Announcement

Collapse
No announcement yet.

535d vie jäähdytinnestettä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juspa
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2006
    • 1241
    • Pori

    535d vie jäähdytinnestettä

    Oli termarirempan jälkeen (helmikuu) vienyt nestettä normaalitasosta hälytysrajalle. Lisäsin nestepinnan normaaliin ja aloin seuraamaan asioita. Putkesta tulee vesihöyryä melkoisesti jonkun aikaa kun kylmänä lähtee liikkeele. loppuu kyllä eikä näyttäisi lämpimänä enää tulevan, ainakaan näillä keleillä ei näe. Pakokaasu haisee pistävältä, miltä nyt tälläinen diesel, mistä dpf poistettu.. eli en huomaa hajussa mitään makeutta tms. Mutta siis mielestäni ei tuollainen määrä vesihöyryä normaalia, vaikka paljon sitä tietysti kondensoituu putkeen kun putki aluksi kylmä.

    nyt avasin paisarin korkin kun auto oli seisonut reilun vuorokauden ja järjestelmässä oli hiukan painetta. Normaalia? nestepinta oli pudonnut taas alle minimin..

    EGR:n lauhdutinta en ole vielä avannut, että vuotaako se nesteitä pakokaasun mukaan. EGR-venttiili on ohjelmallisesti suljettu ja vesikierto tukittu termarilta.

    Nyt mielessäni pelottelee onko tuosta kansipahvi mennyt... Onko muita konsteja selvitellä asiaa muutakuin mitata pakokaasut jäähdytinnesteestä? Näkyykö silti pakosti siitäkään?
    E70 M-Sport AlpinWeiß 3

    Ex.
    F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
    E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
    E90 320d -05 Schwartz 2
    E36 328i touring -97 Diamantschwartz
    E36 352i -91 Diamantschwartz
  • skt
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2013
    • 348
    • Etelä-Pohjanmaa

    #2
    Mulla oli 520d:ssa lohko halki ja se tosiaan päästi jäähdytinnesteen pakokaasun mukana pois, joten lätäkköä ei tullut auton alle vaikka ainetta lisäsi säännöllisesti. Oireisiin kuului normaalia kovempi paine kuumana ja osittain nestettä tuli ulos paisuntasäiliön liitoksista. En tiedä pääsetkö vertaamaan kuumana kärryä ehjään ja yrittää avata varovasti paisuntasäiliötä verrataksesi painetta. Toivottavasti sulla on toinen syy - meni koko kone vaihtoon...
    F11 LCI 520d -14
    F45 225xe -17
    Ex. E61 LCI 520d -08,
    Skoda Octavia mk2 -06, Golf GTI mk3 -96

    Comment

    • Bansku
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2011
      • 1493
      • Savo

      #3
      Itse ainakin kerran ole samanlaiseen tapaukseen törmännyt että pöläytteli vesihöyryä putkesta, tosin vasta lämpimänä. Siitä kokeiltiinkin ihan ekana tukkia/ohittaa egr:än nestekierto, sillon loppu vesihöyryn tulo joten uudella egr:llä toimi normaalisti eikä hävittänyt enään nestettä

      Comment

      • Juspa
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2006
        • 1241
        • Pori

        #4
        Ihmettelen vielä tuota paineasiaa.. kuumanahan järjestelmässä on painetta jottei pääse vedet kiehumaan. Miten paine poistuu normaalisti järjestelmästä vai poistuuko? Mietin vaan, jos jäähdytinnestettä vuotaa johonkin, esim. Vuotavan egr -jäähdyttimen kautta, eikö sieltä silloin karkaisi paine pois myöskin? Mulla kuitenkin pysyy paine.

        Miten järjestelmä käyttäytyy paineen suhteen jos kannentiiviste on mennyt? Sieltäkin lulisi paineen purkaantuvan ellei ole juuri siinä asennossa että kaikki ko. Pytyn venttiilit on kiinni..

        Illalla otan sen egr -jäähdyttimen irti niin näkee ainakin sen vuotaako..
        E70 M-Sport AlpinWeiß 3

        Ex.
        F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
        E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
        E90 320d -05 Schwartz 2
        E36 328i touring -97 Diamantschwartz
        E36 352i -91 Diamantschwartz

        Comment

        • MajorDrake
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 7531
          • Jyväshyvä

          #5
          Kuumassa järjestelmässä on paine, jos paine nousee liian isoksi niin korkki yleensä toimii varoventtiilinä,
          tosin järjestelmiä on kahdenlaisia,
          bemareissa suljettu ja esim. japseissa avoin (jossa paisari ei ole paineistettu).

          Korkki on yleensä 1.2-1.5 barin (ylipainetta).

