Announcement

Collapse
No announcement yet.

M57N2 rytkytys tyhjäkäynnillä ja jälkikäynti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kiree äMMä
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2005
    • 309
    • Jyväskylä

    M57N2 rytkytys tyhjäkäynnillä ja jälkikäynti

    Potilas 270tkm ajettu. Nyt alkanut tekemään sellaista että käynti muuttuu tyhjäkäynnillä välillä muutaman sekunnin ajaksi kovaksi rytkytykseksi, samalla kierrokset heiluu ~100rpm. Tuo menee sitten aina n.5 sekunnissa ohi mutta saattaa palata useaan kertaan. Kaasua kun hiemankin painaa niin käynti palaa täysin normaaliksi. Nyt pariin kertaan moottorin sammutuksen jälkeen tehnyt tuota rytkytystä itsestää.Hieman pelottava fiilis, kun auto starttasi itsestään ovien sulkemisen jälkeen kaupan pihassa! Jälkikäytirytkytystä kävi muutaman sekunnin. Kone ei kuitenkaan savuta ollenkaan, ei mustaa eikä valkoista. Vedot tallella. Turbo, IC ja ahtoputket vaihdettu 10tkm sitten. Moottorin lämmöt kohdallaan, 90-95ast. Autoa ei ole ohjelmoitu tietääkseni.

    Suutinvika tuli itsellä mieleen, nuo tuli käytettyä kertaalleen irti ja teoriassa mahd. että esim.jotakin likaa päässyt johonkin suuttimista. Mutta tuosta jo tuo 10tkm aikaa.

    Ideoita?
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7544
    • Jyväshyvä

    #2
    Kaasuläppää tutkailisin, vikakoodien lukuun näin alkuun...
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

    Comment

    • Kiree äMMä
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2005
      • 309
      • Jyväskylä

      #3
      Mysteeri syvenee..
      Nyt alkanut kuulumaan aivan kamalan kuuloista ääntä jota voisi kuvata parhaiten samanlaiseksi kuin jos polkupyörän pinnojen väliin olisi laitettu muoviräpättin paitsi volyymi x10 sillä kuulostaa auton sisälle aivan kamalalta. Tuo tulee aina muutaman sekunnin sykleissä matalilla kierroksilla ja hiljaisissa vauhdeissa ja ääni häviää kaasua painamalla. Itse mietin, että pääseekö kone liikkumaan ja osuuko joku muovi silloin johonkin pyörivään osaan, MUTTA kertaallen tämä ääni on kuulunut silloinkin kun auto oli parkissa, virrat sammutettuna ja moottori ei ollut varmasti käynnissä, koska itse seisoin jo auton ulkopuolella ja painoin kuskin ovea kiinni kun tuo ääni kuului. Voimakkuus äänessä oli tosi kova, jos auto ei olisi ollut parkissa niin olisin kuvitellut että automaattilaatikossa tai koneessa pyörii muovia tai metallia tai joku mäyrää suurempi otus kuopsuttaa konepeltiä. Katselin kummissani yympärilleni kunnes tajusin että oman auton konepellin alta se kamala räksytys tulee. Eli joku sähkötoiminen laite on varmasti päällä ollut tms. ennen auton asettumista lepotilaan. Kaikkia vaihtoehtoja kun miettinyt niin pohdin voisiko nappistartti sekoilla niin, että starttimoottori toimisi epäadekvaateissa tilanteissa esim.jonkun kosketushäikän takia? Auton käynnistyminen on mielestäni muuttunut työläämmäksi kuin aiemmin.
      Last edited by Kiree äMMä; 05-07-2014, 07:49.

      Comment

      • jaki
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2003
        • 2979
        • Uusimaa

        #4
        Ei tuolla nyt kannata ajaa ennen kuin vika selvitetty. Voisiko kaasuläppä olla jotenkin irti ja räpättää?
        BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

        Comment

        • BMW525Xda
          BTCF Member
          • Feb 2014
          • 8681
          • Xxxxxx

          #5
          Eihän jää flekti pyörimään konehuoneeseen ja ota jonnekin kiinni hieman ?

