Announcement

Collapse
No announcement yet.

Käynnistysongelma (E39)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bavaria:39
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2004
    • 323
    • Kotka

    Käynnistysongelma (E39)

    Elikkäs autona olis 528i 10/96. Ja ongelma on tämä: Auto starttaa kylmänä ja lämpimänä huonosti. Parin päivän seisomisen jälkeen lähti laakista käymään, mutta kävi aluksi vain muutamalla pytyllä. Noin kymmenen sekunnin jälkeen loputkin sylinterit tulivat mukaan. Kuumana tilanne ei ole yhtään parempi, välillä joutuu sahaamaan kymmenkunta sekuntia, joskus taas pyörähtää heti käymään, mutta ei nosta tarpeeksi kierroksia että jäisi päälle vaan sammuu lähes samantien. Ja uudelleen käynnistäminen on taas sahaamista. Tyhjäkäynnillä (kun auton viimein saa käymään) tuntuu ajoittain tärähdys, kone tärähtää viitaten sytkävikaan?

    Autosta on tutkittu imuvuodot ja tyhjäkäyntiventtiili. Vaihdoin myös tulpat ja bensasuotimen.

    Käytin auton paikallisessa BMW-huollossa (Kotkan seudulla Autosalpa, merkkiedustus siirtyi kyseiselle puljulle vuoden alusta), jossa luettiin vikamuisti. Mitään vikaa ei ollut päällä eikä ollut tallentunut koko tänä aikana. Koska vikoja ei löytynyt, siihen loppuivat ideat huollon puolelta. Korjaamon tyyppi sattui mainitsemaan, että ei ollut pahemmin baijerilaisten kanssa pelannut.

    Että tälläistä taas tällä kertaa...
  • aapok
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2003
    • 807
    • Liperi

    #2
    Olisiko kyseessä se nokka-akselin asentotunnistin.
    -Aapo-

    520da touring Lci M-sport -07
    1600-2 -68 (kaveriprojekti)
    Chevrolet Avalanche LTZ -09
    Sea Ray 230 sundancer -94

    Comment

    • bavaria:39
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2004
      • 323
      • Kotka

      #3
      Originally posted by aapok
      Olisiko kyseessä se nokka-akselin asentotunnistin.
      Tota anturia tutkiskelin, kuten kampurankin. Molemmat oli mittausten mukaan ehjiä, eikä mitään vikaa ole tallentunut. Tiedä sitten...

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #4
        Onko tehty mitään remppaa/huoltoja ennen vian ilmaantumista? Miten ilmaantunut= pikku hiljaa pahentunut vai yht`äkkiä?

        Comment

        • bavaria:39
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2004
          • 323
          • Kotka

          #5
          Originally posted by Hemi
          Onko tehty mitään remppaa/huoltoja ennen vian ilmaantumista? Miten ilmaantunut= pikku hiljaa pahentunut vai yht`äkkiä?
          Mitään remppoja vastaavia ei ole tehty. Ongelma taisi alkaa viime kesänä yhtäkkiä, mutta oli aluksi lievää. On pahentunut kokoajan.

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #6
            Vaikea ajatella että olisi mikään sähköpuolen vika, koska ne nyt yleensä on löydettävissä piuhan päässä. Kammenkulma-anturi on oikeastaan ainoa, mutta pitäisi kyllä oirehtia muutenkin kuin käyntiinlähdössä.
            Jos bensiini ei ole ikinä haiskahtanut, itse tsekkaisin ensimmäisenä tuon mahan alla sijaitsevan polttoaineen suodattimen. Paineensäädin sitten seuraavaksi.Suuttimien vuotaminenkin voi periaatteessa tulla kysymykseen, mutta oireet ei oikein istu siihenkään.

            Comment

            • bavaria:39
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2004
              • 323
              • Kotka

              #7
              Originally posted by Hemi
              Vaikea ajatella että olisi mikään sähköpuolen vika, koska ne nyt yleensä on löydettävissä piuhan päässä. Kammenkulma-anturi on oikeastaan ainoa, mutta pitäisi kyllä oirehtia muutenkin kuin käyntiinlähdössä.
              Jos bensiini ei ole ikinä haiskahtanut, itse tsekkaisin ensimmäisenä tuon mahan alla sijaitsevan polttoaineen suodattimen. Paineensäädin sitten seuraavaksi.Suuttimien vuotaminenkin voi periaatteessa tulla kysymykseen, mutta oireet ei oikein istu siihenkään.
              Jep, bensasuodin on tosiaan vaihdettu uuteen alle 1tkm sitten. Täytyy seuraavaksi sitten katsoa painesäädin.

              Comment

              • -Tapi
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 3117
                • Välisuomi

                #8
                Nokka-akselin asentotunnistimesta jää vikamuistiin merkintä, jos joskus startatessa se ei ole lukenut kuten pitäisi. Todennäköisesti sama pätee kampurallekin. Eli niistä tuskin on kyse.
                ---

                Comment

                • bavaria:39
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2004
                  • 323
                  • Kotka

                  #9
                  Originally posted by -Tapi
                  Nokka-akselin asentotunnistimesta jää vikamuistiin merkintä, jos joskus startatessa se ei ole lukenut kuten pitäisi. Todennäköisesti sama pätee kampurallekin. Eli niistä tuskin on kyse.
                  Niinhän siitä pitäisi juu. Huollon pojilla meni sormi suuhun, kun vikaa ei näkyny koneella. 72e tunnilta pitäs kyetä muuhunkin kun näytön lukemiseen. Mistäpäin Helsinkiä löytyisi asiantunteva huolto?

