Announcement

Collapse
No announcement yet.

Renkaanvaihdon iloja

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bittivirhe
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2012
    • 519
    • Pohjois-Savo

    Renkaanvaihdon iloja

    Meinasin kesäisemmät renkaat pistää alle, mutta ensin hirvitti se 530d:n alla oleva muovitötterö, siitäkö tosiaan kärsii tunkilla nostella? Netissä näkyi kuva jostain alumiinipalikasta sinne tötterön sisään, mutta mistäpä sellaista tähän hätään.

    Seuraava ongelma on, ettei alkuperäinen aluvanne lähde lievällä väkivallallakaan irti navasta. Kovin paljoa ei uskalla retuuttaa, kun moponetin tunkki on mitä on. Olisiko tuohon jotain kikkaa vai pitääkö vaan hankkia isompi leka?

    Kolmaskin asia ihmetyttää pientä kulkijaa. Kun etunen oli ilmassa, se pyöri vapaasti. Eikös nyt nelivedossa pitäisi jokaisen pyörän olla jumissa, jos kolme pyörää on maassa? Vaihde oli P:llä ja käsijarru päällä.
    G05 45e
    ex: F11 530d xDrive
    ex: E84 X1 xDrive 25d
  • -BMW-
    Bimmer Rookie
    • Feb 2007
    • 179
    • Klaukkala

    #2
    Ainakin omassa (E60) on fiksut kohdat mistä auton saa ilmaan.

    Aina olen saanut renkaat irti potkaisemalla renkaan yläosaan (varo lokarin reunaa). Huonommin se lähtee jos koitat tunkin varassa lekoa renkaan taakse.
    BMW 328 Ci -00

    Comment

    • smpovers
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2006
      • 2372
      • Tammela

      #3
      "Muovit" on nostamiseen tarkoitettu joten varmasti kestää.

      Irroita 4 pulttia kokonaan ja avaa viides melkein kokonaan auki, mutta jätä paikalleen ettei pyörä lennä potkusta tai lyönnistä naamalleen maahan. Kunnon potkua tai takapuolelta lyöt lekalla renkaaseen(ei vanteeseen) niin pitäisi lähteä.

      Nykyajan nelivedot on niin hienoja järjestelmiä, että ei niissä välttämättä pyörät lukota kun yksi pyörä on ilmassa.
      BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek
      BMW 330d touring e46 -05
      Ford Cortina Mk2 1600 -70
      ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja

      Comment

      • JP-76
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2009
        • 1060
        • Kanta-Häme

        #4
        Kannattaa sitten renkaanvaihdon yhteydessä putsata tuo pyörän napa kunnolla esim. teräsharjalla ja pyöräyttää alumiini- tai kuparitahnaa ympäri niin ei tarvi seuraavan kerran tapella saman asian kanssa

        Momenttiavain on kanssa aika oleellinen varuste noiden kevytmetallivanteiden kanssa. Esim. Motonetin momenttiavaimet on riittävän tarkkoja tuohon hommaan.

        Kiristä pultit 110Nm ja jälkikiristä uudelleen n. 100km:n ajon jälkeen.
        Kalusto:
        BMW 550i xDrive -14
        BMW S1000R -17
        Toyota Proace -15

        Comment

        • BMW525Xda
          BTCF Member
          • Feb 2014
          • 8681
          • Xxxxxx

          #5
          Niihin muovilirpakkeisiinhan käy auton oma tunkki suoraan.
          Renkaan olen itse lyönyt sisäpuolelta auton "alta" lätkästagalla irti niin ei tarvitse pelätä että auto kaatuu tms. Napakka huitaisu ja se on siinä.

          E: momenttina olen käyttänyt 130nm, muistaakseni tehtaan ohjearvo on 120nm?
          Kiristys kannattaa tehdä kahdessa osassa, 90 ja 130 esim.
          Last edited by BMW525Xda; 23-04-2014, 21:46.

          Comment

          • JermuS
            BTCF Member
            • Jul 2008
            • 4213
            • Kaustinen

            #6
            Hyvä konsti on lyödä lankulla takaa, varmasti lähtee eikä niin herkästi tule kolhujakaan.

            Ja paras se on vetää pultit kerralla kiinni, ilman mitään momenttiavain värkkäilyjä..
            -f11 530d xDrive -12 Spacegrau
            -e36 320i cabrio -97 Madeiraviolett metallic Individual
            -Volvo S60 2.4i -04
            -LMC Munsterland LUX 495 -98

            https://www.instagram.com/jermus_h/

            Pohjanmaa - Connection

            Kaustinen connection

            Comment

            • touring39
              BTCF Member
              • May 2005
              • 3901
              • Kaarina

              #7
              Originally posted by JP-76 View Post
              Kannattaa sitten renkaanvaihdon yhteydessä putsata tuo pyörän napa kunnolla esim. teräsharjalla ja pyöräyttää alumiini- tai kuparitahnaa ympäri niin ei tarvi seuraavan kerran tapella saman asian kanssa

              Momenttiavain on kanssa aika oleellinen varuste noiden kevytmetallivanteiden kanssa. Esim. Motonetin momenttiavaimet on riittävän tarkkoja tuohon hommaan.

              Kiristä pultit 110Nm ja jälkikiristä uudelleen n. 100km:n ajon jälkeen.
              Juuri näin. F10 momentti on 140Nm, tosin.