          Comment

          • VolvoTDi
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2006
            • 1576
            • Tampere - Pori

            #6
            Myös veikkaan kaasuläppää jos käy jälkikäyntiä (toimiva kaasuläppä estää tuon) ja räpätys voi olla sen kaasuläpän rattaista kun lyö yli. Moottorin sammutuksen jälkeen kaasuläppä on ääriasennossa vähän aikaa, jonka jälkeen irroittaa, joten tuokin tukisi ratasteoriaa... Vikakoodit lukuun niin alkaa selviämään sitäkautta.

            Tyhjäkäynnin epätasaisuus saattaa johtua kaasuläpästä, mutta ennemminkin veikkaan määränsäädintä mikä jumittelee --> rail-paineet hyppii. Livedatalla saa selville.
            Last edited by VolvoTDi; 05-07-2014, 12:18.
            Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
            Check:
            www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
            Tampere 044-5867096

            Comment

            • Kiree äMMä
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2005
              • 309
              • Jyväskylä

              #7
              Nyt olen vähän kyllä pihalla....Mutta siis kaasuläppä? Siis ilmaläppä kai suoraruiskutusdiisselissä?

              Comment

              • Kissvesala
                Moderator
                • Jun 2010
                • 3110
                • Liminka

                #8
                Originally posted by Kiree äMMä View Post
                Nyt olen vähän kyllä pihalla....Mutta siis kaasuläppä? Siis ilmaläppä kai suoraruiskutusdiisselissä?
                Vikakoodinluku ensin. Mutta jälkikäynti kyllä viittais kaasuläppään. (ilmaläppään) throtle valve tai millä nyt osan tunnet. Egr venttiilin vieressä.
                Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
                Kissvesala.fi
                Priva tai o443424479

                Comment

                • MNi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2008
                  • 3144
                  • Tampere

                  #9
                  Originally posted by Kiree äMMä View Post
                  Nyt olen vähän kyllä pihalla....Mutta siis kaasuläppä? Siis ilmaläppä kai suoraruiskutusdiisselissä?
                  Kaasuläppä eli tässä tapauksessa imusarjan sulkuläppä olis parempi termi, mutta kaasuläpästä puhutaan (throttle valve myös osaluettelossa, tai drosselklappe) eli osa 2 täältä: KLIK.

                  Käytetään moottorin sammutuksessa pysäyttämään moottori nopeammin ja DPF:n regeneraatiossa. Ilman toimivaa kaasuläppää DPF:n lämpötilaa ei saada nostettua eikä polttoa tapahdu --> DPF täyttyy eikä pakkopolttokaan enää läpän vaihdon jälkeen pelasta tilannetta.

                  Kaasuläppä on sähkötoiminen mutta imusarjassa tulee aina hiukan öljysumua kampikammion tuuletuksesta. Öljy pääsee läpän vanhetessa läpän akselia pitkin läpän sähkömoottorin ohjaukselle --> läppä hyytyy.

                  INPAlla tutkiessa löytynee throttle valve vikoja --> kaasuläppä vaihtoon.

                  306€ Schmiedmann orkkistuote, ebay.de yleisesti ~230€, autoteilemann.de Pierburg 188€: KLIK.

                  Comment

                  • Kiree äMMä
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2005
                    • 309
                    • Jyväskylä

                    #10
                    Kamalan äänen lähde paljastui. Ääni lähtee flektistä josta ilmeisesti laakeri hajalla koska muovi hakkaa muovia vasten. Mutta mikä ihme saa tuon sähköflektin päälle vielä kun auto sammuksissa? Vai kuuluuko sen pyöriäkin joissain tapauksissa moottorin sammuttamisen jälkeen? Nyt lakkasi kylmän ilman tulo kabiiniin. Ilmeisesti flekti ei pyöri enää lainkaan.Koneen lämmöt näillä helteillä salavalikosta pysyy kuitenkin normaalissa 93-96asteessa niin jonossa madellessa, parkissa seisoessa kuin moottoritielläkin.

                    Onko näistä sähköflektejä hajoillut paljon? 270tkm ajettu.

                    Comment

                    • Kiree äMMä
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2005
                      • 309
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Auto on selkeästi käynyt muutamaan kertaan jälkikäyntiä joten aiempien kommenttien logiikan mukaan kaasuläppä ei voi olla ehjä. Nyt kuitenkin flekti siis lähtee pyörimään vielä esim. 1-2 minuuttia moottorin sammutuksen jälkeen mikä tuskin johtuu enää siitä, että auto yrittäisi käydä jälkikäyntiä.

