Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 touring ja jäykkä takaluukku + lisää vikoja viimisessä postauksessa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MÄ84
    Bimmer Rookie
    • Jul 2005
    • 46

    E39 touring ja jäykkä takaluukku + lisää vikoja viimisessä postauksessa

    Auto on E39 touring 8/97

    Ongelmana on jäykkä takaluukku eli takaluukun avaus toimii avaimesta ja sisänapista.
    Luukku vaan on pirun jäykkä nostaa ylös, ihan kuin jokin pantaisi vastaan =/ mikä siis avuksi?

    p.s hakua käytin mutta en löytänyt mitään apua
    Last edited by MÄ84; 10-02-2014, 17:47.
    R.I.P ISÄ 17.2.2007
  • Kievari
    Bimmer Rookie
    • Nov 2013
    • 50
    • Jyväskylä

    #2
    Pysyykö ylhäällä kuitenkin? Itselläni sama oli juttu, myöskin jäykkä, ja piti narinaa+pauketta avattaessa, kunnes nyt jokin aika sitten antautui kokonaan eikä pysy ylhäälläkään enää. Ääntely lakkasi tai ainakin väheni samalla hetkellä. Kaasujouset sieltä varmastikkin ainakin menneet, ne pitäis olla suht helppo vaihtaa.. Pitääköhän ne jouset hajotessaan ääntä vai onko tässä saranoiden vaihto myös edessä?, ei oikein pysty täysin paikallistamaan tuota ääntä että tuleeko saranasta vai syvemmältä
    On kahdenlaisia autoilijoita, niitä jotka haluaisivat ajaa bemarilla, sekä niitä jotka ajavat bemarilla.

    Comment

    • tunika
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2008
      • 808
      • Seinäjoki

      #3
      Saranat ruostunut, luukun isot kaasujouset ja lasin pikku kaasujouset väsähtänyt..

      Lasin kaasujouset on helppo vaihtaa, mutta itse luukun jousien vaihto vähän hankalampi.
      e34 520i --> 2.7 ETA sedan -89 luisupulkka
      e39 530da touring -01
      ------------------------------- Duo Osmo
      Smart fortwo coupe -00 ex
      mb 190 2.5-16 -89 ex
      e36 328I sedan -95 ex
      e36 318Is coupe -93 ex

      Comment

      • HukkaPekka
        BTCF Member
        • Mar 2005
        • 271
        • Kuopio

        #4
        Itsellä oli toisen puolen sarana ihan jumissa, sai hakata ruuvipenkissä ja antaa lämpöö+liuotinta, että herkisty.
        Mutta sen jälkeen on luukku noussu.
        e39 528iA Touring
        e36 328i Cabriolet

        -Official member of BTCF-Sauna team-
        -KUOPION PUTKIMIEHET- team

        Comment

        • MÄ84
          Bimmer Rookie
          • Jul 2005
          • 46

          #5
          Luukku pysyy ylhäällä, täytyy huomenna kokeilla saranoita rasvailla ja "koputella"

          E: molemmat luukut siis jäykkiä eli ikkuna ja kokotakaluukku

          Onko jollain tietoa mistä saisi tilattua tuon kaasujousen jos sille tarvetta tulee? =)
          Last edited by MÄ84; 06-02-2014, 18:02.
          R.I.P ISÄ 17.2.2007

          Comment

          • Kievari
            Bimmer Rookie
            • Nov 2013
            • 50
            • Jyväskylä

            #6
            ebaysta olen itse katsellut, saa 2 sillä hinnalla millä suomesta saa vasta yhden.
            On kahdenlaisia autoilijoita, niitä jotka haluaisivat ajaa bemarilla, sekä niitä jotka ajavat bemarilla.

