Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 kuskin ikkuna jumissa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Veera2002
    Newbiemmer
    • Feb 2014
    • 15
    • Leppävirta

    E39 kuskin ikkuna jumissa

    Tein hakuja jos jonkinmoisia mutta ei oikein sattunut...

    Eilen raotin 1998 E39:n etuikkunaa (kuskin ovi) ja kas kummaa, se ei enää ylöspäin lähtenytkään. Alaspäin toimii.

    Maallikon pika-arviolla vika katkaisijassa joten kokeilin avaimella mutta ei, ei nouse ylös kun pitkään painaa lukitusnappia tai fyysisesti avainta kääntää pitkään lukitusasentoon. Kuskin oveen ei myöskään voi tehdä katkaisijaswappia muista ovista mutta tuskin tuo vika on katkaisijassa.

    Autolle on tarvetta arjessa koko ajan, joten ennen pajalle vientiä, saako lasin ylös kotikonstein ja mikä tuolla ylipäätään on vialla? Ainakaan yhden (pienen) miehen voimin ei lasiin tunnu saavan otetta jolla sen moottoria vasten ylös nostaisi.
  • Havis
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1838
    • Kotona/Poissa

    #2
    Originally posted by Veera2002 View Post
    Tein hakuja jos jonkinmoisia mutta ei oikein sattunut...

    Eilen raotin 1998 E39:n etuikkunaa (kuskin ovi) ja kas kummaa, se ei enää ylöspäin lähtenytkään. Alaspäin toimii.

    Maallikon pika-arviolla vika katkaisijassa joten kokeilin avaimella mutta ei, ei nouse ylös kun pitkään painaa lukitusnappia tai fyysisesti avainta kääntää pitkään lukitusasentoon. Kuskin oveen ei myöskään voi tehdä katkaisijaswappia muista ovista mutta tuskin tuo vika on katkaisijassa.

    Autolle on tarvetta arjessa koko ajan, joten ennen pajalle vientiä, saako lasin ylös kotikonstein ja mikä tuolla ylipäätään on vialla? Ainakaan yhden (pienen) miehen voimin ei lasiin tunnu saavan otetta jolla sen moottoria vasten ylös nostaisi.
    Mahdollisesti jokin oven johtosarjan johdoista mennyt poikki. Kannattaa katsoa siitä oven saranan vierestä sen johtonipun kunto sen verran kun pääsee katsomaan.
    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

    E60 523iA -08

    Comment

    • Veera2002
      Newbiemmer
      • Feb 2014
      • 15
      • Leppävirta

      #3
      Originally posted by Havis View Post
      Mahdollisesti jokin oven johtosarjan johdoista mennyt poikki. Kannattaa katsoa siitä oven saranan vierestä sen johtonipun kunto sen verran kun pääsee katsomaan.
      Katsoin tuon mutta kumisuoja on ihan ehjä, samoin kaikki piuhat ihan ok katkaisijapaketille ja se vähä mitä näkee verhousta raottessa, ei näy rispaantumia.

      Comment

      • Havis
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 1838
        • Kotona/Poissa

        #4
        Originally posted by Veera2002 View Post
        Katsoin tuon mutta kumisuoja on ihan ehjä, samoin kaikki piuhat ihan ok katkaisijapaketille ja se vähä mitä näkee verhousta raottessa, ei näy rispaantumia.
        Itse en moiseen ole henk.koht törmännyt, mutta olen ymmärtänyt, että johtokatkokset ei välttämättä näy aukaisematta kumisuojausta. Se suojakumi voi hyvinkin olla ehjä, ja johto silti sen alla murtunut (haurastuu vanhuuttaan lämmetessän tai hankautuu mekaanisesti toisiin johtoihin).

        Tosin varmuuden antaisi jos joku samaisen ongelman itse korjanneena sanoisi painavan sanansa olenko arvailussani edes oikeilla suunnilla
        Last edited by Havis; 08-02-2014, 18:02.
        "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

        E60 523iA -08

        Comment

        • HTK12
          BTCF Member
          • Jul 2011
          • 10941
          • Joensuu

          #5
          Originally posted by Havis View Post
          Itse en moiseen ole henk.koht törmännyt, mutta olen ymmärtänyt, että johtokatkokset ei välttämättä näy aukaisematta kumisuojausta. Se suojakumi voi hyvinkin olla ehjä, ja johto silti sen alla murtunut (haurastuu vanhuuttaan lämmetessän tai hankautuu mekaanisesti toisiin johtoihin).

