E61 Lurching zf transmission

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PetriPT
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2010
    • 290
    • Ylöjärvi

    E61 Lurching zf transmission

    Omassa E61 2005 kulkineessa ollut ties mitä vikaa ostohetken jälkeen.
    Osa näistä liittyy vaihdelaatikon toimintaan.

    Vaihdelaatikkoakin oltiin jossain vaiheessa vaihtamassa, kunnes autoliike teki takinkäännön ja vetäytyi vastuusta.
    Omalla kustannuksella en lähtenyt laatikkoa vaihtelemaan vaan tutkiskelun jälkeen humppailusyyllinen löytyi DPF:stä joka saa auton humppaamaan epäsäännöllisesti moottoritienopeuksissa.

    Noh, humppailun lisäksi toinen vika on ollut autossa nopeutta hiljentäessä esiintyvä pamaus / potku joka tulee vaihdelaatikosta. Joku mainitsi ns. bang-bugin mutta ei liene siitä kuitenkaan kyse.

    Löysin sattumalta netistä ko. laatikosta tuollaisen sivun jossa ongelma on kuvattu täysin identtisenä oman autoni kanssa.
    2003 Jaguar S-Type ownership problems (a personal experience). An objective review of S-type faults I have encountered, including Lurching ZF Transmission, Rear Brake faults, Squeaking steering wheel.


    Näyttäisi tyyppivialta.
    En kuitenkaan usko että jokainen E60/61 näistä kärsii.

    Kysymys; onko tuohon kenelläkään tiedossa olevaa helppoa ratkaisua jolla ärsyttävän vian saa pois?
    now. 530D E61 2005
    ex. 325i A Touring 2004
  • repsa
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 1374
    • Lempäälä

    #2
    Originally posted by PetriPT View Post
    Omassa E61 2005 kulkineessa ollut ties mitä vikaa ostohetken jälkeen.
    Osa näistä liittyy vaihdelaatikon toimintaan.

    Vaihdelaatikkoakin oltiin jossain vaiheessa vaihtamassa, kunnes autoliike teki takinkäännön ja vetäytyi vastuusta.
    Omalla kustannuksella en lähtenyt laatikkoa vaihtelemaan vaan tutkiskelun jälkeen humppailusyyllinen löytyi DPF:stä joka saa auton humppaamaan epäsäännöllisesti moottoritienopeuksissa.

    Noh, humppailun lisäksi toinen vika on ollut autossa nopeutta hiljentäessä esiintyvä pamaus / potku joka tulee vaihdelaatikosta. Joku mainitsi ns. bang-bugin mutta ei liene siitä kuitenkaan kyse.

    Löysin sattumalta netistä ko. laatikosta tuollaisen sivun jossa ongelma on kuvattu täysin identtisenä oman autoni kanssa.
    2003 Jaguar S-Type ownership problems (a personal experience). An objective review of S-type faults I have encountered, including Lurching ZF Transmission, Rear Brake faults, Squeaking steering wheel.


    Näyttäisi tyyppivialta.
    En kuitenkaan usko että jokainen E60/61 näistä kärsii.

    Kysymys; onko tuohon kenelläkään tiedossa olevaa helppoa ratkaisua jolla ärsyttävän vian saa pois?


    Lue ja säikähdä.
    lyhyesti : sw-päivityksellä / koodausta muuttamalla voi päästä eroon, mutta varaudu myös pahempaankin.
    5c jetta 1.2TSI 140/220
    530e m-sport alpinweiss3 vakio
    a4 cabi 220/300
    vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

    Comment

    • PetriPT
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2010
      • 290
      • Ylöjärvi

      #3
      Katsos vaan, en sattunut haulla tuota topiccia löytämään.