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10941
              • Joensuu

              #7
              Originally posted by MÄ84 View Post
              Luukku pysyy ylhäällä, täytyy huomenna kokeilla saranoita rasvailla ja "koputella"

              E: molemmat luukut siis jäykkiä eli ikkuna ja kokotakaluukku

              Onko jollain tietoa mistä saisi tilattua tuon kaasujousen jos sille tarvetta tulee? =)
              Scmiedmann, Merteil, kl-varaosa, AD-varaosa jne jne. Ulkomailla sitten on tarjontaa vaikka kuinka.
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • Bmw Dreamer
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 2762
                • Kouvola

                #8
                Originally posted by MÄ84 View Post
                Luukku pysyy ylhäällä, täytyy huomenna kokeilla saranoita rasvailla ja "koputella"

                E: molemmat luukut siis jäykkiä eli ikkuna ja kokotakaluukku

                Onko jollain tietoa mistä saisi tilattua tuon kaasujousen jos sille tarvetta tulee? =)
                Ootko kokeillu takaluukun jäykkyyden niin että ikkuna on jo auki asennossa vai ikkuna normaalisti kiinni? Ikkunan jäykkä sarana jäykistää sen luukunkin normaalisti käytettäessä...

                Mulla jopa jää ikkunaosa vähän ylös, siis raolleen "auki", kun sarana niin jumissa.
                BMW 520d Touring '06 314tkm
                BMW 530D Touring '99 552tkm
                BMW 320da Touring '02 427tkm
                Volvo V70 D5 '02
                Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                Case IH 5140 Maxxum

                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  #9
                  Originally posted by Kievari View Post
                  ebaysta olen itse katsellut, saa 2 sillä hinnalla millä suomesta saa vasta yhden.
                  Kannattaa ehdottomasti ostaa orggikset. Ostin ebaystä tarvikkeet eikä pysynyt luukku pakkasella ylhäällä.

                  Comment

                  • Fastpiksu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2010
                    • 1571
                    • Kajaani-Paltamo

                    #10
                    Jos se luukku on kankea niin kannattaa käyttää saranat irti, purkaa, putsata ja rasvata hyväksi ennenkuin jotakin pamahtaa hajalle. Se kontinluukku on niin pitkä että sillä saa aika paljon voimaa vääntämiseen
                    Chevrolet Express van
                    Ford Escort -76 powered by Holset-Megasquirt-Cosworth. Vappuna -16 ajossa??
                    E36 325i group F

                    Ex:
                    e34 525i
                    e34 525tds "superturbo"
                    e39 530d M-Sport

                    Comment

                    • Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo

                      #11
                      Originally posted by Fastpiksu View Post
                      Jos se luukku on kankea niin kannattaa käyttää saranat irti, purkaa, putsata ja rasvata hyväksi ennenkuin jotakin pamahtaa hajalle. Se kontinluukku on niin pitkä että sillä saa aika paljon voimaa vääntämiseen
                      Katkeaa koko luukku lasin alareunan kohdalta kun monta kertaa voimalla aukoo.

                      Comment

                      • Fastpiksu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2010
                        • 1571
                        • Kajaani-Paltamo

                        #12
                        Voi olla mahdollista sekin, katkenneen saranan olen nähnyt.
                        Chevrolet Express van
                        Ford Escort -76 powered by Holset-Megasquirt-Cosworth. Vappuna -16 ajossa??
                        E36 325i group F

                        Ex:
                        e34 525i
                        e34 525tds "superturbo"
                        e39 530d M-Sport

                        Comment

                        • MÄ84
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2005
                          • 46

                          #13
                          Originally posted by Fastpiksu View Post
                          Jos se luukku on kankea niin kannattaa käyttää saranat irti, purkaa, putsata ja rasvata hyväksi ennenkuin jotakin pamahtaa hajalle. Se kontinluukku on niin pitkä että sillä saa aika paljon voimaa vääntämiseen
                          Oiskos jollain tiedossa missä ois purkukuvat/ohjeet tähän projektiin? =)

                          Lisäviat:
                          Luistoneston ja abs:sän valo sytyyi edellispäivänä, eikä sen jälkeen ole sammunut. =/ Arvauksia viasta?
                          Jarruvalo jää palamaan, veikkaan sitä anturia siellä polkimessa että ois sökö? E34:ssa näitä meni 2kpl =D
                          Last edited by MÄ84; 10-02-2014, 17:50.
                          R.I.P ISÄ 17.2.2007

                          Comment

                          • ei_zei75
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2003
                            • 193
                            • Kaskinen

                            #14
                            Searchilla löytyi...

