Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 -07/2 pre lci kampiakselin hihnapyörän ongelmat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • andretti
    Bimmer Rookie
    • Oct 2009
    • 53
    • kari s alias hurd

    E60/61 -07/2 pre lci kampiakselin hihnapyörän ongelmat

    jo parin vuoden ajan ilmastointikompuran hihna löytynyt konetilan lattialta. Aina huollossa laitettu takaisin. Ongelman syynä selvästikin kampiakselin hihnapyörän kuluneisuus (kiekossa käsin kokeiltaessa klappia).
    No Kyselin alueen liikkeissä vaihtohintaa töineen ja muutamasta sain vastineenkin. työtä Salossa tehtäisiin 2h ja uusi pyörä sekä pultti olisivat noin 380€ arvoisia kun taasen Lohjalla töitä 1h ja osat melkolailla saman. Eroa siis työn osuus mikä Salon autotalossa kestäisi sen kokonaisen tunnin pidempään (tyhmiä, ahneita vaiko laiskoja?)

    Sitten katsastin jos itse tilaisi osan. Täältä löytyisi alle 200€ http://www.autoihinvaraosat.fi/1889816-febi-bilstein
    laatu varmaankin ihan OK?

    Realoem:n kautta katsoin osanumeron (11237805696) ja sillä ebay:n sivuille niin jopas tipahti hinta!! Muttamutta, onko nuo sellaisia kertakäyttöosia? Ainakin taka-akselin kompuran tilasin ebay:sta puolella suomen hinnoista ja tuli identtinen kuin mitä autosta poistettiin, eli bosch.

    Toinen mielenkiintoinen huomio mikä silmäänpisti realoem:n räjäytyskuvassa, on hihnapyörän selvä erilaisuus. Siinä kun näyttää olevan vain yhdelle hihnalle paikka, kun minun tapauksessa hihnapaikkoja kuuluu olla kaksi. Kuten ylläoleva linkki autovaraosat.fi sivuilla näkyy?! Tämä hiukan ihmetyttää että kuinka luotettava tuo realoem on, vai onko tuo kuva vain suuntaa-antava?

    Onko tarvis uuden kiekon lisäksi tilata myös pultti? Jotain muuta osaa? Kukaan tehnyt ko. remppaa, ei varmaan ainakaan kahta tuntia saa menemään? malli siis 520d -07/2
    Last edited by andretti; 22-05-2014, 18:08. Reason: malli lisätty
    1.Datsun 120A -79 :think 2.Nissan Cherry (sgl?) 1.5 (turbo look) -85 3.BMW 520 E12 -77 :think 4.BMW 316 E30 -85 5.Honda civic CRX 1.6doch kat -90 6.Chevrolet Van Starcraft LX 6.2dsl -87 7.Nissan 200sx 1.8T -90 8.Volvo S40 T4 -99 9.Volvo V40 classic 1.8 -2004 (edelleen kakkosena) 10.BMW 520d E61 2/07
  • GT-555
    Bimmer Rookie
    • Jun 2012
    • 183
    • etelä

    #2
    Originally posted by andretti View Post
    jo parin vuoden ajan ilmastointikompuran hihna löytynyt konetilan lattialta. Aina huollossa laitettu takaisin. Ongelman syynä selvästikin kampiakselin hihnapyörän kuluneisuus (kiekossa käsin kokeiltaessa klappia).
    No Kyselin alueen liikkeissä vaihtohintaa töineen ja muutamasta sain vastineenkin. työtä Salossa tehtäisiin 2h ja uusi pyörä sekä pultti olisivat noin 380€ arvoisia kun taasen Lohjalla töitä 1h ja osat melkolailla saman. Eroa siis työn osuus mikä Salon autotalossa kestäisi sen kokonaisen tunnin pidempään (tyhmiä, ahneita vaiko laiskoja?)

    Sitten katsastin jos itse tilaisi osan. Täältä löytyisi alle 200€ http://www.autoihinvaraosat.fi/1889816-febi-bilstein
    laatu varmaankin ihan OK?