      Tarkoitus olisi lähiviikkoina päivittää ensin softat laatikkoon ja sitten katsoa mitä siitä seuraa.
      now. 530D E61 2005
      ex. 325i A Touring 2004

      Comment

      • PetriPT
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2010
        • 290
        • Ylöjärvi

        #4
        Varmaan parin viikon sisään saa uudet softat laatikkoon.

        Nyt kun alkoi helteiset kelit niin tuntuu että laatikko luistaa, teho ei välity moottorilta pyörille oikealla tavalla kiihdytyksissä. Pintakaasulla kun painaa vähän rivakammin niin kierroslukumittari heilahtaa 500-1000 kierrosta ylöspäin ja ottaa sitten taas kiinni.

        Voisiko tuo johtua öljyn viskositeetista? Salavalikon kautta moottorin lämmöt 92-93 astetta (vaihdelaatikon lämpöjä ei varmaan näe mistään?).
        Autoon on edellinen omistaja vaihdattanut CRL-1-ATFMV - Castrol Transmax E/ATF Multivehicle öljyt noin 60 000km sitten autoon.

        Talvella (ja talvirenkailla) myös tuo "Lurching" oli vähäisempää. Kylmällä kelillä laatikko tuntuu olevan paljon jämäkämpi kuin näin kuumalla...:think
        now. 530D E61 2005
        ex. 325i A Touring 2004

        Comment

        • Mlatvala
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 3553
          • Kuopio

          #5
          Originally posted by PetriPT View Post
          Kylmällä kelillä laatikko tuntuu olevan paljon jämäkämpi kuin näin kuumalla...:think
          Samaa miettinyt omassakin..
          E61 535d alkuunsa viritetty.

          Comment

          • JKK
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 2328
            • Uusimaa

            #6
            Mää hakkasin entisen 535d:n kanssa tämän saman asian kanssa päätäni seinään monta kuukautta. Lopulta ongelmat poistuivat kun vaihdoin uuden EGR-ventiilin ja kaasuläppäyksikön. Samassa hötäkässä pesin DPF:n ja resetoin DPF:n vaihtovälin ECU:lle.

            Noiden toimenpiteiden jälkeen en itse, eikä käsittääkseni nykyinen omistajakaan ole huomannut mitään poikkeavaa auton käyttäytymisessä viimeisen reilun 30.000km aikana. Uskoisin, että noista toimenpiteistä ratkaisevat jutut olivat kaasuläppäyksikön uusiminen ja DPF.n vaihtovälin resetointi. Regenerointiväli ilmeisesti tihenee paljonkin, kun kilometrit alkaa lähennellä 200.000km. Ja sekoilevan kaasuläppäyksikön kera tiheä polttoväli tuntuu jatkuvana nyhtämisenä ja nypyttämisenä. Ennen vaihtoa kaasuläppäyksikkö alkoi jopa antamaan satunnaista vikakoodiakin toiminnastaan. Itse kaasuläppäyksikköhän on oleellisessa roolissa polton aikana ilman määrän "säätötyökaluna". Muutenhan sen rooli on vain auton sammutuksen yhteydessä estämässä jälkivärähtelyjä. Jos auto rytkähtää sammutettaessa ikävästi, voi alkaa epäilemään ko. komponentin toimintaa. Se on ikävä kyllä monessa nykydieselissä kulutustavaraa. E60:seen kyseenomaisen osan saa Pierburgilta, joka on myös alkuperäisosan valmistaja. Taisi maksaa alennuksineen 270€.

            Voi myös kokeilla ajolenkkiä sähköliitin irroitettuna kaasupästä. Huomaatte miten autonne tuntuu paremmalta kuin koskaan. Läppä on silloin jousikuormitteisesti koko ajan auki. Samalla häviää moottorijarru kaasua löysättäessä. Ja sammutuksessa huomaatte ikävän moottorin rytkähdyksen. Ilman piuhaa ei tosin kannata pitkään ajella, koska se estää DPF:n polton käynnistymisen. Vikakoodi kannattaa myös poistaa kokeilun jälkeen. Jos piuha irroitettuna edelleen nyhtää ja nypyttää, saattaa todellinen syyllinen todellakin olla laatikko.

