Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 523 kierrosmittari ei toimi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • aliasJ
    Bimmer Rookie
    • Nov 2007
    • 108

    e39 523 kierrosmittari ei toimi

    Onko kukaan törmännyt vastaavaan ongelmaan: -97 523, jossa kierrosmittari ei pelaa, kulutusmittari ja koko muu mittaristo toimii. Kierrosmittari näyttää kuin olisi jumittunut n. 600 rpm kohdalle. Ongelma ilmennyt entisellä omistajalla, joten ei tietoa miten alkanut, kuulemma testattu että signaali tulee mittaristolle.
    _____________
    e28 520i -vm.84
  • Havis
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1838
    • Kotona/Poissa

    #2
    Originally posted by aliasJ View Post
    Onko kukaan törmännyt vastaavaan ongelmaan: -97 523, jossa kierrosmittari ei pelaa, kulutusmittari ja koko muu mittaristo toimii. Kierrosmittari näyttää kuin olisi jumittunut n. 600 rpm kohdalle. Ongelma ilmennyt entisellä omistajalla, joten ei tietoa miten alkanut, kuulemma testattu että signaali tulee mittaristolle.
    Jos esim. mittaritauluihin on jälkeenpäin lisätty kromirenkaat tai mittaristo on muuten ollut auki, on ehkäpä kiekkamittarin viisari jäänyt irti akseliltaan. Muuta ei nyt kyllä tule selityksenä mieleen.

    Eikö toimi edes mittariston testin aikana?
    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

    E60 523iA -08

    Comment

    • aliasJ
      Bimmer Rookie
      • Nov 2007
      • 108

      #3
      Kromirenkaita ei ole, eikä tietoa onko mittaristo ollut irti. Kuinka tuo mittariston testi suoritetaan? Entä onko antaa mitä tarvittavia ohjeita mittariston irroitukseen?
      _____________
      e28 520i -vm.84

      Comment

      • kaol
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2003
        • 5007
        • Ilmajoki

        #4


        ja tuosta test 2. Muistaakseni tuossa test 2:ssa ei tarvinnut edes poistaa lukitusta test 19 kohdan kautta.
        Kokeilemalla se selviää...

        Comment

        • Havis
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1838
          • Kotona/Poissa

          #5
          Originally posted by kaol View Post
          http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=113747

          ja tuosta test 2. Muistaakseni tuossa test 2:ssa ei tarvinnut edes poistaa lukitusta test 19 kohdan kautta.
          "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

          E60 523iA -08

          Comment

          • aliasJ
            Bimmer Rookie
            • Nov 2007
            • 108

            #6
            Eipä pelaa kierrosmittari testeistä huolimatta. Katselin tuossa jo kuvasarjan mittariston irroituksesta kromirinkuloiden kiinnitystä varten. Itse mittaristo-osa näytti aika yhtenäiseltä, joten kierrosmittaria ei taida voida erikseen vaihtaa? Vanhemmissa bemuissahan tämäkin onnistui. Entä voiko tuon "ajotietokone" osan, joka näyttää kilsat vaihtaa toiseen täysin ehjään mittaristoon?
            _____________
            e28 520i -vm.84

            Comment

            • koma
              Bimmer Rookie
              • Jul 2013
              • 55
              • Juupajoki/Tampere

              #7
              Jos se mittaristo on joskus avattu niin voi olla että kierroslukumittarin viisari on painettu liian pohjaan jonka takia ottaa taustaan kiinni eikä sen takia liiku.Vika voi olla myös viisarin moottorissa tai itse piirilevyssä.Viisarin moottorin voi vaihtaa erikseen ja näytön pixelit saa myös korjattua jos tietää mitä tekee.

              Comment

              • aliasJ
                Bimmer Rookie
                • Nov 2007
                • 108

                #8
                Asia on hieman edennyt. Eli otin mittariston irti ja tutkailin viisareiden toimintaa. Muissa mittareissa (bensa, lämpötila, nopeus, kulutus) on "vastusta" eli kun viisaria liikuttaa niin se palaa aina nollasentoon itsestään. Kierrosmittari ei tehnyt näin vaan jää siihen asentoon mihin sen laittaa sormella, kuuluisiko sen tehdä? Otin myös kierrosmittarin neulan irti ja kokeilin asetella sen paremmin sekä katsoin että liikkuu kevyesti eikä takeltele.

                No, kun starttasin auton niin kiekkamittari hyppäsi 2,5 tonniin mutta jäi nyt siihen kohtaan, eli eloa oli hetken aikaa mutta se loppui lyhyeen. Huomasin myös että mittaristoa voi purkaa lisää, mutta kun kokeilin hieman irroittaa muiden mittareiden neuloja niin ne ovat todella tiukassa, uskaltaako niitä vetää miten kovaa? Olisiko itse kierrosmittarin moottori sitten viallinen, tällöin varmaan joudun irroittamaan koko mittarilevyn ja kaikki neulat tieltä?
                _____________
                e28 520i -vm.84

                Comment

                • aliasJ
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2007
                  • 108

                  #9
                  Taas hieman jatkoa, eli mitä ulkomaisia foorumeita olen selaillut, niin ilmeisesti myös kierrosmittarin neulan pitäisi liikkua samoin muiden neulojen kanssa, eli että liikuttaessa sormella se palaa takaisin "zero" -asentoon itsestään. Ymmärsin myös ulkomaisilta foorumeilta että mikäli neuloja menee irroittamaan, on niiden "kalibroiminen" ja takaisin saaminen niin, että näyttämä on oikea, erittäin vaikeaa. Eli useimmissa paikoissa neulojen irroitusta ei suositeltu.

                  Tuosta omastani mietin kuitenkin että kun neula liikkui sormella miten sattui ilman mitään vastusta ja sitten käynnistettäessä pomppasi n. 2,5 tRPM ja jäi siihen, niin voisikohan moottori olla ehjä mutta itse neulassa on nyt joku ongelma eikä se saa kunnolla kontaktia moottorin kanssa?
                  _____________
                  e28 520i -vm.84

                  Comment

                  • koma
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2013
                    • 55
                    • Juupajoki/Tampere

                    #10
                    Kuulostaa siltä että se moottori on mennyt rikki jos ei tunnu mitään vastusta ja ei palauta nolla asentoon

                    Comment

                    • aliasJ
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2007
                      • 108

                      #11
                      Näin se varmaankin on, että moottori on sökö. Järkevämpää hommata toinen ehjä mittaristo ja vaihtaa se, koska jokatapauksessa joutuisin hankkimaan moottorin jostain kiekkamittarille ja purkamaan mittaristoa lisää. Kuten sanottu, lähes kaikilla foorumeilla todettiin että neulojen takaisinsaaminen oikeaan näyttämään on paljon vaikeampaa kuin mitä luulisi.

                      Jos haluaisin tuon "ajotietokone" -osan vaihtaa toiseen mittaristoon, joutuisinko silti purkamaan mittariston osiksi ja irroittamaan neulat? Eli sen osan, missä on kilsat ja ulkolämpötila näkyvissä tavallisissa mittaristoissa.
                      _____________
                      e28 520i -vm.84

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