    Realoem:n kautta katsoin osanumeron (11237805696) ja sillä ebay:n sivuille niin jopas tipahti hinta!! Muttamutta, onko nuo sellaisia kertakäyttöosia? Ainakin taka-akselin kompuran tilasin ebay:sta puolella suomen hinnoista ja tuli identtinen kuin mitä autosta poistettiin, eli bosch.

    Toinen mielenkiintoinen huomio mikä silmäänpisti realoem:n räjäytyskuvassa, on hihnapyörän selvä erilaisuus. Siinä kun näyttää olevan vain yhdelle hihnalle paikka, kun minun tapauksessa hihnapaikkoja kuuluu olla kaksi. Kuten ylläoleva linkki autovaraosat.fi sivuilla näkyy?! Tämä hiukan ihmetyttää että kuinka luotettava tuo realoem on, vai onko tuo kuva vain suuntaa-antava?

    Onko tarvis uuden kiekon lisäksi tilata myös pultti? Jotain muuta osaa? Kukaan tehnyt ko. remppaa, ei varmaan ainakaan kahta tuntia saa menemään? malli siis 520d -07/2
    Helppo homma varsinkin jos nosturi käytössä. Flekti pois edestä niin helpottaa kummasti. Peukalo keskellä kämmentä niin silti tuntiin tekee vaihdon. Ja uusi kompuran hihna tietysti. Jos siis samalla tavalla kuin 530d:ssä
    Last edited by GT-555; 22-05-2014, 22:28.
    e61 530da

    Comment

    • MNi
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2008
      • 3144
      • Tampere

      #3
      RealOEM:n kuva lienee suuntaa-antava. Osanumero on tärkein.

      Findpart kertoo potentiaalisia tarvikevalmistajia: KLIK. Febi lienee käypäinen, samoin ottaisin ehkä Contitech tai Gates. Orkkis on tietty pop ja voi olla vahvistettuakin versiota tarjolla. Tai sitten ei.

      Uuden kuningaspultin ja aluslevyn tarvitset, kun on venypultti. Joissakin hihanpyörissä voi tulla jopa mukana. Kannattaa kuitenkin hankkia orkkis, ei ainakaan jää laadusta kiinni kun se on smiidin mukaan huimat 13,63€.

      Pultin avaamisessa ja kiristämisessä tarvitset kestävän hylsyn ja enemmän pituutta vääntimeen. Kyseinen pultti on kiristetty 100Nm + 150 astetta: KLIK.

      Comment

      • Laku
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2007
        • 17559
        • Turku

        #4
        Profiteilesta Contin hihnapyörä sopivasti:

        Näillä mennään:
        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

        Comment

        • 325E
          Bimmer Enthusiast
          • May 2006
          • 1228
          • LAHTI

          #5
          Laita vain Orginaali BMW Hihnapyörä

          Kokemuksesta ja oman hihnapyöräni asenettuani siis Orginaalin ero on suuri miksi laittaisit sellaisen joka jo tiedetään huonoksi, laita siis BMW Orgilal hihnapyörä joka 6kpl pultin kanssa jäi hieman alle 500€ ei ole oikotietä onneen..uusi on 300g painavampi ja päällisin puolin näkee sen vahvistetun eron joka on suuri...




          Originally posted by andretti View Post
          jo parin vuoden ajan ilmastointikompuran hihna löytynyt konetilan lattialta. Aina huollossa laitettu takaisin. Ongelman syynä selvästikin kampiakselin hihnapyörän kuluneisuus (kiekossa käsin kokeiltaessa klappia).
          No Kyselin alueen liikkeissä vaihtohintaa töineen ja muutamasta sain vastineenkin. työtä Salossa tehtäisiin 2h ja uusi pyörä sekä pultti olisivat noin 380€ arvoisia kun taasen Lohjalla töitä 1h ja osat melkolailla saman. Eroa siis työn osuus mikä Salon autotalossa kestäisi sen kokonaisen tunnin pidempään (tyhmiä, ahneita vaiko laiskoja?)

          Sitten katsastin jos itse tilaisi osan. Täältä löytyisi alle 200€ http://www.autoihinvaraosat.fi/1889816-febi-bilstein
          laatu varmaankin ihan OK?