          Jos kansi vuotaa ja aihettaa painetta järjestelmään,
          näkyy se yleensä värinä jäähdytysnesteessä,
          ja nesteestä kannattaa mittauttaa häkäpitoisuus jos epäilyttää että kansi vuotaa.

          Tietysti voihan se kansi vuotaa myös viestilan ja ölytilan välillä,
          tämä näkyy öljykorkista vaahtona.

          Eiköhän se EGR lauhtudin ole todennäköisin jos em. tunnusmerkit ei täyty...

          Paine poistuu järjestelmästä kun jäähdytysneste jäähtyy ja sen tilavuus laskee.
          Paine tulee järjesetelmään siis nesteen lämpölaajenemisen takia.
          Last edited by MajorDrake; 09-06-2014, 14:53.
          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

          Comment

          • Juspa
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2006
            • 1241
            • Pori

            #6
            Jep, EGR -jäähdytin kädessä ja jäähdytinnestettä pakokaasuvirtauspuolella. Sehän se sitten siellä vuotaa. Nesteetkin värjäytyneet hieman mustaksi kun on tullut toisinpäin nokea myös jäähdytysjärjestelmään.

            Mistä toi nyt ois paras tyhjätä mahdollisimman tyhjäksi että sais kaikki nesteet vaihdettua? Kun ei oikein tässä nyt ole paikkaa että pääsisi auton alle.. Alimman letkun kohdan kun ottaa auki ja puhaltaa paineella paisarin korkin kautta..?
            E70 M-Sport AlpinWeiß 3

            Ex.
            F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
            E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
            E90 320d -05 Schwartz 2
            E36 328i touring -97 Diamantschwartz
            E36 352i -91 Diamantschwartz

            Comment

            • MajorDrake
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 7531
              • Jyväshyvä

              #7
              Laatikon lämmönvaihtimelle menevä letku on helppo irroittaa ja ei kastele sähkölaitteita.

              kannattaa laskea vettä reilusti järjestelmän läpi ja vasta sitten laittaa uudet nesteet.
              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

              Comment

              • Juspa
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2006
                • 1241
                • Pori

                #8
                Tuli ajettua parikymmentä litraa vettä läpi. Nyt on tulpattu vesikierto.Täytyy teettää vielä pakosarjan ja imusarjan päähän sokealaipat niin saa koko hökötyksen pois.
                E70 M-Sport AlpinWeiß 3

                Ex.
                F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
                E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
                E90 320d -05 Schwartz 2
                E36 328i touring -97 Diamantschwartz
                E36 352i -91 Diamantschwartz

                Comment

                • Mlatvala
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 3553
                  • Kuopio

                  #9
                  Originally posted by Juspa View Post
                  Tuli ajettua parikymmentä litraa vettä läpi. Nyt on tulpattu vesikierto.Täytyy teettää vielä pakosarjan ja imusarjan päähän sokealaipat niin saa koko hökötyksen pois.
                  Minkähän hintaiset laipat tulee jos samalla teettäsit mullekin?
                  E61 535d alkuunsa viritetty.

                  Comment

                  • Juspa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2006
                    • 1241
                    • Pori

                    #10
                    Originally posted by Mlatvala View Post
                    Minkähän hintaiset laipat tulee jos samalla teettäsit mullekin?
                    Ajattelin jos tässä työpaikalla korjaamon pojat sellaset paskartelis.. Taitaa helpoin olla, kun katkaisee sen pakosarjalta lähtevän putken laipan jälkeen ja tinaa siihen putkeen tulpan. Imusarjan päähän ei tarvi kuin sellanen reilun parin euron kolikon kokoinen ja n.5mm vahva kiekko, jonka laittaa sillä klemmarilla kiinni, millä se putki muutenkin on + tiivistemassa.
                    E70 M-Sport AlpinWeiß 3

                    Ex.
                    F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
                    E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
                    E90 320d -05 Schwartz 2
                    E36 328i touring -97 Diamantschwartz
                    E36 352i -91 Diamantschwartz

                    Comment

                    • Mlatvala
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 3553
                      • Kuopio

                      #11
                      Originally posted by Juspa View Post
                      Ajattelin jos tässä työpaikalla korjaamon pojat sellaset paskartelis.. Taitaa helpoin olla, kun katkaisee sen pakosarjalta lähtevän putken laipan jälkeen ja tinaa siihen putkeen tulpan. Imusarjan päähän ei tarvi kuin sellanen reilun parin euron kolikon kokoinen ja n.5mm vahva kiekko, jonka laittaa sillä klemmarilla kiinni, millä se putki muutenkin on + tiivistemassa.
                      En halua sellasta tulppaa. Mut jos ne sorvaa sellaset laipat jotka kiritään sinne pakosarjan päähän tulevilla omilla torxeillaan niin ois jees
                      E61 535d alkuunsa viritetty.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