              Etuveto on pois pelistä kun moottori ei käy.
              Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

              Ex:
              e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

              Comment

              • BMW525Xda
                BTCF Member
                • Feb 2014
                • 8681
                • Xxxxxx

                #8
                Originally posted by JermuS View Post
                Ja paras se on vetää pultit kerralla kiinni, ilman mitään momenttiavain värkkäilyjä..


                Tässä linkissä momentit.
                Last edited by BMW525Xda; 23-04-2014, 21:54.

                Comment

                • JermuS
                  BTCF Member
                  • Jul 2008
                  • 4213
                  • Kaustinen

                  #9
                  ......
                  Last edited by JermuS; 23-04-2014, 22:20. Reason: eipä sittekään mittään
                  -f11 530d xDrive -12 Spacegrau
                  -e36 320i cabrio -97 Madeiraviolett metallic Individual
                  -Volvo S60 2.4i -04
                  -LMC Munsterland LUX 495 -98

                  https://www.instagram.com/jermus_h/

                  Pohjanmaa - Connection

                  Kaustinen connection

                  Comment

                  • MajorDrake
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 7531
                    • Jyväshyvä

                    #10
                    Niihin muovisiin nostokohtiin tulee jäljet jos tuollaisella halpis hallitunkilla nostaa, just äsken vaihdoin kotosalla E60:een kesänakit ja oikea tunkki on tietysti hallilla... Itse laitan sinne kolon pohjalle hylsyn poikittain
                    jotta ei nosta muovista, joku 18 mm on sopiva koko (riippuen tietysti reunan vahvuudesta) sellainen joka juuri ja juuri menee paksuuden puolesta siihen koloon. Laudat ei tahdo kestää ja lankku ei mahdu väliin...
                    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                    Comment

                    • JP-76
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2009
                      • 1060
                      • Kanta-Häme

                      #11
                      Originally posted by JermuS View Post
                      Hyvä konsti on lyödä lankulla takaa, varmasti lähtee eikä niin herkästi tule kolhujakaan.

                      Ja paras se on vetää pultit kerralla kiinni, ilman mitään momenttiavain värkkäilyjä..
                      Jos haluaa varmistaa taistelun tulevinakin keväinä/ syksyinä, niin juuri näin
                      Kalusto:
                      BMW 550i xDrive -14
                      BMW S1000R -17
                      Toyota Proace -15

                      Comment

                      • JermuS
                        BTCF Member
                        • Jul 2008
                        • 4213
                        • Kaustinen

                        #12
                        Originally posted by JP-76 View Post
                        Jos haluaa varmistaa taistelun tulevinakin keväinä/ syksyinä, niin juuri näin
                        Kuinka niin?
                        -f11 530d xDrive -12 Spacegrau
                        -e36 320i cabrio -97 Madeiraviolett metallic Individual
                        -Volvo S60 2.4i -04
                        -LMC Munsterland LUX 495 -98

                        https://www.instagram.com/jermus_h/

                        Pohjanmaa - Connection

                        Kaustinen connection

                        Comment

                        • BeamR
                          BTCF Member
                          • Jul 2007
                          • 13363
                          • Espoon takametsät

                          #13
                          Originally posted by MajorDrake View Post
                          Niihin muovisiin nostokohtiin tulee jäljet jos tuollaisella halpis hallitunkilla nostaa, just äsken vaihdoin kotosalla E60:een kesänakit ja oikea tunkki on tietysti hallilla... Itse laitan sinne kolon pohjalle hylsyn poikittain
                          jotta ei nosta muovista, joku 18 mm on sopiva koko (riippuen tietysti reunan vahvuudesta) sellainen joka juuri ja juuri menee paksuuden puolesta siihen koloon. Laudat ei tahdo kestää ja lankku ei mahdu väliin...
                          tai sitten ihan vaan pieni lankun pätkä. Itse laitan hallinosturin nostokumin myös hallitunkin päälle, ei luista eikä riko. Näitäkin saa kympillä mätänetistä.

                          ja JermuS:lle, jos vedät pultit yksi kerrallaan kiinni asti, niin vanne voi jäädä jännitykseen napaa vasten. Kiristys kahdessa vaiheessa ristiin, niin jännitystä ei tule vaan vanne kiristyy tasaisesti napaa vasten. Kaikki monella pultilla kiinni vedettävät laajat pinnat kannattaa vetää ristiin, ethän esim sylinterin kanttakaan kiristä kerrasta?
                          F46 Gran Tourer -20
                          Boxster 2.5 -97

                          Comment

                          • armada
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2012
                            • 48
                            • Tampere

                            #14
                            Aina laittanut niin kiinni että pysyy eikä tartte arpoo momenttien kanssa. Olkavarressa on momentti! jälkikiristys on aina kokeiltu eikä oo tarvinnu ikinä kiristää...
                            E39 M5 -99
                            Transit Custom -13

                            TIS Inpa Ncs Expert/Dummy

                            Comment

                            • Tome
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2003
                              • 548
                              • Joensuu

                              #15
                              Originally posted by JP-76 View Post
                              Kannattaa sitten renkaanvaihdon yhteydessä putsata tuo pyörän napa kunnolla esim. teräsharjalla ja pyöräyttää alumiini- tai kuparitahnaa ympäri niin ei tarvi seuraavan kerran tapella saman asian kanssa
                              Tähän pikku huomautuksena että älkää nyt sitä kuparitahnaa laittako napaan kun se syövyttää alumiinia (vannetta). Ihan normaali vaseliini käy tuohon. Ja teräsharjalla ei mahdollisesti stanssaantunut ruoste irtoa vaan hiokaa ennemmin hiomapaperilla ne napojen tasopinnat.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