          Tosin varmuuden antaisi jos joku samaisen ongelman itse korjanneena sanoisi painavan sanansa olenko arvailussani edes oikeilla suunnilla
          Näinhän se menee. Sinne kumisuojuksen sisään on kurkattava. Eli toisesta päästä irti se kumisuojus ja työnnät sen kumisuojuksen toiseen päähän. Sitten katso näkyykö katkenneita johtoja. Voit myös nykäistä jokaista johtoa kevyesti, että kaikki on varmasti ehjiä. Katkenneista johdoista on kokemusta paristakin autosta. Omasta e39 sedanista takakontin johtosarjasta katkesi pari johtoa. Ei nähnyt ennen kuin irroitti sen kumisuojuksen toisesta päästä.
          e39 540iA E85

          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

          Comment

          • Veera2002
            Newbiemmer
            • Feb 2014
            • 15
            • Leppävirta

            #6
            Täytyy aamulla vilkaista lutteron sisään.

            Comment

            • Bmw Dreamer
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 2762
              • Kouvola

              #7
              Vaikuttaako oven avautumiskulma siihen että ikkuna lähtisi toimimaan? Mulla oli yhdessä autossa vika, ikkuna tais toimia vain oven ollessa kiinni tai melkein kiinni, pari johtoa oli poikki...

              Mutta jos se kumminkin alespäin toimii.. Mut miten lie Bmw:ssä ikkunat johdotettu, kiertääkö kytkimistä tuleva käsky sitten kuitenkin vielä korissa asti sisällä ja sieltä vasta tulee varsinainen virta moottorille??
              Toisenkautta moottorin suuntaa varmaan vaihdetaan napaisuutta kääntämällä, eli ei pitäis sit liikkua kumpaakaan suuntaan, jos toinen johto olis poikki. Vois kyllä olla ohjausboksissakin vika?
              Tai siellä, missä se napaisuus vaihdetaan, oli se ovessa tai korissa...
              BMW 520d Touring '06 314tkm
              BMW 530D Touring '99 552tkm
              BMW 320da Touring '02 427tkm
              Volvo V70 D5 '02
              Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
              Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
              Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

              Case IH 5140 Maxxum

              Comment

              • Veera2002
                Newbiemmer
                • Feb 2014
                • 15
                • Leppävirta

                #8
                Case closed. Löysin paikallisesta purkaamosta (Osatuonti AF) tuon paneelin jossa on katkaisijat, vaihtohan oli minuutin toimenpide ja nyt toimii.

                Vika siis tiensä päähän tullut kuskin oven ikkunan katkaisija.

                Comment

                • JD
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 1194
                  • Espoo

                  #9
                  Originally posted by Veera2002 View Post
                  Case closed. Löysin paikallisesta purkaamosta (Osatuonti AF) tuon paneelin jossa on katkaisijat, vaihtohan oli minuutin toimenpide ja nyt toimii.

                  Vika siis tiensä päähän tullut kuskin oven ikkunan katkaisija.

                  Hyvä kun vika löytyi, katkaisija on noissa tapauksissa ykkösepäily jos yhteen suuntaan toimii vaan ei toiseen.
                  E39 sähköt ei ole mallia oma piuha joka toiminnolle, sieltä oven piuhanipusta ei välttämättä löydy piuhoja eri suunnille vaan lähinnä yhteinen sähkönsyöttö ja yhteinen piuha jota pitkin kulkee tietoa, en muista tarkasti oliko näin mutta vähän menee piuhoja joka tapauksessa.

                  Asiana oli kuitenkin, että jos lasi jää alas niin ovipahvin irrottamalla ja suoraan lasin moottoriin akkujännitettä syöttämällä lasi liikkuu ylös tai alas, riippuen kumminpäin sähköä syöttää.
                  Taas voi jatkaa auton käyttöä vaikka vika ei selviäisikään samalla.
                  Jos ei tästä liiku niin vika moottorissa tai lasin kiskoissa.
                  Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
                  https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

                  Comment

                  • Havis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 1838
                    • Kotona/Poissa

                    #10
                    Originally posted by JD View Post
                    ...E39 sähköt ei ole mallia oma piuha joka toiminnolle, sieltä oven piuhanipusta ei välttämättä löydy piuhoja eri suunnille vaan lähinnä yhteinen sähkönsyöttö ja yhteinen piuha jota pitkin kulkee tietoa, en muista tarkasti oliko näin mutta vähän menee piuhoja joka tapauksessa...
                    Vähänkin älykkäämpien yksiköiden tapauksessa näin varmaan on (esim tuuletuskanavien läppämoottorit jne). Mutta yksinkertaisiin ON/OFF kytkimiin saattaa silti hyvinkin mennä vanhanaikaisesti piuha per suunta.