            DPF:n resetoinnin jälkeen polttoväli piteni mielestäni keskimäärin kaksinkertaiseksi.

            Olen ko. autolla ajellut jälkeenpäinkin jonkin verran, enkä huomaa edelleenkään mitään eroa laatikon/moottorin toiminnassa nykyiseen 100% toimivaan 530d LCI.hin. Paitsi että kulkee huomattavasti ankarammin kuin nykyinen yksiturboinen.
            Last edited by JKK; 23-05-2014, 11:35.
            BMW G30 545e M-Sport

            Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

            Comment

            • PetriPT
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2010
              • 290
              • Ylöjärvi

              #7
              Nyt taisi tulla kullanarvoista tietoa.
              Olen nimittäin itseasiassa ihmetellyt kun auton moottori heilahtaa kovin voimakkaasti kun auton sammuttaa.. en vaan olisi osannut yhdistää näihin oireisiin.

              Mikähän mahtaa olla osanumero joka syytä vaihdella?
              now. 530D E61 2005
              ex. 325i A Touring 2004

              Comment

              • JKK
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 2328
                • Uusimaa

                #8
                Originally posted by PetriPT View Post
                Nyt taisi tulla kullanarvoista tietoa.
                Olen nimittäin itseasiassa ihmetellyt kun auton moottori heilahtaa kovin voimakkaasti kun auton sammuttaa.. en vaan olisi osannut yhdistää näihin oireisiin.

                Mikähän mahtaa olla osanumero joka syytä vaihdella?
                No siinä tapauksessa se läppäyksikkö on jo elämänsä ehtoopuolella. Mullakin ensi oireet olivat tuo rytkähtely sammutuksesa ja se voimakas DPF-polton nykiminen. Vikakoodi alkoi tulla vasta myöhemmin satunnaisesti. Irroita läppäyksikön piuha ja tee pieni koeajolenkki. Jos piuha irtonaisena kone rytkähtää sammutuksessa samalla tavalla kuin piha kiinnitettynä, voit laittaa yksikön samantien tilaukseen. Samalla kannattaa uusia myös EGR. Tai vähintään putsata se perusteellisesti.

                Jos sulla on se iso DPF-pönttö jotakuinkin apukuskin penkin alapuolella (vm.2004-2005, M57N), voit huoletta nollata sen DPF:n vaihtovälinkin. Harvenee samalla DPF-polton välikin. Tosin sillä varauksella, että vastapaineet on tyhjäkäynnillä 0-10mbaria, ja satasen nopeudella tasakaasulla n. 40-60mbaria. Silloin ne on jotakuinkin uuden spekseissä. Jos ovat enemmän, kannattaa pönttö pesettää ennen nollausta. ECU.lle siis kerrotaan että autossa on "uusi" DPF, jolloin se tekee polttoa vähän harvemmin. Vanhempi M57N-koneen iso pönttö kun ei ole läheskään niin tukkeutumisherkkä kuin uudempien kombinaatiopönttö, joka on heti turbon jälkeen. Silti suosittelen sen vanhemmankin version pesua. Omassa sieltä tuli ainakin erittäin paljon kökköä ulos, vaikkka pesin sitä tuntikaupalla molemmista suunnista ja kaikilla mahdollisilla aineilla. Tyhjäkäynnin vastapaineet putosivat nollaan, ja ovat sitä edelleenkin 30.000km jälkeen. Uudempiin M57N2-koneisiin vaihtovälin nollausta ei kannata tehdä ilman DPF:n pesua tai uusimista.

