippuavedellä. Laskee kylläkin ihan tunneissa/tunnissa jos puhki. On vaa kohtuu keljut vaihtaa. Kannattaahan ne täyttöletkut tarkistaa myös. Nyt pakkasilla tosin kaikki ilmajousi ongelmat mahdollisia, esim venttiilit jumittaa tms.

    Ne täyttöletkut löytyy tietysti sisäpuolelta vararengas kotelosta ja siitä menee sen pienemmän verhouspaneelin alle mikä irtoaa kun ottaa sidontalenkit irti. sininen ja punainen letku.

    edit. olitkin pussin vaihtanu niin olethan sitten nähnytkin ne täyttöletkut...?
    e39 530Dat -01

    Comment

    • markok
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 3019
      • Kuopio

      #3
      Aika yleinen vuotopaikka on kompuran vieressä oleva venttiilipaketti. Haulla löytyy paljon juttua ilmajousitus ongelmista.
      BMW 530iA Touring -05

      Comment

      • sja4510
        Bimmer Rookie
        • Nov 2010
        • 64
        • Suomi

        #4
        Nyt on saippuavettä ruiskittu mutta mitään ei löytynyt. Säiliö pohjassa oli kyllä aikalailla ruosteessa ja aika vaikea sinne oli saippuavettä roiskia.
        Taitaa silti kääntyä huomio tuohon säiliöön ja siihen mainittuun venttiilipakettiin. Teki tätä tyhjenemistä jo plussa keleillä joten pakkanen ei ole täysin syypää tähän
        Last edited by sja4510; 26-01-2014, 20:49.

        Comment

        • sja4510
          Bimmer Rookie
          • Nov 2010
          • 64
          • Suomi

          #5
          Päivitystä... Nyt on putoava puoli aamulla ylhäällä ja vähän liikaakin. Taitaa olla aivan tapissa ja toinen puoli normi tasossa. Taitaa venttiilipaketti mennä tilaukseen? Olettekos samaa mieltä?

          Comment

          • mikkov66
            Newbiemmer
            • Jul 2012
            • 5
            • Rovaniemi

            #6
            Originally posted by sja4510 View Post
            Päivitystä... Nyt on putoava puoli aamulla ylhäällä ja vähän liikaakin. Taitaa olla aivan tapissa ja toinen puoli normi tasossa. Taitaa venttiilipaketti mennä tilaukseen? Olettekos samaa mieltä?
            Jep, kuulostaa tutulta…ite tilasin viimekeväänä tuolta


            ja loppu ongelmat
            vai oliko se sittenki tuolta


            en muista mut kuites noista löyty ainaki viimeksi!
            Last edited by mikkov66; 30-01-2014, 13:13.

            Comment

            • sja4510
              Bimmer Rookie
              • Nov 2010
              • 64
              • Suomi

              #7
              Nyt on venttiili kompuran kylkeen vaihdettu, ryynit kuivatettu ja vihdoin perä pysyy ylhäällä. Märät oli ryynit joten ei ihme että pakkasilla seilas ylös ja alas perä. Kiitos kaikille taas ja erityisesti mikkov66:lle. Hintaa venttiilille tuli 170 egee postikuluineen. Tilasin tuosta mikon lähettämästä linkistä.

              Comment

              • sja4510
                Bimmer Rookie
                • Nov 2010
                • 64
                • Suomi

                #8
                ON TÄÄ ILMAJOUSI VAAN NIIN MAHTAVA JUTTU . Pari viikkoa tätä onnea kesti ja taas oli perä maassa. Nyt vaan molemmat puolet. Ryynit oli kuivat ja kompura lykkää kyllä ilmaa punaiseen ja siniseen linjaan mutta ei hievahdakkaan ylös
                Vuotojakaan ei mistään kuulu. Pussit oli molemmille puolille uudet.

                Tämä tonttiin putoaminen tapahtui kun auto oli vuorokauden parkissa.
                Nyt alkaa keinot oleen vähissä. Voiko kompura olla niin heikko ettei jaksa nostaa ylös. Minuutin puskee ilmaa ja sit menee vikatilaan
                ????

                Comment

                • markok
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 3019
                  • Kuopio

                  #9
                  Originally posted by sja4510 View Post
                  ON TÄÄ ILMAJOUSI VAAN NIIN MAHTAVA JUTTU . Pari viikkoa tätä onnea kesti ja taas oli perä maassa. Nyt vaan molemmat puolet. Ryynit oli kuivat ja kompura lykkää kyllä ilmaa punaiseen ja siniseen linjaan mutta ei hievahdakkaan ylös
                  Vuotojakaan ei mistään kuulu. Pussit oli molemmille puolille uudet.

                  Tämä tonttiin putoaminen tapahtui kun auto oli vuorokauden parkissa.
                  Nyt alkaa keinot oleen vähissä. Voiko kompura olla niin heikko ettei jaksa nostaa ylös. Minuutin puskee ilmaa ja sit menee vikatilaan
                  ????
                  Kompuran tehottomuuden takia perä ei seisoessa tipu alas. Joku vuoto siellä täytyy olla. Omassa kompuran tuoton pienentyessä perä tippui alas kun auton käynnisti. Kompuran käynnistyessä aukesi venttiilit eikä painetta tullut kompuralta riittävästi niin perä laski. Sain elvytettyä kompuran hetkeksi kun suihkautin silikoni spraytä ilmanotosta sisään. Jouduin kuitenkin hommaamaan uuden kompuran myöhemmin.