          Realoem:n kautta katsoin osanumeron (11237805696) ja sillä ebay:n sivuille niin jopas tipahti hinta!! Muttamutta, onko nuo sellaisia kertakäyttöosia? Ainakin taka-akselin kompuran tilasin ebay:sta puolella suomen hinnoista ja tuli identtinen kuin mitä autosta poistettiin, eli bosch.

          Toinen mielenkiintoinen huomio mikä silmäänpisti realoem:n räjäytyskuvassa, on hihnapyörän selvä erilaisuus. Siinä kun näyttää olevan vain yhdelle hihnalle paikka, kun minun tapauksessa hihnapaikkoja kuuluu olla kaksi. Kuten ylläoleva linkki autovaraosat.fi sivuilla näkyy?! Tämä hiukan ihmetyttää että kuinka luotettava tuo realoem on, vai onko tuo kuva vain suuntaa-antava?

          Onko tarvis uuden kiekon lisäksi tilata myös pultti? Jotain muuta osaa? Kukaan tehnyt ko. remppaa, ei varmaan ainakaan kahta tuntia saa menemään? malli siis 520d -07/2

          Comment

          • MNi
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2008
            • 3144
            • Tampere

            #6
            Osanumeron perusteella M47N2 eli nelimukinen --> vain yksi (iso) venypultti ja prikka alle.

            Comment

            • Dabbler
              Bimmer Rookie
              • Aug 2010
              • 102
              • Lpr

              #7
              Taistelin viime kesänä saman homman kanssa, m47 koneisen dampperi on nimenomaan yhdellä pultilla OIKEASTI kiinni, itse yritin avata pulttikoneella, ei auennut, startilla avain maatavasten, auto hieman vain nytkähti, startti ei jaksanut avata pulttia, sitten tein dampperin keskelle avaimen jolla sai pidettyä vastaan, sekin vääntyi kun pitkillä varsilla yritti avata käsin. Lopulta vein ongelman korjaamolle, ensimmäisessä ei merkkikorjaamo eivät pystyneet avaamaan kun heillä ei ollut sopivaa avainta vastaanpitämiseksi, kyseessä siis automaatti ja itsekin luulin ettei laatikosta pysty estämään kampiakselin pyörähtämistä, no vein merkkikorjaamolle jossa vaihtoivat kys. osan ja soittavat minulle ettei toimittamaasi osaa voi jättää kiinni autoon kun se ravistaa niin vietävästi, olinhan tilannut sen netistä (tulikohan virosta en muista enää firmaa), no laitettiin tilaukseen uusi osa merkkiliikkeestä ja paikalleen 700eur + 150eur (paskaosa) köyhempänä pirssi taas toimi.

              Tilaamani dampperi oli täyttä terästä ilman oikeaa kumivulkanointia, keskelle oli vain hämäykseksi liimattu päälle kumia, en kiinnittänyt siihen sen enemmin huomiota kun osa tuli ja homman aloitus venyi siitä parikuukautta, vaikka hälytyskellojen olisi pitänyt siinäköhtaa soida kun huomasin ettei paketti ollut tilaamani skf merkki.

              Niin ja väittivät merkkikorjaamossa että automaattilaatikostakin voi lukita kampiakselin, en kyllä löytänyt itse mistään ohjeista sitä.

              Comment

              • Timelord
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2010
                • 504
                • Loimaa

                #8
                Originally posted by Dabbler View Post

                Niin ja väittivät merkkikorjaamossa että automaattilaatikostakin voi lukita kampiakselin, en kyllä löytänyt itse mistään ohjeista sitä.

                Yleensä tuo laatikosta löytyvä lukituspaikka on vain moottorin ajoituksen säilyttämistä varten. Ainakin M62B44:ssä vetolevy/ starttikehä mikälie on oikeasti niin ohutta materiaalia ettei kuningaspulttia saa auki pelkästään tuolla lukitsemisella.
                W201 2,5D
                W123 280ce
                E21 316
                ex-E60 530ia
                ex-E53 4,4i
                ex-E39 523i
                ex-E34 520ia
                ex-E21 318i

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