Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 530DA laatikko oireilua vai muuta?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • AnttiMH
    Bimmer Rookie
    • Oct 2013
    • 146
    • Esbo

    E61 530DA laatikko oireilua vai muuta?

    Eli kulkine E61, 530DA, vm. 2006, ajettu 119tkm. Erityisesti nopeudella n. 45km/h, vakionopeudensäätimellä ajettaessa tasaisella tieosuudella (siis ei ylä- eikä alamäkeä) kierrokset humppaa sellaista 50-100 kierr/min. Samankaltaista voi havaita vauhdissa n 60 km/h paikkeilla, nopeammilla nopeuksilla ei ole juuri tästä ilmiöstä havaintoja.

    Sitten joskus harvoin, ei aina havaittavissa kevyttä nykytystä moottoritienopeuksilla n 100 - 130 km/h. Eli hieman sama tunne kun joku yhtäkkinen kova vastatuuli iskisi tai joku kiskoisi autoa takaapäin, kuten perävaunu tms. Mutta tuulta ei ole eikä koukkua saatikka perävaunua.

    Olisiko arvoisilla jäsenillä tietoa mistäpäin vikaa kannattaa etsiä? Oireet on havaittavissa, mutta eivät häiritse siinä määrin että jaksaisi maksaa tuhansia korjauksista. MAF ja EGR toimivuus todettu ok huollossa.

    Kiitos!

    Antti
  • PetriPT
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2010
    • 290
    • Ylöjärvi

    #2
    Tuo mittarin heiluminen ees taas on ilmeisesti näissä vehkeissä ominaisuus. Itsellä isompaa humppausta / moottoritienopeuksissa heijaamista on aiheuttanut dpf, se kannattaa tutkituttaa myös.
    now. 530D E61 2005
    ex. 325i A Touring 2004

    Comment

    • Boiga
      BTCF Member
      • Jul 2007
      • 1773
      • Ylöjärvi

      #3
      Turbiinin kierroshumppaus on n. 500 kierrosta, tuo pieni heijaaminen käsittääkseni suht normaalia. Ex 535d teki myös samaa ja oli laatikko huollettu. Toiseen en osaa vastata.
      Ajaisin jollain muulla merkillä jos löytyisi kokonaisuutena paremmin itselle sopiva jotain muulta merkiltä.. 😎

      Comment

      • AnttiMH
        Bimmer Rookie
        • Oct 2013
        • 146
        • Esbo

        #4
        DPF on ilmoittanut oireilusta myös kuukausi -pari sitten (3tkm), mutta pakkoregenroinnin, termarien vaihdon, hehkujen vaihdon jälkeen näyttäis poltot onnistuneen ihan omatoimisestikin. Ei ole uusia vikailmoituksia tullut ainakaan idriven kautta.

        Tuota kevyttä humppaamista on ollut kohta vuoden ei ole pahentunut eikä parantunut.

        Samoin tuota moottoritienopeuksien nypyttelyä n. vuosi, joka siis on satunnaista verrattuna tuohon alempien nopeuksien humppaamiseen.

        Ensi viikolla määräaikaishuolto ja vikakoodien luku.

        Comment

        • JKK
          Bimmer Enthusiast
          • May 2006
          • 2319
          • Uusimaa

          #5
          Se motarinopeuksilla tuntuva nyhtäminen johtuu tyypillisimmin DPF:n poltosta. Joissakin yksilöissä se on selvemmin havaittavissa kuin toisissa. Syytä siihen ei osaa varmaan kukaan sanoa.

          Edellisessä 535d:ssäni tuo motarilla nyhtäminen väheni merkittävästi kun termareiden vaihdon yhteydesä pesin DPF:n ja vaihdoin uuden EGR-venttiilin ja kaasuläpäyksikön. Sekä nollasin DPF:n vaihtovälin. Kaasuläppä alkoi antamaan loppuvaiheessa jopa satunnaisia vikakoodeja, joten siksi vaihdoin senkin. Edellinen omistaja oli ajanut viallisillä termareilla monta vuotta, joten DPF oli ostettaessa niin vastapaineinen, että polttoa tapahtui 100km välein, josta johtuen nyhtämistäkin oli havaittavissa joka toisella ajokerralla. Noiden ym. toimenpiteiden jälkeen poltot hareveni 400-500km välein tapahtuviksi, ja nypytyksetkin muuttuivat siedettäviksi. Tein vielä muutaman testinkin, jossa laitoin testerillä DPF-polton päälle ja seurasin polttoprosessia ruudulta. Nyhtämistä tapahtui todellakin täsmälleen vain sen polton aikana. Nykyinen 530d LCI taas ei nypytä missään tilanteessa. Eli selvästi nämä on yksilöitä.
          BMW G30 530e X-Drive

          Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

          Comment

          • AnttiMH
            Bimmer Rookie
            • Oct 2013
            • 146
            • Esbo

            #6
            Kiitos kokemuksien jakamisesta, ja vinkeistä. Tekisi mieli hankkiutua eroon koko DPF:stä. Siitä tuntuu olevan enemmän harmia kun iloa.

            Tuo kevyempi humppaus n. 50 +/- kiekkaa minuutissa niin voisi sitten olla vaihdelaatikkoperäinen ominaisuus. Siis oireilee havaittavasti vain jos on ns. tasanopeuden säädin asetettu johonkin tiettyyn nopeuteen (kuten 40-50km/h). Ilman tasanopeuden säädintä ei ko. ilmiötä esiinny.

            Onkos suosituksia missäpäin dpf:n saa pois ja uuden softan sisälle? Mielellään niin pois ettei heti eka katsastusmies hoksaa että dpf on peukaloitu. Eli kuori takaisin.

