Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 level control system failure ja kompuran vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mahlbte1
    Newbiemmer
    • Jun 2012
    • 2
    • Helsinki

    E61 level control system failure ja kompuran vaihto

    Auto 1/08 mallia oleva, level control system failure ilmoitus tuli ajotietokoneen näyttöön ja perä painui yön aikana alas. Perän korkeuden säätö oli siis lopettanut toimintansa.

    Ajattelin tästä kirjoittaa onnistuneen korjaustarinan.

    Perä painui siis alas ja kopressori oli mykkä, mitään oireita ei ollut aiemmin, mutta nyt oltiin liikkeellä täydellä kuormalla, joten rasitukselle varmasti helteessä joutui. Asiaa tutkiessani, 40A rele oli palanut ja muutoin ei mitään näkyvää, ilmapussit ja letkut näytti ehjiltä. Vaihdoin uuden sulakkeen ja se paloi samantien.

    Ajo BMW huoltoon ja piuhaan kiinni. Se kertoi että kompura on oikarissa. Uusi kompura oli sen verran suolainen hinnaltaan 891eur ja olisi joutunut tilaamaan, joten päätin etsiä itse netistä. Auton pystyi ajamaan kotiin, joten tyydyin vikadiagnoosiin 120 eur.

    Löysin uuden kompuran OEM numerolla 37106793778 Saksasta www.air-suspension-shop.com kohtuulliseen 251 eur hintaan. Vanha asennusteline käy ja mukaan tulee pakollinen uusi rele. UPS toi paketin parissa päivässä ovelle ja kyyti maksoi 18,49 eur. Täysin sama vekotin valmistajaa myöten AMK. Vaivanpalkkaa tuommoiset 600 eur!

    Kompura on auton alla akun kohdalla. Akkun maa irti. Oikea takakulma ylös ja pyörä irti. Pohjasta oik. takakulman ja oikean takapyörän suojamuovit irti, kompuran kaksi sähköliitintä irti, ilman sisään ja ulostuloletkujen liittimet irti ja lopuksi kompura irti telineestä kolmella torksilla. Letkujen ja piuhojen kunnon tarkistus.

    Uusi kompura päinvastaisessa järjestyksessä paikalleen, suojamuovien kasaus ja uusi rele paikalleen varapyörän alta löytyvään koteloon. Kolmen releen nipusta vaalean vihreä. Uutta kompuraa tai relettä ei tarvitse aktivoida ajotietokoneessa tai dealerilla.

    Sitten vaan akku kiinni, virta päälle ja ihmettelemään kun perä nousee taas ylös.

    Toki muitakin vika kohteita voi olla, mutta tässä yksi tarina. Aikaa vaihtotyöhön kuluu pari tuntia.

    TM
    Last edited by mahlbte1; 01-08-2014, 10:43.
  • Hakkapeliitta
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2014
    • 552
    • P-Sawo

    #2
    Originally posted by mahlbte1 View Post
    Auto 1/08 mallia oleva, level control system failure ilmoitus tuli ajotietokoneen näyttöön ja perä painui yön aikana alas. Perän korkeuden säätö oli siis lopettanut toimintansa.

    Ajattelin tästä kirjoittaa onnistuneen korjaustarinan.

    Perä painui siis alas ja kopressori oli mykkä, mitään oireita ei ollut aiemmin, mutta nyt oltiin liikkeellä täydellä kuormalla, joten rasitukselle varmasti helteessä joutui. Asiaa tutkiessani, 40A rele oli palanut ja muutoin ei mitään näkyvää, ilmapussit ja letkut näytti ehjiltä. Vaihdoin uuden sulakkeen ja se paloi samantien.

    Ajo BMW huoltoon ja piuhaan kiinni. Se kertoi että kompura on oikarissa. Uusi kompura oli sen verran suolainen hinnaltaan 891eur ja olisi joutunut tilaamaan, joten päätin etsiä itse netistä. Auton pystyi ajamaan kotiin, joten tyydyin vikadiagnoosiin 120 eur.

