Announcement

Collapse
No announcement yet.

e6x 530d savutus/kulutus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Saarikoski
    R.I.P.
    • Feb 2005
    • 726
    • KOKKOLA

    e6x 530d savutus/kulutus

    Pakko avata uus topicci paremman huomion toivossa.
    Eli siis auto on 265tkm ajettu e61 530d -05 ja oon paininu nyt puoltoista vuotta ko. ongelman kanssa.

    AJ-tecillä pariinkin kertaan ohjelmaa "korjattu", dpf poistettu, korjausarvot suuttimista luettu ja turbo uusittu...siinä pohjatietoa alkuun.

    Eli siis auto toimii muuten ok, mutta jostain syystä kulutus on n.1,5 litraa liikaa.. tämä oireilee pakoputkeeen kerääntyvänä karstana, joka sitten reilumman kiihdytyksen aikana purkautuu helvetillisenä mustana nokipilvenä ilmoille. Toisinsanottuna moottori ei polta tuota "normaalin" kulutuksen ylittävää diisseliä vaan tekee sen karstaksi putkeen..

    Sen mitä itse olen saanut tutkittua ja huollossa pyytänyt tutkimaan niin pakosarja pitäis olla OK, ne suuttimet OK, ohjelmointi OK, imuilman lämpömittari OK, imuvuodot mahdolliseti ehkä OK..mitenhän oireilee jos vuotaa, imusarjan alapuoli normaalia öljyisempi että siellä EHKÄ voi olla jonkinlaista vuotoa, ilmanputsari OK, ja vikakoodit OK..

    Onko tosiaan seuraava askel ajaa auto rullille ja alkaa tarkastelemaan antureiden näyttämiä arvoja jonkun sellaisen häiskän kans joka tietää mitä ne pitää näyttää, jos esim ilmamäärämittari tai lamdan kalibrointi heittää vai alkaa randomilla vaihtamaan osaa..??

    Edelliseen samankoneiseen kiuluun tehtiin jotain temppuja kun penkissä ilmeni, että ilmamäärämittarin arvaamat arvot oli liian pieniä..

    Auto ohjelmoitiin vikatilaan arvaamaan ilmamäärät ja ymmärtääkseni lamdat yms muutkaan anturin ei ollu tämän tiimoilta enää messissä ja moottori ei olisi voinut missään tilanteessa enää paremmin toimia, kulutus oli aina maantiellä alle 6 ja ei savuttanu.
  • Hakkapeliitta
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2014
    • 552
    • P-Sawo

    #2
    Originally posted by Saarikoski View Post

    AJ-tecillä pariinkin kertaan ohjelmaa "korjattu", dpf poistettu, korjausarvot suuttimista luettu ja turbo uusittu...siinä pohjatietoa alkuun.

    imusarjan alapuoli normaalia öljyisempi että siellä EHKÄ voi olla jonkinlaista vuotoa,

    .
    Muuten en osaa ottaa kulutukseen, varsinkaan lastutetusta autosta, enemmän kantaa kuin mitä täällä tavallisesti sokkona arvaillaan eli laahaavat jarrut, ilmamassa-anturi, termarit yms. mutta tuohon imusarjaan:

    Kun otin omasta koslasta imusarjan irti kun läppiä puukotin niin imusarja oli alapuolelta märkä öljystä joka sitten myös valui hieman koneen kylkeä pitkin alas. Ne läppäakselien tiivisteet oli kovettuneet/menneet muuten vanhaksi ja niistä vuoti öljyä. On kuulemma erittäin yleinen vika korjaamattomissa, alkuperäisissä imusarjoissa.

    Mutta jos se imusarja muuten on ehjä, ei noiden tiivisteiden öljyn tiputtelu kulutusta nosta.

    Joskus olen kuullut että ahtovuotoja on helpohkompi hakea savun avulla. Myös näissä dieseleissä ahtopuutkien öljyvuoto paljastaa ahtovuodon.