                  Comment

                  • tihuovin
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2003
                    • 1422
                    • Oulu

                    #10
                    Kallistuisin myös polttoainepuolelle, kuten Hemikin. Paine on väärä tai riittämätön, polttoaineen tuotto riittämätön (eli pumppussa vikaa) tms.

                    Tarkista samalla myös polttoainepumpun rele, sen liitin ja johdot hapettumien tms varalle.

                    Polttoainejärjestelmän painemittaus kannattaa tehdä, jotta varmistuu siitä faktasta. Ihan oikean painemittarin kanssa.

                    Timo

                    Comment

                    • -Tapi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 3117
                      • Välisuomi

                      #11
                      Originally posted by bavaria:39
                      Niinhän siitä pitäisi juu. Huollon pojilla meni sormi suuhun, kun vikaa ei näkyny koneella. 72e tunnilta pitäs kyetä muuhunkin kun näytön lukemiseen. Mistäpäin Helsinkiä löytyisi asiantunteva huolto?
                      Veit sanat suustani! Juuri manasin laskua, jonka perusteella autostani oli Laakkosella tarkastettu key-memoryn johdotukset ja liittimet. Kuitenkin huoltoneovoja kertoi että se tarkastettiin siten että tökättiin testeri kiinni autoon ja odotettiin tuleeko vikailmoituksia..

                      Tjaa, Laakkonen JKL hakeekin näköjään BMW-Mini-huoltoneuvojaa.. Liekö edellisessä vikaa vai muuten vaan lisävoimien tarvetta..
                      ---

                      Comment

                      • bavaria:39
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2004
                        • 323
                        • Kotka

                        #12
                        Ainakin täälläpäin Autosalpa on aikaisemmin hoitanut relluja ja volvoja, joten ymmärtää miksi asentajilla on sormi suussa aika nopeasti. Kävin viime viikolla kys. liikeessä ja sanottiin, että ei uskalleta tehdä mitään. Bemareista enemmän "tietävä" asentaja sattuin olemaan lomalla tms. Hyvin on asiat, jos koko huoltotoiminta BMW:n kohdalla tällä seudulla on kiinni tuosta hemmosta.

                        Mutta asiaan, otan seuraavaksi pyödälle kampikammion huohotusventtiilin. Jotenkin tuntuu, että ihan noin paljon imua tuolla ei pitäisi olla. TIS:ssä lukee noin 10-15mBar.

                        Comment

                        • bavaria:39
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2004
                          • 323
                          • Kotka

                          #13
                          Olihan siinä huohotinventtiilissä vikaa, kotelo oli halki. Sisällä olevassa kalvossakin oli reikä. Täytyy liimata kasaan toi nykyinen, ennenkun saa hommattua uuden. Tiedä sitten vaikuttiko tuo sitten noin paljon tohon käynnistyvyyteen.

                          Comment

                          • bavaria:39
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2004
                            • 323
                            • Kotka

                            #14
                            Kiire!

                            Noniin, pitääkö paikkaansa se, että E39:ssä on 2 bensapumppua? Missä ne tarkalleen ottaen sijaitsevat?

                            Alkaa pikkuhiljaa jompikumpi hajoilemaan, kun ei meinaa enää käynnistyä ollenkaan, kun on käynnissä niin sitten ei ole enää ongelmia.

                            Voiko molempia pumppuja jotenkin putsata tms, vai onko osien uusiminen ainoa vaihtoehto?

                            Paljonko muuten M52B28:ssa pitäs olla painetta putkissa, jotta käynnistyminen on vaivatonta ja ei tarttis sahata käyntiin kuten nyt?
                            Last edited by bavaria:39; 31-01-2005, 19:59.

                            Comment

                            • jartsa02
                              BTCF Member
                              • Jun 2003
                              • 1131
                              • Helsinki

                              #15
                              Originally posted by bavaria:39
                              Noniin, pitääkö paikkaansa se, että E39:ssä on 2 bensapumppua? Missä ne tarkalleen ottaen sijaitsevat?

                              Alkaa pikkuhiljaa jompikumpi hajoilemaan, kun ei meinaa enää käynnistyä ollenkaan, kun on käynnissä niin sitten ei ole enää ongelmia.

                              Voiko molempia pumppuja jotenkin putsata tms, vai onko osien uusiminen ainoa vaihtoehto?

                              Paljonko muuten M52B28:ssa pitäs olla painetta putkissa, jotta käynnistyminen on vaivatonta ja ei tarttis sahata käyntiin kuten nyt?
                              On siellä kaksi pumppua, mutta toinen on vain siirtopumppu tankinpuoliskojen välillä. Apparinpuoleisesta tankinosasta löytyy se varsinainen pumppu, takapenkin istuinosan alta pääsee siihen käsiksi. Veikkaan, että sen putsaaminen ei auta, vaan kun se pettää, ainoo vaihtoehto on vaihtaa uus tilalle. Luulisin kanssa, että se bensapaineen takaiskuventtiili on siihen sisäänrakennettu.

                              Speksattu bensanpaine on E39:ssä 3.5 +- 0.2 bar ..
                              BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