                            Takaluukun kaasut + automatiikka

                            --------------------------------------------------------------------------------

                            Tuli viikonloppuna vaihdettua omaan farkkuun kaasut luukulle ja lasille.
                            Tiedoksi vain, kun täällä on montaa tietoa, että kyllä niitä 4 kpl löytyy myös hydrauliikalla varustetusta mallista. 2x 1600N ja 2x 560N. Osat tilasin Schmiedmannilta.
                            Kannattaa irrottaa takalasi vaihdon ajaksi, niin on tilaa paremmin työskennellä. Ei ole kuin neljällä mutterilla kiinni ja kaikissa johdoissa on pikaliittimet.

                            Sitten kannattaa sitoa nippusiteellä johtoniput jotka tulee sieltä katon sisältä niin mahdollisimman tiukalle sivuun kiinni. (saranaan)

                            Itse vaihtoa varten keräilin nurkista monen kokoisia rautaputkia, mutta itse asiassa paras työkalu takaisin laitossa oli noin metrin pituinen rengasrauta.
                            Niin ja tietenkin kärsivällisyyttä ja taskulamppu, nimittäin aikamoista gynekologin hommaa asettaa ne pallopäät sinne katon sisään.

                            Vanhat lähtee irti kun ottaa ensin saranan päät kaikista irti ja sitten hieman kangottaa saranan rautoja vastaan alapuolelta vaikka sillä rengasraudalla, niin pompahtaa irti. Älä käytä liikaa voimaa. Vältyt lommoilta katossa.

                            Uudet takaisin, niin että isommat ensin. Katsot ja merkkaat pallopään asennon, että tiedät kun asettelet sitä sinne tapin päälle, onko se oikeassa asennossa. Kiinnitä jollain pienellä tapin virkaa palvelevalla vaikka ruuvilla toinen pää saranan reikiin. Pienellä ruuvilla siksi, että on liikkuma varaa edes milli kaks. Sitten vain tähtäät taskulampun valolla ja ruuvimensselin avulla sen pallopään sinne tapin päälle. Kun olet varma että se siellä on niin työnnä rengasrauta varovasti katon ja pumpun väliin.
                            Kun se on tarpeeksi syvällä niin sitten vain väännät rengasrautaa taivasta/kattoa kohdin, niin se ottaa niihin saranan kehysrautoihin (paksua, ja kestää kyllä) ja kuuluu naps naps, kun pallonivel kiinnittyy tappiin.

                            Kannattaa sitten vielä varmistaa vääntämällä lisää, että meneekö syvemmälle. Niissä mun uusissa pumpuissa oli semmoset ylimääräiset irrotettavat sokat. Saa heittää mäkeen. Ne jos jättää paikalleen niin ei riittänyt edes metrisessä vipuvarressa puhtia ja uskoa vääntää paikoilleen.
                            Niissä palloissa on sisällä vielä toinen sokka ja pysyy kyllä paikoillaan kunhan ne napsahtaa kiinni.

                            Jos autossasi on automatiikka tavaratilalle, niin siellä kuskin puolella takana on sitten vielä vähemmän tilaa, kun se hydraulipumppu on siinä keskellä.

                            Ei siinä lopuksi paljon tuntia kauempaa mennyt, vaikka ensikertaa vaihdettiin tuollaiseen.

                            Suosittelen siis rengasrautaa. Miksei putkikin toimi. Ainakin niiden pienempien pumppujen kanssa, mutta ne isommat on jo niin paksut, että kun niihin laittaa vielä putken päälle, niin ei mahdu enää asentamaan.
                            Vois mahtua jos irrottaa koko takaluukun saranoistaan, mutta turhan kova työ kun niitä sähköjohtoja on aika hiton paljon ja kannessa ei ole pikaliitoksia, joten ei saa kovin äkkiä pois.
                            Pii Em Wii, oool jyyy niiid...

                            Comment

                            • Raipe72
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2006
                              • 101
                              • Noormarkku

                              #15
                              Minä olen tavannut käyttää tavallista Sovella hyllyn seinäkiskoa. Se on sopivan kokoinen ja liukuu hyvin siihen isomman pumpun alle tai päälle. Reilu puolen metrin pätkä riittää.
                              _____________________
                              E61 530xd -08, E87 116i, E24 635CSi

                              Ex List: E61 530DAT -05, E39 530DAT -02, E39 530DAT -99, E46 318i Touring, E36 325tdA, E39 523i, E34 525ix, E28 520i, E36 325i, E30 318iS, E30 320i, E21 316, E107 700LS Luxus, VW 1300 -70, R35

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