                Lue tämä:


                Kannattaa kysellä tuolla Pierburgin osanumerolla myös suoraan ihan suomalaisista varaosaliikkeistä tarjousta. Esim. Järvenpään Fixuksen tiukka hinta ei ollut paljoa suurempi kuin saksalaisten myyjien hinta. Tämä oli siis itselleni ajankohtainen joskus 2011-2012. Saksasta tuon saa 230 eurolla kotiin kannettuna.
                Last edited by JKK; 23-05-2014, 13:22.
                BMW G30 545e M-Sport

                Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                Comment

                • VolvoTDi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2006
                  • 1576
                  • Tampere - Pori

                  #9
                  No ei kyllä harvene polttojen väli kun nollaa laskurin! Laskuri on vain laskuri, millä ei mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Moottorinohjaimessa on poltoille määrätyt välit tietyin ehdoin ja laskuri elää omaa elämäänsä. Egr ja imuilman lämpötilatunnistin on noissa usein saanut nykivää aikaiseksi.
                  Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                  Check:
                  www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                  Tampere 044-5867096

                  Comment

                  • JKK
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2006
                    • 2328
                    • Uusimaa

                    #10
                    Originally posted by VolvoTDi View Post
                    No ei kyllä harvene polttojen väli kun nollaa laskurin! Laskuri on vain laskuri, millä ei mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Moottorinohjaimessa on poltoille määrätyt välit tietyin ehdoin ja laskuri elää omaa elämäänsä. Egr ja imuilman lämpötilatunnistin on noissa usein saanut nykivää aikaiseksi.
                    En nyt puhu mistään laskurista, vaan service funktionista "DPF:n vaihto". Ehkä se nollaa myös jonkun laskurinkin ECU:ssa. Jokatapauksessa polttovälin pituus on erilainen uudessa ja 200.000km ajetussa E60 dieselissä.

                    No tapauksessani se polttojen harveneminen varmastikin johtui siitä DPF:n pesusta, jonka johdosta vastapaineet pysyttelivät koko ajan hyvin alhaisena. Ja se vastapaineen kohoaminenhan jonkun raja-arvon yläpuolelle on yksi tekijä regeneroinnin käynnistymiselle. Ei pelkästään km-määrä edellisen regeneroinnin jälkeen. Jokatapauksessa ennen ym. toimenpiteitä DPF:n polttoa tapahtui likimain joka toisella Järvenpään ja Pasilan välisellä työmatkalla. Pesun ja nollauksen jälkeen hyvä jos kerran viikossa. Eli joku vaikutus sillä oli.

                    En ole kuullut vielä ainoastakaan tapauksesta, jossa MAF:in yhteydessä oleva imuilman lämpötunnistin olisi ollut syyllinen nykimiseen? Ei varmastikaan mikään tyyppivika? Ahtoilman lämpötunnistin taas on tyypivika, joka on viallinen joka kolmannessa dieselissä, koska ei oireile juuri mitenkään. Eikä sen tarjoamaa lämpötila-arvoa näe INPA:lla, eikä se jätä edes vikakoodia. Arvo vain jämähtää johonkin +100 asteen tuntumaan. DIS ja autocom näyttää ko. arvon. Molempiin E60:siin olen sen joutunut vaihtamaan. Viimeismpään kaksi kertaa.
                    Last edited by JKK; 23-05-2014, 15:07.
                    BMW G30 545e M-Sport

                    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                    Comment

                    • PetriPT
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2010
                      • 290
                      • Ylöjärvi

                      #11
                      Ajelin juuri kotiin ja oudosti kyllä käyttäytyy auto. Vikakoodeja ei ainakaan tuollaisella bluetooth-testerillä löytynyt.

                      Pakoäänissä on koko ajan sellainen pörinä kuin DPF:n poltto olisi päällä ja kiihtyvyys on tosi nihkeää.
                      Kiihtyy kyllä mutta tuntuu että kaasua pitää antaa selvästi enemmän ja tuntuisi niinkuin joku ahdistaisi. En tiedä onko tuo DPF nyt kuitenkin Se syyllinen... Pitäisi käydä poistattamassa se kokonaan.