                      Comment

                      • MNi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2008
                        • 3144
                        • Tampere

                        #12
                        Originally posted by Kiree äMMä View Post
                        Kamalan äänen lähde paljastui. Ääni lähtee flektistä josta ilmeisesti laakeri hajalla koska muovi hakkaa muovia vasten. Mutta mikä ihme saa tuon sähköflektin päälle vielä kun auto sammuksissa? Vai kuuluuko sen pyöriäkin joissain tapauksissa moottorin sammuttamisen jälkeen? Nyt lakkasi kylmän ilman tulo kabiiniin. Ilmeisesti flekti ei pyöri enää lainkaan.Koneen lämmöt näillä helteillä salavalikosta pysyy kuitenkin normaalissa 93-96asteessa niin jonossa madellessa, parkissa seisoessa kuin moottoritielläkin.

                        Onko näistä sähköflektejä hajoillut paljon? 270tkm ajettu.
                        Sähköflekti, siis se mikä on jäähdytimen edessä, voi pyöriä moottorin sammuttamisen jälkeen ja voi käynnistyä vasta pienellä viiveellä. Sähköflektistä on ollut aktio joskus ainakin E46 malleissa, eli mullekin vaihdettiin joskus 2010 tienoilla 2004 pirssiin marmorin toimesta valmistajan piikkiin uusi sähköflekti eli vikaa niissä on ollut.

                        Comment

                        • VolvoTDi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2006
                          • 1576
                          • Tampere - Pori

                          #13
                          DPF polton aikana kun sammuttaa moottorin lähtee flekti pyörimään. Taitaa poltella jatkuvalla syötöllä...
                          Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                          Check:
                          www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                          Tampere 044-5867096

                          Comment

                          • Kiree äMMä
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2005
                            • 309
                            • Jyväskylä

                            #14
                            Unohdin laittaa alkuun että DPF poistettu turbon vaihdon yhteydessä muttei ole ohjelmoitu vielä. Ei kyllä jatkuvasti pidä kamalaa polttoääntä.

                            Comment

                            • Kiree äMMä
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2005
                              • 309
                              • Jyväskylä

                              #15
                              Tämä ratkesi totaalisesti. Syynä kaikkeen oli hajonnut sähköflekti. Pohjapahvin päällä oli pari katkennutta siipeä tuulettimesta. Ilmastointi lakkasi puhaltamasta kylmää koska flekti oli nyt lopulta täysin solmussa ja siis jumissa eikä pyörinyt lainkaan. Todennäköisesti olen erehtynyt jälkikäynnistä sillä hiemankin epätasapainossa pyörivä flekti saa näköjään aikaan aivan uskomattoman tärinän. Katkoin huvikseni jäljellä olevat siivet ja laitoin flektin kokeeksi pyörimään ilman ulkokehää. Tärinä on aivan järkyttävä, tuntuu todella voimakkaana persuuksissa autossa istuessa. Auton sisälle ei kuitenkaan mitenkään tuota voi tajuta, koska se tuntuu aivan kuin moottori itsessään kävisi epätasaisesti. Näin ollen kamala ääni on kuulunut kun muovi on hakannut muovia vasten, välillä tuntunut epätasainen käynti on taas johtunut epätasapainossa pyörivästä siipipyörästä. Otin nyt flektin piuhan irti jolloin lakkasi saman tien tärinä. Heti kun jumissa ollut flekti alkoi pyöriä siipiä "lyhennettyäni" alkoi kylmästöintikin taas pelittää ja kun taas otin piuhan irti niin sisälle alkoi tulla taas pelkkää lämmintä ilmaa. Tuon flektin merkitys vaikuttaisi siis olevan huomattavasti isompi ilmastoinnin lauhduttimelle kuin moottorin lämmölle. Kun flektin piuha on irti, koneen lämmöt pienessäkin ajossa näyttää pysyvän mukavasti 90-95 asteessa mutta se että kabiiniin saa kylmää ilmaa vaati kovempaa ajoa motarilla.

                              Nyt vaan pitäisi löytää jostain mahd.edullisesti uusi tuuletin keulalle. Marmorilla tais olla 400-500€..
                              Last edited by Kiree äMMä; 08-07-2014, 19:23.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