                    Originally posted by Veera2002 View Post
                    Case closed. Löysin paikallisesta purkaamosta (Osatuonti AF) tuon paneelin jossa on katkaisijat, vaihtohan oli minuutin toimenpide ja nyt toimii.

                    Vika siis tiensä päähän tullut kuskin oven ikkunan katkaisija.
                    Paljonko kärsit kytkinpanelista? Pari kymppiä?
                    Last edited by Havis; 11-02-2014, 12:43.
                    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                    E60 523iA -08

                    Comment

                    • JD
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 1194
                      • Espoo

                      #11
                      [QUOTE=Havis;3260015]Vähänkin älykkäämpien yksiköiden tapauksessa näin varmaan on (esim tuuletuskanavien läppämoottorit jne). Mutta yksinkertaisiin ON/OFF kytkimiin saattaa silti hyvinkin mennä vanhanaikaisesti piuha per suunta.

                      Oven sisällä menee enemmän piuhaa, ovista ulos ei. Ohjausboksi toisessa ovessa, kytkinpaneeli toisessa. Kytkinpaneeli sisältää myös kasan elektroniikkaa.
                      Sattuneista syistä vaihdoin lasiohjaukset puolelta toiselle niin kaksi piuhaa lisää se kaipasi oveen sisään boksinpuolelle, toiselta puolelta pois. Neljää lasia ohjataan. Mutta en siis muista yksityiskohtia tuon enempää.
                      Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
                      https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

                      Comment

                      • zener
                        Moderator
                        • Oct 2004
                        • 14467
                        • Oulu

                        #12
                        Tuohon kuskinoven näppäinpaneeliin tuntuu tulevan kylmiä juotoksia, jotka on kyllä helppo korjata. Muutaman jo tavannut. E38:ssa oireili oikea takalasi. Toimi ko. ovesta, mutta kuskinovesta meni vaan alas. Vähän kolvia kyseisen napin pinneihin ja alko pelaan.
                        E65 730dA '04 klick
                        F10 520dA '11 klick
                        E34 520iA (2.8l) '91 klick

                        Instagram


                        "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                        Comment

                        • Veera2002
                          Newbiemmer
                          • Feb 2014
                          • 15
                          • Leppävirta

                          #13
                          Paljonko kärsit kytkinpanelista? Pari kymppiä?
                          5-kymppisen pyyti, en tinkinyt. Tietystikään en tajunnut avata vanhaa sen enempää että olisi kylmäjuotoksia tsekannut, ihan jostain sellaisestahan varmaan lopun viimein on kyse.

                          Se mikä pisti silmään niin ainakin tuolloin vielä BMW on käyttänyt kyllä laadukkaita liittimiä ja piuhaa on riittänyt sen verran että oven voi avata rajoittajaan saakka eikä se vielä soi... (kuten vaginoissa) eli aika pitkäikäisen makuista sähköosaa näissä kaiken kaikkiaan on.

                          Mulla oli vajaat kolme vuotta uutena hankittu E61 LCI ja vaikka se ihan ok arkiajokki oli, niin laadun leimahan siinä valitettavasti oli huonompi kuin E39:ssä eli kustannussäästö näkyy noiden sukupolvien välissä. F10 ei ole kokemusta mutta kuulemma korjannut hieman takaisin.

                          Comment

                          • Bmw Dreamer
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 2762
                            • Kouvola

                            #14
                            Originally posted by Veera2002 View Post
                            Se mikä pisti silmään niin ainakin tuolloin vielä BMW on käyttänyt kyllä laadukkaita liittimiä ja piuhaa on riittänyt sen verran että oven voi avata rajoittajaan saakka eikä se vielä soi... (kuten vaginoissa) eli aika pitkäikäisen makuista sähköosaa näissä kaiken kaikkiaan on.
                            Sama asia mikä itteä kanssa miellyttää erittäin paljon, eli näitä ei ole tehty esim. jokaista johdon senttiä laskien, missä voi säästää... Kuten moni muu, varsinkin saksalainen on tehty.
                            Juuri vasta kaverin Vectraan jouduin tekee ISO johdoille jatkon, kun ei riittäny soittimen perseeseen johdot... 5 senttii lisää ois riittäny, mut jos tehdää vaik 20 000 autoa ja jokaisessa radiojohtojen sarjassa säästetään se metri per auto, niin tuntuuhan se... Jonkun omistajan vitutuksena.
                            BMW 520d Touring '06 314tkm
                            BMW 530D Touring '99 552tkm
                            BMW 320da Touring '02 427tkm
                            Volvo V70 D5 '02
                            Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                            Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                            Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                            Case IH 5140 Maxxum

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