    Löysin uuden kompuran OEM numerolla 37106793778 Saksasta www.air-suspension-shop.com kohtuulliseen 251 eur hintaan. Vanha asennusteline käy ja mukaan tulee pakollinen uusi rele. UPS toi paketin parissa päivässä ovelle ja kyyti maksoi 18,49 eur. Täysin sama vekotin valmistajaa myöten AMK. Vaivanpalkkaa tuommoiset 600 eur!

    Kompura on auton alla akun kohdalla. Akkun maa irti. Oikea takakulma ylös ja pyörä irti. Pohjasta oik. takakulman ja oikean takapyörän suojamuovit irti, kompuran kaksi sähköliitintä irti, ilman sisään ja ulostuloletkujen liittimet irti ja lopuksi kompura irti telineestä kolmella torksilla. Letkujen ja piuhojen kunnon tarkistus.

    Uusi kompura päinvastaisessa järjestyksessä paikalleen, suojamuovien kasaus ja uusi rele paikalleen varapyörän alta löytyvään koteloon. Kolmen releen nipusta vaalean vihreä. Uutta kompuraa tai relettä ei tarvitse aktivoida ajotietokoneessa tai dealerilla.

    Sitten vaan akku kiinni, virta päälle ja ihmettelemään kun perä nousee taas ylös.

    Toki muitakin vika kohteita voi olla, mutta tässä yksi tarina. Aikaa vaihtotyöhön kuluu pari tuntia.

    TM
    No hitto. Pystytkö muokkaamaan otsikkoon loppuun sanan: "-ohje" niin löytyy myöhemminkin helposti?


    annetaan BMW-osaa

    Comment

    • jaki
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2003
      • 2978
      • Uusimaa

      #3
      No, onhan se kiva, että joku saa vibat tuollaisesta. Silti: tästäkin on tälläkin palstalla ollut juttua jo vaikka kuinka. Pienellä search:lla olisi lötynyt muutama muukin paikka josta voi tilata tuon kompuran plus asennusaohjeita.
      BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

      Comment

      • Hakkapeliitta
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2014
        • 552
        • P-Sawo

        #4
        Modeeaattorit varmaan toimivat täälläkin siten, että poistavat/lukitsevat tuplatredit tai turhat postaukset.

        Ehkä Nämä ohjeet kannattaisi säilöä omaan alaosioonsa jossa ei olisi mitään muuta keskustelua kuin DIY-OHJEITA .

        Ei tulisi näitä "searchilla olis löytyny"-kommentteja, vaikka aina ovatkin yhtä hedelmällisiä, ehkä niin paljon.

        annetaan BMW-osaa

        Comment

        • teppo_h
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2005
          • 337
          • Finland

          #5
          Originally posted by Hakkapeliitta View Post
          Modeeaattorit varmaan toimivat täälläkin siten, että poistavat/lukitsevat tuplatredit tai turhat postaukset.

          Ehkä Nämä ohjeet kannattaisi säilöä omaan alaosioonsa jossa ei olisi mitään muuta keskustelua kuin DIY-OHJEITA .

          Ei tulisi näitä "searchilla olis löytyny"-kommentteja, vaikka aina ovatkin yhtä hedelmällisiä, ehkä niin paljon.
          Tai ennemminkin FAQ osioon jonkun pitäs kasata nämä fiksusti otsikoituna ja oikoluettuna.

          Kenen vastuulle se e60/61 FAQ jäi???
          Chrysler Town&Country 3.8 V6 -04
          Renault Clio -00 1,4 8v (jo toinen)
          EX:
          Chevy Suburban K2500 4x4 -97
          Renault Clio -00 1,4 8v (paalattu)
          E87 120dA, F11 530dA, E61 525d, E36 316i, E87 116i
          E36 320i Coupe, E21 318i
          MB W115 240D

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