    Käsittääkseni suuttimet olleessaan lähestymässä vaihtorajaa kuormittaessa aiheuttaa savutusta epänormaalin paljon. En tiedä, miltä korjausarvot näyttävät tyhjäkäynnillä tällaisissa suuttimissa...

    annetaan BMW-osaa

    Comment

    • Saarikoski
      R.I.P.
      • Feb 2005
      • 726
      • KOKKOLA

      #3
      Originally posted by Hakkapeliitta View Post
      Muuten en osaa ottaa kulutukseen, varsinkaan lastutetusta autosta, enemmän kantaa kuin mitä täällä tavallisesti sokkona arvaillaan eli laahaavat jarrut, ilmamassa-anturi, termarit yms. mutta tuohon imusarjaan:

      Kun otin omasta koslasta imusarjan irti kun läppiä puukotin niin imusarja oli alapuolelta märkä öljystä joka sitten myös valui hieman koneen kylkeä pitkin alas. Ne läppäakselien tiivisteet oli kovettuneet/menneet muuten vanhaksi ja niistä vuoti öljyä. On kuulemma erittäin yleinen vika korjaamattomissa, alkuperäisissä imusarjoissa.

      Mutta jos se imusarja muuten on ehjä, ei noiden tiivisteiden öljyn tiputtelu kulutusta nosta.

      Käsittääkseni suuttimet olleessaan lähestymässä vaihtorajaa kuormittaessa aiheuttaa savutusta epänormaalin paljon. En tiedä, miltä korjausarvot näyttävät tyhjäkäynnillä tällaisissa suuttimissa...
      Eiköhän se sama ahtopaine vallitse myös siellä imusarjassa, että on jotain muuta kuin tiputtelua vaan jos märkä.. mitä kone tekee jos jokupaikka ei ole täysin tiivis ja juuri tuolla pintakaasulla (jolloin ahtoja on myös) valskaakin kokoajan vähän kartanolle... en tiiä, mutta näin mutustelin jos sieltä vuotaa, eli jos vuotaa niin miten oireilee??

      Korjausarvoista ja käyntiäänestä voi varmaan jotain päätellä, tässä ne on OK ja savutus on juurikin tuota jo putkeen kertynyttä karstaa 100% varmuudella. Eli siis se ensimmäinen reilu kiihdytys..toisella ja sitä seuraavilla ei savua enää tule ollenkaan..
      Last edited by Saarikoski; 13-08-2014, 00:00.

      Comment

      • böntti
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2011
        • 2855
        • Tampere

        #4
        Ilmamassamittari on ennen turboa. Jos ahtoilmaa vuotaa, luulee moottorinohjain koneen saavan enemmän ilmaa kuin se todellisuudessa saa -> moottorinohjain pyytää liikaa polttoainetta sylintereihin -> kaikki polttoaine ei pala ja syntyy savua (nokea). Sama toki tapahtuu jos IMM antaa liian isoa arvoa.

        Tutkisin sen imusarjan öljyisyyden syyn. IMM:n voi ainaki vakio-ohjelmalla testata yksinkertaisesti liittimen irroittamalla, tällöin moottorinohjaus menee ahtopaineohjaukselle eli varaohjelmalle, ja vika korjaantuu (tämä varaohjelma periaattessa vois kyllä huomioida ahtovuodonkin:think)

        Jos imusarja vuotaa öljyä, vuotaa se silloin myös ilmaa. Ilma (kaasu) tulee pienestä reiästä huomattavasti öljyä (neste) helpommin. Se nyt on vaan kysymys että onko vuoto kuinka merkittävä eli missä ajassa öljyvuoto on tapahtunut.
        Last edited by böntti; 13-08-2014, 01:41.
        -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
        -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
        -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
        -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

        -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

        Comment

        • Heguli 31
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 10031
          • KVLA

          #5
          Kaikki ahtoputket 100% ehjiä ja varmasti kunnolla kiinni?

          Comment

          • exautisti
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2007
            • 1267
            • oulu

            #6
            Kuka ohjelman on tehnyt? Onko suutinkarttaa väännelty?

