Auto 1/08 mallia oleva, level control system failure ilmoitus tuli ajotietokoneen näyttöön ja perä painui yön aikana alas. Perän korkeuden säätö oli siis lopettanut toimintansa.
Ajattelin tästä kirjoittaa onnistuneen korjaustarinan.
Perä painui siis alas ja kopressori oli mykkä, mitään oireita ei ollut aiemmin, mutta nyt oltiin liikkeellä täydellä kuormalla, joten rasitukselle varmasti helteessä joutui. Asiaa tutkiessani, 40A rele oli palanut ja muutoin ei mitään näkyvää, ilmapussit ja letkut näytti ehjiltä. Vaihdoin uuden sulakkeen ja se paloi samantien.
Ajo BMW huoltoon ja piuhaan kiinni. Se kertoi että kompura on oikarissa. Uusi kompura oli sen verran suolainen hinnaltaan 891eur ja olisi joutunut tilaamaan, joten päätin etsiä itse netistä. Auton pystyi ajamaan kotiin, joten tyydyin vikadiagnoosiin 120 eur.
Löysin uuden kompuran OEM numerolla 37106793778 Saksasta www.air-suspension-shop.com kohtuulliseen 251 eur hintaan. Vanha asennusteline käy ja mukaan tulee pakollinen uusi rele. UPS toi paketin parissa päivässä ovelle ja kyyti maksoi 18,49 eur. Täysin sama vekotin valmistajaa myöten AMK. Vaivanpalkkaa tuommoiset 600 eur!
Kompura on auton alla akun kohdalla. Akkun maa irti. Oikea takakulma ylös ja pyörä irti. Pohjasta oik. takakulman ja oikean takapyörän suojamuovit irti, kompuran kaksi sähköliitintä irti, ilman sisään ja ulostuloletkujen liittimet irti ja lopuksi kompura irti telineestä kolmella torksilla. Letkujen ja piuhojen kunnon tarkistus.
Uusi kompura päinvastaisessa järjestyksessä paikalleen, suojamuovien kasaus ja uusi rele paikalleen varapyörän alta löytyvään koteloon. Kolmen releen nipusta vaalean vihreä. Uutta kompuraa tai relettä ei tarvitse aktivoida ajotietokoneessa tai dealerilla.
Sitten vaan akku kiinni, virta päälle ja ihmettelemään kun perä nousee taas ylös.
Toki muitakin vika kohteita voi olla, mutta tässä yksi tarina. Aikaa vaihtotyöhön kuluu pari tuntia.
TM
Ajattelin tästä kirjoittaa onnistuneen korjaustarinan.
Perä painui siis alas ja kopressori oli mykkä, mitään oireita ei ollut aiemmin, mutta nyt oltiin liikkeellä täydellä kuormalla, joten rasitukselle varmasti helteessä joutui. Asiaa tutkiessani, 40A rele oli palanut ja muutoin ei mitään näkyvää, ilmapussit ja letkut näytti ehjiltä. Vaihdoin uuden sulakkeen ja se paloi samantien.
Ajo BMW huoltoon ja piuhaan kiinni. Se kertoi että kompura on oikarissa. Uusi kompura oli sen verran suolainen hinnaltaan 891eur ja olisi joutunut tilaamaan, joten päätin etsiä itse netistä. Auton pystyi ajamaan kotiin, joten tyydyin vikadiagnoosiin 120 eur.
Löysin uuden kompuran OEM numerolla 37106793778 Saksasta www.air-suspension-shop.com kohtuulliseen 251 eur hintaan. Vanha asennusteline käy ja mukaan tulee pakollinen uusi rele. UPS toi paketin parissa päivässä ovelle ja kyyti maksoi 18,49 eur. Täysin sama vekotin valmistajaa myöten AMK. Vaivanpalkkaa tuommoiset 600 eur!
Kompura on auton alla akun kohdalla. Akkun maa irti. Oikea takakulma ylös ja pyörä irti. Pohjasta oik. takakulman ja oikean takapyörän suojamuovit irti, kompuran kaksi sähköliitintä irti, ilman sisään ja ulostuloletkujen liittimet irti ja lopuksi kompura irti telineestä kolmella torksilla. Letkujen ja piuhojen kunnon tarkistus.
Uusi kompura päinvastaisessa järjestyksessä paikalleen, suojamuovien kasaus ja uusi rele paikalleen varapyörän alta löytyvään koteloon. Kolmen releen nipusta vaalean vihreä. Uutta kompuraa tai relettä ei tarvitse aktivoida ajotietokoneessa tai dealerilla.
Sitten vaan akku kiinni, virta päälle ja ihmettelemään kun perä nousee taas ylös.
Toki muitakin vika kohteita voi olla, mutta tässä yksi tarina. Aikaa vaihtotyöhön kuluu pari tuntia.
TM
Comment