                      Munuaisten takana olevat kaihtimet ovat kiinni. Kuuluisi varmaan olla auki näillä keleillä?
                      Last edited by PetriPT; 23-05-2014, 15:19.
                      now. 530D E61 2005
                      ex. 325i A Touring 2004

                      Comment

                      • buksin-1
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2003
                        • 4592
                        • Keski-Pohjanmaa

                        #12
                        Originally posted by PetriPT View Post

                        Noh, humppailun lisäksi toinen vika on ollut autossa nopeutta hiljentäessä esiintyvä pamaus / potku joka tulee vaihdelaatikosta.
                        Tuolla taas ei ole mitään tekemistä DPF:n kanssa...
                        Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
                        Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
                        SISUSTAT modaukset

                        Comment

                        • Mikiis
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2013
                          • 906
                          • Oulu

                          #13
                          Kerronpa oman version tähän ongelmaan, kun kuulostaa oireet hyvin samoilta mitä itsellä sigun autossa. Samat oireet alkoivat, jo viime kesänä. No hätäpäissään tuli foorumi juttujen perusteella vaihdettua kaasuläppä/egr-vena.

                          No eihän nuo oireet minnekkään kadonnut. Nykiminen "loppui" dpäffän poiston/ohjelmoinnin jälkeen, mutta alakierroksilla puutuminen jäi.

                          Talvi meni nuin, ja auto pelasi ok, mutta kun kevät nyt koitti, niin oireet pahenivat. Pikkuhiljaa jäi alakierrosten väännöt kokonaan pois, jolloin laitettiin vakiosofta takaisin. No sitten tuli nykiminenkin pintakaasulla takaisin, ja käyntiääni oli tosi raaka, mutta ei isommalla kaasulla.

                          Pienen tuurinkin kautta, syylliseksi löytyi, tuolta osa n.1



                          Samainen osa löytyy 535deestä.

                          Tälläin lyhykäisyydessään kerrottu tämä stoori, kun ei jaksa tähän aikaan kirjoittaa enempää, kun juuri sai tuon vaihdettua, ja virisoftan takaisin. ja vakiosoftallakin tuli hienosti käyttäytyvä auto, mutta toki laiska

                          Pääpointtina olikin, että tarkastakaa alipainepuolen jutskat ennenkuin suinpäin sotaan lähdettä. Ja loppuun lisäyksenä, että, jos sieltä moottorista kuuluu semmoinen alipaine"lumputus", niin tuota osaa voi alkaa epäileen, mutta kannattaa tutkia ennenkuin hutkii...
                          F11 530d -11
                          E91 -06 320d
                          x2 Tuikut
                          Ex. E60 -05 535d M-Sport 386hv/766nm

                          Comment

                          • PetriPT
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2010
                            • 290
                            • Ylöjärvi

                            #14
                            Tehdäänpä pieni tilannepäivitys.
                            Laatikon ja moottorin softat on päivitetty uusimpiin ja ainakin lyhyen kokemuksen perusteella tuolla oli positiivinen vaikutus.

                            Tuo "lurching" poistui, rullatessa tuo viimeinen vaihteenvaihto ei ole enää pamaus vaan sellainen että sen juuri tuntee. Autossahan oli alkuperäiset vuoden 2004 softat, ensimmäinen versiotaso joka tuonne sisään oli laitettu oli ilmeisesti vielä jokin sellainen jota ilmeisesti ei koskaan julkaistu (tehtaalla oli parsittu tuon jälkeen autoon uudet softat 9/2004). Softausohjelmatkaan eivät noin vanhoja versioita tunteneet.

                            Katsotaan vielä mikä vaikutus on tuolla dpf poistolla jahka saan auton Seinäjoen suuntaan tässä joskus.
                            now. 530D E61 2005
                            ex. 325i A Touring 2004

                            Comment

                            Working...
                            X