            Edit vissiin ajtech... Oon aika varma et johtuu ohjelmoinnista...
            Last edited by exautisti; 13-08-2014, 08:49.
            -99 punane passatti

            https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

            Tuikun softat
            Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
            BMW Maahantuonti ammattitaidolla
            Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
            Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

            www.mcars.fi

            Kysy 041-5056506

            https://www.facebook.com/MCarsOulu/

            INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

            Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

            Comment

            • Saarikoski
              R.I.P.
              • Feb 2005
              • 726
              • KOKKOLA

              #7
              Originally posted by exautisti View Post
              Kuka ohjelman on tehnyt? Onko suutinkarttaa väännelty?

              Edit vissiin ajtech... Oon aika varma et johtuu ohjelmoinnista...
              Mulla on kyllä niin kova luotto noihin aj-tecin sofauksiin, että tekis mieli alkaa väittään vastaan..

              Koitan nyt tuo ilmamäärämittarin johto irrotettuna ajella niin voi vähän enempi jotain päätellä..

              Comment

              • Saarikoski
                R.I.P.
                • Feb 2005
                • 726
                • KOKKOLA

                #8
                joo.. pikaseen kävin tuossa 30km testilenkin ajamassa ilmamäärämittarin johto irrotettuna ja havainnot ois seuraavanlaiset..

                Kulutus alkaa olla oikeanlaisissa lukemissa eli +80km/h vakkarivauhti 5,5-6ltr ja satasessa himpun enempi...johto kiinni suunnilleen litran enempi.

                Kulutusmittarista katsottuna vrt edellinen samalla ohjelmalla ja moottorilla oleva auto reagointi jotenki hitaampaa kun kaasuun koskee ennekuin laskee taas sinne 6ltr persiiseen. Jotenki ajattelen, että tämä vois juontaa juuri tuohon pieneen ahtovuotoon...toki siis muuttuu muutenkin "hitaammaks" kun imm, lamdat sun muut pois pelistä..

                Savua en saanut aikaiseks ainakaan reilun kymmenen kilometrin tasakaasuajon jälkeen, tämä ehkä liian lyhyt pätkä tähän mutta johan tuosta alentuneesta kulutuksesta voi jotain päätellä..

                Voiskohan tämä olla muillekin hyvä testi testata mahdollisia ahtovuotoja ja imm mittarin toimintaa yms jos ajaa saman pätkän johto kiinni ja irrotettuna, koska missään nimessä optimihan tuo "vika" modi ei ole mutta sen verran lähellä oikeita seoksia yms, että paljastaa ainakin pahimmat vuodot/anturiviat.

                Comment

                • VolvoTDi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2006
                  • 1576
                  • Tampere - Pori

                  #9
                  Mites se EGR, ohjelmoitiinko toimettomaksi vai takkuaako aiheuttaen savutusta ja kulutuslisää kun jää auki? Maf pistoke irrotettuna on periaatteessa vikatilassa, jolloin EGR pysyy kiinni ja sen vuoksi ei savuttele.
                  Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                  Check:
                  www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                  Tampere 044-5867096

                  Comment

                  • exautisti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2007
                    • 1267
                    • oulu

                    #10
                    Yleensä imm viat valehtelee ilmanmäärän pienemmäksi kuin todellisuudessa ja tämän pitäisi vain vähentää savua entisestään. Ahtovuoto se voi olla ja näissä useasti egr:lle tuleva putki alapuolelta halki.
                    -99 punane passatti

                    https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

                    Tuikun softat
                    Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
                    BMW Maahantuonti ammattitaidolla
                    Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
                    Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

                    www.mcars.fi

                    Kysy 041-5056506

                    https://www.facebook.com/MCarsOulu/

                    INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

                    Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

                    Comment

                    • Saarikoski
                      R.I.P.
                      • Feb 2005
                      • 726
                      • KOKKOLA

                      #11
                      Originally posted by exautisti View Post
                      Yleensä imm viat valehtelee ilmanmäärän pienemmäksi kuin todellisuudessa ja tämän pitäisi vain vähentää savua entisestään. Ahtovuoto se voi olla ja näissä useasti egr:lle tuleva putki alapuolelta halki.

                      juu, epäilen kans imm mittarin olevan ihan kunnossa ja syyksi tuota ahtovuotoa..

                      dpf ja egr on molemmat poistettu ohjelmallisesti, kuten myös dpf ihan fyysisestikkin.

                      ainut vaihtoehto on nyt varmaan sitte ottaa tuo imusarja irti ja alkaa kattelemaan mahdollisia vuotokohtia...