            Thanks.
            Antti

            Comment

            • JKK
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 2319
              • Uusimaa

              #7
              Eikös noita softan tekijöitä ole suomi väärällään. Itse olen uskollisesti luottanut Turbotecin, eli Karalan Mikan tekemisiin. Käsittääkseni heillä on siinä naapurissa joku yhteistyöfirma, joka tekee noita sisuskalujen poistoja. Mutta kuten sanottu, hyviä tekijöitä on muitakin. Niitä suositelkoon muut. Myös Harisen virittämö Toijalassa tietää myös mitä tekevät.



              Originally posted by AnttiMH View Post
              Kiitos kokemuksien jakamisesta, ja vinkeistä. Tekisi mieli hankkiutua eroon koko DPF:stä. Siitä tuntuu olevan enemmän harmia kun iloa.

              Tuo kevyempi humppaus n. 50 +/- kiekkaa minuutissa niin voisi sitten olla vaihdelaatikkoperäinen ominaisuus. Siis oireilee havaittavasti vain jos on ns. tasanopeuden säädin asetettu johonkin tiettyyn nopeuteen (kuten 40-50km/h). Ilman tasanopeuden säädintä ei ko. ilmiötä esiinny.

              Onkos suosituksia missäpäin dpf:n saa pois ja uuden softan sisälle? Mielellään niin pois ettei heti eka katsastusmies hoksaa että dpf on peukaloitu. Eli kuori takaisin.

              Thanks.
              Antti
              BMW G30 530e X-Drive

              Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

              Comment

              • Matson^
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2008
                • 2113
                • Seinäjoki

                #8
                Originally posted by AnttiMH View Post
                Onkos suosituksia missäpäin dpf:n saa pois ja uuden softan sisälle? Mielellään niin pois ettei heti eka katsastusmies hoksaa että dpf on peukaloitu. Eli kuori takaisin.
                AjTech
                Foorumilta löytyy paljon positiivista palautetta, kauempaakin tulleilta. Onnistuu pöntön huomaamaton tyhjäys tai rst-downpipe jolloin saat pitää ehjän pöntön varalla.
                | BMW G30 X-Drive M-Sport |
                | Nissan Navara TREK-1 |
                ex. | BMW e61 535dA Sport Edition LCI 2010 | Mercedes-Benz Vito 116CDI 4x4 2012 |Opel Astra H 5D | BMW e60 535d M5-look | Audi A3 2.0TDI Ambition | BMW e46 330D | Opel Omega 3.0 V6 Executive | Opel Astra G Coupe Bertone | Opel Astra G 3D |

                Comment

                • yrd3
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2013
                  • 163
                  • Ylistaro

                  #9
                  Ajtech:illa poistettin tiiliskivi putkesta ja egr pökättiin offlineen samalla, silti pieni nypyytes tuntuu mutta todella harvoin, siihen yleensä auttaa kun ajaa hetken hieman suuremmilla kierroksilla niin taas pelaa moitteetta. että ei ainakaan itelle auttanut. tästä kun vähän rikastuu niin lootaöljyt vaihtoon niin näkee vaikuttaako mihinkään.

                  Comment

                  • AnttiMH
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2013
                    • 146
                    • Esbo

                    #10
                    Täytyy vissiin suunnitella maaseutukeikkaa, täältä pk sedun alueelta ei näy suosituksia ao. Töille.

                    Comment

                    • ptikkala
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2007
                      • 1571

                      #11
                      Minulla on auto tehnyt koko omistuksen ajan semmosta pientä nypäystä aina joskus, 106 kun on hudin mukaan vauhtia niin tuo ilmenee jos ilmenee, pykälä ylös tai alas niin sitä ei tapahdu. 20tkm oston jälkeen huuhdeltiin uudet öljyt lootaan, ei muuttunut eikä ole myöskään muuttunut softauksen jälkeen (useampia eri versioita, 280hp / 300hp / n. 320hp). Pönttö tyhjätty, ei vaikutusta.

                      Comment

                      • AnttiMH
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2013
                        • 146
                        • Esbo

                        #12
                        Mulla myös öljyt vaihdettu n 13 tkm sitten, ei auttanut.

                        Comment

                        • Zamppa
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2003
                          • 291
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Mersupuolella laatikon KYB solenoidin vaihto on perushuttua. Mahtaisko olla näissä samaa ongelmaa? Eli turbiinin lukkoa ohjaava solenoidi. Itellä C32 AMG humppas varsinkin kylmänä sellasta todella pientä kierrosten heijausta tasakaasulla ajaessa ennen kuin vaihdoin solenoidin.

                          Comment

                          • -rik
                            BTCF Member
                            • Nov 2009
                            • 827
                            • Rovaniemi

                            #14
                            On ja ei. Onhan täsä ollut jo vuosia asia esillä, eikä kukaan vieläkään minun tietääkseni tiedä mistä kaikesta se voi johtua. Siitä lukemaan: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=143225

                            Eli varsinki pre-fl enempi ominaisuus kuin vika. Ei kannata menettää yöuniaan ja maksaa itteänsä kipeäksi kuten allekirjoittanut.
                            ex bimmers: | BMW e91 335dA | BMW e34 518i | BMW e60 530dA | BMW e36 318iS |

                            Comment

                            • jjanii
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2012
                              • 629
                              • joensuu

                              #15
                              omassa e61sessä hummasi kanssa kierrokset ja laatikonöljyjen vaihdolla hävisi hummaaminen ja vaihtaa nyt huomaamattomasti vaihdetta

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