                  Sinun tapauksessa syy on kuitenkin joku muu. Jos perän laskemiseen menee monta tuntia niin vuoto on todella pieni ja siksi hankala löytää. Liitokset ja painesäiliöt olisi tutkittava tarkkaan. Tosin noin pienellä vuodolla kompuran pitäisi kyllä jaksaa nostaa perä ylös käynnistyessään, joten en sitten tiedä...
                  Last edited by markok; 03-03-2014, 10:29.
                  BMW 530iA Touring -05

                  Comment

                  • sja4510
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2010
                    • 64
                    • Suomi

                    #10
                    Originally posted by markok View Post
                    Kompuran tehottomuuden takia perä ei seisoessa tipu alas. Joku vuoto siellä täytyy olla. Omassa kompuran tuoton pienentyessä perä tippui alas kun auton käynnisti. Kompuran käynnistyessä aukesi venttiilit eikä painetta tullut kompuralta riittävästi niin perä laski. Sain elvytettyä kompuran hetkeksi kun suihkautin silikoni spraytä ilmanotosta sisään. Jouduin kuitenkin hommaamaan uuden kompuran myöhemmin.

                    Sinun tapauksessa syy on kuitenkin joku muu. Jos perän laskemiseen menee monta tuntia niin vuoto on todella pieni ja siksi hankala löytää. Liitokset ja painesäiliöt olisi tutkittava tarkkaan. Tosin noin pienellä vuodolla kompuran pitäisi kyllä jaksaa nostaa perä ylös käynnistyessään, joten en sitten tiedä...
                    Kiitos. Tätä itsekin olen ihmetellyt eli kompura pumppaa ilmaa mutta pussit ei täyty. Koitan vielä illalla minkälaisella paineella ilmaa pussille tulee kun kompura toimii. Jos niin iso reikä ettei pussi täyty, kai siinä jonkinlainen suhina pitäis kuulua. Silloin pitäis reikä olla molemmissa kun kumpikaan pussi ei täyty.

                    Comment

                    • markok
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 3019
                      • Kuopio

                      #11
                      Originally posted by sja4510 View Post
                      Kiitos. Tätä itsekin olen ihmetellyt eli kompura pumppaa ilmaa mutta pussit ei täyty. Koitan vielä illalla minkälaisella paineella ilmaa pussille tulee kun kompura toimii. Jos niin iso reikä ettei pussi täyty, kai siinä jonkinlainen suhina pitäis kuulua. Silloin pitäis reikä olla molemmissa kun kumpikaan pussi ei täyty.
                      Tuosta on jo aikaa kun itse tämän kanssa tappelin, mutta jos oikein muistan niin venttiileitähän oli kolme, molemmille puolille omat ja yksi yhteinen joka on heti kuivaimen jälkeen. Tälle tuli musta letku kuivaimelta. Tulikos tämäkin tuon uuden venttiili paketin mukana? Voisiko siinä olla vikaa kun molemmat puolet laskee? Näitä venttiileitä voit ajaa suoralla jännitteellä niin näet että ne toimii ja samoin mitata että jännitettä tulee ohjausboksilta silloin kun pitää.

                      Tuossa firmassa jossa venttiileitäkin myydään näyttää olevan myynnissä myös tuollainen emergency kit. Tuokin olisi vianhaussa hyvä apuväline niin voisi haarukoida onko vika kompuran vai jousituksen puolella.
                      BMW 530iA Touring -05

                      Comment

                      • Hebbu ///M3
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2003
                        • 1627
                        • Dallas

                        #12
                        Koita syöttää koti-kompuralla ilmaa suoraan venttiilille, kuulee ainakin jos autonalta vuotaa, kun ei auton kompura jyrise. Hyppyvirtaa tarviit venttiilille ja semmonen kärki millä koripalloja täytetään ja pari kiekkaa sähköteippiä niin saa letkuun sopivaksi.
                        Sotkamo Connection

                        Comment

                        • sja4510
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2010
                          • 64
                          • Suomi

                          #13
                          Nyt on kokeiltu toista venttiiliä mutta siinä ei ollut vikaa. Musta letku irti ja kompura käyntiin ja letkusta tuli tosi heikosti ilmaa. Näyttäis siltä että kompura liian väljä ja tehoton. Ilmeisesti jossain silti pieni vuoto koska yön aikana ei ollut tippunut perä mutta kun auto seisoi 24 h niin perä tippui ja samalla kompura väsähti.:think
                          . Mäntä on nyt esillä ja yritän elvyttää tilkalla silikoonia. Mäntäkammion reunat on vähän naarmuiset joten mahtaakohan pitää
                          Hiilet oli ok.
                          Last edited by sja4510; 03-03-2014, 21:04.

                          Comment

                          • sja4510
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2010
                            • 64
                            • Suomi

                            #14
                            Tekohengitys tehty ja perä ylhäällä. Mäntä ja kammio kevyeen vaseliiniin ja paikkojen puhdistus ja perä nätisti ylös. Mistäpäin olette kompuroita hankkineet ?

                            Comment

                            • waudeville
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2006
                              • 2089
                              • Nokia

                              #15
                              Tuolla myydään osastolla on 39:jä purussa.

                              ainakin tuolla on myynnissä

                              e34 540ia -94 Batmobile
                              candy-king

                              ex: e32 735i -89
                              e34 525i -89

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