                      Comment

                      • böntti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2011
                        • 2855
                        • Tampere

                        #12
                        Originally posted by VolvoTDi View Post
                        Mites se EGR, ohjelmoitiinko toimettomaksi vai takkuaako aiheuttaen savutusta ja kulutuslisää kun jää auki? Maf pistoke irrotettuna on periaatteessa vikatilassa, jolloin EGR pysyy kiinni ja sen vuoksi ei savuttele.
                        Mites jos se takkuaa, miksi se menis varaohjelmalla kiinni eli mihin se takkuaminen häviäis?
                        -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                        -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                        -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                        -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                        -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                        Comment

                        • VolvoTDi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2006
                          • 1576
                          • Tampere - Pori

                          #13
                          Originally posted by böntti View Post
                          Mites jos se takkuaa, miksi se menis varaohjelmalla kiinni eli mihin se takkuaminen häviäis?
                          Takkuaminen eli toimii, mutta jumittelee, toiminta hitaampaa em. syistä.
                          Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                          Check:
                          www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                          Tampere 044-5867096

                          Comment

                          • böntti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2011
                            • 2855
                            • Tampere

                            #14
                            Originally posted by VolvoTDi View Post
                            Takkuaminen eli toimii, mutta jumittelee, toiminta hitaampaa em. syistä.
                            Ok
                            -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                            -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                            -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                            -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                            -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                            Comment

                            • Saarikoski
                              R.I.P.
                              • Feb 2005
                              • 726
                              • KOKKOLA

                              #15
                              Itsellä tämän lopputulemana oli ahtovuoto niinkuin vähän ounasteltiinkin.
                              Kulutus tippu reilusti ja mustaa ei tule enää.

                              Eli siis jos auto josta on poistettu dpf pölläyttelee ohituksissa aiemmin kuvaillulla tavalla niin katsokaa ne ahtovuodot. Varsinkin imusarjan alta kannattaa tyyrätä jos löytyy öljymoskaa kovin ja läpät poistettu 90% se vuoto asuu siellä. Sellasta variaatiota en halua edes kuvitella, että herra x olisi juuri uusinu dpf:n syystä Y. Kuitenkin kipossa on pieni ahtovuoto jota korjaamo ei ole huomannut ja taas auto syö omaa oksennustaan dpf:ssä kun kone tekee lähes litrasta dieseliä pelkkää nokea väärien seosten takia.

                              Oonko hakoteillä. Inspiroin tässä samalla kun naputan, mutta voiko olla että tässäkin maassa on vaihdettu liian monta dpf:ää pelkästään ahtovuodon/antureiden väärin näyttämien arvojen takia.
                              Karstanmäärä vikaisella kokoonpanolla on kuitenkin varmasti moninkymmenkertanen vrt ehjä järjestelmä.

                              Ahtovuotojen testaamiseen ei kuitenkaan pajoilla oikeen kovin häävejä systeemejä ole ja jos dpf on paikoillaan ei auto pölläyttelekään. Ainut on vaan tihentynyt polttoväli ja noussut kulutus, mutta kaikki ei näitäkään osaa seurata/verrata.

                              Edit: niin ja ilmamäärämittari irrotettuna tosiaan itse tän diagnosoin. Piuha irti savutus loppu seinään. Maantiekulutus ei kylläkään laskenu vielä mittarin irrotuksella ilmeisesti hyötysuhteen huononemisen takia.
                              Last edited by Saarikoski; 04-12-2014, 18:27.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